پیام آیت الله اعرافی به جشنواره فرهنگی تبلیغی طوبی
رئیس جامعةالمصطفی، به مناسبت آغاز فعالیت پنجمین جشنواره فرهنگی تبلیغی طوبی، پیامی صادر نمود.
به گزارش میبد آدینه به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی، متن پیام آیت الله اعرافی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون أحدا الّا الله و کفی بالله حسیبا (احزاب، آیه 39)
هنر تبلیغ در عرصه جهانی با ابزار رسانه به یک معنا دعوت مردم به غیر از سخن گفتن است؛ زیرا حضور فیزیکی در همه جهان شدنی نیست. با این همه تبلیغ چهره به چهره در فضای مجازی ممکن و شدنی است. این فضای تناقض نمایی که ما در آن زندگی میکنیم میطلبد تا شیوههای جدید تبلیغ را بیازماییم و شاخههای «شجره طوبی» را در «شبکه جهانی» بگسترانیم تا هر کسی به هر شکلی میپسندد، حق را در مظاهر گوناگون تجلیاتش بچشد، ببیند، بشنود، درک و فهم کند و ارتباط برقرار کند.
ما اگر بخواهیم «بلاغ مبین» داشته باشیم، میبایست «هنر تبلیغ» و «تبلیغ هنری» را نیز بشناسیم تا با گذر از «هنر هشتم» در «وادی طور» در ایمن اصحاب میمنه قرار گیریم و از مرز نور بگذریم و رقص نور را در فراتر از سینما در فضای اینترنت در اشکال تجلیات «چند رسانهای» همزمان تجربه کنیم و طرح و ابتکاری نو در «ابلاغ رسالات الله» در اندازیم.
امروز با هنر کسی است که با هنرش چوپان بیگانه و گریزان از خدا را با معبودش آشتی دهد و گامی در اصلاح ایمان و عملش بردارد. این جاست که باید همه دانشهای گوناگون از روان شناختی، مردم شناختی، فقه و فلسفه را به خدمت تبلیغ درآورد تا همه گرایشها، ذائقهها را به سمت خود کشانیم و با شهد شیرین و گوارا، اهل حیرت را به معارف تجلیاتش مجذوب خود سازیم و تماشاگران، بینندگان، سالکان، خواستاران و گریزان تشنه کام را به سوی اهل الله کشانیم و از قطرهای از آب حیات و شراب طهور قرآن مصطفی(ص) در کام ایشان ریزانیم.
فرصت جشنواره طوبی، آمادگاه آمیزگی عقل و عاطفه، عشق و خرد در جانهای شیشهای لطافت انسانی است، تا هر کسی به هر هنری که دارد، شهد را به رنگ آمیزد و آب را در برگ ریزد و آتش را به کام در آورد و جان را به شور و شین مدهوش مجذوب کند.
پس اگر دنیا، مقام کثرت تجلیات آن یگانه است، توحید را میبایست در پس هر آیتی از آیات درخت طوبی به نظاره نشست و از هر شاخهای از شاخههای هنر، تجلیات الهی را به بصیرت دیدگان رساند و در این رسالت دمی درنگ روا نداشت.
هشدار که رسالت رسانه در جهان امروز این نیست که تنها از واقعیتها حکایتی بی صدق و با صدق کند، بلکه هنر رسانه آن است که در پس واقعیت نمایی، حقیقت راه را بنمایاند. هنر برای هنر بی معنا و بیمفهوم است و هنر را هدفی است که باید آن را شناخت. اگر محتوای هنر شناخته نشود، هر شکل هنری بیهوده و پوچ و بی ارزش است و وقتی که هر هنری با محتوای حق آمیخته شود آن گاه است که اوج هنر است. پس از منظر قرآن، هر هنری، رسانهای است و هر رسانهای افزون بر واقعیت نمایی آن چه هست، بی کم و کاست، باید واقعیت ساز حقیقتی باشد که در «واقعیت امروزین»، آن حقیقتش نهان شده و «حق ثابت»ش را به فریب سامری بطلان «خوار گوسالهای زرین» فروختهاند. این گونه است که واقعیت دروغین، معبود شده و حقیقت گم.رسالت هنر و هنر رسالت آن است که حق را آشکار کند و جامه واقعیت بر تن حقیقت کند و جامه را به حقیقت بیاراید.
پس رسانه میبایست حقیقتی را «تن پوش واقعیت» بخشد و رخت بر قامت خیالش کند؛ چراکه واقعیتی دروغین و فریبی بزرگین آن را پوشانیده و جایی برای جلوهگیری تجلیاتش نگذاشته است. هنر برخاسته از درخت طوبی المصطفی آن است که «واقعیت بین و حقیقت گرا» در مقام «ساخت واقعیت برخاسته از حقیقت» برخیزد و رسالات الهی را در «ابلاغ حقیقت» و «قیام حقیقت به واقعیت» به انجام رساند و تودههای مردم را با آشنایی «کتاب الله و عترت الله»، به معیار و میزان «حق سنج» رساند که در سایه ساز آن بتوان حق را در علی(ع) و علی(ع) را در حق دید و قیام به عدالت علوی را در گستره جهانی با رهبری مهدی علی(عج) بعثتی مردمان و تجربه امروزین جهان نماید.
بیگمان رسانه در هر قالبی از شعر، نظم، نثر و نقش، در طول تاریخ مقدس بود و حرمتی عظیم داشت. خداوند مصور در مقام تصویرگری، بهترین صورت را در نظام هستی برای انسان میآفریند و بر صورت گری خود آفرین و مبارک باد میگوید و آن گاه او را مصداق تمام تجلیات صفات و اسمایش میخواند تا به عنوان خلیفه صورت گری را در همه اشکالش از «ن والقلم و مایسطرون» تا ربوبیت تصرفی در کلمات وجودیاش را تجربه نماید. پس هر سطری که بر مسطر کائنات از بحر عظیم هفت دریا از قلم توانای «مظهر الله» و «خلیفه الله» رقم میخورد، ابلیس را خشم میآید و خدایش را فخر. امروز سطور هستی را «شاخههای طوبی المصطفی» است که ترسیم میکند و تصرفات شما در این آمادگاه «جشن طوبی»، جلوهای از بیوت نوری است که رفعت مکانت قرب آن به خدای «منور النور»، جهان تاب و جهان آفرین است.
تعلیم و تربیت المصطفی، مبتنی بر تجلیات آیات الله و اظهار و اعراب مکنونات و افعال قوای مخفیات است. المصطفی مفتخر است تا فرصتی فراهم آید تا هر کسی «علی قلب صفتی» تجلی گاه الله شود؛ زیرا در هر صفتی همه صفات نهان است و بروز و اظهار یکی فرصنی برای همه صفات. اگر کسی به صفت صورت گری تجلی یافت، صفات دیگرش پشتوانه این تجلی است؛ چراکه عینیت در صفات الهی را خلیفه الله مظهر است.
تلاش هر یک از شما برای بروز صفتی چون شعر، نقش، سطر و قول همانند میوههای گوناگون درخت طوبی است که همه از یک درخت شگرف به معجزه و کرامت بر میآید؛ چرا که «عباراتنا شتی و حسنک واحد/ وکل الی ذاک الجمال یشیر».
والسلام علیکم و رحمة الله
علیرضا اعرافی