Identificador : 31653846

سرشماری گونه های برجسته حیات وحش استان یزد آغاز شد


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: سرشماری گونه های برجسته حیات وحش استان یزد با آمار برداری از گونه های مهم منطقه شکار ممنوع شیرکوه شروع شد.

 به گزارش  صبح مهریز به نقل از یزدرسا؛ حسن اکبری عنوان کرد: سرشماری سالانه به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه های مهم حیات وحش و روند افزایشی یا کاهشی آن ها هر ساله در فصل پاییز در تمام مناطق تحت مدیریت استان به اجرا در می آید و این سرشماری با حضور محیط بانان همان منطقه، کارشناسان شهرستان و اداره کل محیط زیست ، همیاران و در صورت نیاز با همکاری مامورین اجرایی سایر شهرستان های تابعه استان انجام می پذیرد.

وی هدف اصلی این سرشماری ها را تخمین جمعیت کل و بز، قوچ و میش و جبیر در مناطق مختلف دانست و افزود: اگرچه مشاهدات سایر گونه ها از جمله گوشتخواران و حتی نمایه های حضور سایر گوشتخواران مهم نیز در فرم های سرشماری ثبت می شود، برای سرشماری هر منطقه مسیرهای ثابتی وجود دارند که توسط جی پی اس برداشت شده و هر ساله این مسیرها توسط دو نفر پیاده در طول یک روز طی شده و حیات وحش آن مسیر شمارش می شود.

اکبری همچنین تصریح کرد: این آمار برداری اطلاعاتی در خصوص وضعیت زادآوری و نیز بقای بره ها و بزغاله ها و نیز اطلاعاتی در مورد ترکیب سنی و جنسی جمعیت های موجود ارائه می کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در همین راستا در هفته گذشته منطقه شکار ممنوع شیرکوه در شهرستان تفت و منطقه شکار ممنوع آریز واقع در شهرستان بافق سرشماری شدند و نتایج سرشماری حاکی از افزایش جمعیت گونه های برجسته در منطقه شیرکوه می باشد، اما در منطقه شکار ممنوع آریز به دلیل شدت خشکسالی زادآوری به شدت کاهش یافته و روند مثبتی در جمعیت حیات وحش های این منطقه نداشتیم.
انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین