سوددهی معجزه آسای رنو و پژو با رفع بخشی از تحریمهای ایران
به گزارش یزدرسا به نقل از " بوتیا "، اعلام سود دهی شرکت " پی اس آ " ، همه را در فرانسه غافلگیر کرد، هیچکسی انتظار نداشت شرکتی که سه سال متوالی ضرر میدهد و موجودیت اش به خطر افتاده بود، یه یکباره نزدیک به نیم میلیارد یورو طی شش ماه سود عملیاتی داشته باشد.
بورس پاریس هم غافلگیر شد. در هنگام باز شدن ، سهام " پی اس آ " بیش از ۸ در صد افزایش یافت، سپس نزدیک به ساعت ۲ اعداز ظهر به وقت پاریس سهام " پی اس آ " دوباره ۶ در صد دیگر افزایش یافت.
گروه خود رو سازی فرانسوی" پی اس آ " سازنده خودرو های "پژو" و "سیتروئن" پس از سه سال مشکلات مالی، با سود و منفعت آشتی کرد. این خودرو ساز معروف فرانسوی در شش ماهه نخست سال میلادی جاری بیش از ۴۷۷ میلیون یورو سود عملیاتی داشته است، این در حالی است که ترازنامه عملیاتی آن در سال ۲۰۱۳ یک ضرر ۱۰۰ میلیون یورویی را نشان میدهد.
اعلام سود دهی شرکت " پی اس آ " امروز، چهارشنبه همه را در فرانسه غافلگیر کرد، هیچکسی انتظار نداشت شرکتی که سه سال متوالی ضرر میدهد و موجودیت اش به خطر افتاده بود، یه یکباره نزدیک به نیم میلیارد یورو طی شش ماه سود عملیاتی داشته باشد.
بورس پاریس هم غافلگیر شد. در هنگام باز شدن ، سهام " پی اس آ " بیش از ۸ در صد افزایش یافت، سپس نزدیک به ساعت ۲ اعداز ظهر به وقت پاریس سهام " پی اس آ " دوباره ۶ در صد دیگر افزایش یافت.
مثل آنکه معجزه ای اتفاق افتاده، خبر گزاری های فرانسوی به دنبال علل آن میگشتند.
شرکت خودروسازی رنو نیز اعلام کرده است که سود عملیاتیاش که در سال ۲۰۱۳ و در پی توقف فعالیت این شرکت در ایران به شدت افت کرده بود، در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۵ درصد رشد کرده است.
تازهترین گزارش مالی این شرکت فرانسوی که امروز ۲۹ ژوئیه منتشر شد، میگوید که سود رنو از ۵۸۳ میلیون یورو در شش ماه اول ۲۰۱۳ به حدود ۷۳۰ میلیون یورو رسیده است.
درآمد خالص رنو از کمتر از ۱۰۰ میلیون یورو در شش ماه اول ۲۰۱۳ به ۸۰۰ میلیون یورو رسیده و ارزش سهام آن در این مدت بیست برابر شده است.
توقف تدریجی فعالیت رنو در ایران بعد از تشدید تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران باعث شد که درآمد خالص این شرکت در شش ماه اول سال ۲۰۱۳ بیش از ۵۰۰ میلیون یورو افت کند.
در آن زمان رنو اعلام کرد که با "شرایط سختتر از انتظار" روبرو شده است.
به سود رسیدن این خودرو سازان فرانسوی درست در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۴ که مقارن با بازگشت مجدد او به بازار ایران- پس از رفع برخی محدودیت ها در توافق اولیه هسته ای ایران با قدرت های بزرگ در نوامبر گذشته است، جالب و شگفت آور جلوه می کند. به ضرر نشستن این شرکت خودرو سازان فرانسوی از سه سال پیش و همزمان با ترک بازار ایران و به سود نشستن آن از اول سال جاری که با بازگشتش به بازار ایران تقارن دارد، پدیده جالبی است.
حتا اگر فرض کنیم رکود و رونق این خودرو سازان فرانسوی هیچ ربطی به ترک و بازگشتش به بازار ایران نداشته باشد و صرفاً یک اتفاق باشد، باید گفت که این اتفاق، از اتفاقات بسیار نادر و جالبی است که ممکن هر هزار سال، یکبار پیش بیاید.
به هر حال، چیزی را که نمی توان منکرش شد، موضوع سود آوری بازار ایران برای این خودرو سازان فرانسوی می باشد.
Related Assets:
- گزارش تفحص از خودروسازی بیانگر امکان کاهش قیمت به زیر قیمتهای قبلی است
- افزایش دوباره قیمت خودرو به بهانه آپشنهای جدید!
- شورای رقابت قیمت جدید خودروها را اعلام کرد/ خودروسازان زیر بار مصوبه جدید میروند؟ +جدول
- خودروسازان زیر بار قیمت های جدید نمی روند
- برنامههای ضربتی خودروسازان برای تنظیم بازار/ عرضه 20 درصد تولید بهصورت تحویل فوری
- جزئیات جلسه مجلس با خودروسازها/سه سوالی که بی پاسخ ماند
- شرق: گویا قرار نیست کسی برای رفع مشکلات اقتصادی کاری کند+ عکس/اعتراض روزنامه زنجیرهای به عملکرد اقتصادی دولت