10 سال انتظار براي پایان «جاده مرگ»
به گزارش یزد رسا، جاده فولاد آلياژي - ندوشن، يكي از جاده هايي است كه مردم منطقه ندوشن 10 سال براي ساخت آن در انتظار ماندند اما پايان اين انتظار، آغازي براي جولان سفيران مرگ بود.
به گزارش مهر، در كمربندي يزد، آنجا كه شركت عظيم فولاد آلياژي مستقر شده است، جاده اي احداث شد تا سبب آسايش مردمان ندوشن شود اما اين جاده اكنون آرامش را از مردم اين منطقه سلب كرده است.
اين جاده اكنون محل جولان تريلي هاست و همين امر سبب شده تا جاده فولاد آلياژي – ندوشن، به جاده بندرعباس ملقب شود اما عده اي ديگر نيز اين جاده را به خاطر عرض كم و تردد بسيار تريلي ها و وسايل نقليه سنگين، جاده مرگ ناميده اند.
تردد روزانه 150 تا 200 دستگاه تريلي و كاميون در جاده ندوشن
اين جاده روزانه شاهد رفت و آمد حدود 150 تا 200 دستگاه تریلی و کامیون حامل سنگ ها و خاک های معدنی است و اين رفت و آمدهاي متعدد، آرامش و آسایش را از مردم سلب کرده است زيرا عرض كم جاده، استفاده از آن را براي ساير رهگذران با مشكلات بسياري مواجه كرده است.
يكي از ساكنان منطقه ندوشن درباره اين جاده به خبرنگار مهر گفت: مردم ناچار به عبور از اين جاده هستند اما به قدري تردد خودروهاي سنگين در اين جاده كم عرض بالاست كه ما هر بار در اين مسير قرار مي گيريم، اميدي به زنده ماندن نداريم.
عليرضا طباطبايي بيان كرد: اين جاده اين جاده لعن و نفرین های مردم را به جان می خرد و آن را نثار بی خردی، بی تجربگی و سوء مدیریت مجریان آن می کند، مردمی که سالها از فقدان راه رنج می بردند و امروز بهره کافی از حقوقشان نمی برند.
رانندگان خواب آلودگي كه بيمه شخص ثالث خيال آنها را آسوده كرده است
وي يادآور شد: بسياري از رانندگان خودروهاي سنگيني كه در اين مسير تردد مي كنند، خواب آلود هستند و اين امر سبب شده تاكنون خودروهاي سواري بسيار را زير بگيرند، خودروهايي كه برخي از آنها پنج سرنشين داشته و همه آنها را به كام مرگ فرستاده اند.
طباطبايي خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد رانندگان تريلي ها نيز ديگر نسبت به حوادثي كه اتفاق مي افتد، بي خيال شده اند و در واقع بيمه شخص ثالث به نوعي خيال آنها را راحت كرده و آنها در بسياري از مواقع در اين جاده چرت مي زنند.
حکایت این جاده از حدود 15 سال پیش آغاز شد که مردم دلشان به نزدیکتر شدن فاصله میان ندوشن و مرکز استان و شهرستان خوش بود اما نمی دانستند که روزی رفت و آمد سفیران مرگ، بلای جان آنها می شود.
جاده كم عرضي كه مردم براي احداث آن 10 سال انتظار كشيدند
ساخت این جاده که بیش از 10 سال طول کشید، دارای عرضي کم است و از استانداردهای لازم برخوردار نیست و ظرفیت لازم برای رفت و آمد تریلی ها و کامیون ها را ندارد.
در حالی که بارها مشکلات جاده فوالاد آلیازی - ندوشن به مسئولان راه و شهرسازی استان گوشزد شده است، اما گوش شنوايي براي رفع اين مشكل وجود ندارد اما واقعيت اين است كه اين جاده براي عبور تریلی ها و کامیون ها مناسب نيست و جان مردم هر لحظه در خطر است.
اغلب اين تریلی ها بدون رعایت قوانین و بی توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این مسیر جولان می دهند و مردم باید نظارگر اين جولانها و البته بی توجهي مسئولان باشند.
يكي ديگر از ساكنان ندوشن در اين باره به خبرنگار مهر گفت: مردم ندوشن می گویند عبور تریلی ها و استخراج معادن هیچ نفع و سودی برای منطقه ندارد و از بین بردن محیط زیست و نابودی مراتع و به خطر انداختن جال و مال مردم تنها چيزي است كه عايد مردم شده است.
عوارض استخراج معادن ندوشن كجا هزينه مي شود؟
سئوال مردم ندوشن اين است که عوارض استخراج معادن ندوشن در کجا هزینه می شود و مسئولان چه زماني می خواهند به خواسته های به حق مردم منطقه پاسخ دهند؟
آیا ساماندهی این جاده باید به قیمت جان ده ها نفر از مردم تمام شود و آیا مسئولان راه و شهرسازی استان يزد، در این مسیر رفت و آمد کرده اند تا بتوانند مشکلات آن را درک و لمس کنند؟
مردم ندوشن به دليل مصائب سنگيني كه به دنبال تصادفات بر آنها وارد شده، همواره نگران هستند و گمان مي كنند جان مردم براي مسئولان اهميتي ندارد.
آنها اميدوارند كه مسئولان براي رفع مشکلات این جاده اقدام عاجلی انجام دهند و نگراني هاي مردم ندوشن را برطرف كنند.
اولويت در حوزه عمراني با پروژه هاي نيمه كاره است
مسئولان استان گرچه حل اين مشكلات را در برنامه دارند اما به گفته يكي از مسئولان در حوزه عمراني استانداري، اين طرح ها اكنون اولويت استان نيست و در تلاش براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام هستيم.
پروژه هاي نيمه تمام كه به بودجه اي بالغ بر 35 هزار ميليارد ريال نياز دارند، اكنون همه بودجه هاي استان را مي بلعند و همه هم و غم مسئولان به تكميل اين پروژه ها معطوف شده است.
به جز ندوشن، مردم بسياري از مناطق استان يزد به ويژه مناطق روستايي نظير منشاد، سبزدشت بافق و ... از وضعيت جاده ها ابراز نگراني مي كنند.
جاده هاي غير استاندارد با نقاط حادثه خيز بسيار، بلاي جان مردمان مناطق مختلف شده و جان آنها را همواره در معرض تهديد قرار مي دهد.
اميد مي رود مسئولان استان يزد در كنار پروژه هاي نيمه كاره، نيم نگاهي نيز به پروژه هاي غيراستانداردي كه جان مردم را بازيچه قرار داده اند، داشته باشند تا از اين رهگذر، امنيت و آرامش و آسايش براي مردم به ارمغان آورده شود.
Related Assets:
- اختصاص ۵۴ میلیارد ریال برای تکمیل جاده ندوشن یزد-ورزنه اصفهان
- ۷ کشته و مجروح در سوانح رانندگی یزد
- برخورد سمند با گاردلیل در جاده بافق-بهاباد یک کشته برجای گذاشت
- سبقت غیر مجاز حادثه آفرید/ حضور اورژانس اشکذر 30 دقیقه پس از حادثه! +تصاویر
- مهمترين علت فوت يزدي ها در تصادفات ضربه به سر مي باشد
- كاهش 14 و نيم درصدي ميزان تلفات ناشي از تصادفات در سال 92
- یک کشته در تصادف دلخراش کیلومتر 5 جاده ابرکوه- شیراز +تصاویر
- تعداد متوفیات حوادث رانندگی استان یزد بیش از 7 درصد کاهش داشته است
- جاده هرات-شهربابک همچنان قربانی میگیرد!