Skip to Content

در میزگرد اختصاصی یزدرسا عنوان شد؛

جلسه زدگی آفت در حال گسترش تشکل های دانشجویی است/ سطح نگری درد همگانی جریان های دانشجویی


هر زمان که دانشجویان کشور با پویایی، نشاط و به صورت تشکیلاتی فعالیت کرده اند مبداء حرکت ها و اتفاقات بزرگی در طول تاریخ کشور بوده اند، موضوعی که به نظر می رسد در چند سال اخیر در دانشجویان به شدت کمتر شده که باید علت و عوامل آن به صورت دقیق توسط خود دانشجویان و حتی مسئولان مورد واکاوی قرار گیرد.

به گزارش میبدخبر به نقل از یزدرسا، با بررسی نقش دانشجویان در حوادث حداقل 70سال اخیر ایران متوجه می شویم مبدا و سرآغاز بسیاری از حرکت ها و جریان سازی های بزرگ در جامعه از محیط دانشگاه ها و با هدایت و رهبری آنها بوده است.

 از همان  16 آذر1332 که دانشجویان با سفر رئیس جمهور آمریکا مخالفت کردند و در این مسیر خون خود را فدا کردند تا پیروزی انقلاب اسلامی، سال های ابتدایی انقلاب، دوران دفاع مقدس و... همیشه نقش، فعالیت و ردپایی از حضور فعال دانشجویان پررنگ بوده است.

اما در حدود یک دهه اخیر کنشگری سابق به اذعان همگان مثل گذشته مشهود نیست و به نظر می رسد دانشجوی حال حاضر در موضع انفعال در برابر حوادث اخیر است.

به همین منظور و برای واکاوی و آسیب شناسی این موضوع، یزدرسا میزگردی با حضور مهدی زارع، دبیرمجمع عدالتخواهان دانشگاه فرهنگیان یزد، مجتبی مرادی زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد و محمد مهدی درویشیان، دبیرکل تشکل نسل نو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی برگزار تا به بررسی ابعاد مختلف این موضوع بپردازد.

تفاوت دانشجویان امروز با دانشجویان فعال و جریان ساز 1332 چیست و به چه علت دانشجوی امروز ما منفعل شده است؟

درویشیان دبیرکل تشکل نسل نو دانشگاه علوم پزشکی یزد در این رابطه با اشاره به اینکه دانشجو عضوی از جامعه و همراه با جامعه بوده و جداپذیر نیست اظهار کرد: هنگامی که در مورد جامعه و مسائل اجتماعی صحبت می شود باید پذیرفت که دانشجو عضوی از همین اجتماع است و اتفاقات جامعه به طور قطع یقین بر روند رفتاری دانشجو تاثیر می گذارد.

**بهار جنبش های دانشجویی در پیش است/دانشجو دنباله روی جامعه منفعل فعلی است

وی افزود: زمانی که جامعه کنشگری خود را از دست بدهد و منفعلانه عمل کند، دانشجو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و عملکرد منفعلانه ای از خود نشان خواهد داد.

دبیرکل تشکل نسل نو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با اشاره به اینکه صدای دانشجو باید شنیده شود تا دانشجوی حال حاضر بتواند کنشکر باشد عنوان کرد: دانشجو در زمان های گذشته در موقعیت ها و حوادث مختلف واکنش هایی از خود بروز داده است اما متاسفانه ارزش و اهمیتی به صحبت های آنها ندادند و بی تفاوت از کنار این واکنش های دانشجویان عبور کردند به همین علت با مرور زمان دانشجویان کنشگری خود را از دست دادند به نحوی که هم اکنون شاهد پاییز دوران دانشجویی هستیم.

وی افزود: پایان این خزان نزدیک است و کم کم شاهد بهار دانشجویی خواهیم بود زیرا جنبش دانشجویی در حال زنده شدن است.

مرادی زاده در پاسخ به این پرسش با تاکید به اینکه دانشجو در طول تاریخ بر حوادث و اتفاقات بزرگی اثرگذار بوده است اظهار کرد: در گذشته سطح کنشگری دانشجویان به صورت بین المللی بود اما در حال حاظر این کنشگری بسیار کمرنگ شده است.

وی افزود: به نظر بنده جنبش دانشجویی زمانی شکست و تکه تکه شد که افرادی به صورت مقطعی و برای پیش برد اهداف خود به جنبش دانشجویی رجوع کردند و تشکل های دانشجویی نیز همراه با این افراد شدند.

**از نگاه برخی مسئولان، تشکل های دانشجویی دستمایه رسیدن به اهدافشان هستند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در جمع تشکل های دانشجویی گفت: نگاه برخی از مسئولان به تشکل های دانشجویی به صورت فصلی است به نحوی که تشکل دانشجویی را دستمایه ای برای رسیدن و پیشبرد اهداف سیاسی خود می دانند.

وی افزود: این سبک برخورد با دانشجو باعث شده است تا سطح کنشگری دانشجو بسیار کم شود و به عقیده من اگر دانشجوی امروز تاثیر اثرگذاری خود را می دانست و آگاه بود که چه اتفاق های مهمی را گذشتگان وی رقم زده اند و چه اتفاقاتی را توان رقم زدن دارند به طور قطع فعال تر عمل می کرد.

**بهار جنبش دانشجویی در پیش نیست/گفتمان سازی دانشجویی با دعوا در دانشگاه متفاوت است

مرادی زاده ادامه داد: به عقیده من اتفاقاتی که در دانشگاه ها به دلیل حوادث اخیر رقم خورد به نحوی بود که نمی توان گفت در حال حاضر بهار تشکل های دانجشویی در پیش است زیرا اساسا در بحث جنبش های سیاسی گفتمانی وجود ندارد و گفتمان با دعوا در محیط دانشگاه بسیار متفاوت است.

وی افزود: دانشجو باید بپذیرد که اگر خواسته، آرمان و مطالبه ای عمومی دارد باید هزینه این مطالبه را نیز بپردازد.

وی ادامه داد: من معتقدم که انقطاع نسل در تشکل های دانشجویی به وقوع پیوسته است و دانشجوی فعلی هیچ تصوری از گذشته ادوار خود ندارد و در این میان شیوع بیماری کرونا نیز یکی از عواملی بود که به این موضوع دامن زد و باعث فراگیری آن شد.

**دانشجویان در حال حمل تابوت جریان دانشجویی هستند/دیگر چیزی به اسم جریان دانشجویی وجود ندارد

مهدی زارع دبیر مجمع عدالتخواهان دانشگاه فرهنگیان یزد نیز در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه تابوت جریان دانشجویی مدت هاست که بر دوش دانشجویان در حال تشییع شدن است اظهار کرد: مدت زمانی است که دیگر با مسئله ای به اسم جریان دانشجویی رو به رو نیستیم و سال هاست که دانشجویان به صورت انفرادی عمل می کنند.

وی افزود: جریان های دانشجویی از درون تشکل های دانشجویی تصفیه شدند و این اتفاق به دلیل حضور نهادهای امنیتی نبود بلکه خود دانشجویان مسئول این تصفیه بودند.

**اغتشاشات سال1401 مطالبه ای خام و بدون گفتمان بود

زارع در تشریح علت وقوع این اتفاق گفت: ما مشاهده کردیم در اتفاقاتی که در سال  1398به وجود آمد و موضوع مربوط به مطالبه مردم از کف جامعه بود، دانشجو و دانشگاه همراهی نمی کند زیرا اکثر دانشجویان دانشگاه های مطرح کشور از دهک بالای جامعه هستند و شرایط اقتصادی مطالبه عامه آنها نبود ولی سال 1401 مطالبه ای که از کف جامعه نیست و مطالبه عمومی مردم هم نیست و بدون گفتمان است و حتی می توان گفت مطالبه ای جوانانه ای است که از بالا شهر و قشر خاصی شروع شده، دانشگاه دایره دار این موضوع می شود و دانشجو به صورت فرد فرد عمل میکند.

وی افزود: در اتفاقات اخیر رهبری، گفتمان و جریان وجود ندارد و دانشجو به صورت فرد به فرد عمل می کند.

**اکثر دانشجویان دانشگاه های مطرح کشور از دهک بالای کشور هستند/ مطالبات دانشجو با کف جامعه متفاوت است

دبیر مجمع عدالتخواهان دانشگاه فرهنگیان استان یزد ادامه داد: دو علت برای تشییع تابوت جریان دانشجویی وجود دارد، اولین علت خود دانشجو است زیرا عمده آنها از دهک بالا هستند و مطالباتشان مطالبات کف جامعه نیست این موضوع در دانشگاه های مهم و مطرح کشور بیشتر محسوس است.

وی افزود: علت دوم نگاه امنیتی به دانشگاه ها است؛ در شرایطی که جامعه دچار تنش است از دانشجو خواسته می شود به صورت گفتگو محور عمل کنند اما در شرایطی که همه چیز آرام است چتر امنیتی بر محیط دانشگاه پهن می شود و امکان گفتگو نیست.

**مسئولان زمانی در بین دانشجویان حاضر می شوند که دانشجو آستانه تحمل خود را از دست داده است

زارع گفت: مسئولان و اساتید زمانی در میان دانشجو حضور می یابند که دانشجو آستانه تحمل خود را از دست داده و اعتراض می کند و این دو موضوع باعث شده که جریان دانشجویی دیگر وجود نداشته باشد.

**ادوار تشکل های دانشجویی و حتی خود دانشجویان در زمان کرونا کم کاری کردند

دبیر مجمع عدالتخواهان دانشگاه فرهنگیان استان یزد با اشاره به اینکه خود ادوار و دانشجویان در زمان کرونا کم کاری کردند بیان کرد: نباید غفلت دانشجویان و کم کاری آنها و تشکل های دانشجویی را در زمان کرونا نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در این میان باید دقت کرد که انتظار مسئولان از تشکل های دانشجویی بازتولید فردی همانند خودشان است و این خود باعث ظهور فضای خفقان در این تشکل ها می شود و زمانی که دولت همسو با جریان دانشجویی شود بیشتر این مورد به چشم می خورد.

کنشگری مدنی در حوادث اخیر در محیط دانشگاه ها اصلا دیده نشد، تشکل های دانشجویی برای این موضوع چه اقداماتی انجام دادند؟

درویشیان در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: زمانی که تشکل دانشجویی ضعیف شود، شناخته شده نباشد، آرمان و ایده نداشته باشد کسی با او همراهی نمی کند و حرف او را نمی پذیرد اما اگر تشکل شناخته شده باشد توانایی ایجاد جریان را دارد و دانشجو نیز  همراهی کردن با او را می پذیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از اعضای تشکل ها حتی در حال حاضر آرمان و هدف خود را نمی دانند و نتوانسته اند حرکت های اثر گذار در همان محیط دانشگاه خود به اجرا بگذارند و همین موضوع باعث شده برای برنامه های جدی نه دانشجو و نه دانشگاه به آنها اعتماد نکنند و نتوانند جریان ساز حرکتی در سطح محیط دانشگاه باشند.

زارع نیز با اشاره به اهمیت جریان سازی توسط تشکل های دانشجویی گفت: جریان اگر باشد ایده پردازی صورت می گیرد و تفکر جمعی به ایده می رسد و اعتراض مدنی صورت می گیرد.

وی افزود: تفکر جمعی توانایی ایجاد و بروز اعتراض مدنی را دارد و تفکر انفرادی غالبا در این زمینه ایده ای ندارد.

**اگر جریان دانشجویی وجود داشت حرکت های نپخته فعلی در دانشگاه ایجاد نمی شد

دبیر مجمع عدالتخواهان دانشگاه فرهنگیان استان یزد با بیان اینکه دانشجو با مقوله ای به اسم جریان دانشجویی بیگانه است گفت: دانشجوی حال حاضر چیزی به اسم جریان را نمی شناسد و به صورت انفرادی عمل میکند این در حالیست که اگر جریانی وجود داشت، پختگی و تفکر جمعی مانع ظهور اعتراض های این چنینی می شد.

وی ادامه داد: فرد محور بودن هر اعتراض منجر به اعتراض غیرمدنی می شود زیرا دانشجو به جای اینکه در بطن تشکل های دانشجویی تربیت شود در بطن اعتراض های غیرمدنی تربیت شده است.

زارع عنوان داشت: دانشجو در محیط دانشگاه همان حرکت هایی را به معرض نمایش می گذارد که شب گذشته در کف خیابان انجام داده و این نشان می دهد دانشجو فرق محیط و اعتراض را هنوز درک نکرده است.

**تشکل های دانشجویی در دو بعد فکری و مهارتی دچار مشکل هستند

مرادی زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در پاسخ به این پرسش عدم وجود ذهن و تفکر مشترک را عامل بروز اعتراض های غیرمدنی دانست و اظهار کرد: فرد به فرد بودن هر اعتراض و تفکر، خلا تفکر جمعی و عدم شناخت کافی از جمله مواردی است که منجر به اعتراض غیرمدنی شد.

وی افزود: در دو بعد مبنای فکری و مهارتی تشکل های دانشجویی دچار ضعف هستند و ابزار اجرایی و مهارتی لازم را ندارند و عدم وجود تفکر جمعی نیز باعث دامن زدن به این موضوع شده است.

آرمان های فعلی یک دانشجو چیست؟

مرادی زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد تشکل های دانشجویی در زمان انقلاب شخصیت های بزرگی الگوهای بزرگی داشتند تصریح کرد: با پیشرفت تکنولوژی تصور این بود که تعداد این الگوها بیشتر می شود و فعالیت و نقش تشکل های دانشجویی بیشتر می شود.

**دانشجوی حال حاضر نسبت به دانشجویان دوران دفاع مقدس و انقلاب ناموفق بوده اند

وی ادامه داد: باید پذیرفت که دانشجوی حال حاضر نسبت به دانشجوی زمان انقلاب و جنگ تحمیلی در هیچ زمینه ای موفق نیست و باید در این مورد به عقب بازگردیم و گذشتگان و عملکرد اشخاصی مانند شهید باقری، دکتر چمران و ... را الگوی رفتاری خود قرار دهیم.

وی افزود: تشکل های دانشجویی باید به زمان دوران دفاع مقدس نگاه کنند، به زمان انقلاب نگاه کنند و به زمانی نگاه کنیم که حسینیه ارشاد، حسینیه ارشاد شد.

**در تشکل فعلی دانشجویی محتوا و ایده وجود ندارد

مرادی زاده ادامه داد: در حال حاضر محتوا کنار گذاشته شده و تلاش می شود که طبق روش های روز پیش رفت در حالیکه در تشکل های دانشجویی نیاز است که محتوا و ایده وجود داشته باشد و در این زمینه باید از گذشتگان خود ایده بگیریم.

زارع دبیر مجمع عدالتخواهان دانشگاه فرهنگیان استان یزد در پاسخ به این پرسش نیز عنوان کرد: دانشجویان برای مبنای فکری خود دو بال دارند، اولین آنها اساتید و شرکت در کلاس های افراد بزرگ است و دومین بال حلقه های مطالعاتی است و این دو مورد است که دانشجو مبنای فکری خود را انتخاب می کند.

**تشکل های دانشجویی مبنای فکری مشخصی ندارند/تشکل های دانشجویی جلسه زده شده اند

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر اساتید پیشرو بسیار کم دیده می شوند و در کنار این موضوع دانشجو و اعضای تشکل های دانشجویی به دلیل حضور در جلسات مختلف دچار جلسه زدگی شدند و همین موارد باعث می شود تا فرد ایده فکری خود را از منابع نام برده، نگیرد.

درویشیان دبیرکل تشکل نسل نو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد حضور اندیشمندان و نظریه پردازان بزرگ را باعث ظهور مبنای فکری قوی در دانشجویان آن دوران دانست و گفت: متاسفانه امروزه نبود شخصیت های بزرگی چون آیت الله بهشتی، شهید چمران و .... بسیار به چشم می خورد و همین موضوع می تواند یک عاملی باشد تا مبنای فکری دانشجو نتواند به درستی شکل بگیرد.

دانشجوی ما در راستای اهداف نظام حرکت می کند یا اهداف دشمن؟

زارع دبیر مجمع عدالتخواهان دانشگاه فرهنگیان استان یزد با اشاره به انقلابی بودن دانشجویان گفت: دانشجو در راستای اهداف انقلاب حرکت می کنند زیرا نا امیدی از همین شیوه اعتراض و تک محور بودن اعتراضات خود بیانگر ناامیدی از دشمن و حرکت در راستای اهداف انقلاب است.

*فطرت دانشجو نمی گذارد در راستای اهداف دشمن حرکت کند

مرادی زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه فطرت دانشجو نمی گذارد در راستای اهداف دشمن حرکت کند اظهار کرد: دانشجو به صورت فطری و ذاتی نمی خواهد در راستای اهداف دشمن حرکت کند و اگر حرکتی در این راستا صورت گرفته باید دید چه روندی طی شده تا دانشجو به این مرحله رسیده است.

وی افزود: اگر دانشجو در اتفاقات اخیر و این تنوری دشمن که روشن شده، باز هم بدون ایده پیش رود حاصلی جز سرخوردگی نخواهد داشت.

وی ادامه داد:باید انرژی به وجود آمده را در راستای درست استفاده کرد و در نظر بگیرد که عدم کنش ما به دشمن کمک می کند.

**دانشجویان تهی از محتوا، مبنا و خالی از مهارت هستند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد ضعف مهارتی دانشجویان را عامل بزرگ عدم حرکت صحیح دانست و گفت: متاسفانه ما و دانشجویان تهی از محتوا و مبنا و خالی از مهارت هستیم و این ضعف را باید با جرات هزینه دادن رفع کرد.

**در انفعال فعلی دانشجویان هر گروهی باید سهم خود را بپذیرد

وی افزود: نیاز است که روندی رو به رشد شکل بگیرد و در کوتاهی و انفعالی که ایجاد شده هر فرد و گروهی  سهم تقصیر خود را برعهده بگیرد تا مهم تحقق یابد.

ارزیابی شما از احساس دغدغه مندی ناظر به واقعیت های اجتماعی دانشجویان چیست؟ آیا دانشجویان واقعیت ها را می بینند یا بازنمایی واقعیت ها را؟

درویشیان در پاسخ به این پرسش ترکیب واقعیت و بازنمایی واقعیت را دیدگاه دانشجو دانست و گفت: باید نگاه کنیم و ببینیم دانشجو برای چه دست به یک سری اقدامات زده و نسبت به کدام مورد احساس نیاز و دغدغه مندی کرده است.

وی افزود: دانشجویی که در حوادث اخیر حضور می یابد سرمایه های ملی و انسانی هدر رفته را می بیند و به خاطر شرایط اقتصادی و جایگاه کشور در موارد مختلف، حس نیاز می کند که باید در اعتراضات حضور یابد و تغییری ایجاد کند اما مهم است که بدانیم این ایدئولوژی از کجا سر چشمه می گیرد.

*دولت گذشته در خفقان فعلی دانشجو تاثیر دارد

مرادی زاده بازنمایی واقعیت را موردی دانست که دانشجو در حال حاضر می بیند و گفت: دولت های گذشته خفقان واقعی را به وجود آوردند و دانشجو زمانی ناامید شد که رئیس جمهور کشور صبح جمعه متوجه می شود که گرانی بنزین اتفاق افتاده است و شکل گیری روندهایی از این قبیل باعث شد که الان به این جا برسیم.

زارع در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: بازنمایی واقعیت چیزی است که الان بیشتر دیده می شود و واقعیت سطح جامعه کاملا متفاوت است.

وی افزود: واقعیت را نمی شود در آیینه محدب و یا مقعر دید بلکه باید از دریچه انقلاب به آن نگریست؛ دانشجوی امروز به جای کتاب، اخبار فضای مجازی را مطالعه می کند و تلاش نمی کند که صحت این اطلاعات را بررسی کند و همین موضوع بیانگر این است که واقعیت به دست افراد جامعه نمی رسد.

یزدرسا: جمع بندی که از صحبت های این سه نماینده تشکل های دانشجویی و از میان صحبت های آنها استخراج و مورد تائید هر سه این دانشجو قرار گرفت.

دانشجوی امروز نسبت به گذشته سطحی نگر تر شده و مبنا و نظام فکری آن بسیار ضعیف شده است، هرچند که ذاتا با اقدامات دشمن مخالف است اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و نداشتن راهکار بدون برنامه عمل میکند؛ و تشکل های دانشجویی در این زمینه ضعیف عمل کردند و اگر می خواهند تغییر ایجاد کنند باید از معیار فکری و نظام فکری موجود و جلسات بی هدف خارج شوند و طرحی نو ایجاد کنند، طرحی که در سال های آینده باعث برگشت جریان دانشجویی به جریان دانشجویی سال 1360 شود آنچه اهمیت دارد این است که در این میان هر کس سهم تقصیر خود را برعهده بگیرد و در جهت رفع آن اقدام کند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.