Skip to Content

رئیس سازمان حمل و نقل همگانی شهرستان میبد:

ناکارآمدی مسیرهای خطوط واحد در میبد/ وضعیت ترافیکی و هندسی معابر، تردد تاکسی در تمامی معابر را با مشکل روبرو ساخته است


رئیس سازمان حمل و نقل همگانی شهرستان میبد بیان داشت: طراحی مسیرها برای تردد خطوط واحد در گذشته براساس سرویس مدارس بوده که این امر باعث ناکارآمدی مسیرهای خطوط واحد در میبد شده است.

به گزارش میبد خبر، سید علی‌اکبر اسعدی فیروز‌آبادی رئیس سازمان حمل و نقل همگانی شهرستان میبد در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی در میبد بیان داشت:  جابجایی مسافر در میبد همکنون توسط 15 مینی بوس و 2 اتوبوس و در دوشیفت کاری در ساعت های 7 صبح الی 13:30 و 13:30 الی 20:30 انجام می شود. 

وی افزود: در گذشته کار جابجایی مسافران توسط خط واحد معروف انجام می شده که رانندگان این سرویسها از حقوق بگیران شهرداری بودند و اتوبوسها نیز معمولا بصورت دست دوم از سازمان اتوبوس رانی تهران تهیه می شد. مسیرها و جابجایی مسافرین در محلات بر اساس سرویس مدارس تنظیم شده چون اکثر مسافران دانش آموزان بودند. در شهرهای زیر صدهزار نفر ساختاری وجود دارد که یک سری سازمان هایی از شهرداری جدا شده که البته وابسته به شهرداری هستند و وظایفی را که قبلاً برعهده شهرداری بوده است به عهده می گیرند. و به صورت تخصصی تر و با کیفیت بهتر این وظایف را انجام داده و مدیریت بیشتر صورت می گیرد هدف آن هم، سازماندهی وضعیت و بهبود کیفیت می باشد. یکی از این سازمان ها و اولین سازمان که از شهرداری مستقل شد یعنی در سال ۱۳۸۵، سازمان حمل ونقل همگانی بوده است که در ابتدا کار بسیار دشواری بود، یعنی تاکسی های درون شهری، آژانس ها، مینی بوس رانی های سطح شهرستان و سرویس های کارخانجات که قبلاً با نگاهی جزئی توسط شهرداری اداره می شدند و وظیفه شهرداری در زمینه حمل ونقل عمومی به این سازمان واگذار شد. در نهایت این سازمان زیر مجموعه ای از شهرداری هست که شهردار به عنوان رئیس شورای سازمان می باشد و در زمینه بودجه، این سازمان نیز وابسته به بودجه شهرداری و منابع داخلی و در کل کمک دولت می باشد.

اسعدی افزود: از زمان تشکیل این سازمان مشکلات زیادی وجود داشته است تا حدی که این سازمان در ابتدا توسط سازمانها و ادارات دیگر خیلی شناخته شده نبود ولی اکنون با تلاش های صورت گرفته وسیله آشنایی ادارات دیگر فراهم شده و دیگر مکاتبات مورد نیاز نیز با خود سازمان صورت می گیرد و سازمان به صورت مستقل شناخته شده است.

وی افزود: در زمینه بحث خط واحد در دولت بحثی وجود داشت مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی و با نظارت بخش دولتی. قبل از این بحث یک سری راننده به عنوان کارگر خود شهرداری و با قرارداد کارگری به استخدام خود شهرداری در می آمدند و با وسیله ای که شهرداری در اختیار آنها قرار داده بود به فعالیت می پرداختند که عملاً رانندگانی روی این خط های واحد کار می کردند که خود حقوق بگیر و کارمند شهرداری بودند که در این موضوع مسایل و مشکلاتی وجود داشت از جمله هزینه های بسیار بالایی در زمینه تعمیر ماشین وبیکاری راننده و خالی ماندن مسیر از سرویس که به شهرداری تحمیل می شد.

رییس سازمان حمل ونقل همگانی میبد در رابطه با مشکلات شهرداری در رابطه با خطوط واحد گفت: این سابقه به بالای ۲۵ سال می رسد و طبق قانون یکسری وسایل حمل ونقل عمومی توسط شهرداری خریده شده است که در آن زمان مینی بوس به شهرداری تعلق می گرفت. ولی متأسفانه به علت کمبود بودجه شهرداری پول کافی برای خرید این مینی بوس ها وجود نداشت. یعنی ۱۰ دستگاه مینی بوس به شهرستان میبد تعلق داشت اما به علت پول نداشتن شهرداری فقط ۵ تا از آن را خریداری کرد و بقیه را به شهرهای دیگر دادند. بعد از یک مدت که گذشت و نیاز مردم به حمل و نقل عمومی گسترده تر شد و نیاز به مینی بوس های نو بود تا جای ماشین های فرسوده را بگیرد. سازمان از سهمیه هایی مینی بوس به میبد داده شد استفاده کرد و با توجه به اینکه شهرداری توان مالی خریداری آنها را نداشت این مینی بوس ها با قیمت خریداری شده از سازمان شهرداریها و با تسهیلات به راننده های بخش خصوصی واگذار شد. با این کار هم از هزینه های شهرداری کاسته شد و هم کیفیت خدمات بالاتر رفت. مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که به خاطر پایان یافتن قرارداد با برخی از مینی بوس ها بود. یعنی هفت سال قرارداد با این مینی بوس به پایان رسیده است که در این زمینه پیش بینی سازمان و یا حتی کل سازمان حمل ونقل درطول مدت هفت سال این بوده است که در طول این مدت سهمیه مینی بوس ها به شهرداری ها تعلق گرفته تا بتوانند جایگزین ماشین هایی کنند که قرارداد آنها به پایان رسیده است. اما اکنون مدت ۴ سال است که هیچگونه سهمیه مینی بوس و یا اتوبوس به سازمان حمل ونقل شهرداری ها تعلق نگرفته است و سازمان نتوانسته مینی بوس جدید وارد شهرستان کند تا جایگزین شود. این وقفه و بی نظمی هم به این علت بود که سازمان درحال گفتگو با رانندگانی بود که قرارداد آنها پایان یافته بود. تا آنها را به سیستم برگردانده و دوباره به کار گیرد.

اسعدی در مورد مسیرهای جابجایی مسافرین توسط خطوط واحد بیان کرد: مسیر های خط واحد در میبد ناکارآمد است و هربار که تصمیم به تعویض مسیر می گیریم به اول سال تحصیلی برخورد می کنیم و چون از قبل طراحی مسیر بر اساس سرویس مدارس صورت گرفته نمی توانیم این مسیرها را اصلاح کنیم دراین زمینه با آموزش و پرورش صحبت شده که بحث سرویس مدارس را از خطوط واحد جدا کند و خود مدارس جهت سرویس دهی به دانش آموزان با شرکتهای خصوصی مینی بوس رانی وارد مذاکره شوند. برنامه ریزی خطوط واحد باید طوری انجام شود که کمترین زمان سفر و بیشترین تعداد جابجایی را داشته باشد ولی الان با این طراحی ما فقط بعنوان سرویس مدارس هستیم. برنامه ریزی در زمانهای متفات هم مشکل و هم بدون نتیجه هست فعلا با 6 سرویس در شیفت صبح و 6 سرویس در شیفت عصر به کار خود ادامه داده ایم. این وضعیت ناوگان آینده خوبی ندارد و باید از طرف مسئولین و شهرداری کمک و بودجه ویژه ای برای این امر اختصاص یابد.

وی در مورد تاکسیرانی در شهر میبد بیان کرد: 114 تاکسی در حال حاضردر میبد وجود دارد که زیر نظر سازمان فعالیت می کنند این تعداد تاکسی با آنچه که در سطح شهر مشاهده می شود بسیار تفاوت دارد. نگاه ما به تاکسیرانی در شهر میبد نگاه به یک کلانشهر هست و ما توقع داریم که تردد تاکسی در تمامی مسیرهای میبد مثل خیابانهای کلانشهر باشد و به محض اراده تاکسی حاضر باشد و تاکسی ها بطور مرتب در شهر در حال گردش باشند ولی واقعیت این است که این امر برای رانندگان تاکسی در میبد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد بدلیل اینکه مسافر کافی برای تردد وجود ندارد و باعث شده رانددگان بخصوص آنهایی که تنها راه درآمد آنها از تاکسی باشد دچار مشکل شوند که در این زمینه آمار فروش تاکسی بالاست. دلیل دیگر این است که وضعیت ترافیکی، فرهنگ ترافیک مردم و وضعیت هندسی معابر طوری است که عملا تردد تاکسی در تمامی معابر را با مشکل روبرو ساخته است ولی با این وجود باز هم برای کنترل رانندگان تاکسی برنامه زمانبندی برای آنها تهیه شده تا در مسیرهای مشخص مثل خطوط واحد برای جابجایی مسافرین تردد داشته باشند.

رییس سازمان حمل ونقل همگانی میبد در مورد تاکسی تلفنی های میبد گفت: در حال حاضر حدود 360 دستگاه تاکسی تلفنی در قالب 20 موسسه تاکسی تلفنی در شهر فعالیت می کنند که از این تعداد 2 موسسه تاکسی بی سیم و 2 موسسه تاکسی تلفنی ویژه بانوان داریم.

اسعدی به سه جهت مهم که سازمان باید به ان توجه داشته باشد اشاره کرد و اظهار داشت: سیستم سازمان باسید به سه جهت توجه ویژه ای داشته باشد که عبارتند از: وضعیت رفاه و معیشتی رانندگان و مدیران موسسات، وضعیت حمل نقل عمومی مردم و اجرای قوانین و رضایت مسئولین که رعایت همزمان این سه وضعیت کار دشواری است چون رعایت هرکدام ممکن است نارضایتی دیگر موارد را در بر داشته باشد و یکی از مهمترین مشکلات نداشتن قوانین مشخص و وجود قوانین قدیمی و کلی در این زمینه است که باعث شده در اختلافات بوجود آمده تصمیمات لحظه ای گرفت.

وی نداشتن یک ساختمان ثابت برای سازمان را مشکل اساسی دانست وگفت: مشکلی که از ابتدا داشتیم نداشتن ساختمان ثابت بوده و ما همیشه اجاره نشین بودیم و مجبور به جابجایی متعدد شده ایم که این امر برای مردم نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

اسعدی در پایان اشاره داشت: حمل و نقل عمومی فقط در حوزه مسافر نیست و حوزه بار شهری و ساماندهی وانت بارها و کامیونهای باری سطح شهر را نیز شامل می شود. در این زمینه هر باری که در سطح شهر جابجا می شود باید مشخصات آن به سازمان ارائه و بارنامه صادر شود و جابجایی بار در سطح شهر بامشخصات کامل صورت گیرد. در بحث سوخت این ناوگان سهمیه بر اساس پیمایش مسیر داده می شود. مدیریت بار در شهرستان بطور جدی پیگیری می شود و در آینده با تشکیل شرکتهای حمل و نقل بار شهری که زیر نظر سازمان فعالیت کنند نظم بهتری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.