Identificador : 31880083
مديركل اداره استاندارد استان يزد:

اغلب روغن‌های کنجد سنتی آلوده‌اند/ حال کیفیت در استان یزد خوب نیست


مديركل اداره استاندارد استان يزد گفت: فرآورده‌های کنجدی در استان نیاز به حمایت بیشتر و توسعه کیفی دارد.

به گزارش صبح مهريز به نقل از یزدرسا؛ «محمدحسین ماجدی اردکانی» پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه فرآورده‌های کنجدی در استان نیاز به حمایت بیشتر و توسعه کیفی دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در این حوزه با آن روبرو هستیم این است که صنف مربوطه بدون هماهنگی با اداره استاندارد پروانه کسب صادر می‌کند؛ گرچه سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بر روند کار آن‌ها نظارت دارد، اما این نظارت کفایت نمی‌کند.

وی روغن‌های کنجدی که در مغازه‌ها و جلوی چشم مشتریان گرفته می‌شود را از آلوده‌ترین روغن‌ها عنوان کرد و افزود: متأسفانه این روند رو به افزایش است و مردم در سایه بی‌اطلاعی ازاین‌گونه روغن‌گیری استقبال می‌کنند؛ اما ازآنجایی‌که بر دستگاه‌ها و روند روغن‌گیری آن‌ها نظارتی وجود ندارد، روغن‌های به‌دست‌آمده حاوی قارچ، آفلاتوکسین و دیگر سموم هستند.

ماجدی اردکانی با بیان اینکه کنجد محصولی فسادپذیر است و اگر در مجاورت رطوبت قرار بگیرد کپک می‌زند، افزود: قارچ و کپک موجود در روغن نیز تکرار شده و درنهایت مسمومیت افراد را رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه تقریباً 80 درصد واحدهای تولید فرآورده‌های کنجدی استان یزد در اردکان قرار دارد، اذعان کرد: روزانه حدود 80 تن فرآورده‌های کنجدی از اردکان به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

ماجدی اردکانی خاطرنشان کرد: اداره کل استاندارد یزد تا اول دی‌ماه به واحدهای تولید فرآورده‌های کنجدی فاقد استاندارد مهلت داده تا نسبت به تهیه پروانه کاربرد علامت استاندارد اقدام کنند؛ در غیر این صورت طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه روغن کنجد مشمول استاندارد اجباری است، اما روغن ارده کنجد مشمول استاندارد اجباری نیست، اذعان کرد: برخی واحدهای تولید فرآورده‌های کنجدی برای فرار از استاندارد بر روی محصولات خود به‌جای برچسب روغن کنجد، روغن ارده کنجد را درج می‌کنند.

وی طلای یزد را از برندهای معروف و باکیفیت طلا در ایران عنوان کرد و افزود: باید کیفیت بالای طلای یزدی به کل کشور شناسانده شود.

ماجدی اردکانی خاطرنشان کرد: طی 6 ماهه نخست امسال بازرسان اداره کل استاندارد 86 پارک را در استان بازرسی کرده‌اند که با بررسی 327 وسیله بازی دریافتند تمامی این وسایل دارای مشکل است.

وی بازرسی از بازار استان یزد طی 6 ماهه نخست امسال را 4 هزار و 700 مورد عنوان کرد و افزود: در این بازرسی‌ها تنها 53 مورد کالای فاقد علامت استاندارد در بازار مشاهده شد.

مديركل اداره استاندارد استان يزد بازرسی از یک هزار و 93 مورد واحد تولیدی را یادآور شد و گفت: طی این بازدیدها یک هزار و 955 مورد نمونه‌برداری شد که جواب یک هزار و 173 مورد آن مشخص‌شده و با واحدهای تولیدی مشکل‌دار برخورد شده است.

وی با بیان اینکه حال کیفیت در استان یزد خوب نیست و باید تولیدکننده بیش‌ازپیش به کیفیت بی اندیشند، ادامه داد: از تعداد یک هزار و 73 جوابی که از نمونه‌برداری تولیدات مشخص ‌شده است تعداد 20 نوع کالا توقیف شده، 49 خط تولید پلمپ شده، 4 مورد به مقامات قضایی ارجاع داده شده و 50 مورد از سطح بازار جمع آوری شده است. همچنین به 677 واحدی تولیدی تذکر داده شده است که این رقم با تذکر 2 سال گذشته برابر است.

ماجدی اردکانی خاطرنشان کرد: آمارهای یادشده نشان‌دهنده این است که حال کیفیت در استان یزد خوب نیست و باید تولیدکننده‌ها با رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه ارتقاء کیفیت، بیشتر به بالا بردن کیفیت کالا بپردازند.

وی با بیان اینکه طی 6 ماهه نخست امسال 76 کالای صنایع غذایی به‌طور خاص از بازار استان یزد نمونه‌برداری شد، اذعان کرد: جواب 65 مورد نمونه‌برداری شده اعلام و از این تعداد 57 مورد آن منطبق و 8 مورد غیر منطبق بر استاندارد بوده است.

ماجدی اردکانی تصریح کرد: اغلب نمونه‌های مواد غذایی که منطبق بر استانداردها نیستند به دلیل شرایط خاص مربوط به نگهداری ماده غذایی است.

وی اذعان کرد: امسال 130 پروانه انرژی برای واحدهای تولیدی صادرشده است و 44 واحد که بیش‌ازحد مجاز انرژی مصرف می‌کردند، شناسایی‌شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: طی 6 ماهه نخست امسال در راستای اقتصاد مقاومتی حدود 100 واحد در استان را که مشمول استاندارد اجباری بوده‌اند و تاکنون برای اخذ استاندارد مراجعه نکرده بودند شناسایی شدند.

ماجدی اردکانی گفت: از تاریخ 16 شهریورماه 96 تست مخازن CNG اتومبیل‌ها مشمول استاندارد اجباری شده است که تا الآن 2 هزار و 115 مخزن تست شده است.

* نقش رسانه‌ها در ارتقاء جایگاه توسعه کیفی استان یزد

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: باید برای اعتلای فرهنگ استاندارد در معرض نقد قرار بگیریم؛ این وظیفه رسانه‌ها است که مسئولان را نقد کرده و به چالش بکشانند.

ماجدی اردکانی با بیان اینکه اداره کل استاندارد یزد در سطح کشور در جایگاه یازدهم قرار دارد، گفت: رسانه‌ها می‌توانند با نقد سازنده خود ما را در شناسایی نیازهای جامعه در حوزه استاندارد و درنهایت ارتقاء رتبه این اداره یاری کنند.

وی با اشاره به بند 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اذعان کرد: طبق سیاست ابلاغ‌شده باید در مسیری حرکت کنیم که گسترش پوشش استاندارد به تمام کالاها و خدمات را داشته باشیم.

مديركل اداره استاندارد استان يزد با بیان اینکه امروز خیلی‌ها از استانداردسازی دم می‌زنند، خاطرنشان کرد: اگر مسئولی می‌گوید ما کالایی را استانداردسازی کرده‌ایم، این وظیفه رسانه‌ها است که از آن مسئول بخواهند که این کالا را بر اساس چه معیاری استاندارد‌سازی کرده است.

وی با بیان اینکه کالای استانداردی مورد تائید است که اداره استاندارد به‌عنوان مرجع استانداردسازی آن را تائید کرده باشد، تصریح کرد: اگر مردم و رسانه‌ها نسبت به استاندارد بودن کالا حساسیت داشته باشند، بالتبع کیفیت کالا و خدمات بالا خواهد رفت.

ماجدی اردکانی با اشاره به نقش و تأثیر رسانه‌ها در ارتقاء جایگاه توسعه کیفی استان اذعان کرد: در سال 94 در نشست خبری اعلام شد که بدترین صنعت استان ازنظر کیفیت آسانسور است؛ اما امروز بعد از گذشت 1 سال و نیم این صنعت از صنایع خوب در استان است.

وی ادامه داد: البته هنوز هم صنعت آسانسور جای کار دارد؛ در یزد بیش از 2 هزار و 500 دستگاه آسانسور داریم که برآورد می‌کنیم بیش از 50 درصد آن‌ها مشکل داشته باشد.

انتهای پیام/ش

 





آخرین عناوین آخرین عناوین