Identificador : 32835530
یادداشت/ عباس علوی‌راد

سیگنال‌های هشدار دهنده رشد اقتصادی نیمه نخست سال ۹۶ به اقتصاد استان یزد


نگاهی به رشد بخش های اقتصادی و زیر بخش های آن اطلاعات مفید و اما هشدار دهنده ای به اقتصاد استان یزد منعکس می کند.

صبح مهریز به نقل از یزدرسا؛ بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ را ۴/۵ درصد اعلام نموده است. نگاهی به رشد بخش های اقتصادی و زیر بخش های آن اطلاعات مفید و اما هشدار دهنده ای به اقتصاد استان یزد منعکس می کند.

* رشد اقتصادی بخش ساختمان در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ معادل ۰/۶ درصد بوده است.

* رشد اقتصادی بخش معدن در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ معادل ۰/۴ درصد بوده است.
َ
* سهم فعالیت های اقتصادی دو زیر بخش ساختمان و معدن از گروه صنایع و معادن در رشد ۴/۵ درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ تقریبا صفر اعلام شده.

* طبق آخرین داده های مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، بخش صنعت ۴۷/۳ درصد از کل اشتغال در استان یزد را به خود اختصاص داده است.

* بطور کلی گروه‌های فعال در بخش صنعت استان عمدتا شامل کاشی و سرامیک، فولاد و معادن بوده و رونق آنها وابستگی زیادی به رونق بخش ساختمان دارد.

* چنانچه ملاحظه شد دو زیر بخش ساختمان و معدن در گروه صنایع و معادن پایین ترین رشد اقتصادی را در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ تجربه نموده و کمترین سهم را در رشد اقتصادی کشور در این بازه زمانی داشته اند.
 
** پرسش مهمی که اکنون مطرح می شود این است، آیا تبعات رشد ناچیز بخش ساختمان و معدن در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ بر اقتصاد استان، بویژه در مسئله اشتغال زایی، از سوی مدیریت استان و تیم اقتصادی ایشان مورد تامل قرار می گیرد؟
 
**َ بدون شک حفظ اشتغال موجود استان، بویژه در گروه های مرتبط با دو بخش ساختمان و معدن در سال جاری و آینده یک چالش اساسی برای مدیریت استان یزد و تیم اقتصادی ایشان خواهد بود. لذا لازم است از هم اکنون برای حفظ سطح اشتغال در استان تدابیر لازم اتخاذ شود.

انتهای پیام/ج

نویسنده: دکتر عباس علوی‌راد
دانشیار اقتصاد دانشگاه
 






آخرین عناوین آخرین عناوین