دولت به جای مطرح کردن بحث برجام ۲ به وعدههایش عمل کند
سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد عصر امروز در همایش «انتخاب اصلح» که به همت بسیج دانشجویی در واحد تهران جنوب دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد برگزار شد، در رابطه با انتخابات مجلس و خبرگان گفت: مشارکت مردم در انتخابات یک اصل است و برای نظام میتواند پشتوانه باشد و از طرفی هم به دلیل اینکه مردم میتوانند انتخاب کنند، بسیار مهم است. از این لحاظ، هر چقدر آگاهیبخشی صورت گیرد، در رابطه با اینکه مردم چگونه انتخابی داشته باشند، کم است.
وی با بیان اینکه مجلس باید همه توان خود را برای به کارگیری مشکلات مردم به کار گیرد، گفت: ما در گذشته و دورههای قبل مجلسی داشتهایم که به جای اینکه مشکلات را حل کند، خودش زیانآفرین بوده است و اینگونه مجلسها برای کشور بسیار ضرر دارد.
حسینی تصریح کرد: همانگونه که گفته شده، مجلس باید عصاره فضائل ملت باشد. نمایندهای که مردم انتخاب میکنند باید بر فراز انقلاب و شأن ملت ایران باشد، لذا باید دارای ویژگیهایی باشد.
وزیر سابق ارشاد تأکید کرد: یک نماینده اصلح، ابتدا باید مصالح مردم را به منافع فردی، گروهی و حزبی اولویت دهد. نمایندهای که فقط به فکر خودش باشد، نمیتواند خدمات ارزندهای را داشته باشد. یک نماینده، مسئول یا مدیر خوب باید رنج و سختیها را تحمل کند و زحمت بکشد تا جامعه شرایط بهتری داشته باشد.
حسینی با بیان اینکه در برخی نقاط دنیا عدهای برای دستیابی به منافع خودشان به دنبال وزارت یا وکالت هستند، گفت: در نظام اسلامی، یک نماینده باید تمام تلاشش را به کار گیرد تا مردم در آسایش باشند، ولی متأسفانه در دورههایی مسئولان یا نمایندگانی را داشتهایم که به جای خدمترسانی به مردم، به دنبال احداث کارخانه و شرکت برای خودشان بودند و امروز هم درآمدهای چندمیلیاردی دارند.
حسینی ادامه داد: یک نماینده در کنار روحیه دلسوزی برای مردم، باید جرأت و شجاعت داشته باشد. برخی طوری رفتار میکنند که هیچکس را ناراحت نکنند، به همین دلیل ممکن است نتوانند درست بر مسائل مختلف نظارت کنند.
وی تأکید کرد: یکی از وظایف اصلی نماینده، بحث نظارت است و قانونگذاری در کنار نظارت مثمرثمر خواهد بود. اگر نظارت نباشد، قانونگذاری دچار مشکل میشود.
وزیر سابق ارشاد ادامه داد: به طور مثال نقشه مهندسی فرهنگی کشور قرار بود در اواخر سال 91 نهایی و در سال 92 ابلاغ شود، این نقشه 13 راهبرد کلان دارد، ولی از سال 92 تاکنون یک جلسه هم برای این مسئله تشکیل نشده است. حال اگر نظارت کافی وجود داشت چنین اتفاقی رخ نمیداد.
حسینی اضافه کرد: کسی میتواند کار نظارت را درست انجام دهد که خودش نقطهضعفی نداشته باشد. اگر فردی مشکلی داشته باشد، مسلماً برای نظارت با مشکل روبهرو خواهد شد.
وزیر سابق ارشاد خاطرنشان کرد: مجلس و دولت باید با هم تعامل داشته باشند، اما این تعامل به معنای آن نیست که مجلس دولتساخته باشد یا وامدار دولت باشد. مجلس باید برای خدمت به مردم با دولت همکاری کند و هر جایی که نیاز بود، تذکر دهد و نظارت کند. یک نماینده نباید وکیلالدوله باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه مجلس در کشور ما تصریح کرد: اهمیت مجلس در کشور ما تا حدی است که مجلس در صورت لازم میتواند از اختیاراتش استفاده کند و رئیسجمهور را کنار بزند، ولی یک رئیسجمهور نمیتواند مجلس را کنار بزند.
وی افزود: یک نماینده اصلح باید پایبند به قانون باشد، زیرا اگر کسی که قانون را وضع میکند، خودش به قانون پایبند نباشد، نباید انتظار داشت که مردم به قانون عمل کنند.
وی در ادامه تأکید کرد: علت انحطاط برخی دولتها این بوده است قانون برای ضعفا و فقرا استفاده میشده و برای دانهدرشتها و گردنکلفتها قانونی وجود نداشته است، در صورتی که اعتقاد ما این است که قانون باید برای همه یکسان باشد.
وزیر سابق ارشاد در رابطه با سؤال یکی از دانشجویان اضافه کرد: همکاری بین دولت و مجلس لازم است، اما همکاری به این معنی نیست که مجلس وظیفه اصلیاش را فراموش کند، به طور مثال؛ امروز ما بحث قراردادهای جدید نفتی را داریم که مجلس طبق قانون باید در این بحث ورود کند. حال بگذریم که برخیها نمیخواهند بحث برجام وارد مجلس شود.
حسینی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، در رابطه با مطرح شدن بحث برجام 2 توسط برخی از مسئولان گفت: دولت باید پیش از اینکه عناوین زیبایی مانند برجام 2 را مطرح کند، به وعدههایی که داده عمل کند، نه اینکه بعد از دو سال و نیم، تازه الان بگوییم میخواهیم به رفع مشکلات مردم بپردازیم، این کاری است که باید همزمان با مذاکرات و شروع کار دولت انجام میشد.
حسینی تأکید کرد: کار مهمی که الان باید انجام شود این است که مراقبت کنیم تا تحریمها برداشته شود و طرف مقابل به تعهداتی که داده عمل کند. آژانس انرژی اتمی هم که تعهدات ما را تأیید کرده است و قلب رآکتور هستهای ما هم با سیمان پر شده است.
وزیر سابق ارشاد ادامه داد: امیدواریم مسئولان بتوانند به وعدههایی که دادند عمل کنند تا شاهد رفع مشکلات مردم باشیم، وگرنه اینکه بخواهیم عمل به وعدهها را به آینده بدهیم، نه تنها مشکلی حل نمیشود بلکه مشکل نیز اضافه خواهد شد.
وی افزود: امروزه اظهاراتی شنیده میشود در رابطه با اینکه سال 95 مشکلات حل میشود، در صورتی که دولت در زمان انتخابات وعده داده بود که مردم 100 روزه شاهد رفع مشکلات خواهند بود.
حسینی ادامه داد: امروز هم که گفته میشود تحریمها برداشته شده و مانعها برطرف شده است و دیگر هیچ بهانهای وجود ندارد، پس باید تلاش کرد تا مشکلات مردم برطرف شود.
حسینی در ادامه در رابطه با سؤالی پیرامون انتشار لیست اصولگرایان گفت: به هر حال، یک سازوکاری در نظر گرفته شده و نمایندگانی از تشکلهای اصولگرا دور هم جمع شده و به این جمعبندی رسیدهاند و با رأیگیری، این لیست مشخص شده است، البته ممکن است معیارهایی هم وجود داشته باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم نقد کنیم، جای نقد وجود دارد یا اینکه اگر بخواهیم امتیاز بدهیم، شاید افرادی باشند که امتیاز بیشتری داشته باشند و در لیست قرار نگرفته باشند، ولی کار جمعی همین است و باید محترم شمرده شود.
حسینی گفت: باید از تفرقه بپرهیزیم تا دچار مشکل نشویم و اگر قرار است آسیبشناسی شود، باید بگذاریم برای بعد از انتخابات، و بهتر است امروز از لیست ارائهشده حمایت شود.
وی در رابطه با سؤال دیگری افزود: در طیف اصلاحطلبان، افرادی را داشتهایم که تندروی کردهاند و یا امروز در خارج از کشور هستند، ولی کسی مانع حضور طیفهای اصلاحطلب در انتخابات نیست، فقط باید مراقب باشیم افرادی که میتوانند به مردم و کشور آسیب بزنند، وارد مجلس نشوند.
حسینی در ادامه در رابطه با تغییر حوزه انتخاباتیاش اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که رخ داد، صلاح ندیدم به صورت فردی از حوزه تهران در انتخابات شرکت کنم، به همین دلیل تصمیم گرفتم تا حوزه انتخاباتی خود را تغییر دهم.
وی در رابطه با سؤال یکی دیگر از دانشجویان گفت: در دولت نهم و دهم، افرادی که درون دولت بودند نسبت به وزارتخانههای دیگر هم نمیتوانستند بیتوجه باشند و هر فرد که به شهرستانهای مختلف میرفت، به عنوان نماینده دولت بود و اگر چنین افرادی بتوانند به مجلس وارد شوند، میتوانند موفق باشند، زیرا مصلحت، مشکلات و اولویتهای کشور را بیشتر درک میکنند.
وی در ادامه در رابطه با سؤالی مبنی بر مطرح شدن بحث شورای رهبری گفت: در ابتدا در قانون اساسی چنین چیزی مطرح بود، ولی در سال 88 در قانون اساسی این مسئله اصلاح شد و امروز چیزی در قانون اساسی در این رابطه وجود ندارد و ضرورت ندارد امروز که نزدیک به انتخابات است، با مطرح کردن چنین مباحثی باعث تشنجآفرینی شویم.
وزیر سابق ارشاد در ادامه در رابطه با رد صلاحیت برخی افراد توسط شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در بحث انتخابات و تأیید صلاحیتها چنین وظیفهای را دارد و اگر هیأتهای اجرایی کوتاهی یا اشتباهی کردند، وارد شود و به مسئله رسیدگی کند. نظارت شورای نگهبان بر این امر استصوابی است.
وی افزود: کسانی که امروز به رد صلاحیتها ایراد میگیرند، چرا آن زمانی که رقیب آنها رد میشد اعتراضی نکردند، از طرفی امروز در میان رد صلاحیتشدگان، افرادی از طیفهای مختلف وجود دارند، در بحث خبرگان هم همینطور است.
وی در خاتمه اظهار داشت: باید تمهیداتی اتخاذ شود که افرادی که صلاحیت لازم را ندارند، نتوانند در انتخابات ثبتنام کنند، تا اینگونه برخیها احساس نکنند که نظام یا شورای نگهبان به صورت سلیقهای عمل کرده است، نه اینکه هر کسی دلش خواست با هر سابقهای در انتخابات ثبتنام کند و بعد هم که تأیید نشد، بگوییم سلیقهای عمل شده یا تعداد ردصلاحیتها زیاد بوده است.