چه شرایطی موجبات عفو و بخشش را فراهم می کند؟
به گزارش عصر فرهنگ، استاد محمدرضا شایق در جلسه تفسیر سوره حجرات با اشاره به آیات 9 و 10 این سوره مبارکه، گفت: بعضی ها با استناد به این آیات که می فرماید «و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر به جنگ برخاستند، میانشان آشتی، افکنید و اگر یک گروه بر دیگری تعدی کرد، با آن که تعدی کرده است بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد. هر آینه مؤمنان برادرانند میان برادرانتان آشتی بیفکنید و از خدا بترسید، باشد که بر شما رحمت آرد» شبهه ای مطرح می کنند و معتقدند حتی جنگ هم مومنین را از درجه برادری ساقط نمی کند.
وی ادامه داد: این عده می گویند، سران فتنه هم مسلمانند و لا اله الا الله می گویند برای چه با این ها برخورد غیر برادرانه می کنیم؟
این مفسر قرآنی در پاسخ به این شبهات بیان کرد: شما این قسمت از آیه را ندیدید که می گوید «تا بازگردد»؟ این آقایان حاضرند به اشتباه خود اعتراف کنند؟ اینها هنوز دست از اعلامیه دادن و شایعه پراکنی از طریق سایت و رسانه های خود بر نداشته اند، کجای دنیا و کدام نظام این ها را آزاد می گذارد؟
دکتر شایق، تصریح کرد: حضرت یوسف زمانی نهایت کرامت را به خرج داد که برادرانش از کارشان توبه کرده و ابراز پشیمانی کردند. عذر خواهی باید باشد تا فرد گناهکار شاهد کرامت باشد. البته بنده به عذر خواهی شخص خطا کار نیاز مند است. ولی حتی خدایی که بی نیاز مطلق است هم بدون عذرخواهی از گناه کسی نمی گذرد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: سران فتنه اینها خلاف می کنند و هنوز هم سر حرف خود هستند و معتقدند جرم هایی که مرتکب شده اند، درست بوده است. حال عده ای با استناد غلط به قرآن می خواهند این ها آزاد گذاشته شوند.
استاد شایق با ذکر این نکته که قرآن ترحم در برابر فتنه گران را جایز نمی داند، تاکید کرد: آیه فتنه گران این است آیه 60 سوره احزاب است لَئِن لَم يَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِي المَدينَةِ لَنُغرِيَنَّكَ بِهِم ثُمَّ لا يُجاوِرونَكَ فيها إِلّا قَليلًا. مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلاً. اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بیاساس در مدینه پخش می کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان میشورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند! و هنگامى که از این شهر رانده شدند و از تحت حمایت حکومت اسلامى طرد گشتند «هر کجا یافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسید»
وی افزود: در اینجا مُرجِفونَ یعنی فتنه گر، یعنی کسی که امنیت ملی و اجتماعی را به هم می زند. درست است که حضرت محمد (ص) پیامبر رحمت است اما حکم فتنه گر در قرآن مرگ است. رافت مقام معظم رهبری است که اینها اعدام نشدند.
این مفسر قرآن کریم، در پایان با اشاره به فرا رسیدن سالگرد حماسه 9 دی، خاطر نشان کرد: حماسه 9 دی برای مدت طولانی دشمن را از گمراه کردن و آسیب زدن به این ملت نا امید کرد.
Related Assets:
- فتنه خط قرمز نظام است چون رأی مردم حقالناس است
- چرا باید چکمهپوشان برای مسلمانان تصمیم بگیرند/ قرآن تنها راه نجات +فیلم
- لاریجانی: قرآن راه عبور از فتنه/ با کاهش قیمت نفت اقتصاد ایران ضربه نمیخورد
- برگزاری نمایشگاه قرآنی یزد در سال 1394
- 180 قرآن آموز در مهریز در دوره های قرآنی حضور دارند
- جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه مدیران ارشد استان با حضور آیت الله ناصری
- علم بدون دین «بمب اتم» و دین بدون علم «داعش» را می سازد