در همايش اقتصاد مقاومتي
خودکفايي در توليد بنزين ثمره مقاومت دربرابر تحريمها بود
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: فناوري توليد بنزين با وجود تحريم از سال 70 در اختيار ايران است. فناوري جوش شيشه و فلز در هوا فضا به دست آمد.
به گزارش میبد خبربه نقل از خبرگزاري فارس، سردار محمدرضا نقدي امروز در همايش اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: تحميل جنگ به ايران باعث شد، تا به قويترين نيروي نظامي منطقه و يکي از برترين نيروهاي نظامي دنيا تبديل شويم و در واقع صنايع دفاعي مديون موشکباران است. وي با بيان اينکه فناوري توليد بنزين را از سال 70 در اختيار داريم، افزود: توليد بنزين در کشور عملي نشده بود، تا اينکه تحريم بنزين اتفاق افتاد و همين مسئله باعث خودکفايي ايران در توليد بنزين شد. نقدي با اشاره به اينکه تحريم اقتصادي يک فرصت است، نه يک تهديد اظهار داشت: بايد از اين فرصت حداکثر استفاده را داشته باشيم. رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به جملهاي که با مضمون «جهاد ديروز، دفاع نظامي. جهان امروز، دفاع اقتصادي» که بر روي بيلبوردي در سالن همايش نوشته شده بود، گفت: اين جمله بايد اصلاح شود، زيرا جهاد امروز ما دفاعي نيست، بلکه يک جهاد تهاجمي است و اقتصاد مقاومتي به معني دفاعي بودن نيست. نقدي با بيان اينکه در عرصه اقتصادي تمام مؤلفههاي اصلي يک اقتصاد پيشرو را در اختيار داريم، ادامه داد: به جز صنايع خيلي پيشرفته مانند مريخ پيما، در ساخت خودرو، هواپيما، رادار و ساير صنايع، دانش فني قابل تحصيل است. رئيس سازمان بسيج مستضعفين تصريح کرد: هم دولت و هم مردم ايران از ثروت خوبي برخوردار هستند که عرضه 10 ميليون قطعه سکه در طول 40 روز توسط بانک مرکزي در زمستان سال گذشته نمونه اين مسئله است. به گفته وي، تمام مؤلفههاي اقتصاد مولد در ايران وجود دارد، اما در بحث اقتصاد مقاومتي با دو گير مهم شامل فرهنگ و مديريت روبرو هستيم. نقدي با تأکيد بر لزوم استفاده حداکثري از ظرفيتهاي موجود در کشور گفت: ناوي که توسط ارتش ساخته شد، براي تأمين گيربکس آن نيازمند واردات از کشورهاي اروپايي بوديم که به يک کشور اروپايي اعتماد شده بود، اما وقتي تمام قطعات سوار شد، به ما گفتند که تحريم هستيد و گيربکس را تحويل ندادند. وي ادامه داد: در آن زمان متوجه شدند که توان توليد اين گيربکس در کشور وجود دارد و يک صنعتگر اصفهاني توانست آن را توليد کند. *دسترسي به يک فناوري در زير پله تبريز رئيس سازمان بسيج مستضعفين تصريح کرد: در مورد جوش بين شيشه و فلز در باطريهاي هوا فضا نيز توانستيم، اين فناوري را در يک کارگاه زير پلهاي در تبريز پيدا کنيم. نقدي توضيح داد: ممکن است توليد يک قطعه خودرو اقتصادي نباشد ولي زماني که اين قطعه در همه خودروها مورد استفاده قرار گيرد، به توليد انبوه ميرسد و توليد آن اقتصادي خواهد بود. وي ظرفيتهاي علمي را يکي از مهمترين ظرفيتهاي موجود در کشور عنوان کرد و گفت: متأسفانه خيلي کم از اين ظرفيت بهره گرفته ميشود و حدود 90 درصد از پاياننامههاي دانشجويي موضوعشان مسائلي است که مورد نياز ما نيست و حتي ممکن است مشکل هواپيماهاي بدون سرنشين يا موشکهاي دشمن را برطرف کند. وي افزود: چرا بايد هنوز هم خودروهاي ما توسط خارجيها طراحي شوند و به آنها سرانه پرداخت کنيم، در حالي که قابليت طراحي خودرو در کشور وجود دارد اما هنوز شکوفا نشده است. وي تأکيد کرد: بايد از پاياننامه و تحقيق استادان دانشگاه براي تأمين نياز کشور استفاده شود و در حال حاضر با اين مشکل روبرو هستيم که طراحي و مالکيت معنوي در شرکتهاي خودروساز به ما تعلق ندارد. نقدي از مديران شرکتهاي خودروساز خواست تا صورت مسئلههايي براي دانشجويان در جهت بهبود کيفيت خودروها طراحي کنند و بر اساس آن دانشگاه به تحقيق و پژوهش در مورد نياز بخش صنعت بپردازد و صنعتگران نيز مبالغي را به دانشجويان پرداخت کنند. وي با اين اينکه بسيج کارگري بايد محور اين برنامهها باشد، گفت: سالانه 64 ميليون دلار واردات رسمي و 20 ميليارد دلار واردات غيررسمي به کشور صورت ميگيرد که اگر 30 تا 40 ميليارد دلار آن متوقف شود، هيچ اتفاقي نميافتد. وي واردات (کالاي ساخته شده) را به معني بيکاري کارگران دانست و گفت: بايد تا جايي که امکان دارد در مقابل واردات مقاومت کنيم. نقدي با انتقاد از وابستگي کشور به استانداردهاي اروپايي گفت: اين استانداردها مطابق با شرايط فرهنگي و نيازهاي اجتماعي آن کشورها تدوين شده که ما نبايد تابع آنها باشيم و بايد نيازهاي خودمان را تأمين کنيم.