Skip to Content

گفتگو میبدخبر با پاک طینت مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد:

رسانه ها و نحوه ی تعامل با آنها یکی از دغدغه های من است/نقد موجب شکوفایی اندیشه است


اشاره:  شکاف آگاهی بین مدیران روابط عمومی های استان، ظاهرا یکی از دغدغه های مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد است موضوعی که نه تنها در مراسم معارفه خود مطرح نمود بلکه در این گفتگو نیز بر آن تاکید دارد. داود پاک طینت سابقه مدیریت در روابط عمومی های اداره کل بهزیستی و مرکز علمی کاربردی بهزیستی شهرستان تفت را دارد و اخیرا به عنوان مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد منصوب شده است، وی که کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است اعتقاد دارد اجرای سند راهبردی روابط عمومی ها می تواند تکیه گاهی برای رفع چالش های پیش روی روابط عمومی های استان باشد و امیدوار به ایجاد فضای نقادی در رسانه های استان است. آنچه می خوانید گفتگوی اختصاصی میبدخبر با اوست. گفتگو: محمدتقی شفیع پور مهرجردی میبدخبر: تعریف شما از روابط عمومی چیست؟ روابط عمومی از آن مقولاتی است که تعاریف گوناگونی از طرف صاحب نظران برایش آورده شده است. من روابط عمومی را در وهله ی اول یک فرایند می دانم و تمام خصوصیات یک فرایند را برای آن قائلم...یعنی معتقدم چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر کارکرد درون و برون سازمانی یا حتی نگاه مدیران به این مقوله، باید فرآیند بودن آن را مد نظر داشت. میبدخبر: این خصلت فرآیند بودن را بیشتر باز کنید؟ ببینید وقتی می گوییم روابط عمومی یک فرآیند است یعنی باید آن را در یک بازه ی بی آغاز و بی پایان ببینیم و تمامی عناصر آن را ضمن پویا دیدن باید دارای کنش و برهم کنش بدانیم ... بعبارتی نمی توانیم در یک بازه ی زمانی و به صورت برشی به فعالیت های یک روابط عمومی نگاه کنیم. چه بسا پیشرفت هایی در روابط عمومی یک سازمان رخ می دهد که زمینه های آن، ریشه در فعالیت های گذشته دارد و برعکس بعضا یک روابط عمومی با چالش هایی روبروست که به بدعت های نادرست و غیر علمی گذشتگان در آن دستگاه بر می گردد. بهرحال نگاه فرآیندی به روابط عمومی ما را از قضاوت های مقطعی و تصمیمات سطحی برحذر می دارد و می توان به نگاه ما عمق بدهد. میبدخبر: از نظر شما روابط عمومی باید چه جایگاهی در چارت سازمانی داشته باشد؟ طبیعی است که با توجه به لزوم ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با مدیریت ارشد هر سازمانی، روابط عمومی باید از نظر چارت سازمانی در حوزه ریاست سازمان باشد، ولی من معتقدم مشکل روابط عمومی ها چارت سازمانی نیست بلکه مشکل روابط عمومی ها به دو عامل مدیریت ارشد هر سازمان و مدیریت روابط عمومی برمی گردد. عدم شناخت و باور مدیران ارشد نسبت به روابط عمومی ها و همچنین عدم توان مدیران روابط عمومی در برخی از نهادها، که البته مشکل اول نیز نشات گرفته از همین عامل دومی، یعنی ناتونی برخی از مدیران روابط عمومی هاست. میبدخبر: یعنی شما به جایگاه قانونی و چارت سازمانی برای روابط عمومی ها اعتقادی ندارید؟ البته که اعتقاد دارم، ولی اصرار دارم که بگویم هرچند چارت سازمانی مهم است ولی افراد باید به پست های سازمانی جایگاه بدهند، نه اینکه پست های سازمانی برای افراد جایگاه بسازند. طبیعی است که هرگاه مدیران روابط عمومی ها حرفی برای گفتن داشته باشند و از مباحث علمی بهره ببرند می توانند آرام، آرام جایگاه شایسته خود را در سازمان بیابند. البته کم هم نیستند مصادیقی که در همین استان وجود دارند مثلا اداره ای با وجود نیروی انسانی کافی و حتی توجه خاص مدیر ارشد سازمان به واحد روابط عمومی، ولی متاسفانه خروجی علمی و قابل قبولی از آن دستگاه خاص دیده نمی شود و بعضی از ادارات با حداقل نیرو توانسته اند با ارائه ی کارهای علمی نظر مدیر ارشد دستگاه خود را به واحد روابط عمومی بیش از دیگر واحد ها جلب نمایند و طبیعتا از این توجه مدیران بهره های لازم را در جهت پیشبرد اهداف سازمان خود ببرند. میبدخبر: به نظر شما روابط عمومی ها توانسته اند در استان یزد نقش خود را ایفا کنند؟ ببینید توجه داشته باشیم که روابط عمومی محصول دنیای صنعتی است و یکی از خصوصیات دنیای صنعتی، وجود صنایع خصوصی بزرگ و قدرتمند است و رقابت بین آنها و ضرورت کسب رضایت مشتریان، موجب شد تا به روابط عمومی ها اهمیت بدهند. ولی ما هنوز مقولات دنیای صنعتی به آن شکل و معنایی که گفتم را نداریم و یا بهتر است بگویم خیلی کم داریم... و چون رگ حیاتی صنایع بزرگ ما، به جای رضایت ارباب رجوع و مشتریان به نفت و بودجه های دولتی وابسته است؛ لذا رقابت بین دستگاهها و صنایع یا نیست یا بسیار کم رنگ است و همین عامل، باعث شده است که در واقع نیاز به روابط عمومی کمتر احساس شود. البته در برخی از ادارات استان یا شرکتها اعم از خصوصی، تعاونی و حتی دولتی در استان حرکت هایی آغاز شده است و نگاه های دانش محور به پدیده ی روابط عمومی شکل گرفته است که همین نگاه های دانش محور ما را برای ادامه ی مسیر امیدوار می کند. میبدخبر: با توجه به اینکه شما مدرس رشته روابط عمومی هستید آیا کسانی که در روابط عمومی های استان کار می کنند از نظر علمی هم رشد یافته اند؟ به نظر من در استان یزد، یک شکاف آگاهی بسیار عمیق، بین مدیران روابط عمومی های دستگاههای مختلف دیده می شود. برخی خوشبختانه به دانش روابط عمومی مسلط هستند و با توجه به تحصیلات دانشگاهی مرتبط و تجربه کاری چند ساله توانسته اند جایگاه خوبی را برای روابط عمومی در سازمان شان ایجاد کنند و از طرفی کم نیستند روابط عمومی هایی که در وادی خدمات سیر می کنند و هیچ نگاهی فنی و علمی به روابط عمومی ندارند و البته نکته ی خطرناک برای دسته ی دوم این است که، برخی از آنان نمی دانند که باید به روابط عمومی نگاه علمی داشته باشند و متاسفانه فکر می کنند مسیرشان درست است. در حالی که الان انتظار می رود روابط عمومی ها به سمت خردورزی پیش بروند و خروجی هایی علمی و قابل قبول داشته باشند. میبدخبر: نکته ی قابل تاملی را در خصوص شکاف آگاهی گفتید به نظر شما برای رفع این مساله، برنامه ای هم دارید؟ بله، دوره های آموزشی تعریف می شود که البته قبلا از طرف هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، به صورت ماهیانه تشکیل می شد و قرار است شکل کار را عوض کنیم و محتوای علمی آن را پر رنگ تر نماییم و همچنین تشویق روابط عمومی های استان برای شرکت در جشنواره های ملی و منطقه ای  و برگزاری جشنواره های استانی و ارزیابی سالیانه روابط عمومی های استان بر اساس شاخص هایی که تعریف می شود، از برنامه های ما برای بالا بردن سطح دانش روابط عمومی در استان است. میبدخبر: شما در مراسم معارفه خود از اجرایی شدن مفاد سند راهبردی روابط عمومی ها سخن گفته اید این موضوع را بیشتر تشریح کنید؟ خوشبختانه روابط عمومی های استان یزد موفق شدند برای اولین بار در کشور سند راهبردی روابط عمومی ها را تدوین کنند که این حرکت در جایگاه خودش قابل تقدیر است. من فکر می کنم سند راهبردی می تواند تکیه گاه خوبی برای سامان دادن برنامه های روابط عمومی ها باشد. قرار است نشست هایی را با کمیته تدوین سند داشته باشیم و در یک برنامه کوتاه مدت 3ماهه روابط عمومی ها را بابت چگونگی اجرای سند راهبردی، آموزش دهیم و همزمان تلاش می کنیم بودجه ی لازم برای اجرای سند را از طریق مذاکره با معاونت محترم برنامه ریزی تامین نماییم و اگر بودجه تامین گردد در سال 93 سند را در استان اجرایی نماییم. میبدخبر: اکنون قصد دارم سئوالم را از موضوعی خارج از روابط عمومی ها بپرسم، با توجه به اینکه شما با رسانه های گوناگون ارتباط داشته اید تعامل شما با رسانه ها چگونه است؟ رسانه ها و نحوه ی تعامل با آنها یکی از دغدغه های جدی من از روز اول بوده است و قصد دارم به نحوی عمل کنم که استانداری محل الفت بین رسانه ها باشد و به رسانه ها اطمینان می دهم که خوانده می شوند، دیده می شوند و شنیده می شوند...البته توقع هم است که اصحاب رسانه دو شاخصه ی صداقت و امانت را مدنظر قرار دهند و برای قلم حرمت قائل باشند و نقد را مقدس بدانند و مرزبندی مشخص بین نقد و تخریب را رعایت نمایند، یقینا اگر این دو موضوع از طرف ما و رسانه ها رعایت شود می توان شاهد فضایی با نشاط و سالم برای فعالیت رسانه ها بود. میبدخبر: شما از رعایت مرز بندی نقد و تخریب سخن گفتید لطفا این مرز را تشریح کنید؟ من نقد را بیان ضعف ها و قوت ها می دانم و البته ارائه ی راهکار برای رفع ضعف ها و تبدیل ضعف ها به قوتها؛ حالا ممکن است راهکار ارائه شده عملیاتی نباشد ولی صرف اینکه رسانه ای در موضوعی تامل کرده و پس از بیان ایرادات آن، به ارائه ی راهکار پرداخته، محترم، قابل تقدیر و ارزشمند است. ولی تخریب، چشم پوشی از قوتها و بزرگ کردن ضعف هاست بدون اینکه راه حلی منطقی ارائه ی داده شود که طبیعی است از رسانه ها و صاحبان قلم توقع نقد می رود چرا که نقد موجب شکوفایی اندیشه است و نقد می تواند جامعه را به پویایی و پیشرفت سوق دهد. میبدخبر: آیا فکر می کنید فضای لازم و زمینه ی مناسب برای ورود رسانه ها به عرصه ی نقد مدیران استانی وجود دارد؟ ببینید اعتماد را ممکن است یک شبه از دست بدهیم ولی ایجاد مجدد آن، در اذهان صاحبان قلم و اصحاب  رسانه کار یک روز و یک شب نیست. مسلما کمی زمان می خواهد تا مجدد، رسانه ها به این نتیجه برسند که مدیران از نقد منصفانه استقبال می کنند و قلم ها در چارچوب قانون احساس امنیت کنند. من با توجه رویکرد کشوری که نسبت به رسانه ها شکل گرفته است و نحوه ی تعامل استاندار محترم با رسانه ها، و دیدگاههای  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری که در مراسم معارفه در خصوص رسانه ها بیان شد، چشم انداز روشن و امیدوار کننده ای را برای آزادی رسانه ها در چارچوب قانون می بینم و به همین نسبت هم انتظار می رود که رسانه ها خود برای ایجاد فضای سالم و با نشاط تلاش نمایند و همواره چارچوب های اخلاقی و قانونی را در نوشته ها و تولیدات خود مد نظر داشته باشند. درپایان از وقتی که در اختیار ما گذاشتید صمیمانه سپاسگزارم.

اشاره:  شکاف آگاهی بین مدیران روابط عمومی های استان، ظاهرا یکی از دغدغه های مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد است موضوعی که نه تنها در مراسم معارفه خود مطرح نمود بلکه در این گفتگو نیز بر آن تاکید دارد.

داود پاک طینت سابقه مدیریت در روابط عمومی های اداره کل بهزیستی و مرکز علمی کاربردی بهزیستی شهرستان تفت را دارد و اخیرا به عنوان مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد منصوب شده است، وی که کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است اعتقاد دارد اجرای سند راهبردی روابط عمومی ها می تواند تکیه گاهی برای رفع چالش های پیش روی روابط عمومی های استان باشد و امیدوار به ایجاد فضای نقادی در رسانه های استان است. آنچه می خوانید گفتگوی اختصاصی میبدخبر با اوست.

گفتگو: محمدتقی شفیع پور مهرجردی

Picture-008

میبدخبر: تعریف شما از روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی از آن مقولاتی است که تعاریف گوناگونی از طرف صاحب نظران برایش آورده شده است. من روابط عمومی را در وهله ی اول یک فرایند می دانم و تمام خصوصیات یک فرایند را برای آن قائلم...یعنی معتقدم چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر کارکرد درون و برون سازمانی یا حتی نگاه مدیران به این مقوله، باید فرآیند بودن آن را مد نظر داشت.

میبدخبر: این خصلت فرآیند بودن را بیشتر باز کنید؟

ببینید وقتی می گوییم روابط عمومی یک فرآیند است یعنی باید آن را در یک بازه ی بی آغاز و بی پایان ببینیم و تمامی عناصر آن را ضمن پویا دیدن باید دارای کنش و برهم کنش بدانیم ... بعبارتی نمی توانیم در یک بازه ی زمانی و به صورت برشی به فعالیت های یک روابط عمومی نگاه کنیم. چه بسا پیشرفت هایی در روابط عمومی یک سازمان رخ می دهد که زمینه های آن، ریشه در فعالیت های گذشته دارد و برعکس بعضا یک روابط عمومی با چالش هایی روبروست که به بدعت های نادرست و غیر علمی گذشتگان در آن دستگاه بر می گردد. بهرحال نگاه فرآیندی به روابط عمومی ما را از قضاوت های مقطعی و تصمیمات سطحی برحذر می دارد و می توان به نگاه ما عمق بدهد.

میبدخبر: از نظر شما روابط عمومی باید چه جایگاهی در چارت سازمانی داشته باشد؟

طبیعی است که با توجه به لزوم ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با مدیریت ارشد هر سازمانی، روابط عمومی باید از نظر چارت سازمانی در حوزه ریاست سازمان باشد، ولی من معتقدم مشکل روابط عمومی ها چارت سازمانی نیست بلکه مشکل روابط عمومی ها به دو عامل مدیریت ارشد هر سازمان و مدیریت روابط عمومی برمی گردد.

عدم شناخت و باور مدیران ارشد نسبت به روابط عمومی ها و همچنین عدم توان مدیران روابط عمومی در برخی از نهادها، که البته مشکل اول نیز نشات گرفته از همین عامل دومی، یعنی ناتونی برخی از مدیران روابط عمومی هاست.

میبدخبر: یعنی شما به جایگاه قانونی و چارت سازمانی برای روابط عمومی ها اعتقادی ندارید؟

البته که اعتقاد دارم، ولی اصرار دارم که بگویم هرچند چارت سازمانی مهم است ولی افراد باید به پست های سازمانی جایگاه بدهند، نه اینکه پست های سازمانی برای افراد جایگاه بسازند. طبیعی است که هرگاه مدیران روابط عمومی ها حرفی برای گفتن داشته باشند و از مباحث علمی بهره ببرند می توانند آرام، آرام جایگاه شایسته خود را در سازمان بیابند. البته کم هم نیستند مصادیقی که در همین استان وجود دارند مثلا اداره ای با وجود نیروی انسانی کافی و حتی توجه خاص مدیر ارشد سازمان به واحد روابط عمومی، ولی متاسفانه خروجی علمی و قابل قبولی از آن دستگاه خاص دیده نمی شود و بعضی از ادارات با حداقل نیرو توانسته اند با ارائه ی کارهای علمی نظر مدیر ارشد دستگاه خود را به واحد روابط عمومی بیش از دیگر واحد ها جلب نمایند و طبیعتا از این توجه مدیران بهره های لازم را در جهت پیشبرد اهداف سازمان خود ببرند.

میبدخبر: به نظر شما روابط عمومی ها توانسته اند در استان یزد نقش خود را ایفا کنند؟

ببینید توجه داشته باشیم که روابط عمومی محصول دنیای صنعتی است و یکی از خصوصیات دنیای صنعتی، وجود صنایع خصوصی بزرگ و قدرتمند است و رقابت بین آنها و ضرورت کسب رضایت مشتریان، موجب شد تا به روابط عمومی ها اهمیت بدهند. ولی ما هنوز مقولات دنیای صنعتی به آن شکل و معنایی که گفتم را نداریم و یا بهتر است بگویم خیلی کم داریم... و چون رگ حیاتی صنایع بزرگ ما، به جای رضایت ارباب رجوع و مشتریان به نفت و بودجه های دولتی وابسته است؛ لذا رقابت بین دستگاهها و صنایع یا نیست یا بسیار کم رنگ است و همین عامل، باعث شده است که در واقع نیاز به روابط عمومی کمتر احساس شود.

البته در برخی از ادارات استان یا شرکتها اعم از خصوصی، تعاونی و حتی دولتی در استان حرکت هایی آغاز شده است و نگاه های دانش محور به پدیده ی روابط عمومی شکل گرفته است که همین نگاه های دانش محور ما را برای ادامه ی مسیر امیدوار می کند.

میبدخبر: با توجه به اینکه شما مدرس رشته روابط عمومی هستید آیا کسانی که در روابط عمومی های استان کار می کنند از نظر علمی هم رشد یافته اند؟

به نظر من در استان یزد، یک شکاف آگاهی بسیار عمیق، بین مدیران روابط عمومی های دستگاههای مختلف دیده می شود. برخی خوشبختانه به دانش روابط عمومی مسلط هستند و با توجه به تحصیلات دانشگاهی مرتبط و تجربه کاری چند ساله توانسته اند جایگاه خوبی را برای روابط عمومی در سازمان شان ایجاد کنند و از طرفی کم نیستند روابط عمومی هایی که در وادی خدمات سیر می کنند و هیچ نگاهی فنی و علمی به روابط عمومی ندارند و البته نکته ی خطرناک برای دسته ی دوم این است که، برخی از آنان نمی دانند که باید به روابط عمومی نگاه علمی داشته باشند و متاسفانه فکر می کنند مسیرشان درست است. در حالی که الان انتظار می رود روابط عمومی ها به سمت خردورزی پیش بروند و خروجی هایی علمی و قابل قبول داشته باشند.

میبدخبر: نکته ی قابل تاملی را در خصوص شکاف آگاهی گفتید به نظر شما برای رفع این مساله، برنامه ای هم دارید؟

بله، دوره های آموزشی تعریف می شود که البته قبلا از طرف هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، به صورت ماهیانه تشکیل می شد و قرار است شکل کار را عوض کنیم و محتوای علمی آن را پر رنگ تر نماییم و همچنین تشویق روابط عمومی های استان برای شرکت در جشنواره های ملی و منطقه ای  و برگزاری جشنواره های استانی و ارزیابی سالیانه روابط عمومی های استان بر اساس شاخص هایی که تعریف می شود، از برنامه های ما برای بالا بردن سطح دانش روابط عمومی در استان است.

میبدخبر: شما در مراسم معارفه خود از اجرایی شدن مفاد سند راهبردی روابط عمومی ها سخن گفته اید این موضوع را بیشتر تشریح کنید؟

خوشبختانه روابط عمومی های استان یزد موفق شدند برای اولین بار در کشور سند راهبردی روابط عمومی ها را تدوین کنند که این حرکت در جایگاه خودش قابل تقدیر است. من فکر می کنم سند راهبردی می تواند تکیه گاه خوبی برای سامان دادن برنامه های روابط عمومی ها باشد. قرار است نشست هایی را با کمیته تدوین سند داشته باشیم و در یک برنامه کوتاه مدت 3ماهه روابط عمومی ها را بابت چگونگی اجرای سند راهبردی، آموزش دهیم و همزمان تلاش می کنیم بودجه ی لازم برای اجرای سند را از طریق مذاکره با معاونت محترم برنامه ریزی تامین نماییم و اگر بودجه تامین گردد در سال 93 سند را در استان اجرایی نماییم.

میبدخبر: اکنون قصد دارم سئوالم را از موضوعی خارج از روابط عمومی ها بپرسم، با توجه به اینکه شما با رسانه های گوناگون ارتباط داشته اید تعامل شما با رسانه ها چگونه است؟

رسانه ها و نحوه ی تعامل با آنها یکی از دغدغه های جدی من از روز اول بوده است و قصد دارم به نحوی عمل کنم که استانداری محل الفت بین رسانه ها باشد و به رسانه ها اطمینان می دهم که خوانده می شوند، دیده می شوند و شنیده می شوند...البته توقع هم است که اصحاب رسانه دو شاخصه ی صداقت و امانت را مدنظر قرار دهند و برای قلم حرمت قائل باشند و نقد را مقدس بدانند و مرزبندی مشخص بین نقد و تخریب را رعایت نمایند، یقینا اگر این دو موضوع از طرف ما و رسانه ها رعایت شود می توان شاهد فضایی با نشاط و سالم برای فعالیت رسانه ها بود.

میبدخبر: شما از رعایت مرز بندی نقد و تخریب سخن گفتید لطفا این مرز را تشریح کنید؟

من نقد را بیان ضعف ها و قوت ها می دانم و البته ارائه ی راهکار برای رفع ضعف ها و تبدیل ضعف ها به قوتها؛ حالا ممکن است راهکار ارائه شده عملیاتی نباشد ولی صرف اینکه رسانه ای در موضوعی تامل کرده و پس از بیان ایرادات آن، به ارائه ی راهکار پرداخته، محترم، قابل تقدیر و ارزشمند است. ولی تخریب، چشم پوشی از قوتها و بزرگ کردن ضعف هاست بدون اینکه راه حلی منطقی ارائه ی داده شود که طبیعی است از رسانه ها و صاحبان قلم توقع نقد می رود چرا که نقد موجب شکوفایی اندیشه است و نقد می تواند جامعه را به پویایی و پیشرفت سوق دهد.

میبدخبر: آیا فکر می کنید فضای لازم و زمینه ی مناسب برای ورود رسانه ها به عرصه ی نقد مدیران استانی وجود دارد؟

ببینید اعتماد را ممکن است یک شبه از دست بدهیم ولی ایجاد مجدد آن، در اذهان صاحبان قلم و اصحاب  رسانه کار یک روز و یک شب نیست. مسلما کمی زمان می خواهد تا مجدد، رسانه ها به این نتیجه برسند که مدیران از نقد منصفانه استقبال می کنند و قلم ها در چارچوب قانون احساس امنیت کنند. من با توجه رویکرد کشوری که نسبت به رسانه ها شکل گرفته است و نحوه ی تعامل استاندار محترم با رسانه ها، و دیدگاههای  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری که در مراسم معارفه در خصوص رسانه ها بیان شد، چشم انداز روشن و امیدوار کننده ای را برای آزادی رسانه ها در چارچوب قانون می بینم و به همین نسبت هم انتظار می رود که رسانه ها خود برای ایجاد فضای سالم و با نشاط تلاش نمایند و همواره چارچوب های اخلاقی و قانونی را در نوشته ها و تولیدات خود مد نظر داشته باشند.

درپایان از وقتی که در اختیار ما گذاشتید صمیمانه سپاسگزارم.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.