Skip to Content

حفیظی شهردار میبد:

شهر و شهرداری آماده جهش است/یکی از اتفاقات خوب این دوره شورا ورود تخصص های گوناگون در آن است


قطار انتخابات در مقصد نهایی متوقف شد. اصول گرایان جایشان را به اعتدال گرایان دادند. رئیس جمهور منتخب می گوید هرکس بدون بلیط سوار اتوبوس شده باید پیاده شود و این یکی از خصوصیات بارز کشورهای جهان سوم است که با تغییر ریاست جمهوری در تمام پست های سازمان ها و ادارت شهرهای بزرگ و کوچک رؤسا نیز تغییر می کنند. جو شهرها طوری می شود که همه منتظر تغییر در پست های کلیدی شهرشان هستند. انتخابات شورای شهر نیز امسال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. در ترکیب نه نفره این دوره شورا فقط دو نفر از اعضای شورای فعلی حضور دارند. هفت عضو جدید به شورای شهرمیبد اضافه شده اند. طبیعتا یکی از موضوعاتی که شورای شهر جدید به آن نظر دارد سمت شهردار است. آیا سرنوشت شهردار نیز مانند دیگر روسای سازمان ها و ادارات رقم می خورد و تغییر می کند. جواب می تواند خیر باشد. چرا که حلاجی کردن کار شهردار برای اعضا بسیار راحت تر به نظر می رسد. شهردار برخاسته از همان شهر است و کارهایش پیش روی اعضا قرار دارد. اعضا در چند سالی که در شهر خودشان زندگی می کردند با هر اقدامی که از طرف شهرداری صورت می گرفته روبرو بوده و آن را لمس کرده اند. پس به راحتی می توانند تصمیم بگیرند که شهردار در چندسالی که بر سر کار بوده در چه حوزه هایی موفق عمل کرده  و در چه حوزه هایی خیر. می توان با یک کار کارشناسی به این نتیجه رسید که آیا شهردار را می توان ابقا کرد یا خیر؟ یا اگر شخص دیگری به جای شهردار فعلی بیاید می تواند بیش از او کار انجام دهد یا خیر؟ در همین راستا خبرنگاران میبد خبر با آقای حفیظی شهردار میبد گفت و گویی را انجام داده اند که در زیر می خوانید: آقای حفیظی شما به عنوان شهردار  بزرگترین مشکل شهر میبد را چه می دانید؟ یکی از مشکلات مهم شهر میبد این است که باید یک باغ شهر را تبدیل به شهری زیبا کنیم و این توقع از سوی مردم و مسئولین وجود دارد، برای توسعه و زیباسازی شهر با مشکلات متعددی مواجه هستیم؛ نباید بافت تاریخی را دستکاری کنیم، باغات نباید تخریب شوند، در هر کجای میبد کار را شروع می کنیم با قنات و ریزش مواجه می شویم و علاوه بر اینها بحث محله گرایی نیز وجود دارد و همکاری در آزاد سازی‌ها نیز کم است و همه اینها در حالیست که در استان شهرهایی وجود دارد با وسعت و جمعیت کمتر و بودجه ای نزدیک به 30 میلیارد تومان، یعنی سه برابر بودجه شهرداری میبد و این در حالیست که مشکلات ذکر شده در بالا را نیز ندارند و مردم اکثراً شهر ما را با آن شهر مقایسه می کنند و این یکی از مشکلات اصلی ماست. چرا شهرداری در هرکجا که می رسد میدان احداث می کند به نظر شما شهر احتیاج به سه راه و یا چهار راه ندارد؟ مثلا در خیابان طالقانی چرا باز در حال احداث میدان هستید؟ احداث میدان ها مراحلی دارد؛ این طور نیست که سلیقه ای این کار انجام شود ابتدا میدان ها توسط مشاور طراحی می شوند بعد دفتر فنی آن طرح را تصویب می کند و پس از آن نیز به تأیید و تصویب بخش فنی راهنمایی رانندگی و شورای ترافیک شهرستان می‌رسد و در نهایت شهرداری آن را اجرا می کند. این موردی که اشاره کردید برای اصلاح ترافیکی است، خیابان طالقانی را ابتدا به صورت آزمایشی یک طرفه کردیم بعد خیلی ها این مسیر را خلاف می آمدند و تصادف هایی هم آنجا اتفاق افتاده که خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشته است. در نهایت بخاطر اصلاح ترافیکی در آنجا و مشخص شدن وضعیت مسیر از میدان استفاده کردیم. ما خیلی علاقه به احداث میدان نداریم. من هم با بعضی از میدان ها مخالفم. مثل بعضی از میدان های کوچک خیابان امام خمینی (ره) . در طرح جامع حمل و نقل که تدوین شده است و به زودی به اجرا درخواهد آمد بعضی از میدان ها احتمالاً تغییراتی داشته باشند و اصلاح ترافیکی در آن نقطه انجام شود. آقای شهردار تعداد زیادی سرعت گیر با اَشکال مختلف در شهر وجود دارد که باعث یک ناهنجاری در شهر شده است نظر شما چیست؟ اولاً شهرداری نقش مستقیمی در ایجاد سرعت گیرها ندارد. ما فقط مجری هستیم. سرعت گیرها مصوبه شورای ترافیک شهرستان است یا درخواست های راهنمایی رانندگی است. شهرداری در این گونه موارد هیچ جا در رأس کار نیست چون هیچ ارتباطی به ما ندارد. ثانیاً در مورد شکل سرعت گیرها اکثراً از نوع قدیمی است جدیداً داریم به سمت استانداردسازی سرعت گیرها که با مصالح ساختمانی انجام می شود، می رویم. ترکیب اعضای جدید شورای شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟ یکی از اتفاقات خوبی که می توانست اتفاق بیفتد و الآن رخ داده، ورود تخصص های گوناگون در شورا بود که برای شهر مفید باشند و به شهرداری هم بتوانند ایده و مشاوره بدهند؛ الان در شورای شهر جدید ما کارشناس مالی، حقوقی، فرهنگی، مهندس کشاورزی، مهندس عمران و روحانی داریم. تقریباً تمام تخصص هایی که مورد نیاز است اکثراً در اعضا موجود است. اگر اعضای محترم شورا با هم همدل باشند و تخصص ها را به کار بگیرند برای شهر واقعاً مفید خواهد بود که قطعاً همینگونه است. آیا تا بحال با شورای شهر جدید جلسه ای داشته اید؟ اگر بله چه مسائلی در این جلسه بین شما و اعضا رد و بدل شده است؟ بله. بنده به عنوان شهردار بعد از رأی گیری و انتخاب اعضای جدید با آنها جلسه ای داشته ام. این یک جلسه کاملا دو جانبه بود که هم دوستان شورای شهر و هم بنده به آن تمایل داشتیم. این جلسه حدوداً 3 ساعت طول کشید. اعضای جدید شورای شهر با مسائل شهرداری و عملکرد، نوع و شرح وظایف و وضعیت فعلی، قبلی و آینده آشنا شدند. در این جلسه یک گزارشی از روند کارهای انجام شده در این چند سال ارائه و به سؤالات شان پاسخ داده شد.  بعلت نبود وقت تصمیم گرفته شد که جلسه ای هم بعداً داشته باشیم. شما بعنوان شهردار نقاط قوت شورای شهر فعلی را در چه چیزی می بینید؟ هماهنگی و تعامل خوب شان با شهرداری؛ طولانی ترین دوره شهردار با شورای شهر در استان مربوط به میبد است که یکی از دلایلش هم همین است. دو طرف تعاملی که با هم داشتند واقعاً خوب بود نه تنشی بود و نه بهانه ای برای تنش. بیشتر مجوزهای شهرداری را شورا باید تصویب کند در صورتی که اگر تنش بین شهردار و شورا وجود داشته باشد کارها روی زمین می ماند. بزرگترین حوزه ای که شما با شورای شهر برخورد داشتید کجا بود؟  برخوردی نداشتیم در اوایل شورا ( 6ماه اول) یک سری مشکلات بود شاید دلایلش عدم آشنایی با روحیات یکدیگر بود. شهرداری برای آینده شهر چه برنامه هایی را تدوین کرده است؟ اولین کار، تدوین برنامه 5 ساله شهر است. مقدمات آن را فراهم کرده ایم، در حال حاضر در دفتر امور شهری و شوراهای استانداری برای تصویب قرار دارد که این مسئله باید پیگیری و نهایی شود. در این 5 سال و نیم اکثر بدهی های قبلی شهرداری از تملک زمین ها که قبلاً برای احداث خیابان گرفته شده بود و همچنین یک سری بدهی های پیمانکاران قبلی، پرداخت شده است. ناوگان حمل و نقل عمومی و ناوگان خدمات شهری نوسازی شد. بسیاری از طرح های پایه ای مانند: دفع  آبهای سطحی، نقشه خطرپذیری شهر، طرح جامع حمل و نقل تهیه شده و طرح تفصیلی در شرف اتمام است. شهرداری 5 الی 6 طرح پایه ای را آماده کرده است، اینها برنامه آینده شهر است که توسط شهرداری باید اجرا شود. بعنوان مثال در طرح جامع حمل و نقل هرگونه تغییری در بحث مربوط به حمل و نقل در نظر گرفته شده و همچنین برنامه هایی برای ساماندهی رودخانه ها و حاشیه آن داریم که در طرح دفع آب های سطحی شهر گنجانده شده است. نقشه خطرپذیری فواید زیادی برای شهر و حتی شهرستان دارد و تقریباً 99 درصد از کار تهیه طرح تفصیلی شهر به اتمام رسیده است که براساس این طرح کلیه مباحث ساخت و سازها، زیر نظر آن قرار می گیرد. طرح جامع ابلاغ و این طرح های پایه ای بر اساس آن آماده اجرا هستند. یکی دیگر از موارد، شهرداری الکترونیک است که باید اجرا شود. به طوری که هرکسی بتواند از داخل خانه خودش پروانه ساختمانی بگیرد و دیگر مراجعه به شهرداری نداشته باشد. با به وجود آمدن شهرداری الکترونیک سفرهای درون شهری و بار ترافیکی کم می شود و همچنین عدالت برقرار می شود. میبد به عنوان اولین شهر بزرگ استان یزد بعد از مرکز استان نیاز به ممیزی دارد که یک طرح بزرگ و مهم  است و باعث افزایش درآمد شهرداری می شود که باید این طرح به اجرا درآورد. آینده شهرداری میبد را چگونه ارزیابی می کنید؟ خوشبختانه عرض کردم بدهی های شهرداری از ابتدای انقلاب اکثراً پرداخت شده است. حدود 2 میلیارد تومان بابت خدمات، عوارض، بدهی تملک های گذشته، از خیابان آیت ا... اعرافی (ره) گرفته تا بلوار بسیج، بلوار شهدا، خیابان مطهری و ... پرداخت شده است. قدیمی ترین بدهی مربوط به سال 57 بود. مجموعه فعلی شهرداری اکثر بدهی های تملکی و بدهی های پیمان کارها را پرداخت نموده است. شهر و شهرداری آماده جهش است. با 5-6 طرح پایه ای که تهیه شده و برنامه 5 ساله ای هم که تدوین شده، شهر آماده کارهای کلان می شود. خیلی از کارهای بزرگ را می توان از الان شروع کرد. بستر کارهایی را که مردم هم انتظار آنها را دارند از قبیل پایانه مسافربری برون شهری، میدان میوه و تره بار، گورستان مرکزی، بازارچه، کشتارگاه و ... فراهم شده است. اولویت برنامه های شهردار جدید به نظر شما چه باید باشد؟ کارهای جزئی تماماً انجام شده و فرهنگ سازی لازم صورت گرفته و شهرداری از یک ارگان خدماتی صرف خارج و با استقلال بیشتر و با برنامه ریزی کار می کند. مسائلی که برخی از لحاظ قانونی و برخی از لحاظ بودجه ای برای شهرداری دردسرآفرین بود برطرف شده است. هرکس به عنوان شهردار جدید در این دوره بیاید باید کارکند. یعنی وقت جهش و انجام کارهای کلان است. هم اکنون زمان احداث چند خیابان و تاسیسات اصلی شهر فرا رسیده است. وضعیت حمل و نقل باید بهتر شود، هنوز جای کار دارد. حمل و نقل باید به جایی برسد که زمان بندی تردد ناوگان حمل و نقل در سطح شهر کاملاً مشخص باشد و مردم باید بدانند که چه ماشینی چه زمانی حرکت می کند. در مدت خدمتتان از چه فعالیتی در شهرداری بیشترین لذت را بردید؟  احداث خیابان شاه جهان آباد یکی از مواردی بوده که واقعا لذت بردم. این کار آرزوی20 ساله امام جمعه، نماینده فقید و مردم شریف شاه جهان آباد بود. زمانی که این مسئولیت را قبول کردم، 15 الی 20 کار نیمه تمام و یا مورد انتظار7 تا 20 ساله وجود داشت که مثل یک زخم کهنه در شهر مانده بود. از جمله میدان بیت العباس، بلوار رسالت، میدان مهرجرد، بلوار آیت الله حائری از اردکان تا بدرآباد، سه راه اشتری بیده (تقاطع بلوار شهید اشتری، خیابان شهید کارگر) خیابان 12 دی، میدان آیت ا... بارجینی، میدان امام حسین فیروزآباد، خیابان اطراف امامزاده خدیجه خاتون، بلور فردوسی و بلوار کاشف آباد و ... ما توانستیم بعد از مرکز استان بزرگترین پارک تفریحی استان را در 4 فاز تعریف و اجرا کنیم و الآن تبدیل به یک مکان بزرگ و تفرجگاه استانی شده است و واقعاً پرسنل شهرداری طی این 5 سال زحمت کشیده‌اند. اتمام پروژه های 20 گانه نیمه تمام شهر نیز یکی از لذت بخش ترین کارها بود. یکی از نقاط قوت این دوره این است که یک جانبه جلو نرفته ایم، ما در همه حوزه ها کار کردیم. (حمل و نقل، آتش نشانی، عمران، فضای سبز، خدمات و ...) ضمناً در تمام محلات وارد شدیم از بفروئیه تا رکن آباد از حسن آباد تا شهیدیه هیچ نقطه ای نیست که کاری از شهرداری نباشد. آقای حفیظی آیا شهردار باقی خواهید ماند؟ بنده برای خدمت آمده ام و تا زمانی که در توان دارم در هرکجا که نظام مقدس جمهوری اسلامی صلاح بداند آماده خدمت گزاری به ولی نعمتان اصلی همه ما که مردم هستند می باشم و تا حالا سعی کردم که همین گونه عمل نمایم. آقای حفیظی از اینکه وقتتان را در اختیارمان قرار دادید متشکریم.  مصاحبه کنندگان: سیدمحمدنبوی ، سمیه مرادی

قطار انتخابات در مقصد نهایی متوقف شد. اصول گرایان جایشان را به اعتدال گرایان دادند. رئیس جمهور منتخب می گوید هرکس بدون بلیط سوار اتوبوس شده باید پیاده شود و این یکی از خصوصیات بارز کشورهای جهان سوم است که با تغییر ریاست جمهوری در تمام پست های سازمان ها و ادارت شهرهای بزرگ و کوچک رؤسا نیز تغییر می کنند. جو شهرها طوری می شود که همه منتظر تغییر در پست های کلیدی شهرشان هستند. انتخابات شورای شهر نیز امسال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

در ترکیب نه نفره این دوره شورا فقط دو نفر از اعضای شورای فعلی حضور دارند. هفت عضو جدید به شورای شهرمیبد اضافه شده اند. طبیعتا یکی از موضوعاتی که شورای شهر جدید به آن نظر دارد سمت شهردار است. آیا سرنوشت شهردار نیز مانند دیگر روسای سازمان ها و ادارات رقم می خورد و تغییر می کند. جواب می تواند خیر باشد. چرا که حلاجی کردن کار شهردار برای اعضا بسیار راحت تر به نظر می رسد. شهردار برخاسته از همان شهر است و کارهایش پیش روی اعضا قرار دارد. اعضا در چند سالی که در شهر خودشان زندگی می کردند با هر اقدامی که از طرف شهرداری صورت می گرفته روبرو بوده و آن را لمس کرده اند. پس به راحتی می توانند تصمیم بگیرند که شهردار در چندسالی که بر سر کار بوده در چه حوزه هایی موفق عمل کرده  و در چه حوزه هایی خیر. می توان با یک کار کارشناسی به این نتیجه رسید که آیا شهردار را می توان ابقا کرد یا خیر؟ یا اگر شخص دیگری به جای شهردار فعلی بیاید می تواند بیش از او کار انجام دهد یا خیر؟ در همین راستا خبرنگاران میبد خبر با آقای حفیظی شهردار میبد گفت و گویی را انجام داده اند که در زیر می خوانید:

DSC_0044

آقای حفیظی شما به عنوان شهردار  بزرگترین مشکل شهر میبد را چه می دانید؟

یکی از مشکلات مهم شهر میبد این است که باید یک باغ شهر را تبدیل به شهری زیبا کنیم و این توقع از سوی مردم و مسئولین وجود دارد، برای توسعه و زیباسازی شهر با مشکلات متعددی مواجه هستیم؛ نباید بافت تاریخی را دستکاری کنیم، باغات نباید تخریب شوند، در هر کجای میبد کار را شروع می کنیم با قنات و ریزش مواجه می شویم و علاوه بر اینها بحث محله گرایی نیز وجود دارد و همکاری در آزاد سازی‌ها نیز کم است و همه اینها در حالیست که در استان شهرهایی وجود دارد با وسعت و جمعیت کمتر و بودجه ای نزدیک به 30 میلیارد تومان، یعنی سه برابر بودجه شهرداری میبد و این در حالیست که مشکلات ذکر شده در بالا را نیز ندارند و مردم اکثراً شهر ما را با آن شهر مقایسه می کنند و این یکی از مشکلات اصلی ماست.

چرا شهرداری در هرکجا که می رسد میدان احداث می کند به نظر شما شهر احتیاج به سه راه و یا چهار راه ندارد؟ مثلا در خیابان طالقانی چرا باز در حال احداث میدان هستید؟

احداث میدان ها مراحلی دارد؛ این طور نیست که سلیقه ای این کار انجام شود ابتدا میدان ها توسط مشاور طراحی می شوند بعد دفتر فنی آن طرح را تصویب می کند و پس از آن نیز به تأیید و تصویب بخش فنی راهنمایی رانندگی و شورای ترافیک شهرستان می‌رسد و در نهایت شهرداری آن را اجرا می کند.

این موردی که اشاره کردید برای اصلاح ترافیکی است، خیابان طالقانی را ابتدا به صورت آزمایشی یک طرفه کردیم بعد خیلی ها این مسیر را خلاف می آمدند و تصادف هایی هم آنجا اتفاق افتاده که خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشته است. در نهایت بخاطر اصلاح ترافیکی در آنجا و مشخص شدن وضعیت مسیر از میدان استفاده کردیم.

ما خیلی علاقه به احداث میدان نداریم. من هم با بعضی از میدان ها مخالفم. مثل بعضی از میدان های کوچک خیابان امام خمینی(ره).

در طرح جامع حمل و نقل که تدوین شده است و به زودی به اجرا درخواهد آمد بعضی از میدان ها احتمالاً تغییراتی داشته باشند و اصلاح ترافیکی در آن نقطه انجام شود.

آقای شهردار تعداد زیادی سرعت گیر با اَشکال مختلف در شهر وجود دارد که باعث یک ناهنجاری در شهر شده است نظر شما چیست؟

اولاً شهرداری نقش مستقیمی در ایجاد سرعت گیرها ندارد. ما فقط مجری هستیم. سرعت گیرها مصوبه شورای ترافیک شهرستان است یا درخواست های راهنمایی رانندگی است. شهرداری در این گونه موارد هیچ جا در رأس کار نیست چون هیچ ارتباطی به ما ندارد.

ثانیاً در مورد شکل سرعت گیرها اکثراً از نوع قدیمی است جدیداً داریم به سمت استانداردسازی سرعت گیرها که با مصالح ساختمانی انجام می شود، می رویم.

ترکیب اعضای جدید شورای شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از اتفاقات خوبی که می توانست اتفاق بیفتد و الآن رخ داده، ورود تخصص های گوناگون در شورا بود که برای شهر مفید باشند و به شهرداری هم بتوانند ایده و مشاوره بدهند؛ الان در شورای شهر جدید ما کارشناس مالی، حقوقی، فرهنگی، مهندس کشاورزی، مهندس عمران و روحانی داریم. تقریباً تمام تخصص هایی که مورد نیاز است اکثراً در اعضا موجود است. اگر اعضای محترم شورا با هم همدل باشند و تخصص ها را به کار بگیرند برای شهر واقعاً مفید خواهد بود که قطعاً همینگونه است.

آیا تا بحال با شورای شهر جدید جلسه ای داشته اید؟ اگر بله چه مسائلی در این جلسه بین شما و اعضا رد و بدل شده است؟

بله. بنده به عنوان شهردار بعد از رأی گیری و انتخاب اعضای جدید با آنها جلسه ای داشته ام. این یک جلسه کاملا دو جانبه بود که هم دوستان شورای شهر و هم بنده به آن تمایل داشتیم.

این جلسه حدوداً 3 ساعت طول کشید. اعضای جدید شورای شهر با مسائل شهرداری و عملکرد، نوع و شرح وظایف و وضعیت فعلی، قبلی و آینده آشنا شدند.

در این جلسه یک گزارشی از روند کارهای انجام شده در این چند سال ارائه و به سؤالات شان پاسخ داده شد.  بعلت نبود وقت تصمیم گرفته شد که جلسه ای هم بعداً داشته باشیم.

شما بعنوان شهردار نقاط قوت شورای شهر فعلی را در چه چیزی می بینید؟

هماهنگی و تعامل خوب شان با شهرداری؛ طولانی ترین دوره شهردار با شورای شهر در استان مربوط به میبد است که یکی از دلایلش هم همین است.

دو طرف تعاملی که با هم داشتند واقعاً خوب بود نه تنشی بود و نه بهانه ای برای تنش.

بیشتر مجوزهای شهرداری را شورا باید تصویب کند در صورتی که اگر تنش بین شهردار و شورا وجود داشته باشد کارها روی زمین می ماند.

بزرگترین حوزه ای که شما با شورای شهر برخورد داشتید کجا بود؟

 برخوردی نداشتیم در اوایل شورا ( 6ماه اول) یک سری مشکلات بود شاید دلایلش عدم آشنایی با روحیات یکدیگر بود.

شهرداری برای آینده شهر چه برنامه هایی را تدوین کرده است؟

اولین کار، تدوین برنامه 5 ساله شهر است. مقدمات آن را فراهم کرده ایم، در حال حاضر در دفتر امور شهری و شوراهای استانداری برای تصویب قرار دارد که این مسئله باید پیگیری و نهایی شود.

در این 5 سال و نیم اکثر بدهی های قبلی شهرداری از تملک زمین ها که قبلاً برای احداث خیابان گرفته شده بود و همچنین یک سری بدهی های پیمانکاران قبلی، پرداخت شده است.

ناوگان حمل و نقل عمومی و ناوگان خدمات شهری نوسازی شد. بسیاری از طرح های پایه ای مانند: دفع  آبهای سطحی، نقشه خطرپذیری شهر، طرح جامع حمل و نقل تهیه شده و طرح تفصیلی در شرف اتمام است.

شهرداری 5 الی 6 طرح پایه ای را آماده کرده است، اینها برنامه آینده شهر است که توسط شهرداری باید اجرا شود. بعنوان مثال در طرح جامع حمل و نقل هرگونه تغییری در بحث مربوط به حمل و نقل در نظر گرفته شده و همچنین برنامه هایی برای ساماندهی رودخانه ها و حاشیه آن داریم که در طرح دفع آب های سطحی شهر گنجانده شده است.

نقشه خطرپذیری فواید زیادی برای شهر و حتی شهرستان دارد و تقریباً 99 درصد از کار تهیه طرح تفصیلی شهر به اتمام رسیده است که براساس این طرح کلیه مباحث ساخت و سازها، زیر نظر آن قرار می گیرد. طرح جامع ابلاغ و این طرح های پایه ای بر اساس آن آماده اجرا هستند.

یکی دیگر از موارد، شهرداری الکترونیک است که باید اجرا شود. به طوری که هرکسی بتواند از داخل خانه خودش پروانه ساختمانی بگیرد و دیگر مراجعه به شهرداری نداشته باشد. با به وجود آمدن شهرداری الکترونیک سفرهای درون شهری و بار ترافیکی کم می شود و همچنین عدالت برقرار می شود.

میبد به عنوان اولین شهر بزرگ استان یزد بعد از مرکز استان نیاز به ممیزی دارد که یک طرح بزرگ و مهم  است و باعث افزایش درآمد شهرداری می شود که باید این طرح به اجرا درآورد.

آینده شهرداری میبد را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه عرض کردم بدهی های شهرداری از ابتدای انقلاب اکثراً پرداخت شده است. حدود 2 میلیارد تومان بابت خدمات، عوارض، بدهی تملک های گذشته، از خیابان آیت ا... اعرافی(ره) گرفته تا بلوار بسیج، بلوار شهدا، خیابان مطهری و ... پرداخت شده است. قدیمی ترین بدهی مربوط به سال 57 بود. مجموعه فعلی شهرداری اکثر بدهی های تملکی و بدهی های پیمان کارها را پرداخت نموده است.

شهر و شهرداری آماده جهش است. با 5-6 طرح پایه ای که تهیه شده و برنامه 5 ساله ای هم که تدوین شده، شهر آماده کارهای کلان می شود. خیلی از کارهای بزرگ را می توان از الان شروع کرد. بستر کارهایی را که مردم هم انتظار آنها را دارند از قبیل پایانه مسافربری برون شهری، میدان میوه و تره بار، گورستان مرکزی، بازارچه، کشتارگاه و ... فراهم شده است.

اولویت برنامه های شهردار جدید به نظر شما چه باید باشد؟

کارهای جزئی تماماً انجام شده و فرهنگ سازی لازم صورت گرفته و شهرداری از یک ارگان خدماتی صرف خارج و با استقلال بیشتر و با برنامه ریزی کار می کند.

مسائلی که برخی از لحاظ قانونی و برخی از لحاظ بودجه ای برای شهرداری دردسرآفرین بود برطرف شده است. هرکس به عنوان شهردار جدید در این دوره بیاید باید کارکند. یعنی وقت جهش و انجام کارهای کلان است.

هم اکنون زمان احداث چند خیابان و تاسیسات اصلی شهر فرا رسیده است.

وضعیت حمل و نقل باید بهتر شود، هنوز جای کار دارد. حمل و نقل باید به جایی برسد که زمان بندی تردد ناوگان حمل و نقل در سطح شهر کاملاً مشخص باشد و مردم باید بدانند که چه ماشینی چه زمانی حرکت می کند.

در مدت خدمتتان از چه فعالیتی در شهرداری بیشترین لذت را بردید؟

 احداث خیابان شاه جهان آباد یکی از مواردی بوده که واقعا لذت بردم. این کار آرزوی20 ساله امام جمعه، نماینده فقید و مردم شریف شاه جهان آباد بود. زمانی که این مسئولیت را قبول کردم، 15 الی 20 کار نیمه تمام و یا مورد انتظار7 تا 20 ساله وجود داشت که مثل یک زخم کهنه در شهر مانده بود. از جمله میدان بیت العباس، بلوار رسالت، میدان مهرجرد، بلوار آیت الله حائری از اردکان تا بدرآباد، سه راه اشتری بیده (تقاطع بلوار شهید اشتری، خیابان شهید کارگر) خیابان 12 دی، میدان آیت ا... بارجینی، میدان امام حسین فیروزآباد، خیابان اطراف امامزاده خدیجه خاتون، بلور فردوسی و بلوار کاشف آباد و ...

ما توانستیم بعد از مرکز استان بزرگترین پارک تفریحی استان را در 4 فاز تعریف و اجرا کنیم و الآن تبدیل به یک مکان بزرگ و تفرجگاه استانی شده است و واقعاً پرسنل شهرداری طی این 5 سال زحمت کشیده‌اند.

اتمام پروژه های 20 گانه نیمه تمام شهر نیز یکی از لذت بخش ترین کارها بود.

یکی از نقاط قوت این دوره این است که یک جانبه جلو نرفته ایم، ما در همه حوزه ها کار کردیم. (حمل و نقل، آتش نشانی، عمران، فضای سبز، خدمات و ...) ضمناً در تمام محلات وارد شدیم از بفروئیه تا رکن آباد از حسن آباد تا شهیدیه هیچ نقطه ای نیست که کاری از شهرداری نباشد.

آقای حفیظی آیا شهردار باقی خواهید ماند؟

بنده برای خدمت آمده ام و تا زمانی که در توان دارم در هرکجا که نظام مقدس جمهوری اسلامی صلاح بداند آماده خدمت گزاری به ولی نعمتان اصلی همه ما که مردم هستند می باشم و تا حالا سعی کردم که همین گونه عمل نمایم.

آقای حفیظی از اینکه وقتتان را در اختیارمان قرار دادید متشکریم.حفیظی

 مصاحبه کنندگان: سیدمحمدنبوی ، سمیه مرادی




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.