Identificador : 27442422
برگزار کننده نمایشگاه بهاره عرضه کالا در مهریز:

از کم لطفی مسئولین تا اصرار بر عرضه کالای خارجی


فرشید ستوده نیا دانشجوی ترم 6 رشته عمران است و در کنار شریک خود، محمد غضنفری، شرکای شرکت «ستایش گستر کویرکوه یزد» هستند و با وجود موانع و مشکلات فراوان، توانسته اقدام به برپایی نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا در مهریز کند.

در چند دهه اخیر برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا با استقبال خوب مردم و تولیدکنندگان روبرو بوده است؛ به نحوی که هم تولیدکنندگان و اصناف مختلف از این رونق و ارائه مستقیم کالای خود با متقاضیان بسیار، خرسند بوده اند و هم اقشار ضعیف علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه رفت و آمد و کاهش ترافیک، به کالای با کیفیت و با  قیمت مناسب و ارزان تر از قیمت بازار دسترسی پیدا کرده اند.

یک دانشجوی کارآفرین مهریزی توانسته علیرغم سن و سال کم خود، برپایی چندین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را در کارنامه کاری خود داشته باشد.

فرشید ستوده نیا دانشجوی ترم 6 رشته عمران است و در کنار شریک خود، محمد غضنفری، شرکای شرکت «ستایش گستر کویرکوه یزد» هستند و با وجود موانع و مشکلات فراوان، توانسته اقدام به برپایی نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا در مهریز کند.

وی در گفتگو با خبرنگار صبح مهریز گفت: با کش و قوس های فراوان توانستیم این نمایشگاه را برپا کنیم تا هم باعث رونق کار تولیدکنندگان مهریزی و هم کمک به جیب اقشار متوسط به پایین مهریز شده باشد. 

ستوده نیا افزود: علاوه بر فروشندگان یزدی و مهریزی از استان های شیراز، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، کردستان و مشهد نیز در این نمایشگاه صاحب غرفه هستند و جمعاً تولیدکنندگان در صد غرفه به عرضه محصولات داخلی و محلی مشغول هستند و هر شب بازرس اتاق اصناف مهریز در نمایشگاه جهت نظارت بر قیمت کالاهای موجود در نمایشگاه حضور دارد.

این جوان کارآفرین خاطرنشان کرد:  بیش از 90درصد از محصولات این نمایشگاه ایرانی و از تولیدات داخلی است و هدف ما از برپایی این نمایشگاه به فرموده حضرت امام خامنه ای اقدامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی و عرضه محصولات تولید داخل بوده است.

وی با بیان اینکه آرزو داشتیم اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم را با تخفیف 50 درصدی به آنها عرضه کنیم گفت: مردم انتظار پایین بودن قیمت ها را نداشته باشند. سعی کرده ایم تا جایی که ممکن است قیمت ها کاهش یابد و عرضه کالا در این نمایشگاه با تخفیف 20 درصدی به مردم ارائه شود.

ستوده نیا تصریح کرد: اتاق اصناف با توجه به رکود بازار و تورم و شرایط کسبه مهریز و همچنین سیاست های دولت، تصمیم گیری کرده و مجوز برپایی نمایشگاه عرضه کالا را صادر می کند.

وی ادامه داد: شرکت های برپا کننده نمایشگاه های عرضه کالا که زیر نظر اداره صنعت و معدن فعالیت می کنند، درخواست های خود را ارائه می کنند و پس از بررسی رزومه و سوابق کاری آن شرکت و بررسی شرایط سالم و بدون حاشیه در برگزاری نمایشگاه های قبلی مانند مشکلات اخلاقی و امنیتی و غرفه داری و به صورت مزایده ای، یک شرکت را جهت برپایی نمایشگاه عرضه کالا برگزیده و مجوز فعالیت آن را صادر می کنند.

این جوان موفق درمورد سوابق برگزاری نمایشگاه هایی از این دست اذعان کرد: غیر از نمایشگاه بهاره ای که هم اکنون در مهریز برپاست، نمایشگاه بهاره گلزار بردسیر کرمان در اسفندماه 94، نمایشگاه پاییزه بهاباد در شهریور ماه 95، نمایشگاه زمستانه خاتم دردی ماه سال جاری را نیز درکارنامه کاری خود داریم.

ستوده نیا به کم لطفی های برخی از مسئولین در عدم برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در حالی که برپایی نمایشگاه های از این دست، به رکود اقتصادی کمک کرده و باعث رونق کسب و کار و رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می شود، طبق بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، اداره کل صنعت و معدن یزد و نیز اتاق بازرگانی سختگیری های بسیاری برای برپایی این نمایشگاه اعمال کردند.

وی افزود: علاوه بر برخورد سوء و نامناسب معاونت بازرگانی و اذعان وی به اینکه ما نمی توانیم برای جوانان کار ایجادکنیم، طبق بخشنامه وزیر اجازه برپایی این نمایشگاه را به ما نداد.

این جوان کارآفرین مهریزی اظهار داشت: علیرغم تلاش ها و درخواست های مکرر ما، ایجاد محدودیت هایی از سوی اداره کل صنعت و معدن به ویژه اتاق بازرگانی، ادامه کار را برای ما مشکل کرده بود.

ستوده نیا ادامه داد: ما دو جوان مستعد و علاقه مند و کارآفرین بودیم و هزینه های هنگفتی را در جهت سرمایه گذاری و تجهیز و برپایی این نمایشگاه متحمل شده بودیم و تمام مجوز های ما قانونی بود و از سوی هیچ کسی حمایت نشدیم؛ با این وجود، مسئولین استان در جهت برگزار نشدن این نمایشگاه در حق ما کم لطفی های بسیاری کردند.

وی افزود: حضرت امام خامنه ای، شعار امسال را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قرار دادند و همواره به بها دادن به جوانان و توجه به آنان تاکید کرده اند. اما مسئولین درست برخلاف شعار امسال عمل کردند و به ما که دو جوان بودیم اهمیتی قائل نشدند.

این جوان کارآفرین تصریح کرد: یکی دیگر از رفتارهای عجیب مسئولین در مورد برپایی این نمایشگاه ها این بود که به عنوان مثال در نمایشگاه پاییزه که شهریورماه برگزار شد، اصرار می کردند تنها یک برند خارجی یعنی بیک که ساخت فرانسه است و از دیگر محصولات فرانسه در این نمایشگاه عرضه شود و این درست برعکس فرمایش رهبری و اهداف ما در جهت حمایت از تولید داخل بود.

ستوده نیا ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین شهرستان مهریز در جهت اخذ مجوزها و برپایی نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا در مهریز عنوان کرد: اگر حمایت و رایزنی مسئولان مهریزی نبود، برپایی این نمایشگاه نیز ممکن نبود.

وی افزود: امیدواریم مسئولان امر، به جوانان و به تولید داخلی و دسترنج جوانان کشورمان بهای بیشتری بدهند و در راستای اقتصاد مقاومتی که راه نجات ما از این بحران اقتصادی است بیشتر توجه نشان دهند.

برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در مقاطع زمانی ویژه از جمله ایام عید نوروز، بازگشایی مدارس و ماه مبارک رمضان می بایست یکی از مهمترین ابزارهای دولت در  کنترل بازار داخلی و مهار گرانی و تعدیل قیمت کالاهای ضروری و حمایت از قشر متوسط به پایین جامعه باشد و این سوال مطرح است که عدم برپایی این نمایشگاه ها چه سودی برای دولت در پی دارد؟

گفتنی است؛ این نمایشگاه از 11 تا 21 اسفندماه در شهرک قدس مهریز، بالاتر از اداره دارایی شهرستان و از ساعت 4 عصر تا 10 شب برپاست.

انتهای پیام/ج

 






آخرین عناوین آخرین عناوین