توسعه صنایع میبد و استان متناسب با آمایش سرزمینی نبوده است
رئیس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این مصاحبه ضمن اشاره به خشکسالی، حوادث ترافیکی و آلودگیهای صنعتی بعنوان سه مخاطره اصلی شهرستان میبد بیان داشت: مخاطرات طبیعی در استان یزد مثل سیل و زلزله و طوفان و غیره کمتر از مخاطرات انسان ساخت است اما این به معنی غفلت از مخاطرات طبیعی نیست. کارخانجات صنعتی قطعا مخاطرات بالقوه ای دارند که باید الان پیش بینی شوند.
دکتر جان فدا اظهار داشت: متاسفانه سیاستهای ما متناسب با ظرفیتهای محیط زیست نبوده است بعنوان نمونه از اردکان تا مهریز بطول 80 کیلومتر اکثر صنایع ما در مسیر باد غالب ساخته شده اند و جریان باد موسوم به " باد اصفهان" باعث شده تا آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه جات شیشه ، فولاد و کاشی به شهرهای مجاور منتقل شود و در دراز مدت بیماریهایی مختلف تنفسی' سرطان' خونی و... ایجاد کند.
وی ادامه داد: ما به دست خودمان صنایع آبخواه را آورده ایم و کاشی و فولاد صنایع آبخواه هستند.در مکان یابی احداث کارخانه فولاد دچار اشتباه شدیم جای صنایع فولاد کویر نیست و متاسفانه استان یزد در این موضوع مورد زیان واقع شد .
رئیس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایا افزود: درست است که اشتغال ایجاد کرده ایم اما به چه قیمتی؟در دنیا چیزی داریم به اسم آمایش سرزمین به معنی توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای موجود در منطقه برای ایجاد شغل و صنعت در هر منطقه؛ با توجه به آمایش منطقه ای شکل می گیرد.بهترین شغلها با توجه به کم آبی طبیعی استان و غبار محلی، صنایعی همچون نساجی، تولیدات صنایع دستی و توریست است.
دکتر جان فدا تاکید کرد: با با توجه به پتانسیل میبد در جذب توریست اگر قشر عظیمی از مردم میبد هم در صنعت اشتغال پیدا کنند بازهم در زمینه توریست جای کار هست.
وی تصریح کرد: وارد شدن در بحث صنایع آبخواه برای استان اشتباه بود و ای کاش صنایع ما آبخواه نبود چرا که آب آشامیدنی حاصل از ذوب برف کوهرنگ بختیاری را با هزینه ای سرسام آور به اینجا می آوریم اما در صنعت مصرف می کنیم! آبهای زیر زمینی با اینهمه برداشت چگونه جبران می شود؟
وی افزود: بعضی از مناطق چاههای عمیقی حفر شده است که شاهد نشست زمین هستیم و یکی از خطراتی که کشور ما را تهدید می کند و اصلا قابل پیش بینی نیست، فرونشست زمین بدلیل برداشت آبهای زیرزمینی آن منطقه است. الان در بعضی مناطق کویری تا 10 متر زمین ته نشین شده است!
دبیر کارگروه ارتقای فرهنگ ترافیک استان در ادامه با بیان اینکه میبد دومین شهر در بحث حوادث ترافیکی در استان است افزود: موضوع نصب دوربینهای ترافیکی در میبد اقدام بسیار خوبی است اما برنامه جامعه ایمن در میبد دوباره باید احیا شود و اقداماتی همچون ایجاد پلهای عابر پیاده، خط کشیهای عابر پیاده، تعریض پیاده روها، نورکافی برای پیاده روها، روشنایی موتورسیکلتها، کلاه ایمنی و آموزش فرهنگ عمومی صورت گیرد.
دکتر جان فدا تصریح کرد: 80درصد مشکلات ما در ترافیک بحث فرهنگ است و قطعا باید اقدام شود و همه سازمانها و ادارات درگیر شوند.
وی با اشاره به آمار کشته شدگان حوادث ترافیکی افزود: در سال1393 در شهر یزد 93 درصد از فوت شوندگان حوادث ترافیکی از موتورسواران و عابران پیاده بودند بطوریکه در استان یزد در هر پنج روزی یک نفر موتور سوار و هر شش روز یک نفر عابر پیاده کشته می شدند. مجموع کشته شدگان حوادث ترافیکی در استان یزد 264 نفر درسال گذشته بوده است! بطور کلی 93 درصد فوت شدگان حوادث ترافیکی در شهر یزد عابر پیاده و موتورسوار هستند و این آمار در کل استان 50 درصد کشته شدگان را شامل شده است.
ایشان با برشمردن شش مخاطره اصلی استان یزد شامل : حوادث شیمیایی' صنعتی- معدنی، تصادفات، سیل، زلزله، طوفان و گرد و خاک وخشکسالی اظهار داشت: متاسفانه با توجه به اینکه در یک استان کویری هستیم و هوای کویر گردوخاکی است، توجه لازم به محیط زیست نمی کنیم و اگر از محیط زیستمان مراقبت نکنیم باید بگویم قافیه را باخته ایم.
وی در پایان گفت:ما کاری کرده ایم که خودمان را با دست خودمان به مهلکه بیاندازیم و امیدوارم مصداق: "ولا تلقوا بایدیکم الى التهلکه" نشویم.