Identificador : 28219517
بيکاري مشکل عمده روستانشينان مزرعه نو اردکان؛

وعده هاي مسئولين براي ايجاد اشتغال سرابي بيش نبود


يکي از کشاورزان مزرعه نو اردکان گفت: در هنگام تاسیس گندله سازی مسئولین شعار می دادند و از جذب نیرو روستا نشین برای کار در گندله سازی می گفتند اما درحال حاضر کم نیستند جوان هایی از این روستا و روستاهای اطراف که بیکار هستند.

به گزارش صبح مهریز به نقل از  اردکان گويا، روستای مزرعه نو ازاستان یزدشهرستان اردکان در۱۵کیلومتری عقدادرمسیرجاده عقدا به سروعلیا قراردارد ارتفاع آن ازسطح دریا۱۳۷۰متر که دارای آب و هوایی نسبتا خنک است. مردم روستای مزرعه نو در دفاع مقدس 21 شهید به انقلاب تقدیم کردند و به شغل کشاورزی مشغول هستند که بیشتر درآمد خود را از این راه به دست می آوردند.

خبرنگار اردکان گویا با رفتن به این روستا پای دردو دل مردم نشست تا از میزان رضایت روستا نشینان از توجه مسئولین و اقدامات آنها باخبر شود.

یکی از اهالی روستای مزرعه نو در مصاحبه با خبرنگار اردکان گویا در خصوص مشکلات این روستا گفت: قنات آب روستا 4 سال است که لایروبی نشده و آب زراعی به همین علت کمتر شده است. جوی های آب کشاورزی فرسوده و نیازبه رسیدگی و بازسازی دارد.

علی اکبر مرادی در ادامه افزود:کشاورز امیدش اول به خدا و بعد به زمین زراعی اش است.

وی ادامه داد: همیشه به ما کودهای شیمایی تحویل می دانند ولی مدتی است این کار صورت نمی گیرد، امیدواریم که مسئولین فکری در این زمینه کنند.

حسین علی مرادی یکی دیگر از روستا نشینان گفت: خوشبخانه با پیروزی انقلاب روستا دارای آب آشامیدنی، مدرسه، درمانگاه برق وگاز و تلفن شده است وی از تلاش دست اندرکاران و دهیاری و بخشداری تشکر کرد.

محمود رفیعی در خصوص مشکلات بخش کشاورزی این روستا گفت: سال قبل حدود 100 قطعه زمین کشاورزی زیر کشت گندم بود اما سال جدید کمتر از30 قطعه زیر کشت گندم رفته است

وی افزود: ما کشاورزان روستایی هم میخواهیم در اقتصاد مقاومتی سهمی داشته باشیم و در جهت تولید ملی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب گام برداریم اما وجود علف های هرز در کشتخوان ها مانع از برداشت مناسب از زمین ها است.

این کشاورز فعال ادامه داد: برای مبارزه با این علف های هرز نیاز به سم های مخصوص داریم که همت مسئولین را میطلبد.

رفیعی در ادامه از بیکار بودن دو فرزند پسر خود و وعده پوشالی مسئولین گفت و افزود: در هنگام تاسیس گندله سازی مسئولین شعار می دادند و از جذب نیرو روستا نشین برای کار در گندله سازی می گفتند و همه ی روستا نشینان آینده شغلی فرزندان شان را روشن می دیدند اما درحال حاضر کم نیستند جوان هایی از این روستا و روستاهای اطراف که بیکار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که برای جذب نیروی فرزندانتان در صنعت تلاش کرده اید، گفت: حداقل ماهیانه دو دفعه به کارخانجات و دفتر نماینده در شهرستان اردکان میرویم اما هیچ تاثیری نداشته ، انگار تمامی سخن ها سرابی بیش نبوده است.

محمود سیفی دیگر کشاورز این روستا در خصوص مشکلات روستا گفت:وجود علف های هرز آفتی برای کشاورزان شده است و کشاورزان زمین های خود را رها کرده و انگیزه ای برای کشاورزی ندارند.

وی افزود: کرم های گلوگاه باعث شده درختان روستا با کاهش محصول روبرو شوند ومحصولات انار باغات به دلیل آفت ها قبل از برداشت بلا استفاده شده و بر روی درخت خشک می شوند.

سیفی در ادامه از بهبود وضعیت درمان و پیشرفت جاده سازی و رسیدگی به ظاهر روستا بسیار تشکر کرد و عنوان کرد:جمع آوری زباله با نیسان انجام می شود که این باعث می شود زباله ها ی سبک و شیرابه ها در سراسر روستا پخش شود.

مرد روستا نشین تاکید کرد: سالن ورزشی خوبی در روستا ساخته شده است ولی هیچ مربی برای اموزش ورزش های مختلف به این ورزشگاه نمی آید و فقط هفته ای دو بار درب ورزشگاه باز است.

محمود سیفی گفت: ساخت مبلمان شهری به خوبی صورت گرفته اما کار فرهنگی که تاثیر گزاری خوبی داشته باشد در این روستا انجام نشده است.

خبرنگار اردکان گویا توسط اهالی این روستا به منزل اولین شهید دعوت شد تا پای صحبت های این خانواده بنشیند.

حاجیه زیور طلابی، مادر شهید سید حسن طباطبائی در خصوص مشکلات روستا گفت: خوشبختانه امکانات خوبی در روستا فراهم است و پزشک بنیاد شهید ماهیانه دو نوبت جهت معاینه به روستا می آید.

معصومه طباطبائی خواهر شهید در ادامه صحبت های مادرش با چشمانی پر از اشک گفت: فرزند 27 ساله ام با وجود داشتن مدرک لیسانس برق هنوز نتوانسته است کاری پیدا کند.

خواهر شهید ادامه داد: از سن 5 سالگی با بافتن دار قالی زندگیم را گذراندم و 20 سال التما س و درخواست هایم به ریاست جمهوری و آموزش و پرورش و... بی نتیجه مانده است و حالا غم من و همسرم بیکار بودن پسرمان است.

وی اظهار داشت: به جای این که سرمایه ای جهت دامادی پسرمان داشته باشیم هنوز باید به نهاد ها برای اشتغال فرزندم التماس کنیم، من و همسر هیچگاه انتظار مساعدتی از مسئولین نداشتنیم اما آیا داشتن شغلی آبرومند برای فرزندم انتظار زیادی است؟

در راستای بررسی مشکلات کشاورزی روستا نشینان به سراغ یکی از مسئولین جهاد کشاورزی رفتیم.

یکی از مسئولین جهاد کشاورزی در مصاحبه با اردکان گویا گفت: در زمینه ی کشاورزی هر یک از روستاها ناظرانی دارند که مردم برای حل مشکلات کشاورزی خود باید به آنها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: راه مبارزه با هر نوع علفی متفاوت است و سم مبارزه با آن موجود است. در روستای مزرعه نو نیز آقای طلابی و خانم سفید کوهی هستند که مردم با مراجعه به انها و بردن این افراد به سرزمین های کشاورزی مشکلات را با آنها در میان گذاشته تا در جهت رفع آن اقدام کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ طلابی ناظر کشاورزی روستای مزرعه نو رفتیم تا از اقدامات وی در خصوص رفع مشکلات کشاورزی جویا شویم.

ناظر جهاد کشاورزی روستای مزرعه نو در خصوص مشکل علف های هرز گفت: علف هرز مشکلی عادی در روستاها و زمین کشاورزی است و در این مناطق به دلیل استفاده از کودهای حیوانی نپوسیده این مشکل دو چندان است.

طلابی افزود: جهاد کشاوزی در جهت آگاهی مردم کلاس هایی در رابطه با چگونگی پوساندن کود برگزار کرد و در کانال های تلگرامی منطقه با ارسال مطالب مربوط به کشاورزی سعی در آگاهی مردم کرد.

وی در خصوص سم از بین برنده ی این علف های هرز گفت: سم انواع علف ها وجود دارد و ما همه ی این موارد را برای اهالی روستا توضیح داده ایم اما نمیتوانیم سم ها را به انها تحویل دهیم چرا که باعث استفاده بی رویه سم و از بین رفتن زمین های کشاوزی می شود اما انواع سم ها در مغازه های مربوطه در سطح شهر موجود است.

ناظر جهاد کشاورزی گفت: وظیفه ی ما آموزش به مردم برای چگونگی استفاده از سم ها و چگونگی از بین بردن علف های هرز در هنگام شخم است.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین