ID : 39885581
گزارش از هجمه های عجیب برعلیه یک اثر فاخر:
تخریب باغ عفیف آباد؛ بهانه ای دروغین برای جلوگیری از ساخت فیلم سووشون/ نرگس آبیار: هیچ ضرر و آسیبی به ساختمان باغ وارد نشده است
اینطور به نظر میرسد که هجمههای عجیب از طرف رسانههای مختلف مخصوصا رسانه های غربی با بهانه تخریب باغ عفیف آباد در رویه ساخت فیلم سووشون که کارگردانی آن را نرگس آبیار انجام میدهد، به این خاطر است که داستان سووشون روایت رشادت های ایرانی ها مخصوصا مردم شریف شیراز را در دل خود دارد و مسلما از افشای حقایقی که در گذشته بر سر مردم ایران آمده نگرانند و سناریوی خود را برای ضربه زدن به این اثر فاخر طرح ریزی کردهاند.
به گزارش یزدرسا، اخیرا هجمههایی عجیب از طرف رسانههای مختلف مخصوصا رسانه های غربی علیه فیلم سووشون ساخته نرگس آبیار منتشر شده است که دور از واقعیت به نظر میرسد.
قصه از آنجایی آغاز می شود که فیلم و تصاویری در فضای مجازی همانند ویروسی شیوع پیدا کرده و فریاد تخریب باغ تاریخی عفیف آباد به دلیل ساخت دکور یک فیلم سینمایی را سر می دهد تا با استفاده از تکنیک های رسانه ای اذهان عمومی را به واکنش منفی وا دارد.
سازه احداثی در باغ عفیفآباد موقتی است
موید محسننژاد سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هشتم بهمن ماه در بازدید از این مجموعه تاریخی با اشاره به واکنشهایی که در ساخت یک سازه در باغ تاریخی عفیفآباد مطرح شده است، گفت: در پی دلسوزیهای مردم فرهنگدوست و تاریخدوست شیراز امروز در باغ عفیفآباد به صورت میدانی حضور یافته و از نزدیک سازه مطرح شده را دیدم؛ این سازه برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی احداث شده است که با توجه به اینکه در خصوص مردم شریف شیراز و فارس بوده است بنا شده در شهر شیراز و مکانهای مختلفی از این شهر اجرا شود.
وی با بیان اینکه برای ساخت فیلم به صورت موقت سازهای در این باغ تاریخی احداث شده است، گفت: این فیلم تاریخی بناست که در شان مردم شیراز باشد و به همین دلیل یکی از فضاهایی که در این مدت مورد استفاده قرار میگیرد مجموعه باغ عفیفآباد است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با تاکید بر موقت بودن سازه گفت: این سازه به عمارت باغ عفیفآباد هیچ ضربه و آسیبی نمیزند بلکه به شکل پرتابل است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیه کنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمعآوری میشود.
این فیلم و تصاویر حتی بعد از مصاحبه و بازدید میدانی "سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس سر و صدای زیادی را به پا کرد که همین نکته قابل تامل بود چراکه به نظر می رسد نیت دیگری پشت این همه هجمه رسانه ای است!
داستان سووشون روایتگر چیست؟
این فیلم که براساس رمان سووشون نوشته سیمین دانشور ساخته و پرداخته میشود، روایت عشق و فداکارى است. روایت یوسفها که براى استقلال این مرز و بوم جنگیدند، روایت سیاوشهایى که خونشان به ناحق زمین را سرخ کرد و روایت زرىهایى که تا ابد داغى بر سینه خواهند داشت، به رنگ خون، به لطافت عشق و از جنس فداکارى.
داستانِ سووشون در شیراز و بحبوحهى جنگ جهانى دوم روایت مىشود، آنگاه که نیروهاى انگلیسى وارد مرزهاى جنوبى ایران شدهاند و سواى از اعلامِ بى طرفى ایران، بدون خون و خونریزى مملکت را تصاحب کردهاند.
اینگونه به نظر میرسد که هجمههای رسانههای معاند به این اثر، برای این است که داستان سووشون روایت خباثت انگلیسیها را در دل خود دارد و مسلما افرادی یا سازمان هایی از افشای حقایق به تنگ آمده و سناریوی خود را برای ضربه زدن به این اثر فاخر طرح ریزی کردهاند.
این داستان فضای اجتماعی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ را ترسیم میکند. به عقیدهٔ بعضی از منتقدان، برخی از وقایع تاریخی دههٔ ۱۳۳۰ مانند کودتای ۲۸ مرداد نیز در روند رمان انعکاس داشتهاست؛ چنانکه یکی از شخصیتهای محوری داستان در روز ۲۹ مرداد کشته میشود.
کتابی که رهبر انقلاب طاقت خواندن آن را نیاوردند...
مقام معظم رهبری در رابطه با رمان تاثیرگذار سیمین دانشور خاطرهای نقل کردهاند که خواندن آن خالی از لطف نیست:
من، هر کتابی را که میخوانم، پشتش دو، سه جمله مینویسم. الان اگر آن کتاب را بیاورند، خواهید دید این جمله پشت آن نوشته شده که: «این کتاب را طاقت نیاوردم بخوانم.» من کتاب سووشون را شاید در سالهای اول دههی پنجاه، یا آخر دههی چهل خریدم و شروع کردم خواندن.
دیدم داستان، داستانی است که آمیخته با ناکامی است. یعنی انگلیسیها آمدند شیراز، پدر همه را درآوردند و همه کار کردند و بالاخره هم قهرمان داستان را کشتند و مردهاش را دادند دست زن و بچهاش که ببرند دفن کنند.
من، هر کتابی را که میخوانم، پشتش دو، سه جمله مینویسم. الان اگر آن کتاب را بیاورند، خواهید دید این جمله پشت آن نوشته شده که: «این کتاب را طاقت نیاوردم بخوانم.»
یعنی دیدم خواندنش، با این زندگی پر از غصه و دائم در حال مبارزه، جور در نمیآید. زندگی ما اینطور بود. این بود که بعد از انقلاب، سووشون را خواندم.
نرگس آبیار کارگردان و فیلمنامهنویس فیلم سووشون در مورد چگونگی ساخت فیلم می گوید: رمان سووشون اثر شاخص سیمین دانشور جزو یکی از چهار یا پنج اثر شاهکار ادبیات معاصر این دوره محسوب میشود. از یکسالونیم پیش آماده نوشتن فیلمنامه فیلم شدم و اینکه به سمتی پیش رویم که ساخت فیلم به بهترین نحو آماده شود.
آبیار در مورد ساخت فیلم افزود: به گفته گروه تولید، به صرفه نبود که برای ساخت فیلم به شیراز بیاییم اما بنده به دلیل اینکه معماری و فضای زیبای شیراز بتواند در فیلم نشان داده شود اصرار داشتم که کار در شیراز دنبال شود.به نظر من تهران و شهرکهای سینمایی آن برای خود تهران ساخته شدهاند اما شیراز واقعا معماری متفاوت و عجیب و شگفتانگیزی را دارد.
وی افزود: به نظرم سریال سووشون که متعلق به مردم شیراز است باید در خود شیراز و بناهایی که متعلق به آن دوره است، ساخته شود در نتیجه طبق مشاهدات ما باغ عفیف آباد میتوانست جایگزین مناسبی برای یکی از خانههایی که ما به آن نیاز داشتیم، قرار بگیرد.
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه تنها خانهای که نیاز به ساخت سازههای متحرک در آن وجود داشت، خانه عفیف آباد بود تاکید کرد: ما در این خانه احتیاج به یک دیوار،حوض و دو گوشواره داشتیم. البته ایجاد دو گوشواره نظر طراح صحنه بود و بنده باغ را به همان شکل پذیرفته بودم، طراح صحنه از من خواستند که به ایشان اعتماد کنم و طرحشان را ارایه دادند و قرار بر این شد، اگر مجوزهای لازم برای ساخت و ساز داده میشود و این امر به بنا آسیب وارد نمیسازد و به عبارتی سازه متحرک میباشد، این کار انجام شود.
کارگردان فیلم سووشون با اشاره به مسایل حفاظتی برای ایجاد سازه اظهار داشت: هنگام ساخت سازه، روی بنا پلاستیک کشیده شده است و گوشوارهها روی یک سازه فلزی که یک متر با زمین فاصله دارد، ایجاد شدهاند. همچنین دور تا دور این سازه را بلوکهای سیمانی قرار دادهاند که 20 سانت با دیوار فاصله دارد.
نرگس آبیار با اشاره به بازدید کارشناسان متعدد افزود: کارشناسان متعددی برای بازدید از سازه مراجعه کردهاند و طبق گفتههای کارشناسان، هیچ ضرر و آسیبی به ساختمان باغ وارد نشده است و در داخل امارت هیچ تغییری ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: از آنجایی که بنده به عنوان یک فعال میراث فرهنگی کوشا بودهام و سالها برای سرزمین آبا و اجدادیام یعنی اروند آباد یزد تلاش کردهام و دغدغه این حوزه را دارم، بخاطر نگرانیهایی که در این رابطه وجود دارد و به احترام مردم، آن دو الحاقی که ساخته شده بود را برمیداریم و در مکانی دیگر از آن استفاده خواهیم کرد.
کارگردان فیلم سووشون در رابطه با اخذ مجوز گفت: وظیفه بنده کارگردانی است و باید روی این مسئله متمرکز باشم و در ساخت فیلم مجموعهای از افراد در کنار هم مشغول به فعالیت میباشند که هرکدام وظایف مخصوص به خود را دارند و این وظیفه گروه تولید است که برای اخذ مجوز از سازمانهای مختلف اقدام کند و پیگیر آن باشد.
آبیار با اشاره به معماری شگفتانگیز شهر شیراز و اینکه شیراز یک شهر جهانی است افزود: شیراز، شهرتی جهانی دارد که همه آن را با تختجمشید و حافظ و سعدی میشناسند، اما تا بحال فردی از دید معماری خاص و شگفتانگیزی که دارد، آن را بررسی نکرده است. معماری خانههای شیراز، پر از تودرتویی و ظرافت و نقاشیهای عجیب و غریب است که با زیبایی تمام روی دیوار و سقفها به تصویر کشیده شدهاند.
وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم با ساخت این سریال بتوانیم حداقل گوشهای از معماری شگفتانگیز شهر شیراز را در کنار آداب و رسوم و باورهای آن به تصویر بکشیم که این امر نیاز به همدلی و همراهی مردم عزیز شیراز دارد.
بر همین اساس صحبتهای داریوش پیرو، طراح صحنهی فیلم سووشون برای توضیحات بیشتر ذکر میشود تا ابهامات در رابطه با این اثر فاخر برطرف گردد.
طبق گفتههای طراح صحنه فیلم سووشون، مکانی که بابت کاراکتر اصلی یعنی زری و یوسف مورد نیاز بود و خصوصیات خاصی که نیاز داشت، در باغ عفیف آباد موجود بود و این مکان به همین علت انتخاب شده است.
داریوش پیرو با اشاره به میزان نیاز ایجاد دکور در فضای باغ عفیف آباد عنوان کرد: ۵۰ درصد نیاز ساخت سریال باید به صورت دکور سینمایی ایجاد شود برای همین است که این حوضها، دو گوشواره و پلکان به فضای روبروی عمارت اضافه شده است.
پیرو افزود: دو گوشواره ایجاد شده است که این گوشواره ها کمک می کند تا حریم حیاط با توجه به نیاز قصه ایجاد شود و ما از خود نما الگو گرفتیم و سعی کردیم لچک ها، ستونها، سرستون ها، پله، راه پله و ایوان را ایجاد کنیم و دقیقا پنجرهها و ارسی ها از آن الهام گرفته اند و با همان سبک تاریخی باغ ساخته می شود.
پیرو در رابطه با حداکثر تلاش برای آسیب نرسیدن به این مکان تاریخی عنوان کرد: تمام فعالیت هایی که انجام داده ایم، بستری از نایلون و پلاستیک روی آن ایجاد شده است که در پایان کار این بسترهای نایلونی برداشته می شود تا آسیبی به فضا ایجاد نشود تمامی دکورها روی یک بستر پیش ساخته فلزی که از بنا فاصله دارد ایجاد شدهاند و طبق مشاهدات انجام شده است که هیچ ارتباطی میان این گوشوارهها و بنای اصلی وجود ندارد و تا بحال، خسارتی به بنا وارد نشده است.
پیرو ادامه داد: میان دکور و بنای اصلی علاوه بر وجود فاصله، یک لایه پلاستیکی هم کشیده شده است تا مصالح ساختمانی روی بنا نریزد. از لایه های پلاستیک در محوطه هم استفاده شده و حوض ها روی این لایه ها ایجاد شده اند.
طراح صحنه فیلم سووشون با اشاره به اینکه هیچگونه پیکنی برای ایجاد دکور انجام نشده است اضافه کرد: برای ساخت این دکور ها هیچ پیکنی انجام نگرفته و همه آنچه میبینید در سطح ساخته شده است، بهگونهای که همین حالا کل دکور قابل جابجایی است. ایجاد دکور به صورتی است که بعد از پایان کار به راحتی سازه های ساخته شده در باغ قابل پاکسازی میباشد و جای هیچگونه نگرانی نیست.
پیرو در پایان تصریح کرد: قرار نیست برای اینکه یک اثر ایجاد شود، اثر دیگری را از بین ببریم قرار است از این بناها استفاده شود تا آن چیزی که به عنوان تاریخ یا قصه ای که در بستر تاریخ اتفاق افتاده را در یک موقعیت و تاریخ مشخص در شهر شیراز به تصویر بکشیم و باید از این مکان برای ساخت فیلم استفاده می شد.
به گفته عوامل تولید سریال پیش از ساخت دکور ها، هماهنگی های لازم با سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است و طبق مشاهدات صورت پذیرفته، هیچ آسیبی به بنای تاریخی باغ عفیف آباد وارد نشده است.
در پایان باید یادآور شد که ساخت این فیلم می تواند خباثت های خارجی ها را در ایران به تصویر بکشد و اثری فاخر برای نشان دادن رشادت ایرانیان مخصوصا شیرازی ها برای دفاع از میهن باشد.
انتهای پیام/
summary-address :