Identificador : 32923126
نائب رئیس نظام پرستاری استان یزد:

پرستاران؛ یک سال بدون کارانه/ فشار می آورند تا مطالباتمان را رها کنیم/ در طرح تحول سلامت هزینه درمان سه برابر شده است


نائب رئیس نظام پرستاری استان یزد گفت: در حالی که بیش از 60درصد از تیم درمان را پرستاران تشکیل می دهندتنها تقریبا 15درصد از درآمد ها به آنها تعلق می گیرد.

به گزارش صبح مهریز؛ نائب رئیس نظام پرستاری استان یزد در مصاحبه با یزدرسا، گفت: مشکل و دغدغه اصلی پرستاران، تبعیض و بی عدالتی درپرداخت درآمد های حاصله در بیمارستانها است که نتیجه کار مشترک تیم بهداشت ودرمان می باشد.

وی گفت: در حالی که بیش از 60درصد از تیم درمان را پرستاران تشکیل می دهندتنها تقریبا 15درصد از درآمد ها به آنها تعلق می گیرد.

علیرضا صادقی گفت: پرستاران خیلی مشکل دارند، اما اصل مشکل این است که یک سال است که فقط حقوق گرفته اند وکارانه ای که طبق طرح نظام نوین بیمارستانها در سابق و از بعد از اجرای طرح تحول طبق طرح قاصدک (مبتنی بر عملکرد) باید به آنها تعلق می گرفته و حداقل 50 درصد از دریافتیهایشان را شامل می شود، یک سال است که از آن بی نصیب هستند و الان تمام حقوقشان تنها صرف پرداخت قسطهایشان می شود. پرداخت این بدهی ها، اصلی ترین مطالبات ما است. لازم به ذکر است که در طرح اخیر وزارت بهداشت جهت پرداخت کارانه های پرسنل موسوم به طرح قاصدک بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه کاری پرسنل هم در محل پرداخت کارانه گنجانده شده است و به تبع آن مبلغ حاصل از اضافه کاری پرستاران نیز به همراه مبلغ کارانه آنها دچار معوقات نزدیک به یکسال شده است در صورتی که اگر اضافه کار جدا می شد وزارت بهداشت موظف بود طبق قانون لا اقل اضافه کاری پرستاران را به موقع ودر آخر هر ماه پرداخت کند، اما متأسفانه همانطور که عرض شد بر خلاف نص قانون مدیریت خدمات کشوری این امر محقق نشده است.

فشار می آورند تا مطالباتمان را رها کنیم

نائب رئیس نظام پرستاری استان یزد با اشاره به ترفندهایی که مسئولان به جای حل مشکل پرستاران برای مقابله با آنها در دستور کار قرار داده اند گفت: با شیوه های مختلف به ما فشار می آورند تا این مطالبات را رها کنیم. مثلاً قصد داشتند برای پرستاران رقیب درست  کنند، و با اضافه کرده رده ای مجعول به نام کمک پرستاری یکساله (با شرح وظایف اولیه تعریف شده)به اصطلاح خودشان نیروی ارزان قیمت وبدون چالش به سیستم تزریق کنند ولی غافل از اینکه با این کار نسنجیده در حقیقت سلامت جامعه و مردم را به خطر می انداختند. ولی خوشبختانه نظام پرستاری تمام قد جلوی این طرح بی منطق وزارت بهداشت ایستاد و با چانه زنی های مداوم در عاقبت این طرح ضد سلامت جامعه و ضد پرستاری ابتر ماند و با تغییر شرح وظایف این رده مجعول خطر آن دفع شد.

صادقی گفت: می خواستند این کار را در یزد هم آغاز کنند ما نگذاشتیم این کار انجام شود. با مسئولان جهاد دانشگاهی و شرکت های خصوصی که می خواستند این کار را انجام دهند جلسه گذاشتیم و هر طور بود این کار را لغو کردیم. اگر این کلاس ها برگزار شده بود 3-4 هزار نفر دیگر هم که هر کدام 3-4 میلیون تومان به امید اشتغال پول صرف آموزش کرده و حالا می خواستند سر کار بیایند درگیر این سیستم می شدند.

در طرح تحول سلامت هزینه درمان سه برابر شده است

وی اظهار کرد: پرستاران از طرفی هم قربانی مشکل اختلافات بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت هستند. یکی از معاونین دانشگاه علوم پزشکی می گفت قطعاً  وصولی های بیمه ها بیشتر از آن است که نتوانند مطالبات مراکز درمانی را پرداخت کنند، اما ما را بازی می دهند، می خواهند اعتراض به وجود بیاید و طرح تحول سلامت را منتفی کنند. مثلا سازمان تامین اجتماعی حق و حقوق پرستارانش یعنی کارانه و اضافه کار را به روز می دهد، اما تیم درمان دانشگاه علوم پزشکی یک سال عقب است. یعنی خود سازمان تامین اجتماعی که از بهمن ماه پول بیمارستان های دولتی را نداده، حقوق پرسنل خود را تمام و کمال پرداخت می کند. این سیاست باعث به وجود آمدن وضعیتی شده که 8 بیمارستان دولتی یزد الان حدود 330 میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب دارند.

نائب رئیس نظام پرستاری استان یزد اعلام کرد: حالا هم وضعیت طوری شده که حتی اگر طرح تحول سلامت تعطیل شود نظام آسیب می بینید. چون طرح تحول سلامت تعرفه ها را حدود ٣٠٠ درصد افزایش داد، مردم همین الان هم از پس 6 درصد هزینه ها بر نمی آیند اگر طرح تحول لغو شود، این هزینه ها به 30 درصد هم می رسد.

دید تجاری برخی پزشکان

وی با اعتراض شدید به تبعیض در نظام سلامت بیان داشت: متاسفانه اکنون پزشکان با دیدی تجارت گونه با منت می گویند ما مریض را به بیمارستان می آوریم و درصدی هم به شما می دهیم، ولی نمی گویند این تیم درمان است که امکان ارائه خدمات را فراهم کرده واگر درآمدی هم از ارائه این خدمات حاصل می شود قاعدتا می بایست به نسبت وعدالت بین اعضای تیم درمان اعم از پزشک و پرستار و سایر پیراپزشکان خدوم تقسیم شود.

صادقی اضافه کرد: ما در یزد پزشکی داریم که فقط چند ده میلیون تومان به عنوان کارانه دریافت می کند، ولی پرستار معمولی تنها یک میلیون تومان کارانه می گیرد که آن هم نزدیک به یک سال است که به تعویق افتاده است، ببینیند چه شکاف طبقاتی ایجاد کرده اند. نتیجه این می شود که با این شکاف طبقاتی ایجاد شده و نگاه بالادستی یک گروه خاص از پزشکان به سایر پرسنل والبته سایر اقشار جامعه منجر به تبعات و معضلات ثانوی اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر مشکلاتی که در اثر طرح تحول سلامت ایجاد شده، تصریح کرد: تصميمات غير كارشناسي وعجولانه اي بود كه گرفته شد مثلا تعرفه متخصصين بيهوشي را خيلي زياد كرده بودند كه حدودا فكر ميكنم ٣٠٠ تا ٤٠٠ درصد، كه بعد اجرا شدن آن ديدند كه خيلي زياد است و به مشكل خورده اند لذا در سال ٩٦ تعرفه بيهوشي را نه تنها افزايش ندادند بلكه كاهش دادند كه اين كار با اعتراضات شديد متخصصين بيهوشي مواجه شد كه حتي ميخواستند انجام عملهاي غير اورژانسي را انجام نداده وبه تعويق بياندازند.

انتهای پیام/ج
 






آخرین عناوین آخرین عناوین