رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور :
موافقت رئیسجمهور با افزایش کارمزد جایگاههای توزیع سوخت سی.ان.جی
رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور از موافقت رئیسجمهوری با افزایش کارمزد جایگاههای توزیع سوخت سی.ان.جی خبر داد.
ه گزارش خبرنگار پایگاه اطلاعرسانی تولید ایرانی، خبرهای تأیید نشده حاکی از موافقت رئیسجمهوری با افزایش کارمزد جایگاهها سی.ان.جی است؛ در صورت صحت این خبر، تلاش ۲ ساله فعالان این بخش و انجمن صنفی سی.ان.جی برای کسب موافقت دولت با افزایش کارمزد جایگاههای توزیع سی.ان.جی به نتیجه مطلوب رسیده است، بر این اساس مشکل مالی بسیاری از جایگاههای سی.ان.جی کشور، برطرف خواهد شد. برای آگاهی از آخرین وضعیت صنعت سی.ان.جی کشور و همچنین رسیدگی دولت به مشکلات جایگاهداران سی.ان.جی بهویژه در زمینه افزایش کارمزد آنان و مغایرت قبوض گاز این جایگاهها با میزان فروش آنها، با سردار محمد رویانیان؛ رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور گفتوگویی کردهایم که در ادامه میخوانید: تولید ایرانی: موافقت رئیس جمهوری با افزایش کارمزد جایگاهها، خبر بسیار مهمی برای فعالان این بخش است، با توجه به این که عامل مهم کند شدن روتد توسعه جایگاههای سی.ان.جی از نظر کارشناسان، عدم توجیه اقتصادی در راهاندازی جایگاهها بود، آیا فکر میکند از این پس روند توسعه جایگاهها در کشور شتاب بگیرد؟ رویانیان: ببینید پیش از پاسخ به این سئوال باید چند نکته را مقدمتا عرض کنم و آن این که ما در کمتر از چهار سال گذشته، توانستهایم بیش از 1800 جایگاه جدید را در کشور راهاندازی کرده و به بهرهبرداری برسانیم، این بسیار حیاتی و قابل توجه است. حمایت دولت از این بخش توانست در بهترین زمان ممکن سوخت جایگزین بنزین را در کشور تعریف و تبیین کند و مباید به سادگی از کنار این دستاورد مهم گذشت! به طور میانگین هر جایگاه میتواند در حدود هزار دستگاه خودرو را تغذیه کند! با این حساب و با استفاده از با جایگاههای موجود در کشور میتوانیم در حدود دو میلیون خود را پوشش سوختی بدهیم! اما نکته دیگر این است که هم اکنون در کشور بیش از 3 میلیون خودرو گاز سوز داریم و برای تأمین سوخت یک میلیون خودرو باقی مانده باید دوباره برنامهریزی و تأمین جایگاه انجام شود و در شرایط کنونی فشاری که بر روی جایگاههای موجود به لحاظ تعدد متقاضیان سوختگیری است، باید میان جایگاههای جدید تقسیم شود. اما توجه داشته باشید که از این سه میلیون خودرو گاز سوز موجود، بیش از یک میلیون بدون هماهنگی با مراکز معتبر و رسمی دوگانه سوز شدهاند! در صورتی که اگر بر اساس برنامه دولت رشد کمی خودروهای گاز سوز شکل میگرفت هم اکنون میزان توسعه جایگاهها و خودروهای گازسوز متناسب و متعادل بود. به هر تقدیر دولت بنا دارد تا با ارائه سیاستهای تشویقی به جایگاهها این کمبودها را نیز جبران کند. اما همانطور که گفتم مشکل جایگاهها بیش از آنکه مالی باشد، مدیریتی است و از این نظر هم باید مشکل جایگاهها برطرف شود تا به وضعیت تعادلی که مد نظر دولت و مردم است برسیم. تولید ایرانی: سی.ان.جی در کاهش مصرف بنزین چه نقشی داشته است، آیا به لحاظ آماری تفاوت چشمگیری با قبل دارد؟ رویانیان: بله حتما! البته همه نتایجی که در این باره به دست آمده است به سی.ان.جی برنمیگردد اما این سوخت نیز نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف بنزین داشته است. ما از سه، چهار سال گذشته بیش از 4500 جایگاه توزیع بنزین،گاز و گازوئیل داریم که در مقایسه با تمام دورههای سی، چهل سال گذشته رشدی نجومی را نمایش میدهد. توجه داشته باشید که در سال 1385 ما با حدود 7 میلیون خودرو بیش از 75 میلیون لیتر بنزین مصرف میکردیم در حالی که در سال 91، با بیش از 13.5 میلیون خودرو، مصرف بنزین کمتر از 60 میلیون لیتر است! این همت عظیم حاصل تلاش بی وقفه مسئولان در این مدت است و یک دستاورد تاریخی و منحصربفرد بشمار میآید. کاهش مصرف سرانه هر ایرانی در سال 85 از 1.1 لیتر به کمتر از 0.8 لیتر و کاهش مصرف سرانه خودرو به صورت روزانه از 10 لیتر به چهار لیتر، نتیجه خدمات واقعی و تلاش مسئولانه دولت در این بخش است که بر کسی پوشیده نیست. در واقع میتوانم این را بگویم که کشور ما در طول چهار سال گذشته به لحاظ مصرف بنزین از این رو به آن رو شده است. البته همانطور که گفتم همه این دستاوردها به سی.ان.جی برنمیگردد و موارد دیگری نیز در این باره نقش ایفا کردهاند! به لحاظ فرهنگسازی و توسعه کیفی خودروها و . . . نیز باید تاکید کرد که دستاوردهای خوبی نصیب کشور شده است. البته معتقدم که ما هنوز باید به لحاظ فرهنگسازی کار کنیم و برای مثال حضور خودروهای تک سرنشین را کاهش بدهیم! بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران در این روزها ناشی از حجم گسترده خودروهای تک سرنشین است! براساس آمارهای موجود هماکنون خیابانهای تهران بیش از سه برابر ظرفیت استنانداردشان ترافیم خودرو را تحمل میکنند. تولید ایرانی: هماکنون از نظر شما مهمترین مشکلهای بخش سی.ان.جی کشور چیست؟ رویانیان: نگاه کنید مشکلها عمدتا مدیریتی است، شهرداری برخی از جایگاهها را تحت مدیریت خود درآورده است و موجب برخی دوگانگیها در مدیریت انها شده است! از این لحاظ ممکن است ناهماهنگیهایی ایجاد شود که مشکلهای این جایگاهها را دو چندان میکند و موجب میشود سرعت و کیفیت خدمت رسانی به شهروندان کاهش یابد. در بحث نگهداری جایگاهها و سازکار تحویل خوراک انها مشکلاتی وجود داشت که انشاءالله در آینده نزدیک به همت مسئولان و همکاری و همدلی، برطرف خواهد شد. سردار محمدرویانیان، این روزها به منظور پیشبرد برخی امور تخصصی در حوزه مسئولیتهایش در ایتالیا به سر میبرد!