Skip to Content

آیت الله مدرسی:

مهمترین مسئولیت مشترک حوزه و دانشگاه حفظ هویت ملی است/ غفلت، غربزدگی و نگاه به غرب عوامل نابودی باورهای ملی و اعتقادی


آیت الله مدرسی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه مهمترین مسئولیت مشترک حوزه و دانشگاه حفظ هویت ملی برشمرد.

به گزارش میبد خبر، آیت الله مدرسی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه ضمن گرامیداشت این روز در مقدمه سخنان خود بیان داشت: ایرانیها ویژگی خاصی بعنوان حس زیبایی شناسی دارند مخصوصا آن زمانی که فرهنگ ما با فرهنگ اسلامی عجین شده این حس در ملت ایران نمود دیگری پیدا می کند.

وی افزود: با نگاه تاریخی و عمیق به ملت ایران مشاهده می شود یک حس خاصی در بین مردم وجود داشته که این حس سبب شده تا ملت ایران زیبایی ها را بهتر تشخیص دهند.

آیت الله مدرسی با اشاره به تاریخ ملت ایران اظهار داشت: ما 3 هزار سال تاریخ مدون داریم که در طول این سالیان پیوسته مردم ایران یکتا گرا بوده اند. یکتا پرستی ارزش، زیبایی و جذابیت بیشتری داشته و با فطرت انسانها سازگار است. در این مدت پیوسته به دنبال استقلال طلبی بوده و هیچ زمانی کشور و ملت ما مستعمره کشور دیگری نبوده چون استقلال یک معنا و هویت خاص و زیبایی دارد و این موضوع باعث شده که ملت ایران از این حس بیشتر از سایر ملتها برخوردار باشند.

وی در مورد جذابیت و زیبایی اسلام و ایران اسلامی عنوان کرد: اسلام یک دین جذاب، زیبا و فطری با ارزشهای الهی و انسانی می باشد. در بین کشورهای اسلامی تنها کشوری که رسما مکتب اهل بیت را پذیرفته ایران است. 

آیت الله مدرسی درباره زیبایی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در انقلاب اسلامی امام زیبا و به تمام معنا صالح ما حرکتی را آغاز کرد که تمام مردم پشت سر او بودند و به این زیبایی این انقلاب به ثمر نشست. ملت ایران زیبایی را برای حفظ، رشد و بالندگی خواسته و آن را برای ملتهای دیگر نیز صادر کرده اند. در دوران دفاع مقدس نیز مردم احساس وظیفه کرده و همه در جهاد برای خدا شرکت کردند و دوران دفاع مقدس با وجود خسارتهای فراوان به زیبایی به پایان رسید و در میان سایر ملتها تنها ملت ایران هستند که به شهدای خود بها می دهند.

استاد حوزه علمیه در مورد وضعیت دانش در ایران گذشته ابراز داشت: در دانش نیز مردم ایران حس خاصی برای بارور کردن علم و دانش دارند. ما 4 میلیون نسخه خطی در دنیای اسلام داریم که از این تعداد 1 میلیون و 350 هزار جلد آن در داخل ایران است و این بیانگر علم دوستی و عالم دوستی و علم پروری ایرانیان بوده است. در ایران علم آموزی مخصوص طبقه خاصی نبوده و در اختیار توده های مردم قرار داشته است. 

وی در مورد وضعیت علم و دانش در استان یزد در گذشته اذعان داشت: حدود 57 مدرسه در قرون 6 و 7 هجری شمسی در یزد وجود داشته اند که نشانگر جایگاه و اهمیت علم نزد یزدیها بوده است. اما در حال حاضر حرکت و رشد علم و مراکز علمی نسبت به گذشته عقب هستیم. اکنون برخی خرده می گیرند که چرا به طلاب شهریه پرداخت می شود درحالیکه در گذشته نیز این شهریه به محصلین جهت فراغ بال و آسودگی خیال برای تولید و رشد علم داده می شد. 

آیت الله مدرسی ادامه داد: زمانی تاج و تخت و داشتن امکانات برای پادشاهان البته قبل از رسوخ فرهنگ اسلامی در بین مردم ما امتیاز بود ولی پس از ورود اسلام همه این ارزشها عوض شد بطوریکه پادشاهان برای جلوگیری ازجنگ طلب علمای ممتاز منطقه را کرده و بجای مال علم برای آنها ارزش فراوان داشت.

استاد حوزه علمیه در مورد اتحاد و وحدت بیان داشت: اسلام از بدو تاسیس بدنبال اتحاد و وحدت بوده و پیامبر اکرم (ص) تمام همت خود را برای ایجاد وحدت و الفت در جامعه انجام می دادند. در این ایشان زمینه کارهای کوتاه مدتی مانند آشتی دادن بین قبایل، انتخاب امت از اقشار گوناگون، خراب کردن مسجد ضرار، برقراری و ایجاد عقد اخوت میان مسلمانان و شکستن بتها بعنوان مظاهر تفرقه در جامعه انجام داد.

وی در مورد اهداف بلند مدت پیامبر اکرم (ص) در جهت ایجاد وحدت در جامعه اظهار داشت: ابداع شعار توحید  برای اینکه همه یک کلام و یک هدف داشته باشند، ایجاد حس مسئولیت مشترک در جامعه اسلامی، مساوی بودن همه در برابر قانون و تشریح احکامی که سبب ایجاد وحدت در جامعه اسلامی می شود مثل نماز جمعه و جماعت و حج از جمله برنامه های بلند مدتی بود که ایشان در جهت ایجاد اتحاد و وحدت در میان امت اسلامی پیاده کردند.

آیت الله مدرسی تصریح داشت: یکی از ضرورتهایی که ما را برای ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه تشویق می کند تلفیق علوم انسانی و اسلامی است و ما باید در این زمینه حساس تر باشیم. قبل از تولید علم باید درصدد استخراج علم از قرآن باشیم زیرا بسیاری از چیزهایی که نیازمندیم می توانیم در قرآن جستجو و پیدا کنیم.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به تاکیدات رهبری بر حفظ هویت ملی اظهار داشت: سرمایه های ارزشمندی داریم که از گذشتگان به ما رسیده است. یکی از مسئولیتهای مهم و اساسی مشترک بین حوزه و دانشگاه حفظ هویت عمومی و ملی می باشد هویتی که می تواند ما را در مقابل دشمنان قدرتمند کند و اگر این هویت شکسته شود قدرت ما نیز شکسته می شود. غفلت، غربزدگی و نگاه به غرب عوامل نابودی باورهای ملی و اعتقادی در جامعه کنونی می باشد.

وی ورزش باستانی را یکی از ارزشهای مهم و ارزشمند بجای مانده از گذشتگان دانست و گفت: ما ورزشهایی مثل ورزش باستانی داریم که تمام آن عبادت و خلوص و دارای معنا و هویت است. در مقابل ورزشهایی مثل فوتبال و غیره که وارداتی است هیچکدام از این ارزشهای انسانی و الهی را ندارد ما باید دقت کنیم که چه اشته ایم و همکنون چه چیزی را به ما تزریق می کنند. ورزش های باستانی ما نماد اقتدار، رزم، معنویت، مقاومت در مقابل دشمن است.

آیت الله مدرسی در پایان تاکید داشت: در هر نسل و عصری که هستیم اولین و مهمترین وظیفه ما توجه به نقاط، اهداف، راه و دشمن مشترک باشد و با توجه به این اهداف به راه خود ادامه دهیم.

انتهای پیام/اد

 



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.