ID : 30731544
سلام بر حسین؛

هیئت های عزاداری تفت چگونه شکل گرفت؟ +تصاویر


هیئت های سنتی عزاداری تفت سالیان درازی است که همزمان با دهه اول محرم با حضور در محلات مختلف به سینه زنی و زنجیرزنی در عزای سید و سالار شهیدان می پردازند.

به گزارش یزد رسا به نقل از صبح تفت، نگاهی به پیشنه های عزاداری تفت می تواند تاریخ زیبایی از عشق و ارادت مردم این دیار را به ما نمایش دهد

هیئت محلۀغیاث آباد

این هیئت از سال 1324 با نوحه خوانی مرحوم عطاا...خان عمورضایی فعالیت خود را ادامه داد و بعد از او نوحه خوانی توسط مرحوم حسینعلی اکبر حاجی حسن(فلاحتی) اجرا می شد و هیئت سینه زنی به محله های سلطان آباد،گرمسیر و حسینیه امام(ره) جهت عزاداری عزیمت می کرد.

از آدابی که در این هیئت مرسوم بود،بلند کردن شدّه است که بیشتر توسط مرحوم عطاا...خان وحسین عطاخان و مرحوم حاج میرزا محمد جواهری اجرا می شد.

نوحه خوانی این هیئت را آقایان حاج محمد مکاری(جاوید)، امیر آقا زیارتی، احمد رمضانی، کاظم بادامی و محمد رضا بادامی بر عهده داشته و مرحوم محمد علی حاجی زاده نیز مرثیه سرایی می کرد و اکنون توسط حسین فلاح وحسن دهقانی اجرا می گردد.


هیئت محلۀ شوده علیا

این هیئت از سال 1340 با همت و نوحه خوانی مرحوم حاج محمد حسین معتمد زاده شروع به کارکرد. فعالیت هیئت از سال 1351 با نوحه خوانی مرحوم علیرضا اخوان ادامه یافت و از سال 1357 تاکنون توسط آقایان: سیدعلی بکاء، حبیب ا...دهقانی، سید عباس محمدی نزاد، سید مسعود میرجعفری و برادر آزاده حاج سید حسین میرجعفری و نیز سید مهدی میرجعفری این امر اجرا می شود.


هیئت محلۀ تل مختار و باغ مورتین

هیئت عزاداری باب الحوائج محلۀ تل مختار یکی از هیئت های عزاداری بی ریا و ساده ای است که در دهۀ اول محرم ،پس از عزاداری در حسینیۀ تل مختار ،به سمت حسینیه ها و تکایای محله های دیگربه راه می افتد.

هرچند این هیئت جمعیتی ندارد ولی با همین جمعیت کم ،در عین سادگی، صمیمیت و همدلی را عزاداران اباعبدا... (ع)می پردازند و این عزاداری در شب یازهم محرم با برگزاری مراسم شام غریبان به اوج خود می رسد.

 

هیئت محلۀ برالسویه

هیئت محلۀ برالسویه در محرم سال 1363 ه.ش از هیئت بازار جدا گردید و به همت حاج عباسعلی احمدی و اهالی محل به صورت مستقل و با نوحه خوانی مرحوم حسین کاکلی(مهدوی) و مداحی آقای امیرسیفی ادامه حیات داد.

در سال 1380 اجرای نوحۀ هیئت به عهدۀ آقای محمد حسین کاکلی (فرزانگان)، برادر زادۀ مرحوم کاکلی گذاشته شد. در شب های 5و6محرم، این هیئت میزبان دیگر هیئات بوده و در بقیۀ شب های دهۀ اول، در محله های مختلف به عزاداری می پردازد.


هیئت محلۀ سرده

هیئت محلۀ سرده به نام هیئت ابوالفضل بیش از 80 سال سابقۀ فعالیت داشته و تشکیل و تأسیس آن به سال های 1300 و قبل از آن بر می گردد.
گفته می شود زمانی فقط در چهار مکان شهر مراسم عزاداری برپا بوده است (سرده، بازار، گرمسیر و باغ مورتین).کم کم محله های دیگر نیز با تشکیل هیئت هایی، خیمۀ حضرت ابا عبدا... الحسین (ع)را برپا کردند. برداشتن شدّه از مراسمی بود که در اکثر حسینیه ها و تکایا اجرا می گردید و هیئت سرده نیز از این امر مستثنی نبوده و با برداشتن شدّه همراه با سینه زنی و زنجیر زنی ، مجلس عزاداری را شکوهی خاص می بخشد. البته اکنون این مراسم از عزاداری محرم حذف شده و منسوخ گردیده است.



هیئت سرده از پرجمعیت ترین هیئات تفت می باشد که از قدیم با اجرای نوحه خوانی این عزیزان به عزاداری می پرداخته است :محمد دشتی،حاج احمدآقا گلشن،حاج سید علی اصغر کلانتر،و حاج آقا رضا بهارستان،وبعد از ان تا به امروز آقایان قاسم نوذر،صفایی،صداقت،محمد آقا اسماعیلی،جمال دبستانی،علی شعبان زاده،سید علی قریشی، کاظم پور و حق جو عهده دار مسئولیت بوده اند.

در سال 1367 با دعوت پیش کسوتان تعزیه خوان و تهیّه وسایل ولوازم مربوطه ،گروه تعزیه به همت حاج محمدرضا خیراندیش راه اندازی شد.اولین نمایش تعزیه که اکنون به صورت های متفاوتبر روی کامیون ها و تریلر ها با همت حسین فلاح نژادو دیگر برادران انجام می گیرد .
در زمان گذشته دیر درویش بود که توسط پیرغلام ابی عبدالله ،حاج آقا رضا بهارستان ساخته و تزئین می گردید.


هیئت مسجد امام حسن مجتبی

هیئت مسجد امام حسن (ع)در محرم سال1370با تلاش برادران،حاج احمد مکاری،محمدعلی اکبری،عباسعلی جعفری راد و حاج مهدی باغیانی تشکیل و اعلام موجودیت کرد.

درسال 1371آقایان احمد فروتن و مرحوم حاج حسین باغشاهی به این گروه پیوستند و راه اندازی و سازمان دهی هیئت را برای مراسم محرم، اربعین حسینی،28 صفر وشهادت حضرت فاطمه (س)به نحو احسن به عهده گرفتند.

این هیئت دو شبِ محرم را میزبان دیگر هیئت ها بوده و در مابقی شب های دهۀ اول محرم، به محله های دیگر رفته و به عزاداری می پردازد.


هیئت محلۀ سلطان آباد

هیئت عزاداری سلطان آباد از دیرباز به نوحه خوانی جواد مقدوری و مرثیه خوانی مرحوم میرزا اکبرمحمد به عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)می پرداخته وبه مجالس روضه خوانی سیدالشهدا گرمی می بخشیده است .


هیئت گرمسیر

همانگونه که گفته شد از سال های قبل یکی از دو قطب عزاداری در تفت، محلۀ گرمسیر بوده که با صلابتی خاص، منسجم و یکپارچه به عزاداری می پرداختند.

مردمان این محله با به دوش کشیدن علم های سیاه به نشانۀ غم واندوه ،در مجالس روضه خوانی شرکت داشتهو به سینه زنی وزنجیر زنی می پرداختند که نوحه خوانی هیئت توسط مرحوم صفر شریف ریاضی انجام می شد.مرحوم محمد اسلام منش (حاجی بیده ای)نیز از فعالان برگزاری مجالس عزاداری بود.

در ان سال ها معمول بود که ابتدا گروه شبیه خوانی گرمسیر در مجلس عزاداری حاضر شده و پس از اجرای برنامه توسط این گروه که بسیار هم مورد توجه مردم قرار می گرفت،هیئت گرمسیر به عزاداری می پرداخت.که البته این روال اکنون،تنها در روز عاشورا و در محل حسینیه شاه ولی ،به صورت گسترده تری صورت می پذیرد.

حضور فعالانه پیر غلامانی چون حاج سید کاظم نقیب،حاج محمد حسن بیده ای در هیئت شایان ذکر است.


هیئت محلۀ باغ گلابدان(شهدا)

این هیئت ابتدا جزء هیئت اصلی قسمت سردسیر تفت بوده است. با کوشش و همت مرحوم حسین احمد حسین رضا(دهقانی)، هیئتی به نام مجنونان حسین تشکیل می شد که در روز عاشورا به صورت کفن پوش وتیغ بدست، در این محل جمع شده و پس از ساماندهی به طرف محلۀغیاث آباد و بعد به خانۀ مرحوم افضلی و در ادامه به سمت حسینیه امام حرکت می کردند؛ هیئت بنی اسد نیز از همت وتلاش بزرگان این محله با همکاری هیئت بازار تشکیل می شده که فعالیت آن منحصراً در روز سیزده محرم (چنانچه شرح تفضیل آمده است) و برای دفن نمادین پیکر شهدای عاشورا بوده است.

پس از پیروزی انقلاب، این هیئت تحت عنوان هیئت جوانان حزب ا... معرفی می گردد و باشروع جنگ تحمیلی، نام هیئت بسیجیان به خود می گیرد. اما چون سپاه پاسداران تفت اقدام به تشکیل هیئتی به همین نام می نماید، این هیئت در ابتدا به جانثاران روح ا...و سپس به هیئت عزاداری حسینی محله شهدا(باغ گلابدان)تغییرنام می دهد که هم اکنون نیز با همین عنوان فعالیت دارد.


هیئت شهرک بهاران (محسن خان)

هیئت متوسلین به قمر بنی هاشم شهرک بهاران (محسن خان )در سال  1385از هیئت باغ گلابدان جدا گردید و با همت و کوشش حاج سید محمد میردهقان و حاج حسین فرح بخش فعالیت خود را آغاز نمود.

این هیئت اگر چه نوپا و نوظهور است امّا به لطف علاقمندان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت،و برنامه ریزی مسئولین توانسته است جایگاه خود را در بین هیئات تثبیت نماید و پذیرای هیئت های دیگر نیز باشد.


هیئت شهرک قدس

هیئت متوسلین باب الحوائج حضرت ابوالفضل مسجد قدس تفت در سال 1363با همت و پشتکار آقایان:حاج میرزا محمد عیوقی،حاج سید یحیی دهقانی،حاج سید احم میردهقان،حاج علی جواهری،و حاج محمد امینی تأسیس گردید. این هیئت در برگزاری مراسم شهادت و جشن میلاد ائمه اطهار در ایام ا..محرم ،صفر،رمضان و برگزاری مراسم فاطمیه و همچنین تشکیل کلاس های ورزشی و اخلاقی ویژۀ جوانان و نوجوانان هیئت فعالیت دارد.

مداحان ونوحه خوانان هیئت از بدو تأسیس تا به امروز عبارتند از:ابراهیم انوری،علی فلاح،محمدرضا جواهری،مهدی فلاح تفتی،مرتضی امینی،حبیب ا...دهقانی،سیدرضا فلاح،حجت مرصادی،محسن فلاح،سیدرضاقریشی،سید علی قریشی،مهدی میرعلائی،وحید پاک طینت،غلامرضازارع و مرحوم حسین کاکلی(مهدوی).


هیئت بازار

در سال های گذشته در تفت دو هیئت عزاداری وجود داشته است،یکی متعلق به محلۀ گرمسیر و دیگری مربوط به قسمت سردسیر تفت به عنوان هیئت بازار بود است که محله های بازار، باغ گلابدان، برالسویه، شوده علیاو... را شامل می شده است.

هیئت بازار با همّت وکوشش مرحوم محمد افضلی اعلام موجودیت کرد و با حمایت وپشتیبانی خوب اهالی محله های یادشده، با شکوهی خاص و انسجامی وصف ناشدنی ادامۀ حیات داد.

نوحه خوانی آنرا مرحوم حاج رمضان آهنگر(آقایی)که صدایی بس رسا ودلنشین داشت اجرا می نمود و بعد از او مرحوم محمد رضا علی خلیفه و بعد حاج امیر صمیمی وسپس مرحوم سید رضا نجار(فلاح)حدود ده سال این سمت را عهده دار بود.

مدت شش سال نیز مرحوم محمد حسین کاکلی(مهدوی)نوحه خوانی می کرد.به تدریج هیئت های باغ گلابدان ،برالسویه و شوده علیا از پیکره هیئت بازار جدا شدند و این هیئت با نوحه خوانی علی فلاح فعالیت خود را ادامه داد واز سال 1364 قریب27سال نوحه خوانی این هیئت را  جناب آقای سید حسین میرجعفری تفتی برعهده داشت..

همراهی وحمایت آقایان حاج عباس اسماعیلی،حاج علی مهدیان،حاج علی بمان قمی زاده،حاج مهدی ترمه،حاج علی آقا جواهری وهمچنین حاج محمد دولتخواه -که سال هاست سرپرستی هیئت بازار را بر عهده دارد-در ساماندهی هیئت بازار نقش مؤثری داشته است .

این هیئت طبق آداب وسنن گذشته در شب نهم محرم میزبان کلیۀ هیئت های عزاداری شهرستان می باشد.
 

انتهای پیام/م*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.