Skip to Content

اما و اگرهای بازرسی از بازار یزد؛

نظارت‌های دست‌وپاشکسته دوای درد بازار یزد نیست/ ضعف نظارت‌ها صدای مسئولان را هم درآورد


سیستم نظارت و بازرسی از صنوف در استان یزد دارای ایرادات و ضعف‌های کاملاً واضحی است که باعث شده در تمام سال‌های اخیر عده‌ای سودجو و متخلف از این ضعف نظارتی در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

به گزارش میبد خبر به نقل از یزد رسا، استاندار یزد با همراهی تعدادی از مدیران اقتصادی استان در 23 خرداد بازرسی و نظارتی میدانی از سطح بازار یزد انجام دادند که در آن بازرسی به‌صورت کامل برای مدیران و مسئولان استان مشخص شد بازار یزد در برخی اقلام، بعضاً دچار نوسانات و تفاوت‌های قیمت‌هایی است و اینکه نظارت و بازرسی از مغازه‌های سطح استان به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست.

در این بازرسی یکی از مغازه‌داران به‌صراحت اعلام می‌کند آخرین بازرسی از این واحد صنفی، توسط خود شخص آقای استاندار و حدود 11 ماه قبل انجام شده است و در این مدت هیچ بازرس دیگری از مغازه مذکور به عمل نیامده است.

هرچند «نبود نظارت» و «تفاوت قیمت‌های مصوب باقیمت‌های سطح بازار» برای مردم کاملاً ملموس می‌باشد و حتی متأسفانه تبدیل به یک‌روال قابل‌پذیرش شده است، اما این بازرسی استاندار یزد بهانه‌ای شد تا به‌صورت کامل سیستم نظارت و بازرسی استان را مورد کنکاش قرار بدهیم.

نهادهای نظارتی در استان چه وضعیتی دارند؟

در استان یزد اتاق اصناف، سازمان صمت و سازمان جهاد کشاورزی هرکدام به دلایلی وظیفه نظارت و بازرسی از بخشی یا تمام بازار یزد را برعهده دارند که هرکدام از 3 دارای ضعف‌ها و قوت‌هایی است  و حتی بعضاً برخی موازی‌کاری‌ها در بین همین 3 نهاد وجود دارد که به نظر می‌رسد باید با هماهنگی و ایجاد یک مرکز روند بازرسی و نظارت‌ها را در استان منسجم کرد تا نتایج ملموس‌تری را شاهد باشیم.

بررسی سیستم نظارتی اتاق اصناف یزد

یکی از مهم‌ترین نهادهای نظارتی از صنوف در استان یزد اتاق اصناف است که وظیفه بازرسی از صنوف و اتحادیه‌ها را برعهده دارد.

حسین شریعتمداری رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد رسا، با بیان اینکه بخش بازرسی اتاق اصناف شهرستان یزد دارای 6 بازرس است اظهار کرد: این 6 نفر وظیفه بازرسی از 3 هزار و 500 واحد صنفی شهرستان را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بازرسی‌ها توسط اتاق اصناف یزد، دستی و کاغذی بودن تمام فرایند بازرسی است که باعث شده نتوان به‌صورت جامع و سیستمی بر بازرسی‌ها نظارت داشت.

شریعتمداری یکی دیگر از مشکلات را دیر ابلاغ‌شدن قیمت‌های جدید به بازرسان اتاق اصناف ذکر و خاطرنشان کرد: این موضوع خود عامل ایجاد برخی ناهماهنگی‌ها در بین بازرسان می‌شود.

بررسی سیستم نظارتی سازمان صمت یزد

یکی دیگر از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که وظیفه نظارت و بازرسی از بازار و واحدهای تولید و اصناف را بر عهده دارد سازمان صمت است که علاوه بر وجود بازرسان دارای مرکز پاسخگویی ۱۲۴ نیز است.

بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده تیم‌های بازرسی سازمان صمت با مشکل وسیله نقلیه مواجه هستند و همین موضوع باعث شده بازرسی‌ها توسط تیم‌ها روزانه نباشد.

همچنین رویکرد کلی بازرسی متمرکز بر واحدهای تولیدی و عمده‌فروشان است.

شماره 124 که در جهت پاسخگویی به شکایات مردمی در زمینه نظارت بازار راه‌اندازی شد دارای مشکلاتی است که اولین آن اینکه تمامی تماس‌ها به تهران متصل و سپس به استان ارجاع داده می‌شود، مدت‌زمان پاسخگویی به‌شدت طولانی و زمان بر است که عملاً می‌توان گفت این سامانه هیچ نقشی بر نظارت ندارد.

بررسی سیستم نظارتی سازمان جهاد کشاورزی یزد

سومین نهادی که بر بازرسی‌ها نظارت دارد سازمان جهاد کشاورزی است که با شعار از مزرعه تا سفره این وظیفه را برعهده دارد.

بر اساس بررسی‌های خبرنگار یزد رسا، قسمت بازرسی سازمان جهاد کشاورزی دارای 10 نفر نیرو است و تمرکز بازرسی‌ها بر واحدهای میوه‌فروشی، گوشت و نانوایی‌ها است.

نکته جالب‌توجه در قسمت بازرسی سازمان جهاد کشاورزی یزد اینکه این افراد ماشین در اختیار ندارند به همین دلیل باید برای هر بازرسی که حدود 3 الی 4 ساعت می‌شود ماشین کرایه کنند که طبیعتاً هزینه‌های بازرسی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

 آیا با سیستم فعلی امکان بازرسی مطلوب وجود دارد؟

در مرکز استان حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی وجود دارد که ساعت فعال تیم‌های بازرسی نیز روزانه حدود ۶ ساعت است که با احتساب ۲۴ روز کاری برای هر ماه، یعنی باید ۲۴۳ مأموریت روزانه توسط تیم‌های بازرسی استان انجام شود تا هر ماه حداقل یک‌بار از واحدهای صنفی بازرسی به عمل آید.
 
این در شرایطی است که در حالت مطلوب روزانه در سطح شهر یزد ۵ تیم بازرسی وجود دارد و این یعنی هر تیم باید روزانه از ۵۰ واحد صنفی بازرسی به عمل آورد که عملاً غیرممکن است.
 
با این وضعیت نباید انتظار بهبود وضع فعلی نظارت و بازرسی‌ها را داشت و به‌طورقطع باید یک تحول و انقلابی در سیستم نظارتی صنوف استان صورت گیرد.
 
آیا راهکاری برای ارتقای کیفیت بازرسی‌ها وجود ندارد؟
 
محمدرضا پاکدل سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در گفتگو با یزد رسا، با بیان اینکه با طراحی یک سیستم مجزا می‌توان در ظرف مدت ۹۰ روز بازرسی‌های صنوف را در سطح استان ساماندهی کرد خاطرنشان کرد: برای این اقدام در ابتدا لازم است دو اقدام انجام شود که بازطراحی ساختارهای بازرسی دستگاه‌های حاکمیتی و سپس مردمی‌سازی نظام بازرسی صنوف است.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای ساماندهی بازرسی‌ها طراحی یک اپلیکیشن تخصصی تنظیم بازار استان است که در گام اول تنها محدود به کالاهای میوه، گوشت و مرغ باشد و در آن قیمت این سه کالا به‌صورت دقیق مشخص باشد.
 
پاکدل با تأکید بر اینکه هم‌زمان با راه‌اندازی این اپلیکیشن باید هویت الکترونیکی فروشگاه‌ها از طریق مکانیسم QR- CODE پیگیری شود اظهار کرد: هم‌زمان باید در این اپلیکیشن قسمتی برای ارائه گزارش‌ها مردمی نیز تدارک دیده شود که در آن نحوه ارائه گزارش به‌سادگی امکان‌پذیر باشد و به این شکل نظارت مردمی را پیاده‌سازی کنیم.
 
وی ادامه داد: هم‌زمان با راه‌اندازی این اپلیکیشن باید ۱۵ تیم بازرسی دونفره باید با امکانات مناسب تدارک دیده شود و گزارش‌ها آنها به‌صورت الکترونیکی ثبت شود تا بتوان در یک اتاق فرمان منسجم بر روند بازرسی‌ها نظارت کرد.
 
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه نظارت و بازرسی از صنوف یزد را لازم و ضروری می‌داند راه‌اندازی خط تلفن ۳ رقمی ویژه استان یزد است.
 
در مجموع می‌توان گفت سیستم ضعیف، ناقص و سراسر ایراد نظارت از صنوف در یزد برای همگان واضح و مشخص است و طرح دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز نشان از پذیرش این موضوع دارد؛ اما سؤال این است که آیا طرح و برنامه جدید می‌تواند به موفقیت برسد و تمام بازار یزد را پوشش بدهد؟
 
گزارش محمد کلماتیان



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.