پایان مأموریت ابراهیمیان در سمت سخنگویی شورای نگهبان/نظر شورا درباره انتخابات الکترونیکی
وی افزود: مدت ماموریتم در سمت سخنگویی شورای نگهبان یک سال بود که ظرف دو هفته آینده به اتمام میرسد و البته با توجه به پایان یک سالگی فعالیت در شورای نگهبان، ظرف همان دو هفته آینده انتخابات داخلی ارکان شورای نگهبان مانند قائممقام و دبیر برگزار خواهد شد و ماموریت بنده هم به پایان خواهد رسید و ترجیح خودم عدم کاندیداتوری در انتخابات هیات رئیسه سال آینده شورای نگهبان است.
وی در ادامه تصریح کرد: از 16 اردیبهشت 94 تاکنون 34 مورد مصوبه مجلس در شورای نگهبان بررسی و این شورا درباره آنها اظهار نظر کرده است. البته بررسی این مصوبات علاوه بر پاسخگویی به استعلامات دیوان عدالت اداری بوده است.
ابراهیمیان گفت: طرح اختیارات و وظایف وزیر دادگستری، طرح امکانسنجی انتقال مرکز سیاسی- اداری کشور، طرح اصلاح ماده 29 و الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس، تعدادی لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و تعدادی از کشورها، طرح نحوه پیگیری تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری، بعد از اصلاحات مجلس در شورای نگهبان تایید شدند.
وی همچنین گفت: شورای نگهبان در جلسه فوقالعادهای، طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هستهای را با اکثریت آرا تایید کرد، طرح حمایت از مدیریت و احداث مساجد نیز مغایر قانون شناخته شد، همچنین شورای نگهبان به طرح دو فوریتی استفساری قانون پولی و بانکی کشور ایراد گرفت چرا که این قانون امکان تفسیر ندارد، همچنین طرح اصلاح آییننامه داخلی مجلس نیز مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و در جلسه فردای شورای نگهبان این طرح مورد بررسی قرار گرفت.
ابراهیمیان با بیان اینکه شورای نگهبان در 8 بند ایراداتی را به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی به مجلس اعلام کرد، گفت: همچنین شورای نگهبان لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم را تایید نکرد و به آن ایراداتی گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طرح استانی شدن حوزههای انتخابیه مجلس در جلسه فردای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و تلاش میکنیم در اولین فرصت نظر شورای نگهبان را به اطلاع رسانهها برسانیم.
وی با بیان اینکه خیلی کم اتفاق میافتد که شورای نگهبان به طور کلی طرحی را از بنیان رد کند، گفت: تعداد ایرادات گرفته شده توسط شورای نگهبان به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی قابل توجه است و باید مجلس شورای اسلامی آنها را اصلاح و برطرف کند.
ابراهیمیان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس و همچنین طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی لازم و ملزوم یکدیگرند، بنابراین شورا چه اقدامی درباره این دو طرح انجام خواهد داد، توضیح داد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس براساس همان جدول زمانی قانونی 10 روزه در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته است. اینکه سرنوشت این دو طرح به هم گره خورده تضمینی از نظر قانونی و حقوقی ندارد و هر کدام به طور جداگانه در شورای نگهبان بررسی میشوند.
ابراهیمیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص واکنش شورای نگهبان درباره حاشیههای سخنرانی آیتالله جنتی در نشست فرمانداران، خاطرنشان کرد: عکسالعمل شورای نگهبان به یک حادثه کوچک اکتفا کردن به همان برخورد بزرگوارانه آیتالله جنتی است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره مشغول شدن این شورا به مقدمات انتخابات گفت: ما همیشه درگیر مسائل انتخابات هستیم و یک معاونت اجرایی در انتخابات داریم که در حال انجام هماهنگیها است. به علاوه جدول زمانی کاری ما هم اعلام خواهد شد که ما را جدیتر درگیر پروسه انتخابات میکند.
وی درباره الکترونیکی برگزار کردن انتخابات که اخیرا از سوی دولت اعلام شده است بیان داشت: ما از دولت خواستهایم که جزئیات این طرح را به ما اعلام کند تا ما کار بر روی آن را آغاز کنیم. در این زمینه هیات وزیران مصوبهای داشته و وزارت کشور هم به ما نامهآی نوشته است که پاسخ شورا این بود که با توجه به لزوم ایفای نقش نظارتی این نهاد اطلاعات کلی درباره آن کافی نبوده و باید در جریان دقیق جزئیات آن قرار بگیریم لذا از وزارت کشور خواستیم تا طرح را برای ما تشریح و اعلام کنند تا کارشناسان ما ضمن بررسی آن چگونگی اطمینان به این رویه را اعلام نمایند.
ابراهیمیان با تاکید براینکه شورای نگهبان از صرف اعلام الکترونیکی برگزار شدن انتخابات به جهت تسهیل کار خود استقبال میکند گفت: همکاران ما سیستم انتخابات الکترونیکی در کشور را مورد مطالعه قرار دادهاند بنابراین میتوانند بگویند سیستم پیشنهادی وزارت کشور امنیت لازم را دارد یا نه که البته هنوز این جزئیات از سوی این وزارتخانه به ما اعلام نشده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هستهای اظهار داشت: علاوه بر اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نگهبان قانون اساسی هستند و البته هم اعضای شورا و هم نمایندگان برداشتهای شخصی خود را از قانون اعلام میکنند؛ چه بسا اقلیتی طرحی را مغایر قانون و اکثریتی آن را مطابق قانون بدانند که در شورا نیز همین گونه است و موضوع با نظام شورایی حل میشود. به عنوان مثال من خودم شخصا درباره طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هستهای ملاحظاتی داشتم اما اکثریت اعضای شورا با مطابقت آن با قانون اساسی موافق بودند.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری از دو معیار شورای نگهبان برای تصمیمات خود سخن گفت و خاطرنشان کرد: اول اینکه آیا طرحی مغایر شرع و یا اصول قانون اساسی است یا نه و دوم اینکه آیا این طرح یا لایحه راهحل مناسبی میباشد یا خیر؛ شاید ما بگوییم این مغایر با شرع و قانون اساسی نیست اما به عنوان مثال یک استاد دانشگاه اعلام کند که راهحل مناسبی محسوب نمیشود اما شورای نگهبان محل تشخیص مناسب بودن قوانین نیست.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شبهه کاندیدا شدن اعضای شورای نگهبان برای انتخابات مجلس خبرگان در حالی که خود مسئولیت نظارت بر این انتخابات را برعهده دارند، عنوان کرد: اگر یکی از اعضای شورا خود کاندیدای انتخابات خبرگان باشد حق نظارت ندارد اما در مورد هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، قاعدهای نداریم که ممنوع کرده باشد و رویه عملی شورا در سالهای پیش نشان میدهد که چنین استنباطی وجود ندارد که ممنوعیتی برای عضویت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات وجود داشته باشد.
Related Assets:
- شورای نگهبان با طرح استفساریه کسر حق بیمه بازنشستگی از اضافهکاری مخالفت کرد
- سفرههای افطار نامزدهای انتخاباتی از دید شورای نگهبان مخفی نمیماند
- شورای نگهبان اصلاحیه قانون آئیننامه داخلی مجلس را مجددا رد کرد
- شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفت کرد
- نتایج منفی آزمایشات تخصصی سسیتمهای انتخابات الکترونیکی
- شورای نگهبان با برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس در مرحله دوم موافقت نکرد