بر اساس تصمیم جدید شورای رقابت خودرو تا 25درصد گران شد
به گزارش یزدرسا ،شورای رقابت حدود 3 هفته پیش نرخهای خود را با 7 درصد افزایش قیمت اعلام کرده بود اما خودروسازان اعلام کردند که اصلا به مصوبه شورای رقابت تن نخواهند داد و آن را اجرا نخواهند کرد. دعوای شورای رقابت با خودروسازان با توصیه وزیر صنعت مبنی بر گفتوگوی دو طرف خاتمه یافت و گویا رفاقت شورای رقابت با خودروسازان آغاز شده چراکه نرخهای جدید اختلاف زیادی با نرخهای قبلی دارد و بدین ترتیب خودروسازان موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند.
. جالب اینکه برخی قیمتهای اعلامی حتی از نرخ بازار فعلی خودرو نیز گرانتر است و این میتواند موجب التهاب در بازار خودرو شود؛ چیزی که خود رئیس شورای رقابت نیز آن را تایید کرده است. ه
هماکنون پراید 131 در بازار حدود 19 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش میشود اما درنعمتزاده، وزیر صنعت و معدن در اوایل پاییز سال گذشته در اظهارنظری عجیب عنوان کرده بود که نرخ خودرو به کف قیمت رسیده و ارزان نخواهد شد. این اظهارات تعجب همگان را برانگیخت و اعتراضهای بسیاری به آن شد. حتی وزیر درصدد اصلاح سخنان خود برآمد. قیمتگذاری جدید بیشتر از 20 میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
پیشبینی درست آقای وزیر!
دولت نیز بعد از اجرای هدفمندی یارانهها تسهیلات ویژهای به خودروسازان داد و اعلام کرد ارز مبادلهای در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت اما این اقدامات مانع تحقق پیشبینی 8 ماه پیش آقای وزیر صنعت نشد و خودرو گران و گرانتر شد.
. این در حالی است که دولتیها اعلام کرده بودند شیب قیمتها پس از اجرای فاز دوم هدفمندی ملایم خواهد بود اما افزایش 30 درصدی قیمت خودرو، ملایم تعبیر نمیشود. در حوزه خودرو حتی افزایش نرخ 5 درصدی تاثیر بسیار زیادی روی بازار خواهد گذاشت و میتواند آن را ملتهب کند. با اجرای این مصوبه خودرو دوباره یک کالای سرمایهای خواهد شد و بازار نشان داده استعداد بسیاری برای پذیرش قیمتهای کاذب دارد و حالا که این قیمتهای کاذب را شورای رقابت به واقعیت تبدیل کرده، باید منتظر واکنش بازار باشیم.
امکان التهاب وجود دارد
رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمتهای جدید خودرو تا یک سال آینده ثابت خواهد ماند، گفت: شورای رقابت به دلیل عدم
طلاعات لازم نتوانست تصمیم نهایی را برای ال ۹۰ اتخاذ کند و ال ۹۰ به همان قیمت سال ۹۲ به بازار عرضه میشود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت دیروز در نشستی خبری به تشریح قیمتهای نهایی انواع خودرو در سال 93 پرداخت و با اشاره به اینکه رسالت این شورا فقط قیمتگذاری درباره خودرو نیست، اظهار داشت: وظیفه شورای رقابت انحصارزدایی و ایجاد فضای رقابتی است که این دو وظیفه با قیمتگذاری در تضاد است.
به همین منظور قیمتگذاری خودرو مورد تایید شورای رقابت نیست بلکه ما این اقدام را برای ایجاد بازار رقابتی در صنعت خودرو انجام میدهیم. وی با بیان این مطلب که هماکنون بازار خودرو در کشور انحصاری است و به همین منظور شورای رقابت به این حوزه برای قیمتگذاریها ورود پیدا کرده است.
در بازار خودروهای وارداتی هنوز انحصاری از سوی شورای رقابت تایید نشده است به همین منظور نیازی به ورود به این حوزه دیده نمیشود اما هر زمان که احساس کنیم فساد و انحصار در این بازار اتفاق میافتد به آن حوزه ورود کرده و اقدامات لازم را انجام میدهیم
رئیس شورای رقابت ضمن بیان این مطلب که از 21 خردادماه امسال شورای رقابت با اعلام فرمول جدید قیمتگذاری خودرو جلسات متعددی را با خودروسازان برای تحقق 5 شرط افزایش قیمت و بررسی آپشنها برگزار کرده است، تصریح کرد: براساس دستورالعمل جدید قیمتگذاری خودرو، خودروسازانی که کیفیت محصولات آنها مناسب نباشد جریمه میشوند زیرا کیفیت یکی از الزامات اصلی تعیین قیمتها براساس فرمول شورای رقابت است.
شیوا اضافه کرد: اگر خودرویی حائز شرایط و استانداردهای تعیین شده در فرمول قیمتگذاری خودرو نباشد از رده خارج محسوب شده و نباید وارد بازار شود. وی با تأکید براینکه تاکنون قراردادهای خودروسازان با مصرفکننده شفاف نبوده است، اظهار داشت: با تعاملات صورتگرفته میان شورای رقابت و خودروسازان قراردادها شفاف شده است که در نتیجه هم منافع مصرفکننده و هم منافع تولیدکننده رعایت میشود.
رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمتهای جدید تا یک سال آینده ثابت خواهد ماند، گفت: اگر شرایط ویژهای برای کشور بهوجود آید مجبور میشویم تا تجدیدنظرهایی را در دستورالعمل قیمتگذاری خودرو انجام دهیم.شیوا با اشاره به اینکه به مصرفکنندگان توصیه میکنم برای خرید خودرو عجله نکنند، گفت: طی دو ماه آینده بازار خودرو به سمت آرامش پیش رفته و دست واسطهگران از این بازار کوتاه میشود.
وی با تأکید بر اینکه شورای رقابت 5 شرط مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان تحمیل کرده است، گفت: 5/5 درصد افزایش قیمت شورای رقابت در دستورالعمل جدید ناشی از تورم سال گذشته بود که این تورم را خودروسازان در همان سال پرداخت کردهاند. شیوا یکی از عوامل موثر در التهابات بازار خودرو را عدم عرضه مناسب محصولات از سوی خودروسازان به بازار دانست و گفت: براساس توافقات صورتگرفته عرضه خودرو به اندازه کافی انجام میشود در نتیجه حاشیه بازار از بین خواهد رفت.
شیوا در ادامه این نشست خبری گفت: شورا اقدامات لازم را برای جریمه خودروسازان انجام میدهد و امیدوارم با تصمیم شورای رقابت در قیمتهای جدید خودرو ضمن همکاری شرکتهای خودروساز شاهد التهاب در آینده بازار خودرو نباشیم. وی در پاسخ به این پرسش که چرا در قیمتهای جدید شورای رقابت قیمت نهایی ال 90 تعیین نشده است نیز به ارائه توضیحات پرداخت و افزود: عمده قطعات ال 90 به صورت سیکیدی از طریق رنوپارس به شرکت ایران خودرو و سایپا ارائه میشود که در نتیجه متأسفانه شورای رقابت به دلیل عدم دریافت اطلاعات لازم درباره خودروی ال 90 نتوانست تصمیم نهایی را برای این خودرو لحاظ کند.
وطن امروز
Related Assets:
- شورای رقابت قیمت جدید خودروها را اعلام کرد/ خودروسازان زیر بار مصوبه جدید میروند؟ +جدول
- جدیدترین قیمت خودروهای داخلی در بازار +جدول
- نوبخت نباید درمورد قیمت خودرو اظهارنظر می کرد/ کمک بلاعوض به تولیدکنندگان در فازدوم هدفمندی نداریم
- گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی/ میوه 28 درصد گران شد
- قیمت شیر و لبنیات بعد از ماه رمضان بالا میرود
- شورای رقابت غیرمنطقی بودن قیمتهای جدید خودرو را پذیرفت
- خودرو چگونه گران شد؟
- واردات قطعات خارجی خودرو با بسته بندی ایرانی/ گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازها آماده قرائت در مجلس
- افزایش قیمت مرغ و برنج/ لبنیات ارزان شد
- گوجه فرنگی هر کیلو 10 هزار تومان در تبریز