Identificador : 29185561
کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد:

نظارت بر بهداشت غذایی رستوران‌های یزد در ماه رمضان مضاعف می‌شود/ نکات ضروری برای تهیه افطاری


کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد از نظارت مضاعف بر بهداشت غذایی رستوران‌های یزد در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدبانو؛ حسن سلمانی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو با بیان اینکه بازرسان بهداشت محیط در 4 زمینه مرتبط با ماه مبارک رمضان فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: نظارت بر اماکن اعم از ایمنی محل، بهداشت و بهسازی ساختمان‌ها و اماکن مذهبی که مراسم‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آن‌ها برگزار می‌شود و همچنین مکان‌هایی که نذورات و مواد غذایی ویژه ماه مبارک در آن تهیه می‌شود ازجمله وظایف بازرسان نظارت بهداشت محیط است.

وی نظارت بر سلامت افرادی که در تهیه مواد غذایی و نذورات ماه رمضان دخالت دارند، نظارت بر مواد اولیه نذورات و مواد غذایی مرتبط با ماه مبارک رمضان مانند زولبیا و بامیه را از دیگر وظایف بازرسان نظارت بهداشت محیط عنوان کرد و افزود: امسال خوشبختانه کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط مجهز به دستگاه همراه سنجش میزان سالم و استاندارد بودن مواد اولیه هستند و می‌توانند مواردی چون میزان آلودگی سطوح و میزان دمای یخچالی که مواد اولیه در آن قرار دارد را اندازه‌گیری کنند.

سلمانی بابیان اینکه امسال نظارت بر بهداشت غذایی رستوران‌های یزد در ماه رمضان مضاعف می‌شود، تصریح کرد: حتماً باید افرادی که درزمینهٔ طبخ مواد غذایی ویژه ماه مبارک رمضان دخیل‌اند به مراکز خدمات سلامت مراجعه نموده و پس از انجام معاینه توسط پزشک و انجام آزمایش‌های مربوط کارت سلامت و تندرستی را دریافت کنند و با رعایت نکات بهداشتی از بروز مشکلات احتمالی برای روزه‌داران جلوگیری کنند.

وی با اشاره به رونق کارگاه‌های تهیه زولبیا و بامیه در این ماه ادامه داد: در تهیه این شیرینی امکان دارد با دو آسیب مواجه شویم یکی شیره که ممکن است دست چندم باشد یا جوهر قند آن بالا باشد و دیگر آنکه روغن مصرفی آن دست چندم باشد و درواقع پروکسید آن بالا باشد.

این مقام مسئول در مورد استفاده بی‌رویه از رنگ مصنوعی در مواد غذایی هشدار داد و افزود: این مواد سرطان‌زا هست و مضرات زیادی برای بدن به دنبال دارد.

سلمانی استفاده از پنیر محلی در افطاری‌ها را غیراستاندارد عنوان کرد و گفت: پنیرهای محلی می‌توانند ابتلا به بیماری تب مالت را به دنبال داشته باشند.

وی سبزیجات را از جمله مواد غذایی پرمصرف در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و افزود: سبزیجات را باید به‌صورت کامل انگل زدایی و ضدعفونی کنند.

سلمانی استفاده از روپوش کلاه و انجام نظافت شخصی را برای افراد دخیل در تهیه افطاری و سحری الزامی دانست و اذعان کرد: راه نرفتن در میان سفره‌هایی که انداخته‌اند، ضدعفونی کردن دست‌ها، استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی به‌جای ظروف پلاستیکی، خودداری از گذاشتن یخ بر روی سطوح غیربهداشتی، دفع پسماندها به‌صورت صحیح و بهداشتی، استفاده از ابزار کار بهداشتی و ضدعفونی شده، استفاده از مواد اولیه مناسب و سالم را ازجمله نکات ضروری برای تهیه و تدارک افطاری یا سحری است.

وی خاطرنشان کرد: تهیه و توزیع سحری و افطاری در فاصله کم انجام گیرد و سعی کنند غذای طبخ شده به زیر 65 درجه نرسد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی آماده‌اند تا به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد رسیدگی نمایند؛ پل ارتباطی با واحد بهداشت محیط سامانه 190 می‌باشد که مردم می‌توانند اگر مشکلی بود گزارش دهند.

انتهای پیام/ج

 






آخرین عناوین آخرین عناوین