Identificador : 32845477

این همه ظرفیت و این نرخ بیکاری؟!


نرخ بالای بیکاری در یزد در حالی است که یزد با برخورداری از صنایع، معادن و کارخانجات متعدد نساجی، کاشی و سرامیک و همچنین دارا بودن ظرفیت های بسیار در زمینه گردشگری، کویر نوردی و جذب توریست می توانست کمترین میزان بیکاری را داشته باشد.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدرسا؛ اشتغال پایدار مهمترین نیاز هر فرد و جامعه ای است. شاید به همین دلیل حسن روحانی در نخستین جلسه دولت دوازدهم گفت: «بزرگترین وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است»

گفته می شود در حال حاضر قریب به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور بیکار هستند. سهم یزدِ صنعتی از این میزان نیز 12.8 درصد جمعیت یک میلیون و صد هزار نفری است، این در حالی است که میانگین این رقم در کشور 12.4 درصد می باشد.

 

 

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یزد

محمدحسین ریاحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در رابطه با بیکاری تحصیل کرده های یزدی می گوید: متوسط نرخ بیکاری دانش آموختگان در سطح کشور 18.5 درصد و در سطح استان یزد 18.1 است و از این لحاظ استان یزد رتبه بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد. با این وجود تعداد 17 هزار و نهصد نفر از دانش آموختگان دانشگاهی ما بیکار هستند.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان استان یزد در سال 92 حدود 10.9 درصد بوده و یزد در جایگاه پنجم کشوری از لحاظ نرخ کمترین میزان فارغ التحصیلان قرار داشته ولی  اکنون در سال 94 این درصد به 18.1 رسید و ما را جزو 20 استان با نرخ بالای فارغ التحصیلان بیکار قرار داده است.

 

این همه ظرفیت و این نرخ بیکاری؟!

تمام این مشکلات در حالی است که یزد با برخورداری از صنایع، معادن و کارخانجات متعدد نساجی، کاشی و سرامیک و همچنین دارا بودن ظرفیت های بسیار در زمینه گردشگری، کویر نوردی و جذب توریست می توانست کمترین میزان بیکاری را داشته باشد. سید حمید کلانتری معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به این حقیقت تلخ اذعان کرد و گفت:  نرخ بیکاری 12.8 درصدی با این همه ظرفیت‌ها و معادن زیبنده استان نیست.

البته مسلما صرف این ابراز تاسف ها نمی تواند راهگشا باشد. حال که از گشایش های پسا برجامی نیز آبی گرم نشد و همه مردم بد عهدی آمریکا را مشاهده کردند باید با تکیه بر ظرفیت های داخلی برای رفع این معضل تدبیری عملی اندیشید.

انتهای پیام/ج


 






آخرین عناوین آخرین عناوین