ID : 16980099
تدبیر؛ این بار گریبان گیر دانشجویان دکتری!

معادل‌سازی مدرک دکترای پژوهشی با دکتری تخصصی؛ بخشنامه ای ظالمانه برای رفع دغدغه دردانه ها!/اعتراض دانشجویان مقابل وزارت بهداشت +تصاویر


جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی (دکترا و کارشناسی ارشد) رشته های علوم پایه پزشکی صبح امروز در اعتراض به بخشنامه جدید وزارت بهداشت مقابل این وزارت خانه تجمع کردند.

به گزارش یزد رسا، این روزها دانشجویان دکترای تخصصی شاهد ارائه یک بخشنامه بسیار عجیب و غیرقابل باور از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت بودند به این قرار که در آن تصریح شده است با توجه به ابراز نگرانی! فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پژوهشی –بخوانید دردانه های نگران-، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قصد دارد به این فارغ التحصیلان مدارک معادل دکتری تخصصی ارائه کند!

دانشجویان دوره دکتری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دو شکل مشغول به تحصیل می شوند، در روندی که از سال های گذشته متداول بوده است داوطلبین دوره دکتری تخصصی در آزمون استاندارد و سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور برگزار می شود شرکت کرده پس از پذیرفته شدن در مرحله کتبی در مصاحبه های علمی که توسط اساتید خبره هر رشته و بر اساس سوابق علمی استوار است شرکت کرده و پس از قبولی در دوران آموزشی واحدهای متعدد گذرانده و دوره های متعدد کارورزی را در بیمارستان های وزارت بهداشت سپری می کنند. پس از طی شدن این مراحل تمام دانشجویان این دوره در آزمون جامع شرکت کرده و پس قبولی در این آزمون(که خود نیز دو مرحله کتبی و مصاحبه ای دارد) و اثبات سطح علمی و فراگیری دوره های قبلی وارد بخش پژوهشی می شوند که در آن پژوهش های مصوب شده در چند مرحله را گذارنده و حاصل آن در سال های اخیر مقالات بسیار معتبر و ارزشمندی بوده است که از ارکان اصلی پیشرفت علمی و به فرموده شما شگرف کشور بوده است.

اما از چند سال پیش برخی از مسئولین با وجود مخالفت های مکرر دوره ای را پایه ریزی کردند بنام دکتری تخصصی پژوهشی که در پذیرش آن هیچگونه آزمون مدونی صورت نگرفته و سطح علمی افراد ورودی مورد سنجش استانداردی قرار نمیگرفت و در اکثر موارد پذیرش های سلیقه ای، سفارش شده و بعضاً مبهم صورت گرفته و می گیرد، حتی در برخی موارد سبقه علمی پذیرفته شده در رشته ای خاص هیچ ارتباطی به رشته جدید ندارد(در مواردی افرادی با مدرک تحصیلی قبلی در رشته کشاورزی در دکتری تخصصی پژوهشی رشته های وزارت بهداشت پذیرفته شده اند و از این دست مثال ها بسیارند!).

اما در ابتدای تاسیس این دوره در اساسنامه آن تصریح شده است که "دانش آموختگان این دوره می توانند در موسسات دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و آموزشی به صورت هیئت علمی پژوهشی مشغول به کار شوند" نه هیت علمی آموزشی و یا "این افراد نمی توانند از مدرک دکتری پژوهشی برای دخالت در امور کلینیکی، پارا کلینیکی، و یا تاسیس داروخانه و مطب استفاده کنند" حقوقی که در اساسنامه بسیاری از رشته های دکتری تخصصی وزارت بهداشت وجود دارد و همچنین "هر مرکز می تواند چند نفر را براى گذراندن این دوره جذب کند که پس از اتمام دوره در همان مرکز مشغول شوند".

حال چگونه است که درحال حاضر که به فارغ التحصیلی برخی از افراد که به طرق خاص به این دوره هایی که هیچگونه نظارت مدونی بر روی دانشجو در آن ها وجود ندارد، رسیده ایم چنین تخلفی از اساسنامه ایجاد  شده است؟؟

چگونه است که فردی در یک دوره با ظوابط خاصی پذیرفته شده و بعد از مدتی سعی می شود با ظوابطی متفاوتی از آن دوره فارغ التحصیل شود؟؟

چگونه است که افرادی که بدون هیچ نظارتی در این دوره ها پذیرفته شده اند باید معادل افرادی باشند که در برخی از موارد حتی سال ها زحمت کشیده تا در آزمون دکتری تخصصی پذیرفته شده اند و واحدها و کارورزی ها و آزمون های سختی را گذرانده، واقعا چگونه است که این چنین معادل شدنی حاصل شده است؟؟

متاسفانه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در صدد است که به هر نحو ممکن این بخشنامه را عملی کرده و معادلسازی دکترای پژوهشی با آموزشی انجام شود که با اجرای این بخشنامه غیر علمی و ضد انسانی که فقط براى راضی کردن عده ای عناصر معلوم الحال و بیسواد که توان رقابت جوانمردانه را در صحنه برگزاری کنکور ندارند ، فاتحه آموزش و کیفیت در علوم پزشکی بهمراه آینده شغلی و احتمال حضور افراد شایسته در منصب های علمی کشور خوانده می شود!

در پی این بخشنامه دانشجویان، تشکل ها و برخی اساتید حوزه آموزش پزشکی سکوت نکرده اند و این اقدام با واکنش های شدیدی روبرو بوده است.

یکی از این دانشجویان در اجتماع روز چهارشنبه 4 آذر در مقابل وزارت بهداشت، علت این تجمع را اعتراض به مصوبه وزارت بهداشت در معادل قرار دادن دکترای پژوهشی با دکترای آموزشی عنوان کرد

این دانشجو گفت: طبق مصوبه جدید وزارت بهداشت دانشجویانی که دکترای پژوهشی محسوب می شوند می توانند از مزایای دانشجویان دکترای آموزشی برخوردار شوند در حالی که آنها بر خلاف دانشجویان دکترای آموزشی برای ورود به دانشگاه کنکور نداده اند، در طول تحصیل درسی نیز نمی گذرانند و امتحان جامع نیز ندارند و صرفا با یک پایان نامه مدرک دکترای خود را اخذ می کنند

وی ادامه داد: طبق آیین نامه دکترای پژوهشی وزارت خانه، باید در مدرک دکترای این افراد عنوان پژوهشی ثبت شود و آنها حق کار بالینی ندارند و نیز نمی توانند به عنوان هیات علمی آموزشی مشغول به کار شوند در حالی که با مصوبه جدید تمام این موارد نقض می شود

 




summary-address :
Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 4.5 stars out of 5.


ندا
دوست عزیزم

من پی اچ دی بای ریسرچ در یک رشته ی متوسط هستم.

از من هفت تا مقاله در طول دوره ی تحصیل خواستن که البته نوشتم و تمامی در مجلات معتبر اکسپت شد. بای ریسرچ بسیار اعصاب خوردکن تر و سخت تر از بای کورس است و پایان نامه ها به مراتب سخت تر و پر هزینه تر.
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۰:۰۳ in reply to ناشناس.
ناشناس
کلیدداران توسعه علوم پزشکی کشور
با سلام،
متاسفانه دکتر لاریجانی بیش ازحد اعتماد به نفس به خرج می دهند!!!،ایشان یکباری در ادغام دوساختار آموزشی کشور آنچنان ضربه ای به دو دانشگاه زدند که انصافا از آن بعنوان یک ضربه ملی در حوزه علمی می توان نام برد!! بطوریکه فقط کوچکترین هزینه آن رقم چند میلیاردی انتقال سند دانشگاه ایران به تهران و بالعکسش بوده که به دفترخانه ثبت اسناد پرداخت شده! نه از جیب خودش!!بلکه از بیت المال!!و هیچ مسئوولی حتی شکایت لسانی هم نکرد!!در حالیکه اگر یک کارمند ساده این چنین خطایی را مرتکب می شد با هزاران برخورد روبرو می گشت .متاسفانه این چنین فردی در کالبد وزارت نبایستی سکاندار و کلیددار نظام آموزش پزشکی می شد و دولت تدبیر نباید این خبط و خطا را مرتکب می شد که شد!!اکنون آنچه نگران کننده تراست نوآوری های خاص مدل لاریجانی و قیاس های مع الفارق با نظام آموزشی خارج خواهد بود !!!چراکه این بخشنامه آغاز راه است،تا پی اچ دی به سطح بای ریسرچ شأن نزول کند !و دانشگاه آزاد هم که در ید دکتر لاریجانی است هم به درخواست خودش از طرف د.آزاد و هم با موافقت خودش!!!در وزارت برای جذب رشته های متفاوت پی اچ دی پزشکی ،در نهایت پی اچ دی، تبدیل به کارشناسی خواهد شد !که همان تفکر فله امور دانشگاهی در دولت قبل است که اکنون به دولت تدبیر هم دارد سرایت می کند!!! و نهایتا با اجرایی کردن آیین نامه بیمار،بی پایه و پزشک سالارانه ام دی - پی اچ دی که تا در میانه راه تحصیل دوره پزشکی عمومی ،از ناتوانی،اسب خود را به مقصد پی اچ دی عوض کنند- بدون کنکور- این بارفاجعه ادغام و بهم ریزی ساختارهای آموزشی را نه در دو دانشگاه ایران و تهران که درغایت ساختارآموزش پی اچ دی پزشکی و آینده آن در کل کشور،تعمیم بخشد!! مگر دولت، تدبیری بخرج دهد!!!!
ما سخت براین باوریم که جاهلیت ندانستن نیست بلکه مقاومت در برابر دانایی است.
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۴/۰۹/۵ ۱۲:۵۷.