روابط عمومي زمينهساز تحقق شعار حماسه سياسي – حماسه اقتصادي است
در اين راستا روابط عمومي به دليل نوع و ماهيت كاري كه دارد، به عنوان پل ارتباطي بين مديران مجموعه تحت مديريت و مخاطبان درون و برون سازماني خود با توليد اخبار، مشاوره به مديران ارشد، روزآمد كردن آگاهيهاي خود از حوزه كاري، توليد فرآوردههاي فرهنگي، برنامهريزي براي رهبران فكري تصميمساز و تصميمگير، تقويت ارتباطهاي مردمي، افكارسنجي و توجه ويژه به اطلاعيابي و اطلاعرساني، ميتوانند مجموعه تحت مديريت را هرچه سريعتر و بهتر در تحقق شعار سالجاري ياري رساند.
آنچه مهم است و روابط عموميها بايد به آن دقتنظر داشته باشند، توسعه روابط عمومي و ارتباطهاي داخلي است. همچنان كه «هربرت سايمون» معتقد است: «سازمان نميتواند بدون ارتباط وجود داشته باشد» بنابراين روابط عموميها مطابق با نقش و حيطه وظايف خود ميتوانند با توسعه سيستم ارتباطهاي داخلي حركت سازمان را به سمت و سوي تحقق شعار آن سال سوق دهند.
امروزه استفاده اصولي از رسانهها به ويژه رسانههاي الكترونيكي در انتشار اخبار و اطلاعات سازمانها بسيار حائز اهميت است، چرا كه نفوذ در افكار عمومي و هدايت آن بدون كاربرد رسانهها غيرممكن است و دسترسي روابطعموميها به اطلاعات درست و صحيح سازماني و انتشار آن ميتواند اين غيرممكن را ممكن و از بنبستهاي اجتماعي رها سازد.
روابط عمومي ميتواند براي تحقق شعار «حماسه سياسي - حماسه اقتصادي» از خرد جمعي بهره ببرد. در اين راستا ميتوانند با راهاندازي اتاق فكر بر روند تصميمهاي درون سازماني، بيرون از سازمان و حتي سهيم شدن در جريان تصميمسازي سازماني گامهاي مؤثري بردارد.
خلاقيت و نوآوري اساسي كار روابط عمومي است. روابط عموميهايي زنده و پويا هستند كه در فعاليتهاي خود از اين «پتانسيل» استفاده و بهرهمند شوند.يكي از راههاي به منصه رساندن خلاقيت و نوآوري، بهرهگيري از شيوههاي نوين ارتباط با مخاطبان از جمله ارتباطهاي الكترونيكي براي ارتقاي سطح كيفي خدمات است.
يكي از راههاي تحقق شعار سال، برنامهريزي ارتباطي از سوي روابط عمومي براي رهبران فكري است. روابط عمومي با برنامهريزي ويژه براي رهبران فكري ميتواند كانونهاي انتشار افكار عمومي را به سمت و سوي تحقق شعار سال هدايت كند. در اين خصوص، روابط عمومي بايد گامهايي همچون، شناسايي و انتخاب مسئله و تحليل آن، ايجاد راهحلهايي بالقوه، انتخاب و برنامهريزي، اجرا و ارزيابي راهحلها را بردارد.
با توجه به برجسته بودن وجه فرهنگی و ارتباطی اقدام مقام معظم رهبري انقلاب در نامگذاری سالها، نقش واحدهای فرهنگی و ارتباطی در حصول نتیجه مورد نظر معظمله غیر قابل انکار است.
در سال «حماسه سیاسی - حماسه اقتصادی»، روابط عمومی همه سازمانها و نهادهای فعال در کشور باید اقدامهاي سازمان متبوع خود را به نحوی به اطلاع مخاطبان برساند که شاهد افزایش امید و هیجان مثبت و گامهاي سازنده در جامعه باشیم.
تحقق هر نوع حماسهای تنها در جامعه شاد و امیدوار امکان پذیر است و توجه به این نکته ضروری است که خلق حماسه سیاسی و اقتصادی در کشور با افزایش روحیه ایثارگری، فداکاری و همچنین عمل به وظایف، به بهترین نحو ممکن قابل تحقق است. روابطعمومیها باید در ایجاد و تقویت این روحیه تلاش و برنامهریزیهاي منظم و مستمر داشته باشند.
در هر جامعهای برای تحقق حماسه، نیازمند امیدواری و آیندهنگری هستیم و این روحیه به وسیله روابط عمومیها باید در بین مسئولان و کارکنان ایجاد و به دنبال آن در مخاطبان و جامعه هدف سازمان ها نیز که اقشار گوناگون جامعه هستند تسری یابد.
امیدواری، شور و نشاط در جامعه زمینه ساز خلق حماسهها است و بدون تردید از افراد افسرده و ناامید نمیتوان انتظار خلق حماسهاي را داشت و در این میان نقش روابط عمومیها و دستگاههای فرهنگساز که افکار عمومی را هدایت میکنند، پررنگتر و برجستهتر میشود.
بررسی نقاط ضعف سازمانها و انعکاس صحیح آنها و همچنین نشان دادن راه حل مشکلات از دیگر کارکردهای روابط عمومیها برای تحقق «حماسه سیاسی – حماسه اقتصادی» است.
بنابراين براي تحقق شعار «حماسه سياسي – حماسه اقتصادي» روابط عموميها پرچمدار عرصههاي ارتباطي و فرهنگي آن هستند و تحقق آن مشاركت و همراهي تمامي واحدهاي سازمان را طلب ميكند.
هادي صفري-كارشناس ارشد ارتباطات اجتماعي