مدلینگ نیاز اجتماعی یا جرم فرهنگی / مدلینگ علمی و بومی راهی برای شکوفایی اقتصادی
به گزارش یزدبانو؛ "مُد mode" واژه ای مقروضی از زبان فرانسه در زبان فارسی ست، که معادل انگلیسی "فشن fashion " است؛ این واژه امروزه در نزد فارسی زبانان کاربرد بسیاری یافته و معانی متعددی دارد. از جمله معانی پرکاربرد مُد در زبان فارسی می توان به "روش" ( روش استفاده از یک محصول، یک سبک زندگی و...) یا سبک (style) پوشش، آرایش و رفتار اشاره کرد. از این واژه مشتقاتی چون (آلامد (a la mode به معنای « مطابق با مد روز)»؛ modelیاmodeling که هم در زبان فارسی و هم در زبان انگلیسی منحصراً در حوزه مد و لباس به کار می رود به وجود آمده است.
در معنایی عام تر "مُد" یا "فشن" به معنای سبک روزآمد و مقبول پوشش، آرایش و زندگی است که در چند دهه اخیر به صورت افراطی صرفاً پوشش و آرایش غربی را که به سرعت در حال تغییر و در عین حال همراه با شکستن هنجارهای دینی و اخلاقیاست به ذهن متبادر میسازد و دقیقاً همین انحصار معنایی است که جوامع اسلامی را نسبت به پدیده مُد و فشن و کاربرد مفهوم جدیدی به نام « مُد یا فشن اسلامی» حساس کرده است.
با رونق گرفتن مُد و مُدگرایی که تاریخچه آن در ایران به 85 سال پیش - 1931 میلادی- بر می گردد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مفهومی جدیدی تحت عنوان « مُداسلامی یا فشن اسلامی» پا به میدان پوشش و آرایش مردم گذاشت که حامیان این پدیده آن را رشته ای هنری – ترکیبی از هنر و جذابیت - با حضور مدل زنده ایرانی، تعریف می کنند که اصول حرفه ای مدلینگ را با قوانین و ضوابط اسلامی و ملی رعایت می کند.
از سال 1382 که نخستین نمایش زنده لباس در ایران در "هتل هما " برگزار شد تا کنون فعالیت های مدلینگ در ایران به صورت آزمون و خطا پیش می رود، چیزی که به نظر می رسد درصد " خطا" ی آن با تحول در نوع فعالیت مدلینگ ها در شبکه های مجازی بیشتر از رسیدن به نتیجه مطلوب است!.
آمارهای ارائه شده در اردیبهشت امسال از سوی مرکز جرایم سازمان یافته در مبارزه با شبکه های مدلینگ، نشان دهنده این واقعیت است که مدلینگ در ایران نه به صورت حرفه ای بلکه آماتور و خلاف قانون در حال اجراست ؛« شناسايي ١٧٠ نفر از گردانندگان صفحات غيراخلاقي و مدلهاي همراه آنها در اينستاگرام كه تحت عناوين مزونهاي طراحي و فروش لباس فعاليت ميكردند و همچنین اشغال ٢٠ درصدي فضاي اين شبكه با موضوعات مدلينگ و ابتذال حرفهاي» شاهدی بر صدق قول این مدعاست.
به غیر از مدل های ارائه شده توسط طراحان که بیشتر آنها فاصله زیادی با فرهنگ و سنن ایرانی دارد و در واقع برداشتی کاملا آزاد از طرح های غربی است، بحث شکل اجرا و نمایش نیز چالش برانگیز است، به ویژه در حوزه اجرا زنان مدلینگ که هر چند سعی شده است آن را «ایرانیزه »کنند! اما شاهد ناهنجاری های زیادی هستیم.که منافات بسیاری با فرهنگ ما دارد. از جمله می توان به تصاوير مبتذل و در مواردي مستهجن مدلهاي حرفهاي و نيز آماتور ايراني اشاره کرد که اغلب اقدامات فعالان اين حوزه كاملا هوشمند و داراي ساختار شبكهاي هستند.
به طور کلی هدف از این گونه حضور در عرصه مُد و مُدلینگ «ترويج ابتذال فراگير با رواج مدلينگ حرفهاي و با هدف عادي سازي بيبند و باري»، «توليد و تبليغ پوششهاي خلاف عرف جامعه ايراني و لباسهاي نيمهعريان در فضاي اجتماعي»، «ايجاد جذابيت براي دختران و پسران جوان براي حضور موثر در اين فرآيند از طريق پيشنهادات فريبنده كسب درآمد، كسب شهرت و ارضاي شهوات» و «حمايت همهجانبه رسانهاي و تبليغي خارج كشور از مدلهاي حرفهاي و ستارهسازي از آنها و تشويق افراد غيرحرفهاي به ورود به اين چرخه براي بالا بردن مصرف توليدات تبليغ شده» است.
چنانچه شاهد تغییر شغل بسیاری از بازیگران زن ایرانی به سمت مدلینگ در کشور ترکیه هستیم! و کار به جای رسیده است که در شبکه های مجازی اعم از تلگرام و اینستاگرام از هر 10 نفر قریب 5 نفر «ورک ات مدلینگ» هستند!.
اما فعالان در عرصه مُد و پوشاک، مصرانه بر این عقیده هستند که عدم قوت و استمرار در اجرای نمایش زنده، خلاء و حُفره ای بین فروشنده طرح و خریدار است و صرف کاتالوگ در این پروسه کافی نیست و اگر ما به دنبال برند کردن، طرح های ایرانی هستیم باید این خلاء را مرتفع سازیم، این در حالی است که باید دید قانون جمهوری اسلامی ایران برای چنین مطالبه ای چه تمهیداتی داشته است و آیا عرف و فرهنگ ملی ما پذیرایی چنین گرته برداری های فرهنگی از غرب هست یا نه؟ آیا به راستی می شود در ایران، " مُدلینگ اسلامی" را به صنعت تبدیل کرد؟
با توجه به افزایش روز افزون مسلمانان در کشورهای اروپایی نظیر اتریش، فرانسه وآلمان و همچنین بازار پرمصرف جهان اسلام نباید نیازهای زنان مسلمان نادیده انگاشته شود، این نیازسنجی را وبسایت جهانی فشن استایل ژانویه 2016 درک کرده و عکس مدلینگ زنان جوان محجبه با پیراهنهای پوشیده اسلامی را روی پایگاه اینترنتی خود قرار داد در پس چنین حرکت نادری سختگیرانه ترین قوانین تبعیض آمیزی علاوه بر ممنوعیت چادر و داشتن هرگونه نماد مذهبی، علیه 5 میلیون شهروند مسلمان در شهرهای پاریس، نیویورک، لندن و میلان اسپانیا و ضع شد.
اما با وجود تمام این موانع طراحان لباس اروپایی پیشبینی کردهاند تا سال 2019 رقم قابل توجهی بالغ بر 443 میلیارد یورو از فروش مدهای با طراحی اسلامی عاید شرکتهای عرضهکننده شود و باز سؤال اینجاست که ایران در این تجارت جهانی چه میزان توان رقابت می تواند داشته باشد؟
به دنبال گسترش توجه جوانان ایرانی اعم از دختر و پسر از رنگ سال به سمت مدل های روز و به نظور غرق نشدن جامعه در مدل های وارداتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروه سازماندهی مد و لباس را در زیرمجموعه این وزارتخانه راه اندازی کرد و به نوبه آن بنابر گفته " حمیدقبادی" دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار بر طراحی بانک اطلاعاتی مدلینگ که منطبق با اصول و مقررات اسلامی و دینی عمل کند، شد که البته تا کنون خبری از این بانک اطلاعاتی نیست؟!
با عنایت به استفتاء شماره 4128818 مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه آیا فعالیت کاری آقایان و بانوانی که در راستای ترویج پوششهای مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام میدهند یعنی عکس و تصویر ایشان در جراید یا رسانههای مورد تأیید منتشر میگردد و یا دیگران لباس پوشیده شده توسط ایشان را میبینند، از لحاظ شرعی ایراد دارد؟ پاسخ معظم له « با حفظ پوشش کامل و حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی، مانعی ندارد.» باید از مسئولان ذی ربط پرسید، چرا شرایط کنونی جامعه در حوزه مُد ومُدلینگ اینقدر اسفناک است.
قدرت و گستره فعالیت شبکه های غیرقانونی مدلینگ به حدی است که با صراحت می توان گفت جور کارگروه ساماندهی مد ولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام را بیشتر، شوها و مجلات زیرزمینی می کشند آن هم با استفاده از مدل هایی آموزش دیده در کشورهای همسایه! که بنابر گفته برخی از مدلینگ های نسبتاً نامی ایران بیشتر از اقوام مدیران این دست مراکز غیرقانونی بوده و حتی با 10 نوع عمل جراحی در صورت و انواع تزریق ها هنوز به ویژگی های یک مدل نه تنها در ایران اسلامی بلکه هیچ جای دنیا نرسیده اند؟ از نمونه بارز این شبکه های غیرقانونی می توان به بزرگترین شبکه سازمان یافته مدلینگ در زاهدان اشاره کرد که مهرماه گذشته متلاشی شد.
البته در زمینه نحوه برخورد با فعالین عرصه مدلینگ در فضای مجازی، باید گفت در قانون مدلینگ بودن جرم نیست؛ اما اشاره شده است که اگر عکسهایی از فرد توسط شخص او منتشر داده شود برای او جرایمی در نظر گرفته میشود که جزو جرایم رایانه ای و بر اساس ماده 638 و 742 قانون مجازات اسلامی این تخلفات قابل پیگیری است. این مورد را باید به ماده 742 قانون مجازات اسلامی، فصل چهارم ـ جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی، (ماده14) اضافه کرد؛ «هرکس به وسیله سامانههای رایانهای یا مخابراتی یا حاملهای داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
با عنایت به آنچه که گفته شد و با توجه به احوالات فرهنگی جامعه که نشان دهنده نیاز اقشار جامعه اعم از زن و مرد به مبحث " مُد " و در کنارش" مُدلینگ" است، به نظر می رسد پاک کردن صورت مسئله ساده ترین راهکاری است که به ذهن می رسد اما عملیاتی نخواهد شد، از این رو بهترین روش برای مقابله بار مُد و مُدگرایی وارداتی از فرهنگ غرب و پیامدهای نابه هنجار آن توجه کافی به داشته های فرهنگی، اعتماد به برندهای داخلی، تقویت بنیه علمی و دانش بومی طراحان، قانونمندتر کردن مبحث مد و مدلینگ در کشور، دقت نظر در حسن اجرای قوانین مصوبه و صبر و تلاش برای تغییر ذائقه جوانانی است که اگر حداقل 20 سال داشته باشند 10 سال از عمر خود را با طرح های منشعب شده از طراحی های غربی گذرانده اند.
در این مسیر بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی و کارگروه سازمان دهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی دو بازوی توانمندی هستند که باید بر اساس واقعیت ها و باید و نبایدهای جامعه اسلامی که برگرفته از شرع مقدس است، وارد عمل شده و راه های نهادینه شدن بیش از پیش فرهنگ ایرانی اسلامی را در قالب مدهای جدید و به دور از تقلید جوامع غربی و صد البته بدون نیاز به تبرج و خودنمایی بر روی صفحه تبلیغاتی در جهت بازگرداندن عفاف و حیا به تمامی ابعاد جامعه مهیا سازند.
در این مسیر نباید از بازار جهانی " مد و پوشاک اسلامی و به تبع " مدلینگ اسلامی " غافل بود چرا که بنابر نیازسنجی صورت گرفته شرکت های خارجی بدون پشتوانه فرهنگی و علمی و بومی به این مقوله، بازار پوشاک اسلامی را هر چند محدود تر از سایر بازارهای مد ولباس ، صد در صد در اختیار دارند.
طنین اندیشه
انتهای پیام/ غ
Related Assets:
ویژه زنان
-
کمبود فضاهای تفریحی بانوان در یزد (Opens New Window)
-
آنفلوانزا عامل ۴۰ درصد بیماری تنفسی کودکان یزدی (Opens New Window)
-
۲ درصد از دانشآموزان شهر یزد مبتلا به شپش هستند (Opens New Window)
-
ریحان، پاتوق لحظههای خوش دخترانه (Opens New Window)
-
۶۰ درصد قربانیان جنگ غزه زنان و کودکان هستند (Opens New Window)
-
لزوم پرهیز از موازیکاری دستگاهها در مبارزه با مواد مخدر (Opens New Window)
-
زیبایی به چه قیمت؟ (Opens New Window)
-
خانهای برای نفسکشیدن بدون ویروس و بیماری! (Opens New Window)
-
برگزاری رزمایش الی بيت المقدس به مناسبت هفته بسیج در یزد (Opens New Window)
-
آزادی مادر در بند با کمک فرزند شهیدِ یزدی (Opens New Window)
-
نفرات برتر مسابقات اسکواش بانوان یزد معرفی شدند (Opens New Window)
-
اقتداری اولین بانوی ایرانی فاتح جهان در اسکواش (Opens New Window)
-
بیشاز ۵۰۰ زوج یزدی در انتظار وام ازدواج (Opens New Window)
-
«زن دلخواه خدا» یا «زن مدنظر غرب» (Opens New Window)
-
مطب پزشک متخلف زنان و زایمان در یزد پلمب شد (Opens New Window)
-
قیمت پوشاک در یزد تغییری نداشته است (Opens New Window)
-
حضور استاندار در منزل مدیرمسئول یزدبانو (Opens New Window)
-
بهرهبرداری از ۲۹ واحد بهداشتی در یزد (Opens New Window)
-
چرا بیمارستان ولیعصر بافق تکمیل نشده است؟ (Opens New Window)
-
آزادی ۳ مادر زندانی یزدی با کمک جاماندگان اربعین حسینی (Opens New Window)
نکات خانه داری
-
درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
-
افراد غیرمتخصص باعث تخریب طب سنتی هستند (Opens New Window)
-
۲۰ نکته خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
-
طرز تهیه مقلوبه پلو عربی مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی (Opens New Window)
-
آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره (Opens New Window)
-
ترفندهای ساده ولی کاربردی در خانه داری (Opens New Window)
-
طرز تهیه پلوی نخود فرنگی با مرغ ریش ریش شده (Opens New Window)
-
ترفندهای جالب خانهداری که نمیدانستید!/ تصاویر (Opens New Window)
-
جشنوارههای بومی نشاط اجتماعی جامعه را میافزاید (Opens New Window)
-
نکات خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
-
طرز تهیه لقمههای گوشتی (Opens New Window)
-
طرز تهیه کوکو پیازچه با سس مخصوص (Opens New Window)
-
شولی؛ پیش غذای محبوب یزدی ها + تصاویر (Opens New Window)
-
شستن ظرف ها بدون پیش بند این عوارض را به دنبال دارد (Opens New Window)
-
مرغ همچنان در اوج (Opens New Window)
-
دستور رئیس جمهور به دو وزارتخانه برای کنترل قیمت مرغ (Opens New Window)
-
یارانه ۲.۵ میلیارد دلاری برای تولید گوشت مرغ کجا رفت؟ (Opens New Window)
-
راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا (Opens New Window)
-
فعالیت زیرزمینی آرایشگاه های زنانه یزد در اوج کرونا!/آرایشگاههای زنانه متخلف لغو مجوز دائم میشوند (Opens New Window)
-
راههای محافطت از کودکان در برابر کووید۱۹ (Opens New Window)