Identificador : 32415730
فضای مخوف مجازی یزد!

از رقاصی در مسجد جامع تا دعوت برای حضور در پارتی های شبانه در یزد! +عکس و فیلم


لایه های پنهان و مخوف فضای مجازی تنها این چند عکس و تصاویری که پخش شد نیست بلکه فراتر از آنچه هست که شاید در تخیل برخی مردم و مسئولان یزد می گذرد.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزد رسا، فضای مجازی؛ اصطلاحی که در دهه اخیر با ورود گوشی های تلفن همراه هوشمند، ایجاد شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، جدی تر و بیشتر از گذشته در زندگی مردم جا خوش کرده است. فضایی که فرد تا وارد ان نشود هرگز از سطحی ترین رخدادهای این فضا اطلاعی پیدا نمی کند.
شاید بتوان تشابهاتی بین فضای حقیقی و فضای مجازی پیدا کرد اما اگر کمی به عمق این دوفضا دقت شود به راحتی می توان دریافت که تفاوت بین فضای حقیقی و فضای مجازی بین زمین تا آسمان است، افرادی که در این فضا حضور دارند، مطالب و اطلاعاتی که بین آن ها رد و بدل می شود و حتی نحوه برخوردها، تشویق ها و تبیه ها با فضای حقیقی تفاوت دارد.
اما فارغ از همه تفاوت ها، فضای مجازی از یک لایه پنهان، عمیق و شاید نامحسوس بهره می برد که شاید در فضای حقیقی بسیار کمتر دیده شود، لایه ای که می توان گفت بیشتر اتفاق بد و ناهنجار فضای مجازی در این لایه رقم می خورد.
قابل تامل تر اینکه اتفاقاتی که در لایه پنهان شبکه های مجازی می افتد بیشترین تأثیر را در ایجاد فرهنگ و نگرش مردم به زندگی دارد یا به عبارتی رخدادهای زیرپوستی در فضای مجازی بیشتر باعث تغییر فرهنگ و سبک زندگی مردم می شود به گونه ای که در نگاه عموم مردم، زشت ترین و بدترین رخدادها به زیباترین و پر افتخار ترین رخداد تبدیل می شود و ارزشمند ترین اتفاقات با بدترین سرزنش ها و فحاشی ها همراه می شود.
شهر یزد به عنوان یک شهر تاریخی با فرهنگی اصیل که از یک عقبه مذهبی ریشه می گیرد این روزها در فضای مجازی حال خوبی ندارد و با کمی گشت و گذار در این فضا به موارد برخورد می کنیم که نه تنها در شأن یزدی و یزد نیست بلکه گویا به عنوان یک ضد فرهنگ باعث کریه دار شدن این دیار دارالعباده می شود.
علیرغم همه هشدارهایی که دستگاه های امنیتی مانند پلیس فتا در خصوص خطرات فضای مجازی می دهند هنوز شاهد بسیاری از ناهنجاری ها در فضای مجازی هستیم که متاسفانه نه مسئولان، نه رسانه ها و نه مردم نسبت به آن واکنشی نشان نمی دهند.
اینستاگرام یا به اصطلاح دیگر برادر کوچک اما فیلتر نشده! فیسبوک این روزها به عنوان پرطرفدار ترین شبکه اجتماعی، فرد را از فضای حقیقی وارد دریایی از اطلاعات و ارتباطات راست و دروغ، زشت و زیبا و حتی مشروع و نامشروع می کند و حتی در برخی موارد وجه بد این اطلاعات هم برای فرد یک ارزش تلقی می شود تا جایی که خود فرد به عنوان پایه گذار، وارد عرصه تولید اطلاعات بد و غیر اخلاقی می شود.
اخیرا انتشار و گسترش مطالب غیر اخلاقی یا بهتر بگوییم نشر بی اخلاق در فضای مجازی یزد تا جایی پیش رفته که به راحتی و علنی! مردم را دعوت به بی اخلاقی می کنند و حتی بر نشر برخی ویدیوها و تصاویر سعی در القای فرهنگ غلط در بین یزدی ها را دارند.
دعوت به انداختن تصاویر سلفی بدون حجاب، دعوت مردم به پارتی های شبانه و حتی بخش ویدیو رقص! مواردی است که این روزها در فضای مجازی بیشتر می شود و مردم بی مهبا و شاید از روی سادگی از کنار آن گذر می کنند.

دعوت به پارتی های مختلط و حضور میزدی جی در یزد


اخیرا با راه اندازی صفحات با پسوند bff «مخفف جمله ی best friend forever یعنی بهترین دوست برای همیشه» اقدام به تحریک جوانان به ویژه دختران و پسران برای ارسال عکس ها از رابطه نامشروع یا بی حجاب خود می کنند که متاسفانه بازار این صفحات بی رونق نیست!
 

 

 

 

اما برخی، این بی اخلاقی ها را از حد گذرانده اند و گویا برای حرمت شکنی اماکن مقدس یزد بدون ذره ای حیا دست دشمن را هم از پشت بسته اند.
انتشار رقاصی در جلو ایوان مسجد جامع یزد که همیشه مرکز عزاداری مردم یزد است و همچنین در مراکز تاریخی این شهر، به قدری توهین آمیز است که عرق شرم بر پیشانی هرببینده می نشاند.

یزد رسا قبلا از انتشار این ویدیو از مخاطبان خود پوزش می طلبد:



مسئولان خواب و خیال زده یزد که با ثبت تاریخی این شهر در آثار یونسکو قیافه حق به جانب می گیرند بهتر است فکری نه به حال بافت تاریخی، نه بحال مسجد جامع، نه به حال مردم که اول به حال خود کنند چراکه رفتار عموم جامعه نشان گر عملکرد مسئولان آن جامعه دارد.

لایه های پنهان و مخوف فضای مجازی تنها این چند عکس و تصاویری که پخش شد نیست بلکه فراتر از آنچه هست که شاید در تخیل برخی مردم و مسئولان یزد می گذرد که نه اینجا قابل انتشار است و نه غیرت رسانه اجاز این کار را می دهد.

دستگاه های متولی فرهنگ، دستگاه های نظارتی بر فضای مجازی پیشتر از اینکه مردم و رسانه ها را مقصر بدانند بهتر است برای نشر رخدادهای ضد فرهنگی و ضددین تدبیر جدی بیاندیشند تا چهره مذهبی و انقلابی مردم یزد و شهر دارالعباده یزد بیش از این مخدوش نشود.

انتهای پیام/ج




آخرین عناوین آخرین عناوین