Identificador : 31357485

رونمایی از سوء تدبیر دولت برای کمک به زائران اربعین/ معاون آخوندی: باید قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین 2 برابر شود


هرساله در آستانه اربعین حسینی مسئولین به فکر مدیریت نیازهای این مراسم می افتند. با این وجود به علت نبود زمان کافی برای بررسی و برنامه ریزی بیشتر شاهد اتخاذ تصمیمات سطحی و غیر موثر خواهیم بود. مساله ای که امسال نیز بار دیگر با دوبرابر شدن قیمت های اتوبوس های منتهی به مرزهای عراق خود را نمایان ساخته است.

به گزارش صبح مهریز به نقل از رجانیوز؛ بازهم در آستانه  اربعین حسینی دولت به فکر مدیریت و تامین نیازهای برگزاری راهپیمایی اربعین  افتاده است آنهم با افزایش قیمت بلیط اتوبوس!

به گزارش رجانیوز در سالهای اخیر که راهپیمایی اربعین مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است، به موازات افزایش تعداد افرادی که تمایل دارند در این مراسم حاضر شوند نیازها و تجهیز امکانات نیز می بایست افزایش پیدا کند. با این حال در چند سال اخیر در سایه سوء مدیریت مسئولین معضلات زیادی برای زائران امام حسین بروز کرده است. اگرچه مسئولین در این خصوص اقدام به اخذ تصمیماتی کرده اند، اما عدم ورود به موقع باعث شده است که تصمیمات اتخاذی سطحی و مقطعی بوده و اثرات نامطلوبی برجای بگذارد.

در همین راستا یکی از اصلی ترین نیازها، مدیریت حمل و نقل شهری در داخل به مقصد شهرهای مرزی بوده است. در این خصوص  یکی از تدابیری که از سوی مسئولین اجرا شده است افزایش دوبرابری قیمت بلیط های اتوبوس است. در همین راستا معاون وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش در مصاحبه ای استدلال کرده بود:

«معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید 2برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد. در بازه زمانی ویژه اربعین حسینی اتوبوس ها یکسر خالی از مقاصد شهرهای مرزی با کشور عراق بر می گردند. در زمان رفت زائران، اتوبوس خالی برمی گردند و در زمان برگشت زائران ناوگان اتوبوسی بدون مسافر  عازم  شهرهای مرزی با کشور عراق می شوند».

این سخنان درحالی است که نوروز امسال و سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری وزارت راه بدون توجه به استدلال های فوق دستور صادر کرده بود که قیمت های اتوبوس افزایش نداشته باشد. در این خصوص مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در بهمن 95 اظهار داشته بود: «به هر حال شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و با همین نرخ‌‌های فعلی هم تقاضا برای حمل و نقل عمومی جاده‌ای کم است، بنابراین تصمیم گرفتیم با وجود تردد‌‌های یک‌سرخالی، نرخ‌های بلیت اتوبوس افزایشی نداشته باشد تا استقبال مردم از حمل و نقل عمومی جاده‌ای افزایش یابد و به دنبال آن با کاهش سوانح رانندگی در این ایام مواجه باشیم،‌ امیدواریم مردم هزینه‌های ما را با استقبال بیشتر از حمل و نقل عمومی جاده‌ای، جبران کنند».

حالا معلوم نیست بر اساس چه استدلالی قیمت مسیر های منتهی به مرز مهران و شلمچه دوبرابرشده است. آیا در نظر دولت تمام افرادی که عازم اربعین حسینی می شوند شرایط اقتصادی مناسبی دارند که نیاز نیست برای حمایت از آنها بهای بلیط های اتوبوس ثابت نگه داشته شود و یا این که در نظر دولت در این شش ماه اوضاع اقتصادی مردم بهبود پیدا کرده است؟ از سوی دیگر معلوم نیست به چه دلیلی بهای چنین سفرهایی دوبرابر شده است. چرا که اگر بنا به افزایش بها بود بر اساس رویه همیشگی  باید شاهد افزایش قیمت بین 20 تا 25 درصد می بودیم. چرا که علی رغم تردد یک سرخالی این سفر ها، اما در مقابل میزان تقاضا برای این سفرها از مبدا نیز افزایش پیدا می کند.

با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه زیارت اربعین و لزوم ایجاد تسهیلات برای زائران اربعین متاسفانه دولت در ایام اربعین بدون توجه به شرایط اقتصادی زائران اربعین بلیت ها را بصورت قانونی دو برابر می‌کند و این مجوزی می‌شود برای برخی که با توجه به تقاضای بالای زائران نرخ‌ها را چندبرابر افزایش دهند.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین