Identificador : 30664059
در جلسه شورای اداری مطرح شد؛

رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال با راه اندازی بندرخشک محقق می شود


مدیرعامل بندرخشک گفت: امیدواریم با بهره برداری از فاز عملیاتی بندرخشک، بخشی از مشکل بیکاری در استان و حتی در کشور رفع شود.

به گزارش صبح مهریز؛ مدیرعامل بندرخشک در جلسه شورای اداری شهرستان مهریز گفت: این پروژه ملی در منطقه ای با مساحت 700 هکتار کلید خورد که از این مقدار، 200 هکتار به بندرخشک و زیرساخت های لازم آن اختصاص یافت و 500 هکتار آن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی لحاظ شده است و قرار است تعدادی از صنایع نیز در این محل استقرار یابند.

غلامرضا رضائی افزود: از اقدامات موثری که در ابتدای امر صورت گرفت، اتصال ریلی بندرخشک بود که با توجه به موقعیت یزد که در مسیر خط ریلی یزد - شیراز قرار گرفته است، بندر خشک پیش قدم شد تا به عنوان پیمانکار دست دوم، عملیات زیرسازی و بالاسازی  17 کیلومتر از این خط ریلی را انجام دهد. ساخت انبار مسقف با مساحت 10 هزار مترمربع نیز جزو اولین پروژه های بندرخشک بود.

وی با بیان اینکه خط ریل یزد - اقلید در فاصله 400 متری آزاد راه اردکان - مهریز قرار دارد تصریح کرد: این عملیات با 8 خط ریلی آغاز به کار کرد و در حال حاضر 5 خط ریلی آن عملیاتی شده است و عملاً این ایستگاه قابل بهره برداری است و بیش از 3 کیلومتر این خط که اختصاصی بندرخشک است با هزینه بندرخشک ساخته شده است و درکل تاکنون در این پروژه 30 میلیارد تومان هزینه شده است.

رضائی خاطرنشان کرد: مذاکرات متعددی با شرکت های بندری صورت گرفته و هماهنگی های لازم انجام شده است؛ همچنین با شرکت های حمل و نقل وابسته به راه آهن و شرکت های کشتی رانی مستقر در بنادر نیز تفاهم نامه امضا شده است.

مدیرعامل بندرخشک درخصوص ایجاد نیروگاه خورشیدی نیز تصریح کرد: تلاش می کنیم تفاهم نامه ای با نیروگاه دماوند تهران که بزرگترین نیروگاه کشور است منعقد کنیم تا در منطقه بندرخشک، یک سایت انرژی خورشیدی با ظرفیت 50 مگابایت ایجاد شود.

وی درمورد محدوده گمرکی اظهار داشت: با کمک گمرک، زیر ساخت های لازم برای استقرار گیت گمرکی، سکوی بارگیری و دو خط ریلی برای حمل کالا و کانتینرهای سنگین و استقرار شرکت های خطوط ریلی و کشتی رانی انجام شده است. 40 کیلومتر به محدوده گمرکی اختصاص داده شده است که از این مقدار، 8 کیلومتر این محدوده آماده بهره برداری است.

رضائی با بیان اینکه بیکاری در کشور به شدت افزایش یافته و اشتغال زایی یکی از بزرگترین دغدغه هاست افزود: به طور متوسط برای اشتغال هر یک نفر در کشور به حدود یک میلیون تومان نیاز است و از آنجایی که 6 میلیون بیکار درکشور وجود دارد، باید سرمایه ای بالغ بر 960 میلیارد تومان صرف سرمایه گذاری و اشتغال زایی شود. امیدواریم با بهره برداری از فاز عملیاتی بندرخشک، بخشی از مشکل بیکاری در استان و حتی در کشور رفع شود.

وی ادامه داد: با توجه به بحران آب در استان یزد، اولویت بندرخشک در منطقه استفاده از صنایعی است که کم آب خواه باشد و مشکل آلودگی زیست محیطی نیز نداشته باشد.

مدیر عامل بندرخشک گفت: سعی داریم فرصت های اقتصادی در بندرخشک توسط بخش خصوصی و مشارکت آنها انجام شود. البته از مشارکت سرمایه گذاران خارجی نیز استقبال می کنیم.

انتهای پیام/ج
 






آخرین عناوین آخرین عناوین