Identificador : 33599602

زشت و زیبای عملکرد مسئولان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه


علیرغم خدمات قابل توجهی که صورت گرفته، اما همچنان مشکلاتی در این مناطق وجود دارد و به ویژه بارش باران موجب شده تا بخشی از زلزله‌زدگان در شرایط سختی قرار بگیرند.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدرسا، حدود صد روز از وقوع زلزله در سرپل ذهاب می‌گذرد و در این مدت نهادهای مختلف به ویژه سپاه و ارتش خدمات زیادی برای کمک به هم‌وطنانمان در مناطق زلزله‌زده انجام داده‌اند.

بعد از گذشت یک و نیم ماه از وقوع زلزله در سرپل ذهاب سردار جعفری فرمانده کل سپاه  با اشاره به کمک‌رسانی سپاه در مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: پس از سفر مقام معظم رهبری و با گذشت حدود 40روز از تعهدی که سپاه در خصوص اسکان موقت زلزله‌زدگان داده بود، امروز اتمام ماموریت خود را پیش از به پایان رسیدن 45 روز اعلام می‌کنیم.‌ تعهد ما احداث 8 هزار کانکس بود ولی بیش از 8 هزار و 100 کانکس توسط سپاه در این مناطق احداث شده است.

افزون بر این چندی قبل فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ از تحویل اولین خانه دائمی به زلزله‌زدگان روستای کوییک از توابع شهرستان سرپل ذهاب خبر داد. سردار محمدرضا یزدی گفت: بعد از 54 روز که از حادثه ناگوار زلزله در کرمانشاه می گذرد اولین خانه دائمی زود تولید، کم هزینه با فناوری روز در روستای کوئیک از توابع سرپل ذهاب در اختیارمالک گذاشتیم.

دکتر جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی نیز در بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اعلام کرد: امروز نیروهای انقلابی در مناطق زلزله زده کرمانشاه هر ۲۷ روز یک خانه ۱۴۰ متری با ۵۵ میلیون تومان هزینه می‌سازند. چرا این‌ها نباید در رسانه‌ها ضریب پیدا بکند؟ چرا برای دیدن چنین حماسه‌هایی حتما باید در کوچه‌های روستاهای کرمانشاه رفت تا مطلع شد؟

با این وجود و علیرغم خدمات قابل توجهی که صورت گرفته، اما همچنان مشکلاتی در این مناطق وجود دارد و به ویژه بارش باران موجب شده تا بخشی از زلزله‌زدگان در شرایط سختی قرار بگیرند. در واقع با وجود خدماتی که صورت گرفته، کوتاهی بخشی از دولت در این زمینه انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.

روز گذشته شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس با انتقاد از عملکرد بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اظهار داشت: در روستاها به برکت حضور سپاه و بسیج 80 تا 90 درصد مشکلات حل شده است و ما ندیدیم که کسی از مردم روستایی در مناطق زلزله‌زده گله‌مند باشد، چرا که بسیج و سپاه عمده تعهدات خود را به انجام رساندند. اما در داخل شهرها که مسئولیت بازسازی آن با بنیاد مسکن بوده هنوز مشکلات فراوانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: امروز زندگی و تردد در شهرهای زلزله‌زده کرمانشاه مشکل است، چرا که این شهرها به شکل شهر ارواح درآمده‌اند. نخاله‌های ساختمان‌های تخریب‌شده در شهرهای کرمانشاه هنوز جمع‌آوری نشده است و در کوچه‌ها و خیابان‌ها رها شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه امروز به‌واسطه عملکرد سپاه و بسیج وضعیت روستاهای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به مراتب از شهرهای این مناطق بهتر است، اظهار داشت: امروز نحوه آواربرداری بنیاد مسکن، خود تبدیل به معضلی برای شهرهای زلزله زده کرمانشاه شده است.

البته چند روز قبل معاون بنیاد مسکن در واکنش به انتقادها از عملکرد مجموعه متبوعش در جریان زلزله کرمانشاه گفته بود: «بسیاری از زلزله‌زده‌ها ترجیح دادند بجای دریافت کانکس، پول اجاره را بگیرند و در چادر بمانند.»

افزون بر این بخشی از انتقادها در جریان زلزله سر پل ذهاب متوجه برخی از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی و به اصطلاح سلبریتی‌ها است که پولی را از مردم به بهانه کمک به زلزله‌زدگان دریافت کردند اما معلوم نیست این پول کجا هزینه شده است.

فرهاد تجری نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس در همین رابطه اعلام کرد: به‌رغم کمک‌های زیادی که برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، توسط هنرمندان و ورزشکاران شاخص یا همان سلبریتی‌ها از مردم جمع‌آوری شد، این کمک‌ها به خوبی بین حادثه‌دیدگان توزیع نشد و می‌توان گفت که ردپایی از این کمک‌ها دیده نمی‌شود.

وي تصريح مي‌كند: مديريت نكردن توزيع كمك‌هاي مردمي بين زلزله‌زدگان و ابراز نارضايتي آنها، موجب تضعيف اعتماد مردم به سلبريتي‌ها خواهد شد و نبود نظارت و مديريت در تقسيم اين كمك‌ها از انتخاب هنرمندان به عنوان واسطه، مردم را دچار ترديد مي‌كند.

اين نماينده مجلس تأكيد مي‌كند: ماندن كمك‌هاي نقدي مردم در حساب سلبريتي‌ها هيچ‌توجيهي ندارد و نمي‌دانم كه قرار است چه مشكلي را از مردم در آينده حل كند و به رغم اينكه مرجع دريافت و جذب كمك‌هاي مردمي بايد هلال احمر و نهادهاي حمايتي چون كميته امداد امام خميني(ره) باشد، به دليل ورود سلبريتي‌ها اين نهادها نتوانستند پاسخگويي درخور و مناسبي را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: از چهره‌هاي شاخص هنرمند، ورزشكار و افراد شناخته شده كه در فضاي مجازي شماره حساب بانكي براي دريافت كمك نقدي اعلام كرده بودند، اين انتظار مي‌رود كه حداقل در حد يك يادداشت درباره سرنوشت كمكي كه چند ميليارد تومان بود، روشنگري كنند. حداقل بايد مشخص شود اين حجم از پول و سودهاي انباشته شده بانكي ناشي از رسوب پول در حساب‌ها، تا چه حد مي‌تواند در راه بازسازي مناطق زلزله‌زده مفيد باشد.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین