ID : 14136166
گزارش/
سهم ناچیز یزد از اعتبارات ملی کریدور شمال-جنوب/روند کند تکمیل محور اردکان-چوپانان
تکمیل نشدن محور اردکان-چوپانان به عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور، استفاده از ظرفیتهای کوتاهترین مسیر جادهای شمال به جنوب کشور را ناممکن ساخته است...
به گزارش یزد رسا، تکمیل نشدن محور اردکان-چوپانان به عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور، استفاده از ظرفیتهای کوتاهترین مسیر جادهای شمال به جنوب کشور را ناممکن ساخته است.
به گزارش همشهری، این جاده که موجب دسترسی مستقیم بندرعباس در جنوب کشور به بندرامیران در شمال کشور میشود از استانهای مازندران، سمنان، اصفهان و یزد عبور میکند.
تزریق نشدن اعتبار و معطلی پروژه
پیگیریهای خبرنگار همشهری از تکمیل این جاده در استانهای سمنان و اصفهان حکایت دارد و اعتبار خوبی نیز برای تکمیل طول مسیر به استان مازندران اختصاص یافته است؛ حال آنکه مسئولان کشوری این طرح ملی، توجهی به استان یزد و تامین اعتبار مسیر اردکان –چوپانان در مسیر تکمیل این محور ندارند.
تکمیل این محور با توجه به اینکه محمولههای ترانزیتی که در مسیر شمال به جنوب و بر عکس در حال تردد هستند، باید مسافت زیادی را بپیمایند، لازم و ضروری به نظر میرسد حال آنکه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این محور به استان تزریق نشده است.
خودروهایی که از استانهای جنوبی مانند هرمزگان قصد رفتن به سمت استان گلستان را دارند، در حال حاضر پس از طی مسافت مستقیم و عبور از استانهای فارس و اصفهان باید تغییر مسیر داده به سمت تهران حرکت کنند و سپس از طریق ساری به استانهای همجوار برسند؛ مسیری طولانی که از یک سو بار ترافیک راههای اصلی کشور در نقاط مرکزی را افزایش میدهد و از سوی دیگر مصرف سوخت را بالا میبرد.
از این رو شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تکمیل این راه را در دستور کار قرار داده است تا حجم زیادی از ترافیک استانهای مرکزی کشور را به این محور منتقل کند.
روند کند تکمیل محور اردکان- چوپانان
راه اصلی اردکان – چوپانان در حال حاضر اصلیترین قطعه به جا مانده در احداث این کریدور است. این مقطع از کریدور شمال به جنوب به طول 130 کیلومتر، میانبر اصلی این راه طولانی است که متاسفانه اجرای آن به کندی پیش میرود.
کریدور شمال به جنوب کشور 646 کیلومتر طول دارد که 130 کیلومتر آن از استان عبور میکند و عملیات اجرایی آن از سال 67 در کشور کلید خورده است.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قبل از سال90، 5/86میلیارد تومان، در سال90 حدود 7/10میلیارد تومان در سال91 حدود 490میلیون تومان، 13میلیارد تومان در سال92 و در سال گذشته نیز 5 میلیارد تومان برای تکمیل این مسیر در کشور اختصاص داده است.
در شرایطی که 20درصد از مسیر کریدور شمال به جنوب در استان قرار دارد، باید 20درصد از این اعتبار یعنی 20میلیارد تومان به استان اختصاص مییافت اما مجموع اعتبار اختصاص یافته به استان در طول این سالها تنها 8میلیارد تومان بوده است.
قرارداد اجرای این طرح با مبلغ 12میلیارد تومان بسته شده است؛ یعنی اگر این اعتبار در ابتدای اجرای طرح به پیمانکار پرداخت شده بود، حال سالها از تکمیل این بخش از کریدور در استان گذشته بود.
تاخیر در بهرهبرداری به دلیل کمبود اعتبار
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان دلیل تاخیر در بهرهبرداری از مقطع استان در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور را تخصیص نیافتن اعتبار عنوان کرد.
«محسن صادقیان» افزود: اجرای این محور در قالب یک طرح ملی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور باعث شده است که اداره کل راه و شهرسازی استان نقشی در تخصیص اعتبار نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر اعتبار به موقع و به اندازه کافی اختصاص مییافت، سهم استان از کریدور شمال به جنوب در کمتر از یک سال قابل بهرهبرداری بود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
پیگیری سهم استان در سطح ملی
نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از پیگیری تخصیص اعتبار و تسریع در تکمیل محور اردکان – چوپانان در سطح ملی از طریق مجلس شورای اسلامی خبر داد.
«محمدصالح جوکار» با اشاره به ضرورت 2 بانده کردن این جاده حادثهخیز بر اساس طرح مصوب وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: لازم است که با پیگیری نمایندگان استان، سهم استان از اعتبارات ملی برای تکمیل این مسیر افزایش یابد.
مكث
حجم انبوه راههای تکمیل نشده
مدیرعامل شرکت پیمانکار محور اردکان – چوپانان در استان نیز درباره علت تاخیر در تکمیل این محور گفت: معمولا در طرحهای ملی، اعتبارات مورد نیاز در مدت زمان پیشبینی شده، تامین نمیشود و این وضعیت، اجرا را طولانیتر کرده است. «سیدحسن صفوی» افزود: حجم طرحهای راهسازی که از دولت قبل و به دلیل کمبود اعتبار هنوز تکمیل نشده، بسیار زیاد است که از جمله این مسیرها میتوان به مسیر اردکان- چوپانان اشاره کرد.
تزریق نشدن اعتبار و معطلی پروژه
پیگیریهای خبرنگار همشهری از تکمیل این جاده در استانهای سمنان و اصفهان حکایت دارد و اعتبار خوبی نیز برای تکمیل طول مسیر به استان مازندران اختصاص یافته است؛ حال آنکه مسئولان کشوری این طرح ملی، توجهی به استان یزد و تامین اعتبار مسیر اردکان –چوپانان در مسیر تکمیل این محور ندارند.
تکمیل این محور با توجه به اینکه محمولههای ترانزیتی که در مسیر شمال به جنوب و بر عکس در حال تردد هستند، باید مسافت زیادی را بپیمایند، لازم و ضروری به نظر میرسد حال آنکه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این محور به استان تزریق نشده است.
خودروهایی که از استانهای جنوبی مانند هرمزگان قصد رفتن به سمت استان گلستان را دارند، در حال حاضر پس از طی مسافت مستقیم و عبور از استانهای فارس و اصفهان باید تغییر مسیر داده به سمت تهران حرکت کنند و سپس از طریق ساری به استانهای همجوار برسند؛ مسیری طولانی که از یک سو بار ترافیک راههای اصلی کشور در نقاط مرکزی را افزایش میدهد و از سوی دیگر مصرف سوخت را بالا میبرد.
از این رو شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تکمیل این راه را در دستور کار قرار داده است تا حجم زیادی از ترافیک استانهای مرکزی کشور را به این محور منتقل کند.
روند کند تکمیل محور اردکان- چوپانان
راه اصلی اردکان – چوپانان در حال حاضر اصلیترین قطعه به جا مانده در احداث این کریدور است. این مقطع از کریدور شمال به جنوب به طول 130 کیلومتر، میانبر اصلی این راه طولانی است که متاسفانه اجرای آن به کندی پیش میرود.
کریدور شمال به جنوب کشور 646 کیلومتر طول دارد که 130 کیلومتر آن از استان عبور میکند و عملیات اجرایی آن از سال 67 در کشور کلید خورده است.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قبل از سال90، 5/86میلیارد تومان، در سال90 حدود 7/10میلیارد تومان در سال91 حدود 490میلیون تومان، 13میلیارد تومان در سال92 و در سال گذشته نیز 5 میلیارد تومان برای تکمیل این مسیر در کشور اختصاص داده است.
در شرایطی که 20درصد از مسیر کریدور شمال به جنوب در استان قرار دارد، باید 20درصد از این اعتبار یعنی 20میلیارد تومان به استان اختصاص مییافت اما مجموع اعتبار اختصاص یافته به استان در طول این سالها تنها 8میلیارد تومان بوده است.
قرارداد اجرای این طرح با مبلغ 12میلیارد تومان بسته شده است؛ یعنی اگر این اعتبار در ابتدای اجرای طرح به پیمانکار پرداخت شده بود، حال سالها از تکمیل این بخش از کریدور در استان گذشته بود.
تاخیر در بهرهبرداری به دلیل کمبود اعتبار
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان دلیل تاخیر در بهرهبرداری از مقطع استان در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور را تخصیص نیافتن اعتبار عنوان کرد.
«محسن صادقیان» افزود: اجرای این محور در قالب یک طرح ملی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور باعث شده است که اداره کل راه و شهرسازی استان نقشی در تخصیص اعتبار نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر اعتبار به موقع و به اندازه کافی اختصاص مییافت، سهم استان از کریدور شمال به جنوب در کمتر از یک سال قابل بهرهبرداری بود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
پیگیری سهم استان در سطح ملی
نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از پیگیری تخصیص اعتبار و تسریع در تکمیل محور اردکان – چوپانان در سطح ملی از طریق مجلس شورای اسلامی خبر داد.
«محمدصالح جوکار» با اشاره به ضرورت 2 بانده کردن این جاده حادثهخیز بر اساس طرح مصوب وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: لازم است که با پیگیری نمایندگان استان، سهم استان از اعتبارات ملی برای تکمیل این مسیر افزایش یابد.
مكث
حجم انبوه راههای تکمیل نشده
مدیرعامل شرکت پیمانکار محور اردکان – چوپانان در استان نیز درباره علت تاخیر در تکمیل این محور گفت: معمولا در طرحهای ملی، اعتبارات مورد نیاز در مدت زمان پیشبینی شده، تامین نمیشود و این وضعیت، اجرا را طولانیتر کرده است. «سیدحسن صفوی» افزود: حجم طرحهای راهسازی که از دولت قبل و به دلیل کمبود اعتبار هنوز تکمیل نشده، بسیار زیاد است که از جمله این مسیرها میتوان به مسیر اردکان- چوپانان اشاره کرد.
summary-address :
Related Assets:
- خروج بهاباد از بنبست با جاده بهاباد_نایبند/وضعیت نامطلب آسفالت جادههای روستایی بهاباد
- جادههایی که حیات وحش را به کام مرگ میکشند/عبور جادهها از دل مناطق حفاظتشده
- تکمیل راههای استان یزد نیاز 835 میلیارد تومان است
- انتظارها برای تکمیل جاده کنارگذر یزد - زارچ 6 ساله شد/عبور خودروهای سنگین و ایجاد ناامنی
- 70 درصد راههای روستایی استان یزد به بهسازی نیاز دارد