نرخنامه دستوری سرویس مدارس چگونه دردسرساز شد؟
به گزارش یزدرسا؛ سال تحصیلی گذشته برای آموزشوپرورش، دانشآموزان و خانوادهها که بعد از ۲ سال تعطیلی مدارس و غیرحضوری بودن آموزش دوباره به مدرسه بازگشته بودند، پر از تنش و دغدغه بود. یکی از این چالشها کمبود سرویس ایابوذهاب بود. در ابتدا شورای شهر یزد نرخی را برای سرویس مدارس مصوب کرد که کمتر مؤسسه حملونقلی پای کار آمد.
پس از چندی که مشکل ایابوذهاب دانشآموزان بالا گرفت، نرخنامهها اصلاح شد، فراخوان پایکار آمدن والدین برای قبول سرویس مدرسه زده شد و از طرفی فرمانداری سیاستهای تشویقی را در نظر گرفت تا بلکه این مشکل رفع شود؛ به هر رویی سال تحصیلی با این رویه گذشت و علاوه بر دغدغه والدین و مدارس و نارضایتی رانندگان سرویس، ترافیک شهر نیز امان مردم را برید؛ اما حالا در شرایطی که بیش از ۲ ماه به بازگشایی مدارس باقی مانده و زمان کافی برای اندیشیدن چارهای اساسی وجود دارد، باید دید مسئولان برای جلوگیری از تکرار کمبود سرویس ایابوذهاب و پیشگیری از گرههای ترافیکی در زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس چه تمهیداتی اندیشیدهاند.
سال گذشته در حوزه سرویس مدارس تخلفی نداشتهایم
رئیس اداره انجمن اولیاومربیان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یزدرسا اظهار کرد: تأمین خودرو و راننده برای سرویس مدارس بر عهده آموزشوپرورش نبوده و صراحت قانونی مبنی بر تأمین سرویس مدارس توسط مدیران نداریم؛ اما چون یک مسئله بینبخشی است، باید در موضوع سرویس مدارس همه دستگاهها و نهادهایی که مجری هستند، از جمله مدیران، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و سازمان حملونقل شهرداری مانند گذشته پایکار باشند.
ابراهیم پیمانفر ادامه داد: در حال حاضر آییننامه حملونقل دانشآموزی در حال بازنگری است؛ باید کارگروه ماده ۶ تشکیل و با آنالیز نرخها به شورای شهر نرخنامه را پیشنهاد دهند تا پس از بررسی آن در کمسیون مالی شورای شهر این نرخنامه مصوب و به فرمانداری ارجاع شود و در نهایت پس از تأیید در فرمانداری به آموزشوپرورش و مدارس ابلاغ شود.
برخی خودروهای آزادبر نرخهای فراتر از تعرفه پیشنهاد میدادند
وی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه سرویس مدارس تخلفی نداشتهایم، ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته به دلیل قرارگرفتن در دوران پساکرونا، درزمینهٔ نرخگذاری با چالشهایی روبهرو بودیم؛ برخی خودروهای آزادبر نرخهای فراتر از تعرفه پیشنهاد میدادند که با گلهمندی خانوادهها در این زمینه مواجه بودیم.
پیمانفر در مورد نحوه اعلام اعتراض نسبت به تخلفهای احتمالی توسط رانندگان سرویس مدارس عنوان کرد: اگر رانندهای از سوی مؤسسه برای مدارس سرویسدهی میکند، قاعدتاً درصورتیکه مرتکب خلاف شود، خانوادهها میتوانند از طریق همان مؤسسه و اگر مؤسسهای خلاف کند، میتوانند از راه سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری پیگیری کنند؛ اما درصورتیکه خانوادهها بهصورت آزاد قراردادی با راننده داشته باشند، خارج از ضوابط مؤسسه و آموزشوپرورش است.
رئیس اداره انجمن اولیاومربیان یزد در مورد قول استاندار یزد در مورد اعطای وام به رانندگان خودروهایی که سرویس دانشآموزان را متقبل میشوند، گفت: این موضوع مربوط به استانداری، شورای شهر و سازمان حملونقل بار و مسافر میشود.
پیمانفر با بیان اینکه مینیبوس و خودروهای سواری که با مدیران مدارس قرارداد بستهاند اجازه فعالیت خارج از نرخ مصوب سرویس مدارس در شورای شهر را ندارند، اضافه کرد: برخی خانوادهها که مشکلی درزمینهٔ هزینه ایابوذهاب فرزندان خود نداشتند خارج از نرخ مصوب اقدام به انعقاد قرارداد کردند که توافقی بین طرفین است و انجمن اولیاومربیان دخالت و نظارتی بر این قراردادها ندارد.
وی با بیان اینکه معضل ترافیک در هفتههای ابتدایی مهرماه طبیعی است، گفت: امیدواریم بعد از ساماندهی سرویس مدارس و برنامهریزی در خصوص تأمین خودرو و راننده و همچنین همکاری نهادهای مربوطه مشکل خاصی درزمینهٔ سرویس مدارس نداشته باشیم.
نرخنامه واقعی ارائه نشود باب تخلف را باز کردهایم
فرماندار یزد هم دررابطهبا تمهیدات اندیشیده شده برای ساماندهی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یزدرسا اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته به دلایل مختلف که یکی از آنها واقعشدن در دوران پساکرونا بود، باعث شد تا در این زمینه با چالشهایی روبهرو شویم.
سید محمدرضا مدرسی ادامه داد: با عادیشدن شرایط و برگشتن تعداد زیادی از خودروها به چرخه خدمترسانی در حوزه سرویس مدارس امیدواریم با مشکلات کمتری در این زمینه روبهرو باشیم.
فرماندار یزد با اشاره به تمهیداتی که برای سال تحصیلی جدید در زمینهٔ ساماندهی سرویس مدارس اتخاذ شده است، تصریح کرد: واقعیسازی نرخ سرویس مدارس عامل مهم و تأثیرگذار در ساماندهی این موضوع است. در سال جدید نرخ سرویس مدارس با درنظرگرفتن شرایط جامعه، تورم، استهلاک خودرو و سایر هزینههایی که بر دوش رانندگان است بهصورت واقعی تصویب خواهد شد.
وی با بیان اینکه قطعاً در مقوله سرویس مدارس نمیشود رضایت ۱۰۰ درصدی را ایجاد کرد، ادامه داد: کسی که در چرخه سرویس مدارس خدمترسانی میکند میزان هزینه و درآمد را در نظر میگیرد و مسئولان هم باید از او حمایت معقولانه داشته باشند.
مدرسی تأکید کرد: اگر نرخنامه مصوب بهصورت واقعی ارائه نشود، باب تخلف را باز کردهایم؛ چراکه نرخهای گرانتر از گران را به خانوادهها تحمیل خواهند کرد؛ همانطور که نرخنامه مصوب سال گذشته رعایت نشد درصورتیکه اگر نرخنامهها واقعیتر بود، میزان تخلف پایین میآمد.
وی با تأکید بر اینکه نرخنامه واقعی راه بینظمی و تخلف را میبندد، افزود: در سال گذشته برخی رانندگان به طور مستقیم با خانوادهها قرارداد بسته و نرخی بالاتر از نرخ واقعی را به آنها اعلام کرده بودند.
لازم است مسئولان مرتبط با موضوع سرویس مدارس پیش از موعد تمهیداتی اندیشیده و اتخاذ کنند، تا یکبار برای طول سال تحصیلی پرونده سرویس مدارس بسته شود و قرار نباشد یکبار بالابودن نرخ سرویس مدارس و یکبار کمبود سرویس مدارس دغدغه آموزشوپرورش و خانوادهها باشد. ضمن آنکه دغدغههای چون کمبود سرویس مدارس، نابسامانی در نرخنامه سرویس مدارس، ترافیک صبحگاهی و میانروز و... تأثیر منفی بر خانوادهها و جامعه میگذارد.
انتهای پیام/ش