افزایش آگاهی مردم برای خرید کالاهای استاندارد داخلی اقدامی اساسی در تحقق شعار سال
مدیر کل استاندارد استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به نام سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» و نقش سازمان استاندارد در تحقق این شعار، گفت: افزایش آگاهی مردم برای خرید کالاهای استاندارد داخلی، تحقق بند ۲۴ اقتصاد مقاومتی مبنی بر گسترش پوشش استاندارد به تمام کالاهای ایرانی و جدی گرفتن نقش مسئولان کیفیت واحدهای تولیدی سه اقدام اساسی است که باید در حمایت از کالای ایرانی انجام گیرد که امیدواریم با توجه به منابع و پشتیبانیهای لازم دریافتی هر سه مقوله را بهتر از سالیان گذشته به پیش ببریم.
محمدحسين ماجدی خاطرنشان کرد: رکن اساسی توسعه پایدار هر جامعه توجه به استاندارد و باز کردن فضا برای نقش آفرینی آن است. در کشور ما مشکل تدوین و بازنگری استانداردها وجود ندارد بلکه مشکل در پارهای از تولیدات، تفکر تولید سنتی و بها ندادن به سطح کیفیت استاندارد است. این ناآگاهی به جامعه صنعتی ما آسیب میرساند و در نتیجه آنهایی که بهای استانداردسازی را می پردازند در مقابل تولیدات بی کیفیت و گاهی ارزانتر دچار مشکل میشوند.
وی در خصوص عملکرد اداره کل استاندارد یزد در زمینه اقداماتی که باید در حمایت از کالای ایرانی انجام پذیرد، گفت: براساس نظرسنجی علمی که این اداره از یک جامعه آماری محدود انجام داده است شناخت مردم یزد نسبت به استاندارد از حدود 55 درصد در سال 95 به 60 درصد در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته که با بهبود 5 درصدی در زمینه افزایش آگاهی مردم برای خرید کالاهای استاندارد داخلی مواجه بوده است.
ماجدی در خصوص عملکرد این اداره در دیگر زمینههایی که به حمایت از کالای ایرانی میانجامد، ادامه داد: سال گذشته واحدهای تولیدی مشمول استاندارد تشویقی در استان احصاء شدهاند ولی با توجه به عدم وجود الزامات کافی برای استانداردسازی آنها اقدام جدی صورت نگرفته است که امیدواریم امسال با توجه به پیگیریهایی که به عمل خواهد آمد در اجرای آن موفق شویم.
وی با اشاره به ضرورت جدی گرفتن نقش مسئولان کیفیت واحدهای تولیدی تصریح کرد: در آیین نامه اجرایی قانون توسعه و تقویت استاندارد موارد جدی برای حمایت از مسئولان کیفیت پیش بینی شده است که پس از تصویب و ابلاغ به صورت هماهنگ در کل کشور اجرا خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شاخصها یا همان ویژگیهای استاندارد در کشور ما در سطح استانداردهای معتبر خارجی است، عنوان کرد: این ویژگیها یک حدود دارد. در مواردی تولید کنندگان ما حداقلها را نصفه نیمه رعایت میکنند تا قیمت کالاهای تولیدیشان ارزانتر شود که در نتیجه این گروه هم باعث بی اعتمادی مردم و هم از دست رفتن بازارهای صادرات هدف میشوند.
ماجدی ادامه داد: عدم توجه به مقولههای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، و در نظر نگرفتن حقوق مردم، این آشفته بازار بی اعتمادی به کالای ایرانی و همچنین از دست رفتن بازارهای صادراتی را ایجاد کرده است. ولی اگر همان حداقلهای شاخصهای استاندارد برای کالاهای تولیدی به درستی رعایت شود بسیاری از مشکلات استانداردسازی هم حل میشود.
وی در خصوص نشان استاندارد کالا و جایگاهی که این نشان در بین مردم دارد، افزود: نشان استاندارد، نشانه مرغوبیت کالاست ولی علاوه بر مشکلات برشمرده، از آنجا که تا رسیدن به مدیریت علمی بر بازار فاصله داریم گاهی شرایط حمل و نقل و نگهداری محصولات میتواند ویژگیهای یک فرآورده را از حالت استاندارد خارج کند و در این زمینه تولیدکننده و استاندارد بی تقصیر هستند ولی گناه به پای آنها هم نوشته می شود و بسیاری از اقدامات حقوقی ما در این زمینه است.
مدیر کل استاندارد استان یزد تاکید کرد: پس حتما توزیع کنندگان و مصرف کنندگان باید به شرایط نگهداری و مصرف درج شده در نشانهگذاری استاندارد توجه کنند. برای مثال روی تمام بستههای آب معدنی نوشته شده است دور از نور و آفتاب نگهداری شود حال اینکه در بازار مشاهده میشود گاهی آنها در جلوی مغازه و در مقابل آفتاب قرار گرفته است.
انتهای پیام/
Related Assets:
-
معضل جدی استاندارد؛دانش پایین برخی تولیدکنندگان است
-
تحقق شعار سال نیازمند امنیت پایدار است
-
استان یزد میتواند در تحقق شعار سال در صدر قرار گیرد
-
دولتمردان اعتقادی به ارکان اقتصاد مقاومتی ندارند/مدیریت جهادی؛ راهگشای اقتصاد کشور
-
«حمایت از کالای ایرانی»؛ تاکید بر اقتصاد مقاومتی است/ حضور حداکثری مردم درانتخابات؛ شیرین ترین اتفاق سال گذشته بود
-
مسئولین در سال گذشته در تحقق شعار سال توفیق چندانی نداشتند / مسدود شدن روزنه تنفس تولید داخل با واردات بیرویه
-
عمل جدی به شعار سال مشکلات معیشتی مردم را حل خواهد کرد
-
نقش بخش های مختلف اقتصادی در تحقق شعار سال/ دولت به شکل کاملا واقعی و نه نمایشی نقش آفرینی کند
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|