Skip to Content

صفرعلی دهقانی مدیر جدید بیمارستان امام جعفرصادق (ع):

خودم را شاگرد آقای فاضل می دانم/ زیاد موافق تغییر و تحول در بخش های بیمارستان نیستم


به گزارش خبرنگار میبد خبر: بیمارستان امام جعفرصادق (ع) شهرستان میبد یکی از مراکز درمانی خیری استان و شاید از این لحاظ در سطح کشور بی نظیر باشد. مرکزی که اکثر وسایل و دستگاه های آن توسط خیرین خریداری و به آن مجهز شده است. مدیریت چنین بیمارستانی با داشتن 400 پرسنل کار آنچنان ساده ای نیست. آن هم بیمارستانی که با وجود داشتن تجهیزات پیشرفته از استان های دیگر نیز پذیرای بیمار می باشد. نحوه برخورد، پوشش، شیوه های درمان و... کارکنان و پرسنل آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. مرکزی که خدمات درمانی آن با نزدیک ترین مراکز درمانی استان مقایسه می شود و انتظارات از آن بالاست. صبح امروز جلسه تودیع و معارفه مدیر بیمارستان امام جعفرصادق (ع) شهرستان میبد برگزار شد. فاضل رفت و دهقانی آمد. صفرعلی دهقانی کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی یا مدیریت بیمارستانی است. 13 سال سابقه کار دارد که 5 سال آن در بیمارستان امام جعفرصادق (ع) سپری نموده است. با وی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید: چه شد که این مسئولیت را پذیرفتید؟ در دو سه سال اخیر رایزنی هایی شده بود تا بعضی از سمت ها را در دست بگیرم که با توجه به سختی های کار مدیریتی، از پذیرش آنها گریزان بودم. انسان باید هر پستی را که قبول می کند بتواند آن را ارتقاء و رشد بدهد.  در رابطه با پذیرش مسئولیت می توانم بگویم که یکی از دوستان از من پرسید که آیا تمایل دارم با آقایی رئیس بیمارستان همکاری کنم یا خیر، من هم جواب مثبت دادم. از اولین توصیه هایم این بود که هماهنگی در بیمارستان بیشتر شود. بنده به علت مسئولیتی که داشتم بعد از مدیر از تمام مسائل بیمارستان آگاه بوده ام. ما در بیمارستان 42 بخش داریم. یا ساختار فیزیکی دارند یا ندارند. بنابراین نقاط قوت و ضعف بیمارستان را به خوبی می شناختم. البته این نکته را باید بگویم که تغییر و تحولات بیمارستان در راستای تغییرات استانی بوده است. برنامه هایم که شامل 38 سرفصل بود را ارائه داده ام. هنگامی که در مورد پذیرش مدیریت بیمارستان با من صحبت شد نمی خواستم آن را بپذیرم و تنها شرط خود را این مسئله قرار دادم که اگر بنا است فردی خارج از بیمارستان این مسئولیت را بپذیرد من حاضر به پذیرش آن هستم که بنا به صحبت های پیش آمده و مشورت هایم این مسئولیت را قبول کرده ام. رابطه شما با فاضل مدیر سابق بیمارستان چگونه بود؟ خودم را شاگرد آقای فاضل می دانم. ایشان در دوره مسئولیتشان از من همه گونه حمایتی کردند. از ایشان صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. البته شنیدم که بعضی از افراد، حرف و حدیث هایی را درست کرده اند که به نفع هیچ کسی نیست. با توجه به پتانسیل های خوبی که بیمارستان دارد امیدوارم بتوانم بیمارستان را ارتقاء دهم. من این اصل را قبول دارم که پسر یا شاگرد باید بهتر از پدر یا استاد باشد. اولویت کاری شما چه مسائلی را در بر می گیرد؟ از جمله اولویت های بنده می توانم به تکریم پرسنل و تکریم مردم و رضایت مندی هر دو طرف اشاره کنم. نکته دیگر اینکه حدود 85 درصد برنامه های من با آقایی رئیس بیمارستان هماهنگ است و اعتقاد دارم که بدون مشورت کاری را انجام ندهم و به افراد در همه مقاطع احترام بگذارم. آیا تغییراتی را در درون بیمارستان انجام خواهید داد؟ معتقدم مسئول هر بخشی با سرمایه گذاری فراوان سیستم به اینجا رسیده است و خیلی سخت تغییر و تحول را انجام می دهم. در حقیقت زیاد موافق تغییر و تحول نیستم. نگاه من این است که چقدر کار به فرآیند وابسته است و چه قدر به فرد. پس از پایش تصمیم گیری خواهم کرد که برای بهینه سازی این فرآیند چنانچه به اهدافم نرسیدم آن موقع تصمیم می گیرم که آیا شخص باید به مجموعه اضافه شود یا فکر تزریق شود یا حد واسطی بین این دو. من براساس قانون برد- برد کار می کنم و تصمیم می گیرم. به چندمسئولیتی در بیمارستان اعتقاد ندارم. شخص باید در کارش هم توانایی داشته باشد هم علاقه. شعار من اعتماد، اعتقاد و احترام متقابل است. نقاط ضعف و قوت بیمارستان از نگاه شما چیست؟ نقطه قوت بیمارستان را پرسنل دلسوز آن می دانم که به صورت خودجوش کار می کنند و تا آنجا که توان دارند خود کارها را مدیریت می کنند. از دیگر نقاط مثبت بیمارستان می توانم به حوزه خیرین اشاره کنم، که الحمدلله کارکردهای مثبت حوزه سلامت باعث شده تا مسئولین شهرستان پیگر مسائل بهداشت و درمان باشند. نقطه ضعف را می توانم در مجموعه خودمان به این صورت بیان کنم که معدود تفکراتی وجود دارد که منفعت های واحد را بر منفعت های کل بیمارستان ترجیح می دهند که البته این ناشی از ترس و نبود اعتماد است که سعی در رفع این مشکل داریم. از انتقاداتی که به بیمارستان میبد می شود گاهاً برخورد نامناسب بعضی از پرسنل است آیا این را قبول دارید؟ خیر. این را قبول ندارم. چرا؟ چرا که بیمارستان را، بیمارستان خیری می دانم و به خاطر همین بعضی ها می خواهند پرسنل بعضی از قوانین را زیر پا بگذارند و دیگر اینکه نبود بعضی از ساختارهاست که موجب نارضایتی بعضی از مراجعه کنندگان می شود. با دعوت از روانشناسان و افراد متخصص سعی کرده ایم بهترین خدمات را ارائه بدهیم. سخن آخر: در پایان از شما تشکر می کنم و امیدوارم رابطه خوبی را با روابط عمومی بیمارستان داشته باشید.   خبرنگار: بنفشه سالاری

به گزارش خبرنگار میبد خبر: بیمارستان امام جعفرصادق (ع) شهرستان میبد یکی از مراکز درمانی خیری استان و شاید از این لحاظ در سطح کشور بی نظیر باشد. مرکزی که اکثر وسایل و دستگاه های آن توسط خیرین خریداری و به آن مجهز شده است. مدیریت چنین بیمارستانی با داشتن 400 پرسنل کار آنچنان ساده ای نیست. آن هم بیمارستانی که با وجود داشتن تجهیزات پیشرفته از استان های دیگر نیز پذیرای بیمار می باشد. نحوه برخورد، پوشش، شیوه های درمان و... کارکنان و پرسنل آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. مرکزی که خدمات درمانی آن با نزدیک ترین مراکز درمانی استان مقایسه می شود و انتظارات از آن بالاست.

DSC_1373

صبح امروز جلسه تودیع و معارفه مدیر بیمارستان امام جعفرصادق (ع) شهرستان میبد برگزار شد. فاضل رفت و دهقانی آمد. صفرعلی دهقانی کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی یا مدیریت بیمارستانی است. 13 سال سابقه کار دارد که 5 سال آن در بیمارستان امام جعفرصادق (ع) سپری نموده است. با وی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:

چه شد که این مسئولیت را پذیرفتید؟

در دو سه سال اخیر رایزنی هایی شده بود تا بعضی از سمت ها را در دست بگیرم که با توجه به سختی های کار مدیریتی، از پذیرش آنها گریزان بودم. انسان باید هر پستی را که قبول می کند بتواند آن را ارتقاء و رشد بدهد.  در رابطه با پذیرش مسئولیت می توانم بگویم که یکی از دوستان از من پرسید که آیا تمایل دارم با آقایی رئیس بیمارستان همکاری کنم یا خیر، من هم جواب مثبت دادم. از اولین توصیه هایم این بود که هماهنگی در بیمارستان بیشتر شود.

بنده به علت مسئولیتی که داشتم بعد از مدیر از تمام مسائل بیمارستان آگاه بوده ام. ما در بیمارستان 42 بخش داریم. یا ساختار فیزیکی دارند یا ندارند. بنابراین نقاط قوت و ضعف بیمارستان را به خوبی می شناختم. البته این نکته را باید بگویم که تغییر و تحولات بیمارستان در راستای تغییرات استانی بوده است.

برنامه هایم که شامل 38 سرفصل بود را ارائه داده ام. هنگامی که در مورد پذیرش مدیریت بیمارستان با من صحبت شد نمی خواستم آن را بپذیرم و تنها شرط خود را این مسئله قرار دادم که اگر بنا است فردی خارج از بیمارستان این مسئولیت را بپذیرد من حاضر به پذیرش آن هستم که بنا به صحبت های پیش آمده و مشورت هایم این مسئولیت را قبول کرده ام.

رابطه شما با فاضل مدیر سابق بیمارستان چگونه بود؟

خودم را شاگرد آقای فاضل می دانم. ایشان در دوره مسئولیتشان از من همه گونه حمایتی کردند. از ایشان صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. البته شنیدم که بعضی از افراد، حرف و حدیث هایی را درست کرده اند که به نفع هیچ کسی نیست. با توجه به پتانسیل های خوبی که بیمارستان دارد امیدوارم بتوانم بیمارستان را ارتقاء دهم.

من این اصل را قبول دارم که پسر یا شاگرد باید بهتر از پدر یا استاد باشد.

اولویت کاری شما چه مسائلی را در بر می گیرد؟

از جمله اولویت های بنده می توانم به تکریم پرسنل و تکریم مردم و رضایت مندی هر دو طرف اشاره کنم.

نکته دیگر اینکه حدود 85 درصد برنامه های من با آقایی رئیس بیمارستان هماهنگ است و اعتقاد دارم که بدون مشورت کاری را انجام ندهم و به افراد در همه مقاطع احترام بگذارم.

آیا تغییراتی را در درون بیمارستان انجام خواهید داد؟

معتقدم مسئول هر بخشی با سرمایه گذاری فراوان سیستم به اینجا رسیده است و خیلی سخت تغییر و تحول را انجام می دهم. در حقیقت زیاد موافق تغییر و تحول نیستم. نگاه من این است که چقدر کار به فرآیند وابسته است و چه قدر به فرد.

پس از پایش تصمیم گیری خواهم کرد که برای بهینه سازی این فرآیند چنانچه به اهدافم نرسیدم آن موقع تصمیم می گیرم که آیا شخص باید به مجموعه اضافه شود یا فکر تزریق شود یا حد واسطی بین این دو.

من براساس قانون برد- برد کار می کنم و تصمیم می گیرم.

به چندمسئولیتی در بیمارستان اعتقاد ندارم. شخص باید در کارش هم توانایی داشته باشد هم علاقه. شعار من اعتماد، اعتقاد و احترام متقابل است.

نقاط ضعف و قوت بیمارستان از نگاه شما چیست؟

نقطه قوت بیمارستان را پرسنل دلسوز آن می دانم که به صورت خودجوش کار می کنند و تا آنجا که توان دارند خود کارها را مدیریت می کنند. از دیگر نقاط مثبت بیمارستان می توانم به حوزه خیرین اشاره کنم، که الحمدلله کارکردهای مثبت حوزه سلامت باعث شده تا مسئولین شهرستان پیگر مسائل بهداشت و درمان باشند.

نقطه ضعف را می توانم در مجموعه خودمان به این صورت بیان کنم که معدود تفکراتی وجود دارد که منفعت های واحد را بر منفعت های کل بیمارستان ترجیح می دهند که البته این ناشی از ترس و نبود اعتماد است که سعی در رفع این مشکل داریم.

از انتقاداتی که به بیمارستان میبد می شود گاهاً برخورد نامناسب بعضی از پرسنل است آیا این را قبول دارید؟

خیر. این را قبول ندارم.

چرا؟

چرا که بیمارستان را، بیمارستان خیری می دانم و به خاطر همین بعضی ها می خواهند پرسنل بعضی از قوانین را زیر پا بگذارند و دیگر اینکه نبود بعضی از ساختارهاست که موجب نارضایتی بعضی از مراجعه کنندگان می شود. با دعوت از روانشناسان و افراد متخصص سعی کرده ایم بهترین خدمات را ارائه بدهیم.

سخن آخر:

در پایان از شما تشکر می کنم و امیدوارم رابطه خوبی را با روابط عمومی بیمارستان داشته باشید.

 خبرنگار: بنفشه سالاری




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.