ID : 40908466
یادداشت؛

وقتی یک فمینیست غربی از حجاب می‌گوید


هلن واتسون، فردی از گروه سوم فمینیست‌ها که با مقاله‌ای تحت عنوان « حجاب در غرب» به بررسی موضوع حجاب و جایگاه آن در غرب و شرق پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، شهلا مرادی*؛ اگر که می‌خواهیم در مورد مسئله گرایش به حجاب و ارتباط این موضوع با واکنش فردی زنان نسبت به فرایندهای جهانی بررسی‌ای انجام دهیم نیاز است که به مقاله «حجاب در غرب» نوشته خانم هلن واتسون نگاهی کوتاه بیندازیم.

واتسون در مقاله خود مسئله گرایش به حجاب را واکنش‌های فردی زنان دانسته و با بررسی آیات قرآن در ارتباط با حجاب سعی کرد به ریشه داشتن این مقوله در تفکر دینی مسلمانان اشاره کند و در ادامه با بررسی زندگی دونفر از زنان مسلمان در جایگاه دانشجو وشاغل، برگزیدن حجاب را به عنوان یک انتخاب آزادانه که ریشه در باور و تفکر آن‌ها داشته وحتی نوعی فمنیسم معکوس و اعتراض علیه مصرف‌گرایی و غرب‌گرایی محسوب می‌شود، بیان کند.

با توجه به ستیز آشکار متفکران دو موج اول و دوم فمینیست با مسیحیت و هر آنچه تعالیم دینی نامیده می‌شود، مخالفت آن‌ها با مقوله حجاب که ریشه در تفکرات دینی دارد، چندان هم دور از ذهن نیست. در واقع روشنفکران فمنیسم موج اول و دوم، حجاب را نماد عینی ستم علیه زنان، دست و پا گیر و محدودکننده دانسته و واجب بودن حجاب در اسلام را شمایلی از متفاوت بودن این دین و بزرگترین عامل پدر سالاری در جوامع اسلامی می‌دانند. آن‌ها بسیار تلاش کردند که نسخه‌ای که برای زنان سفیدپوست غربی پیچیدند برای تمام زنان مسلمان تجویز کنند اما دیری نپایید که گروهی دیگر از فمنیست‌ها (موج سوم) بر خلاف آن‌ها به این نسخه پیچی اعتراض کردند و به بررسی حجاب و اعمال دینی در زندگی واقعی افراد پرداختند.

اما موج سوم فمنیستی که از دهه ۹۰ آغاز شد، تفاوت جنسیتی میان زنان و مردان را فراتر از ساختار‌های جسمی و بدنی دانست و با گرایش به رفع هرگونه تبعیض و نابرابری، معتقد است باید به تفاوت میان افراد به عنوان یک ارزش اجتماعی احترام گذاشت که یکی از این افراد «هلن واتسون» است.

او معتقد است با وجود آنکه نوع حجاب در میان زنان مسلمان متعدد و متنوع است اما با این وجود، هدف عملی و نمادین همه زنان ریشه در یک چیز دارد که آن هم حفظ حیا و شرم از برهنگی است و در واقع زنان حجاب را برای مصون ماندن از نگاه مردان و حفظ حرمت و حیای خود انتخاب می‌کنند.

واتسون با اعتقاد به این که حجاب دارای بعد عملی و بعد نمادین است در ضمن مقاله خود اشاره‌ای هم به جمهوری اسلامی ایران داشته و معتقد است که زنان ایران اگر چه با داشتن حجاب کمی محدود شدن اما به بهای ارزشمندتری به نام امنیت، اقتدار و عزت دست یافته و الگویی برای زنان دیگر کشورها شدند.

موجی از فمینیست که تلاش دارند آزادی‌ای که در ذهن خود تداعی می‌کنند را به هرگونه برای زنان به ارمغان بیاورند، زمانی که در مورد مسئله حجاب صحبت می‌کنند انتظار می‌رود که این گروه مخالف سرسخت حجاب باشند، اما در این نوشتار واتسون به بیان جمله زیبایی پرداخت؛ «حجاب، شرم از برهنگی و تامین‌کننده امنیت است».

*شهلا مرادی_فعال فرهنگی

انتهای پیام/م

 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.