Identificador : 32811576

بهتر از برجام برای آمریکا وجود دارد؟


آمریکایی‌ها چون به واسطه برجام توانسته‌اند تاکنون امتیازهای زیادی از طرف ایرانی بگیرند و این توافق خسارت‌های فراوانی به ایران وارده کرده، تصور می‌کنند بازهم می‌توانند از ایران امتیاز بگیرند.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدرسا، توافق هسته‌ای ایران و غرب موسوم به برجام به قدری برای آمریکایی‌ها خوب بوده که حتی دونالد ترامپ هم که زمانی وعده پاره کردن برجام را داده بود، هنوز حاضر نشده بر روی کاغذ از برجام خارج شود. دولت آمریکا البته در عمل بارها برجام را نقض کرده و عملا این کشور از برجام خارج شده است، اما از آنجایی که این دولت به دنبال استفاده از مزایای برجام است و می‌داند برجام برای منافع ملی آمریکا فواید بسیاری داشته، ترجیح می‌دهد همچنان بر روی کاغذ به برجام پایبند باشد.

واقعیتی که تیلرسون وزیر خارجه ترامپ صراحتا به آن اذعان کرده و گفته بود «ماندن در برجام به نفع آمریکا است». همین امر موجب شد تا روز جمعه باز هم ترامپ تعلیق تحریم‌های علیه ایران را تمدید کند.

با این وجود، آمریکایی‌ها چون به واسطه برجام توانسته‌اند تاکنون امتیازهای زیادی از طرف ایرانی بگیرند و این توافق خسارت‌های فراوانی به ایران وارده کرده، تصور می‌کنند بازهم می‌توانند از ایران امتیاز بگیرند و لذا همچنان به دنبال امتیازگیری هستند. بر همین اساس روز جمعه ترامپ در شرایطی تعلیق تحریم‌های کشورمان را تمدید کرد که در عین حال تأکید کرد این آخرین باری است که او چنین تصمیمی می‌گیرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و خبرنگاران آمریکایی، کاخ سفید اعلام کرده است که این برای آخرین بار است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند مگر آمریکا و اروپا بتوانند به توافقی برای ممنوعیت دائمی برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و توسعه موشکی ایران دست یابند.

بر اساس این گزارش، ترامپ پس از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفت: علی‌رغم میل باطنی‌ام، آمریکا را هنوز از توافق هسته‌ای ایران خارج نکردم اما دو مسیر را مشخص کرده‌ام، یا نواقص فاجعه‌بار این توافق را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود.

محمدجواد ظریف که یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد شرایط کنونی است در واکنش به اقدام ترامپ در توئیتر نوشت: سیاست ترامپ و بیانیه امروز به مثابه تلاش مذبوحانه برای تضعیف توافق محکم چندجانبه و نقض مخرب بندهای 26، 28 و 29 است. برجام قابل مذاکره دوباره نیست. بجای تکرار لفاظی‌های نخ‌نما شده، آمریکا باید خودش را کاملا منطبق با برجام کند، مانند ایران.

فعالان رسانه‌ای نیز نسبت به این اقدام ترامپ واکنش‌های مختلفی نشان دادند. وحید یامین‌پور مجری برنامه تلویزیونی جهان‌آرا نوشت: «ترامپ بار دیگر برجام را حفظ کرد و تحریم‌ها را افزایش داد! برجام بهترین مکانیسم آمریکا برای افزایش سیستماتیک تحریم‌ها و همزمان افزایش محدودیت‌های ایران است. ترامپ گفته این آخرین بار است که تمدید می‌کنم مگر این‌که مذاکرات موشکی آغاز و محدودیت‌های هسته‌ای دائمی شود!»

علی نادری سردبیر سایت خبری رجانیوز هم نوشت: «ترامپ خیلی خوب دارد قواعد تجارت را رعایت می کند. آنقدر از خروج از برجام ترسانده که حالا امیدوار باشد ایران به بندهای موجود در بیانیه کاخ سفید تن بدهد. مذاکره ایران برای برجام مجدد با اروپایی‌ها افزوده شدن برنامه موشکی به برجام نا محدود شدن محدودیت‌های هسته ای کاسبی بزرگ!»

سید امیر سیاح تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی پایش نیز اینگونه واکنش نشان داد: «شمایی که هر ۳ ماه یکبار بخاطر تصمیم ترامپ درباره برجام از شدت دلشوره تیک عصبی پیدا میکنی، دیگه به رقبای سیاسیت نگو دلواپس!»

فرید مدرسی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم نوشت: «نه کاری به ترامپ دارم و نه به ظریف، نه به راست و نه به چپ؛ فقط این را می‌دانم که داشتن تجهیزات نظامی-دفاعی مثل موشک حق ماست. این حق گرفتنی نیست.»

حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز نوشت: «ترامپ تعلیق تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد، چون معتقد است برجام برد بزرگی برای آمریکا بوده است، بدون اینکه تحریم‌ها عملا رفع شده باشد!»

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم نوشت: «ضمانت اجراي برجام صرفاً مبتني بر قدرت است. تا هنگامي كه قدرت داريم مي‌توانيم براساس قدرت خودمان ضامن اجرای درست آن شويم، و اگر از اين قدرت كاسته شود، به همان ميزان ضمانت اجراي آن نيز از میان خواهد رفت. فراموش نكنيم كه بزرگ‌ترين مولفه قدرت ايران براي ضمانت برجام، اتكا به مردم و افكار عمومي است. هر اقدامي كه آن را خدشه‌دار كند، به ضرر برجام و كشور است.»

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین