Skip to Content

نشست آیت الله اعرافی امام جمعه میبد با مدیرکل و معاونین آموزش و پرورش استان:

معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند/الگوی جذاب، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد/ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است+ گزارش تصویری


به گزراش خبرنگار میبد خبر: آیت الله اعرافی امام جمعه میبد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی صمیمانه با شیرزاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد و معاونین وی نکات راهبردی را مطرح کرد. در ابتدای این مراسم آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: به عنوان یک شهروند و علاقه مند به مسائل تعلیم و تربیت از عزم و همت بلندی که امروز در مجموعه آموزش و پرورش استان مشاهده می کنم صمیمانه تقدیر و تشکر دارم. وی افزود: تلاش کرده ام مسائل تعلیم و تربیت به شکل فنی و مطابق با آنچه که واقعیت های آموزش و پرورش است در فضای حوزه و تحقیقات حوزه مطرح بشود. در شورای عالی انقلاب و شورای معین نیز سعی نموده ام که از آموزش و پرورش حمایت کنم که نمونه آن تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود که علیرغم مخالفت هایی که وجود داشت به تصویب رسید. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنده و سایر مسئولان و شهروندان باید افتخار کنیم که در خدمت آموزش و پرورش باشیم. آموزش و پرروش باید در جایگاه نخست نگاه و عزم ما و حمایت آحاد مسئولان و شهروندان باشد. رئیس جامعه المصطفی العالمیه با توجه به اینکه حوزه آموزش و پرورش یک حوزه فوق العاده پیچیده است اظهار داشت: اینکه بشود مسائل ده- بیست ساله آموزش و پرورش را با حجم تغییرات و تحولاتی که در دنیا و کشور رخ می دهد سامان داد و در یک چشم انداز و کلان دید کار واقعا دشواری است. کار فرهنگی خیلی پیچیده تر از اقتصاد است. وی با توجه نقش مهم آموزش و پرورش نکاتی را یاد آور شد که در زیر می خوانید: آموزش و پرورش استان نشان داده که دارای ظرفیت و توان فکری و استعداد بالایی است نکته اول: استان یزد به عنوان یک استان پیشگام حوزه تعلیم و تربیت می تواند در حوزه سند آموزش و پرورش نیز یک کار تحلیلی انجام بدهد و پیشگام تحقق محورهایی از آن باشد. محور ها زیاد است ولی من پیشنهادم این است که 10-15 سند آموزش و پرورش فراتر از آنچه که از وزارت خانه ابلاغ می شود به صورت استانی یک سری طرح های جدید و پیشگامانه را برای اجرا و تحقیق داشته باشید، چرا که با توجه به سابقه درخشان از عهده استان بر می آید. آموزش و پرورش استان نشان داده که دارای ظرفیت و توان فکری و استعداد بالایی است که می تواند پیشگامی را در حوزه سند آموزش و پرورش از آن انتظار داشت. در مقدمه سند ده اصل را آمده است که در واقع به نوعی روح کلان حاکم بر سند است. به نظرم مهم است که دوستان دقت کنند. در آموزش و پرورش منابع انسانی حرف اول را می زنند نکته دوم: در آموزش و پرورش منابع انسانی حرف اول را می زنند. درخشش های استان در پرتو منابع انسانی بوده است، اعم از منابع مدیریتی یا منابع عملیاتی تعلیم و تربیت. علیرغم تنگناهای مالی که وجود دارد هنوز منابع انسانی استان قابل ارتقاء می باشد. بخشی از ارتقا منابع انسانی در قالب دانشگاه فرهنگیان رقم خورد که خود را در آینده نشان خواهد داد. بخشی هم در دوره های آموزش های ضمن خدمت انجام می گیرد. با نیروی انسانی می توان بر همه مشکلات فائق آمد. معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با 300 طلبه حوزه علمیه قم را پایه گذاری کرد. در یک شرایط بسیار حساس و حاد تاریخی که در واقع یک نوع معجزه بود. در شرایطی که نظام بین الملل و نظام استبداد داخلی محو حوزه ها را دنبال می کرد جلوی چشم آنها حوزه علیمه قم پایه گذاری شد. حوزه ای که امروز یک کانون مهم فکری و معرفتی در جهان اسلام و دنیاست. مرحوم حاج شیخ عبدالکریم طی 15 سال افرادی را در این حوزه تربیت نمود که یکی از آنها حضرت امام (ره) هستند، مرحوم گلپایگانی هستند. ایشان با عدد کم اما تربیت منابع انسانی این کار بزرگ را انجام داد. معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند. آنها با فکر و اندیشه و خرد و نگاه برنامه ریزی نقص ها را جبران می کنند. می توان راه ها و شیوه های نوینی را برای ارتقاء منابع انسانی استفاده کرد. عمده افتخارات ما برمی گردد به دبیر و معلم خوب. الگوی جذاب، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد نکته سوم: ارائه درست و جذاب دین است. به دوستان مبلغ توصیه کردم که حداقل سالی یکبار کتاب های دینی و اجتماعی مدارس را مرور کنند. آن وقت صحبت های آنها با ذهن و ضمیر دانش آموزان گره خواهد خورد. الگوی علم و دین و رابطه علم و دین رابطه حساسی است که در دنیای غرب هم در مورد آن کار شده است و چالش برانگیز است. اگر مبلغ ما و یا دبیران مان الگوهای علمی دقیق در مسائل علم و دین داشته باشند رابطه مسائل علمی دینی ما با حوزه علم تبیین بشود این امری مهم است. لذا الگوی جذاب، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد. ما نباید مسائل را به صورت خشک و یا گاهی بدون جاذبه مطرح کنیم. به نظرم به روی این مسئله باید خیلی کار شود. من معتقد به گفتمان ناب انقلاب اسلامی و گفتمان اجتماعی هستم و از آن هم دفاع می کنم. معتقدم این گفتمانی مترقی و جذاب است که باید با جذابیت و شکل متناسب با دنیای امروز مطرح بشود. ادبیات درست دین جذابیت محورهایی که در تربیت دینی مطرح می شود از جمله مسائلی است که باید خیلی روی آن کار بشود. در این زمینه از روحانیون فرهیخته استفاده کنید. آموزش و پرورش باید مکانی برای حل مشکلات جامعه باشد نکته چهارم: آموزش و پرورش باید با متن جامعه در ارتباط باشد و گره بخورد و مسائل آموزش و پرورش مسائل جامعه باشد. اگر ما  می گوییم محیط زیست یک مسئله است مهاجرت نخبگان از استان و مهاجرت نیروی کار و کارگر به استان یک مسئله است و ... اینها همه باید مسئله آموزش و پرورش باشد. باید مرکزی در آموزش و پرورش باشد که مسائل را رصد کند و به متن آموزش و پرورش بیاورد و آنها را حل کند. این نظام کنونی آموزش و پرورش که نظامی بسته و انعطاف آن خیلی کم است اشکال دارد. حتماً باید نظام آموزش و پرورش یک نقاط منعطفی داشته باشد که سالانه افراد متفکر بتوانند از آن استفاده کنند برای حل مسائل و مشکلات جامعه. آموزش و پرورش باید مکانی برای حل مشکلات جامعه باشد. اگر در جامعه ما قانون رعایت نمی شود، مشکلات خانوادگی وجود دارد و ... باید این ها دغدغه مدیر و دبیر آموزش و پرورش باشد. اگر آموزش و پرورش این مسائل را دنبال کند موفق است والا راهی که می رود با واقعیت های جامعه فاصله دارد. این مسئله ای راهبردی است که آموزش و پرورش بتواند ظرفیتی در خود ایجاد کند که مسائل جاری جامعه را بفهمد، تحلیل کند، راه حل بدهد و در متن نظام آموزشی کشور جاری شود. ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است نکته پنجم: حوزه ادبیات فارسی و هنر در پرورش شخصیت های سالم و طراحی آینده ای خوب معجزه می کند. ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است. اگر کسی با حافظ و سعدی و شمس تبریزی، عطار، سنایی و ... آشنا باشد علاقه مند می شود و اگر کسی علاقه مند شد در شخصیت او اثر می گذارد. ترجمه مثنوی ما در آمریکا پرفروش ترین کتاب سال می شود برای چند سال متوالی. ادب فارسی، ادبی است که نظیرش در دنیا خیلی کم است. بسیاری از معارف ریز، دقیق و زیبای اسلام در حوزه مسائل اخلاقی و عرفانی در ادب فارسی تجلی پیدا کرده است. متاسفانه ادبیات فارسی جایگاه خودش را ندارد. خیلی از مسائل اخلاقی و تربیتی که امروز همه ما از آن رنج می بریم در پرتو همین ادبیات، روح ادبی و هنر فاخر و درست خودمان می تواند حل بشود و فضای ذهنی بچه ها را عوض کند. استان یزد می تواند در زمینه آشنایی دانش آموزان با ادبیات غنی ایرانی پیشگام باشد. همچنین در بحث شادی و نشاط بوعلی سینا در نمط نهم اشارات آن را تحلیل فلسفی کرده است. شادی و نشاط یک کف دارد که این کف عمومی است و واقعا بشر به آن نیاز دارد. از آن سطح بالاتر یک امر نسبی فرهنگی است. نکته ششم: آموزش و پرورش و روحانیت باید با ظرفیت سازی پاسخگوی افراد غیرآشنا با فرهنگ بومی باشند. نکته آخر: استان یزد اکنون 40-50 واحد دانشگاهی با 70-80 هزار دانشجو دارد که یکی از محورهای توسعه استان بوده است. الان استان می تواند به سمت 10-20 قطب محوری علم و دانش و فناوری را پایه ریزی کند. دانشگاه های ما باید به این سمت بروند و الا خیلی از آنها ورشکست خواهند شد. آموزش و پرورش باید در حوزه پژوهش و تحقیق مثلا در 10-15 رشته مهم با کمک آدم های بزرگ ورود پیدا کرده و برنامه ریزی کند. و با تعامل با نظام دانشگاهی نقش خوبی را در این زمینه ایفا کند.     خبرنگار: سید محمد نبوی

DSC_0489

به گزراش خبرنگار میبد خبر: آیت الله اعرافی امام جمعه میبد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی صمیمانه با شیرزاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد و معاونین وی نکات راهبردی را مطرح کرد.

در ابتدای این مراسم آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: به عنوان یک شهروند و علاقه مند به مسائل تعلیم و تربیت از عزم و همت بلندی که امروز در مجموعه آموزش و پرورش استان مشاهده می کنم صمیمانه تقدیر و تشکر دارم.

وی افزود: تلاش کرده ام مسائل تعلیم و تربیت به شکل فنی و مطابق با آنچه که واقعیت های آموزش و پرورش است در فضای حوزه و تحقیقات حوزه مطرح بشود. در شورای عالی انقلاب و شورای معین نیز سعی نموده ام که از آموزش و پرورش حمایت کنم که نمونه آن تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود که علیرغم مخالفت هایی که وجود داشت به تصویب رسید.

DSC_0476

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنده و سایر مسئولان و شهروندان باید افتخار کنیم که در خدمت آموزش و پرورش باشیم. آموزش و پرروش باید در جایگاه نخست نگاه و عزم ما و حمایت آحاد مسئولان و شهروندان باشد.

DSC_0491

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با توجه به اینکه حوزه آموزش و پرورش یک حوزه فوق العاده پیچیده است اظهار داشت: اینکه بشود مسائل ده- بیست ساله آموزش و پرورش را با حجم تغییرات و تحولاتی که در دنیا و کشور رخ می دهد سامان داد و در یک چشم انداز و کلان دید کار واقعا دشواری است. کار فرهنگی خیلی پیچیده تر از اقتصاد است.

وی با توجه نقش مهم آموزش و پرورش نکاتی را یاد آور شد که در زیر می خوانید:

DSC_0479

آموزش و پرورش استان نشان داده که دارای ظرفیت و توان فکری و استعداد بالایی است

نکته اول: استان یزد به عنوان یک استان پیشگام حوزه تعلیم و تربیت می تواند در حوزه سند آموزش و پرورش نیز یک کار تحلیلی انجام بدهد و پیشگام تحقق محورهایی از آن باشد. محور ها زیاد است ولی من پیشنهادم این است که 10-15 سند آموزش و پرورش فراتر از آنچه که از وزارت خانه ابلاغ می شود به صورت استانی یک سری طرح های جدید و پیشگامانه را برای اجرا و تحقیق داشته باشید، چرا که با توجه به سابقه درخشان از عهده استان بر می آید.

آموزش و پرورش استان نشان داده که دارای ظرفیت و توان فکری و استعداد بالایی است که می تواند پیشگامی را در حوزه سند آموزش و پرورش از آن انتظار داشت.

در مقدمه سند ده اصل را آمده است که در واقع به نوعی روح کلان حاکم بر سند است. به نظرم مهم است که دوستان دقت کنند.

DSC_0478

در آموزش و پرورش منابع انسانی حرف اول را می زنند

نکته دوم: در آموزش و پرورش منابع انسانی حرف اول را می زنند. درخشش های استان در پرتو منابع انسانی بوده است، اعم از منابع مدیریتی یا منابع عملیاتی تعلیم و تربیت. علیرغم تنگناهای مالی که وجود دارد هنوز منابع انسانی استان قابل ارتقاء می باشد. بخشی از ارتقا منابع انسانی در قالب دانشگاه فرهنگیان رقم خورد که خود را در آینده نشان خواهد داد. بخشی هم در دوره های آموزش های ضمن خدمت انجام می گیرد. با نیروی انسانی می توان بر همه مشکلات فائق آمد.

معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند

مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با 300 طلبه حوزه علمیه قم را پایه گذاری کرد. در یک شرایط بسیار حساس و حاد تاریخی که در واقع یک نوع معجزه بود. در شرایطی که نظام بین الملل و نظام استبداد داخلی محو حوزه ها را دنبال می کرد جلوی چشم آنها حوزه علیمه قم پایه گذاری شد. حوزه ای که امروز یک کانون مهم فکری و معرفتی در جهان اسلام و دنیاست.

DSC_0486

مرحوم حاج شیخ عبدالکریم طی 15 سال افرادی را در این حوزه تربیت نمود که یکی از آنها حضرت امام (ره) هستند، مرحوم گلپایگانی هستند. ایشان با عدد کم اما تربیت منابع انسانی این کار بزرگ را انجام داد. معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند. آنها با فکر و اندیشه و خرد و نگاه برنامه ریزی نقص ها را جبران می کنند.

می توان راه ها و شیوه های نوینی را برای ارتقاء منابع انسانی استفاده کرد. عمده افتخارات ما برمی گردد به دبیر و معلم خوب.

الگوی جذاب، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد

نکته سوم: ارائه درست و جذاب دین است. به دوستان مبلغ توصیه کردم که حداقل سالی یکبار کتاب های دینی و اجتماعی مدارس را مرور کنند. آن وقت صحبت های آنها با ذهن و ضمیر دانش آموزان گره خواهد خورد. الگوی علم و دین و رابطه علم و دین رابطه حساسی است که در دنیای غرب هم در مورد آن کار شده است و چالش برانگیز است. اگر مبلغ ما و یا دبیران مان الگوهای علمی دقیق در مسائل علم و دین داشته باشند رابطه مسائل علمی دینی ما با حوزه علم تبیین بشود این امری مهم است. لذا الگوی جذاب، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد.

DSC_0490

ما نباید مسائل را به صورت خشک و یا گاهی بدون جاذبه مطرح کنیم. به نظرم به روی این مسئله باید خیلی کار شود. من معتقد به گفتمان ناب انقلاب اسلامی و گفتمان اجتماعی هستم و از آن هم دفاع می کنم. معتقدم این گفتمانی مترقی و جذاب است که باید با جذابیت و شکل متناسب با دنیای امروز مطرح بشود. ادبیات درست دین جذابیت محورهایی که در تربیت دینی مطرح می شود از جمله مسائلی است که باید خیلی روی آن کار بشود. در این زمینه از روحانیون فرهیخته استفاده کنید.

آموزش و پرورش باید مکانی برای حل مشکلات جامعه باشد

نکته چهارم: آموزش و پرورش باید با متن جامعه در ارتباط باشد و گره بخورد و مسائل آموزش و پرورش مسائل جامعه باشد. اگر ما  می گوییم محیط زیست یک مسئله است مهاجرت نخبگان از استان و مهاجرت نیروی کار و کارگر به استان یک مسئله است و ... اینها همه باید مسئله آموزش و پرورش باشد. باید مرکزی در آموزش و پرورش باشد که مسائل را رصد کند و به متن آموزش و پرورش بیاورد و آنها را حل کند. این نظام کنونی آموزش و پرورش که نظامی بسته و انعطاف آن خیلی کم است اشکال دارد. حتماً باید نظام آموزش و پرورش یک نقاط منعطفی داشته باشد که سالانه افراد متفکر بتوانند از آن استفاده کنند برای حل مسائل و مشکلات جامعه.

آموزش و پرورش باید مکانی برای حل مشکلات جامعه باشد. اگر در جامعه ما قانون رعایت نمی شود، مشکلات خانوادگی وجود دارد و ... باید این ها دغدغه مدیر و دبیر آموزش و پرورش باشد.

اگر آموزش و پرورش این مسائل را دنبال کند موفق است والا راهی که می رود با واقعیت های جامعه فاصله دارد.

این مسئله ای راهبردی است که آموزش و پرورش بتواند ظرفیتی در خود ایجاد کند که مسائل جاری جامعه را بفهمد، تحلیل کند، راه حل بدهد و در متن نظام آموزشی کشور جاری شود.

ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است

نکته پنجم: حوزه ادبیات فارسی و هنر در پرورش شخصیت های سالم و طراحی آینده ای خوب معجزه می کند.

ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است. اگر کسی با حافظ و سعدی و شمس تبریزی، عطار، سنایی و ... آشنا باشد علاقه مند می شود و اگر کسی علاقه مند شد در شخصیت او اثر می گذارد. ترجمه مثنوی ما در آمریکا پرفروش ترین کتاب سال می شود برای چند سال متوالی.

ادب فارسی، ادبی است که نظیرش در دنیا خیلی کم است. بسیاری از معارف ریز، دقیق و زیبای اسلام در حوزه مسائل اخلاقی و عرفانی در ادب فارسی تجلی پیدا کرده است.

متاسفانه ادبیات فارسی جایگاه خودش را ندارد. خیلی از مسائل اخلاقی و تربیتی که امروز همه ما از آن رنج می بریم در پرتو همین ادبیات، روح ادبی و هنر فاخر و درست خودمان می تواند حل بشود و فضای ذهنی بچه ها را عوض کند.

استان یزد می تواند در زمینه آشنایی دانش آموزان با ادبیات غنی ایرانی پیشگام باشد. همچنین در بحث شادی و نشاط بوعلی سینا در نمط نهم اشارات آن را تحلیل فلسفی کرده است. شادی و نشاط یک کف دارد که این کف عمومی است و واقعا بشر به آن نیاز دارد. از آن سطح بالاتر یک امر نسبی فرهنگی است.

نکته ششم: آموزش و پرورش و روحانیت باید با ظرفیت سازی پاسخگوی افراد غیرآشنا با فرهنگ بومی باشند.

نکته آخر: استان یزد اکنون 40-50 واحد دانشگاهی با 70-80 هزار دانشجو دارد که یکی از محورهای توسعه استان بوده است. الان استان می تواند به سمت 10-20 قطب محوری علم و دانش و فناوری را پایه ریزی کند. دانشگاه های ما باید به این سمت بروند و الا خیلی از آنها ورشکست خواهند شد.

آموزش و پرورش باید در حوزه پژوهش و تحقیق مثلا در 10-15 رشته مهم با کمک آدم های بزرگ ورود پیدا کرده و برنامه ریزی کند. و با تعامل با نظام دانشگاهی نقش خوبی را در این زمینه ایفا کند.

DSC_0474    DSC_0482 خبرنگار: سید محمد نبوی



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.