Skip to Content


شهر دوچرخه ها بر مذاق کدام فرهنگ می چرخد؟ /حکایت لغو همایش دوچرخه سواری دختران


این گزارش از اولین تبلیغات همایش دوچرخه سواری دختران در دانشگاه یزد در شبکه های اجتماعی تا جریان لغو آن و حکایت تکان دهنده جوکار نماینده یزد و اشکذر در این رابطه را گام به گام حکایت می کند.

به گزارش میبدخبر به نقل از  یزد بانو، چند سالی است که ولادت حضرت معصومه (س) یکی از اسوه های پاکی و حیا و علم برای زنان و هم برای مردان، روز ملی دختران نامیده شده است.

زیارت این بانوی مکرمه هم ثواب زیارت امام رضا(ع) ذکر شده است و هر گاه به حرم این بانو می رویم یاد شیخ محمد تقی بافقی دیارمان را در ذهن تداعی می کنیم که روزی تاج الملوک همسر رضا خان را که قصد داشت در شب عید سال 1306 شمسی با سر برهنه و بی حجاب به همراه چند تن از کنیزان خود به حرم وارد شود؛ این شیخ یزدی از ورود او ممانعت می کند و فردای آن روز رضا خان خود شخصا به حرم می آید و شیخ را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و سپس شیخ را تبعید می کند.
شیخ محمد تقی بافقی بر اثر جراحات وارده رضا خان چندی بعد در تبعید به شهادت می رسد و نام شیخ یزدی را به عنوان اولین مبارزعلیه بدحجابی بر سر زبان ها می اندازد.
این جریان و افشای اقدام رضاخان برای کشف حجاب، چندین سال اعلام رسمی قانون کشف حجاب را تا سال 1314 به تعویق می اندازد و زنان و مردان یزدی نیز در طول سالیان سیاه کشف حجاب در اعتراض به این قانون چه کتک ها خوردند و چه رنج ها کشیده اند تا نام دارالعباده تا همیشه تاریخ دارالعباده بماند.
اکنون برخی مسؤولین که به واسطه جانفشانی خون شهدا، خانواده های ایثارگران و... در کمال آسایش و آرامش در این یزد به مسؤولیت رسیده اند چگونه به خود اجازه می دهند تا شهر یزد را بر مدار فرهنگ غربی و یا فرهنگی که دیگران خوششان می آید و یا به بهانه اصلاح طلبی و تدبیر نشاط به سمت فساد بکشانند.
***
ماجرا از اینجا آغاز شد که روز گذشته ( پنجم شهریور )  پایگاه اطلاع رسانی یزدبانو با انواع کامنت ها، تماس ها و ایمیل هایی مواجه شد که خواستار تشریح کیفیت همایش دوچرخه سواری دختران در دانشگاه یزد بودند و این در حالی بود که این سایت اطلاعی چندانی از این موضوع نداشت و خبری را مبنی بر برگزاری همایش  با تصور اینکه این برنامه جزء برنامه ای داخلی دانشگاه است و چندان اهمیتی ندارد  منتشر نکرده بود.

*برخی موارد ارسال شده توسط کاربران سایت بدین شرح بود:


 


*قرار است همایش مختلط برگزار شود
*دختران دوچرخه سوار از اقصی نقاط شهر یزد و از مسیرهای مختلف و در انظار عمومی خود را به محل برگزاری همایش می رسانند...
*خانواده شهدا خواستار لغو این همایش هستند
*زنان متدین یزدی، طلاب حوزه های علمیه خواهران و خانواده هایی که دارای فرزند دختر هستند نگران شده اند که مبادا این همایش منجر به فرهنگ سازی غلط شود.
*در شهری که آمار دوچرخه سواری مردان و پسران هر روز کمتر می شود چرا به جای همایش دختران برای پسران این همایش برگزار نمی شود؟
*چرا مسابقه دوچرخه سواری انتخاب شده است؟ می توانستند والیبال یا حتی هر مسابقه مفرح دیگری برگزار کنند.
و...

 

گام اول
شبکه های اجتماعی
پس از جستجو در گوگل ، اخبار زیادی در رابطه با برگزاری این همایش با تیترهای گوناگون منتشر شده و شرکت برای عموم نیز آزاد اعلام شده بود  که برای اطلاع مخاطبان عزیز همراه با لینک آن آورده شده است:

یزدرسا: همایش بزرگ «دوچرخه سواری» ویژه خانم ها و آقایان در دانشگاه یزد برگزار می شود.

یزدفردا : همایش بزرگ دوچرخه سواری در دانشگاه یزد برگزار می شود.

فارس نیوز : مدیر تربیت بدنی دانشگاه یزد از برگزاری همایش بزرگ دوچرخه‌سواری در دانشگاه یزد خبر داد.

خبرگزاری دانشجو : همایش دوچرخه‌سواری در دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

قطره : همایش بزرگ دوچرخه سواری در یزد برگزار می‌شود

نیویدار: همایش بزرگ دوچرخه سواری در یزد برگزار می‌شود

*با توجه به کمبود وقت برای پیگیری این موضوع چند گزینه مصاحبه را حذف کردیم و تصمیم گرفتیم تا موضوع را مستقیم از طریق مسؤولین دانشگاه یزد پیگیری کنیم.

گام دوم:
دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد
در تماس با این دفتر مطلع شدیم که فعالین فرهنگی دانشگاه و مسؤول نهاد در اردوی فرهنگی مشهد مقدس به سر می برند و یکی از کارمندان این نهاد که خود را معرفی نکرد گفت : اطلاع دقیقی ندارد و مطمئنا مسؤولین دانشگاه تدابیری برای کیفیت برگزاری اندیشیده اند. وی خبرنگار یزدبانو را به روابط عمومی  و حراست دانشگاه ارجاع داد تا اطلاعات بیشتر را از مسؤول روابط عمومی جویا شویم.

 

گام سوم:
حراست دانشگاه یزد
پس از تماس با تلفنخانه و ارتباط با روابط عمومی، کسی در این واحد پاسخگوی تلفن نبود و تصمیم گرفتیم موضوع را از حراست جویا شویم.
یکی از کارکنان حراست دانشگاه که پاسخگوی تلفن بود و خود را معرفی نکرد در پاسخ اول به خبرنگار ما گفت : از این موضوع اطلاع دارد و سخنگوی دانشگاه روابط عمومی است و از ما خواست تا با روابط عمومی تماس بگیریم.


گام چهارم:
روابط عمومی دانشگاه
پس از پیدا کردن شماره مستقیم روابط عمومی دانشگاه، مجددا کسی پاسخگوی تلفن نبود و چندین بار هم از طریق تلفنخانه وصل روابط عمومی شد و باز کسی پاسخگوی تلفن نبود و پس از وصل به واحدهای دیگر مطلع شدیم که مسؤول روابط عمومی در مرخصی به سر می برد.


گام پنجم:
حراست دانشگاه
پاسخگوی حراست دانشگاه با کمال متانت و قابل تقدیر، مجددا اظهارات خبرنگار یزدبانو را شنید و روابط عمومی را سخنگوی دانشگاه معرفی کرد و پس از اینکه ما توضیح دادیم کسی جواب نمی دهد و یکی از واحد های دیگر می گوید آقای فلانی مرخصی است از حراست خواستیم تا در این رابطه پاسخگوی سؤال ما باشد تا ما بتوانیم از نحوه کیفیت این همایش به مخاطبان دلواپس خود اطلاع رسانی کنیم.
این منبع آگاه در حراست دانشگاه یزد در پاسخ به سؤال خبرنگار که پرسید شایعه شده است که همایش دوچرخه سواری قرار است پس از شروع در محل دانشگاه به داخل شهر کشیده شود؛ اظهار بی اطلاعی کرد و گفت : این همایش قرار بوده در محیط بسته مجتمع خوابگاهی دختران فقط با حضور دختران برگزار شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار که پرسید : شرکت کنندگان در همایش چگونه دوچرخه های خود را به محل دانشگاه می آورند پاسخ داد : با ماشین
خبرنگار در ادامه،  شایعات مطرح شده و ارسال شده در این رابطه را به سمع حراست دانشگاه رساند که شنیده شده دختران دوچرخه سوار قرار است خودشان رکابزنان به سمت دانشگاه یزد بیایند و شما اگر چه تلاش هم کنید در فضای بسته دانشگاه مسابقه را برگزار کنید اتفاق دوچرخه سواری بانوان در معابر شهر و انظار عمومی دیگر بانوان را نیز به فکر دوچرخه ساری می اندازد و ناخود آگاه مسؤول یک فرهنگ سازی غلط در شهر دارالعباده شده اید و مسؤولیت آن و پاسخگویی به متدینی و خانواده های شهدا و عواقب بعدی ان برعهده همه مسؤولان دانشگاه یزد خواهد بود.
خبرنگار یزدبانو اعتراض برخی خانواده های شهدا و برخی متدینین را که با مدیر سایت یزدبانو تماس گرفته اند و خواستار پیگیری موضوع شده اند به اطلاع این مسؤول رساند.
این مسؤول در حراست با ابراز تشکر از اطلاعات ارائه شده توسط خبرنگار ما گفت : حتما مسؤولین برگزاری تمهیدات لازم برای برگزاری همایش را اندیشیده اند و از خبرنگار ما خواست تا موضوع را یک باردیگر در تماس با روابط عمومی دانشگاه پیگیری کند.

گام آخر:
روابط عمومی دانشگاه
درحالی که ما هنوز نتایج بررسی های خود را در سایت منتشر نکرده بودیم و دقیقه ها ساعت 14:30 را نشان می داد یکبار دیگر با روابط عمومی تماس گرفتیم و خوشبختانه مسؤول روابط عمومی آقای دشتی زاد پاسخ داد و گفت : این همایش لغو شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار یزدبانو که پرسید : چرا هنوز خبری در این رابطه منتشر نشده است گفت : این خبر هم اکنون در سایت دانشگاه یزد منتشر شده است.
مسؤول روابط عمومی دانشگاه یزد در پاسخ به سؤال دیگرخبرنگار که پرسید علت لغو چه بوده است ؟ اظهار داشت : این همایش خیلی وقت پیش لغو شده  و متأسفانه اطلاع رسانی نشده است و این همایش روز جمعه ویژه آقایان خواهد بود.
دشتی زاد در پاسخ به سؤال آخر ما که علت لغو را جویا شدیم پاسخی نداد و گفت : این موضوع را از طریق مسؤول تربیت بدنی جویا شویم.


*متن خبر لغو انتشار یافته در سایت روابط عمومی دانشگاه یزد همراه با لینک آن :
همایش دوچرخه سواری ویژه بانوان لغو شد
مدیر تربیت بدنی دانشگاه یزد از لغو همایش عمومی دوچرخه سواری ویژه بانوان در روز پنجشنبه ششم شهریور ماه خبر داد و افزود: این همایش فقط در روز جمعه مورخ هفتم شهریورماه ساعت 9 صبح ویژه آقایان در محل محوطه دانشگاه یزد برگزار می شود.
فرزاد فیضی فر خاطرنشان کرد: شرکت در این همایش برای عموم آزاد و به صورت رایگان است.

 

*اظهارات تکان دهنده جوکار در محله شیخداد یزد
پس از مشاهده خبر لغو، تصمیم گرفتیم نتایج پیگیری خود را منتشر نکنیم ولی اظهارات تکان دهنده شب گذشته جوکاردر محله شیخداد یزد ما را برآن داشت تا این گزارش را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
خبر نگار یزدبانو که از ابتدای سال دیدارهای محله به محله دکتر جوکار را با حضور در محل برگزاری پیگیری کرده و اخبار آن تا کنون در این پایگاه خبری منتشر شده است؛ شب گذشته نیز پس از اطلاع از اینکه نماینده یزد و اشکذر در مجلس به محله شیخداد می رود؛ خود را به مسجد فاطمیه رساند .
دکتر جوکار در بخشی از سخنان خود در جمع مردم این محله اظهار داشت :

عده ای در دانشگاه یزد پادوی دشمن شده اند

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: عده ای در دانشگاه یزد پادوی دشمن شده اند و به شبیخون فرهنگی دست می زنند و مردم دالعباده یزد بر سر اعتقادات خود با هیچ کس مماشات نمی کنند.
دکترمحمدصالح جوکار چهارشنبه شب در جمع مردم محله شیخداد اظهار داشت : دانشگاه جای علم است و باید برای مسائلی همچون معیشت و اقتصاد مردم برنامه ریزی کرد و دوچرخه سواری دختران هیچ ارتباطی با علم ندارد.
وی ادامه داد: دانشگاه یزد قصد برگزاری دوچرخه سواری دختران را داشت و برای این کارها پول هزینه می کند پس چرا بعدا می گویند پول در مملکت نیست و اگر پول زیادی دارند به مردم بدهند.
رییس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: اگر عده ای دنبال مفسده هستند به جد برخورد خواهد شد ،هرکی هرکی نیست که هرکس هرکاری دلش خواست انجام دهد و استان دارالعباده یزد بیش از چهار هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است.
جوکار افزود: در بحث استیضاح نیز عده ای جوسازی کردند و به بهانه های واهی گله گذاری کردند در حالی که همین گونه اقدامات در دانشگاه های کشور در حال انجام بود.
نماینده مردم  یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: استادی را در دانشگاهی از کشور مشغول به کار کرده اند که سابقه تجاوز به ده دختردانشجو در پرونده خود دارد و تازه عده ای می گویند چرا وزیر را استیضاح کردید.
جوکار افزود: برای نظام خون ریخته شده است و مردم به سادگی تسلیم نخواهند شد همچنان که مردم غزه 34 هزار تن بمب بر سرشان ریخته شد و بیش از دو هزار شهید دادند اما مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی ایستادند و پیروز شدند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر دوچرخه سواری دختران مسئله اساسی نیست که عده ای به دنبال آن هستند بلکه مشکلات معیشتی مردم ، اقتصاد و اشتغال از مطالبات مردم است.


*انتقاد اصلاح طلبان از لغو همایش دوچرخه سواری دختران
صبح امروز یکی از پایگاههای خبری اصلاح طلب در خبری انتقاد آمیز ازجریان لغو همایش دوچرخه سواری، آن را تفکیک جنسیتی خواند و نوشت : حاشیه های تفکیک جنسیتی گویا پایانی ندارد،به طوریکه به خاطر برخی محدویت های اعلام شده چند همایش در یزد لغو گردیده است و به هر روی این مسائل در حالی اتفاق می افتد که معلوم نیست چرا دولتمردان یزدی علرغم شعار دولت تدبیر و امید اینگونه عقب و نشینی نموده اند و جایگاه شور و نشاط در یزد در چه مرحله و جایگاهی قرار دارد؟!
اکنون جای این پرسش وجود دارد که شهر دارالعباده که روزی بر مدار فرهنگ غنی و اسلامی باید بچرخد آیا دستان پشت پرده ای وجود دارند که باید بر مذاق آنان بچرخد.

آیا برگزاری همایش دوچرخه سواری دختران با سفر چندی پیش فائزه هاشمی به یزد که شنیده شده است امور فرهنگیی  یکی از مجتمع های فرهنگی اجتماعی یزد را برنامه ریزی می کند ارتباط دارد؟

رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


اشنا
با سلام
کارتان عالی بود .یزد دارالعباده که محل جولان فاحشه ها نیست .
اجرکم عندا...
ممنون از اطلاع رسانی و روشنگری شماخبرنگاران متعهد
-2 (2 آرا)
پست شده در ۱۳۹۳/۰۶/۶ ۲۰:۳۶