Identificador : 33583152

نگاهی به برخی از وعده‌های حوزه وزارت راه و شهرسازی


نگاهی به برخی وعده‌های دولت و مجموعه وزرات راه در این حوزه و میزان عملیاتی شدن آن‌ها، واقعیت وزارت راه و شهرسازی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدرسا، یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار دولت، وزارت راه و شهرسازی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین زیرساخت‌های کشور دارد. این مسئله به ویژه از زمانی که وزارت راه و وزارت مسکن در یکدیگر ادغام شدند، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

با این همه نگاهی به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در پنج سال اخیر بیانگر کارنامه قابل قبولی از این وزارت‌خانه استراتژیک نیست. عباس آخوندی وزیر پرحاشیه و ناکارآمدی که در رأس این وزارت‌خانه قرار دارد، در این مدت نه تنها عملکرد قابل قبولی از خود به جا نگذاشته که حتی حاشیه‌سازی‌های او نیز با انتقادهای زیادی همراه بوده است. نگاهی به برخی وعده‌های دولت و مجموعه وزرات راه در این حوزه و میزان عملیاتی شدن آن‌ها، واقعیت وزارت راه و شهرسازی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

مسکن اجتماعی

یکی از اصلی‌ترین انتظارها از دولت تأمین مسکن برای مردم است. آخوندی ابتدای دولت یازدهم با حمله به طرح مسکن مهر، از طرح جدید دولت با عنوان مسکن اجتماعی برای خانه‌دار کردن مردم سخن گفت. وی در آبان 92 اعلام کرد: «تیم‌هایی را مأمور بررسی جوانب اجرای طرح مسکن اجتماعی و استفاده از تجربیات جهانی این نوع مسکن‌سازی کرده‌ام.»

همچنین در اسفند 92، یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی از نهایی شدن ساز و کار مسکن اجتماعی خبر داده و گفته بود: «ساز و کار مسکن اجتماعی در حال نهایی شدن است و قرار است وزیر راه و شهرسازی آن‌را تا اواخر اسفند ماه جاری ابلاغ کند.» این در حالی است که با گذشت پنج سال از عمر دولت تا کنون هیچ خبری از مسکن اجتماعی نشده و حتی یک نفر هم به واسطه این طرح دولت تدبیر و امید صاحب مسکن نشده است!

مسکن مهر

نوع مواجهه دولت با مسئله مسکن مهر نیز موجب بروز مشکلات جدی برای مقتاضیان مسکن مهر شد. مسکن مهر هنوز به پایان نرسیده و متقاضیان آن همچنان در انتظار کمک دولت برای رسیدن به آرزوی خانه‌دار شدن خود هستند،‌ این هم به خاطر آن است که دولت در سال‌های اخیر بر تعهداتش در مسکن مهر پایبند نبوده و این عدم پایبندی به تأخیر در اتمام پروژه انجامیده است.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای امر بر تکمیل مسکن مهر در سال ۱۳۹۴ تاکید کرده بود. پس از چند ماه و با محقق نشدن این وعده، آخوندی وعده تکمیل مسکن مهر در سال ۱۳۹۵ را مطرح کرد. اما اکنون سال ۱۳۹۶ به عنوان سال پایان طرح مسکن مهر از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شود. این در حالی است که آخوندی و روحانی بارها به مسکن مهر حمله کرده‌اند.

آزادراه تهران-شمال

یکی از وعده‌هایی که عباس آخوندی در روز معارفه خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی بر آن تاکید کرد تکمیل آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت یازدهم بود. وی پیش از آن‌که از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد یکی از رویکردها و برنامه‌های کلی حوزه حمل‌ونقل را تکمیل «پروژه‌های با اهمیت نیمه تمام با توجه به تبعات منفی طولانی شدن زمان ساخت آن‌ها مانند آزادراه تهران-شمال» اعلام کرد. این در حالی بود که در فاصله معارفه تا بازدید از آزادراه تهران شمال (دو هفته) بعد آخوندی 360 درجه تغییر موضع داد.

فاز دوم فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت‌های خود را تکمیل فاز دوم فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اعلام کرده بود. احداث ترمنیال سلام یکی از طرح‌هایی بود که اوایل سال 94 کلنگ آن به زمین زده شد و آخوندی وعده بهره‌برداری از آنرا طی 14 ماه داد. اما این وعده نیز مانند سایر وعده‌های وزیر راه رنگ باخت، چراکه در موعد مقرر نه تنها پروژه مذکور به بهره‌برداری نرسید که روی پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصدی متوقف شده است.

این‌ها تنها بخشی از وعده‌های وزیر راه و شهرسازی است که تا کنون عملی نشده است. به عنوان مثال در شرایطی که در آستانه انتخابات دولت راه آهن غرب کشور را بدون اینکه امکان بهره‌برداری داشته باشد، افتتاح کرده بود؛ قرار شد بار دیگر این راه آهن جهت بهره‌برداری افتتاح شود، اما هنوز خبری نیست.

یک نمونه بارز وعده‌های سرخرمن وزارت راه و شهرسازی در استان یزد به جاده بافق-یزد مربوط می‌شود. در حالی که تا قبل از دولت یازدهم بیش از نیمی از این جاده به بهره برداری رسیده بود، اما در طول 5 سال گذشته مسئولان مربوطه هر بار از اتمام باقیمانده جاده تا پایان سال گفتند، اما در عمل شاهد هستیم که همچنان بخش‌هایی از جاده باقیمانده و مدیر پروژه مربوطه از عدم منابع مالی جهت اتمام آن سخن می‌گوید.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین