Skip to Content

وضعیت پایانه بار یزد؛

رانندگان: دلالان آسایش را از رانندگان یزدی گرفته‌اند/ انجمن صنفی رانندگان: سیستم عرضه و تقاضا در پایانه بار یزد مختل شده است/شرکت‌های حمل و نقل: ما هم خواهان برخورد با دلالان هستیم


یکی از رانندگان یزد با اشاره به وضعیت پایانه بار یزد گفت: رانندگان یزدی برای گرفتن بار باید روزها در پایانه معطل شوند تا یک بار بگیرند اما رانندگان غیربومی به کمک دلالان نیم ساعته صاحب بار می‌شوند و حق زن و بچه ما را پایمال می‌کنند.

به گزارش میبد خبر، حمل و نقل از اصلي ترین بخش های زيربنايي اقتصاد جوامع محسوب می شود و افزون بر سرعت بخشيدن به توسعه اقتصادي خود نيز در جريان فرآيند توسعه دس تخوش تحولات مي شود. حمل و نقل از جمله بخش های زيربنايی اقتصادي كشور است که فرآيند توسعه اقتصادی را تحت تاثير قرارداده و عامل مهم توسعه اقتصادی و اجتماعی و از شاخص های مهم توسعه يافتگی محسوب می شود.

این نقش اساسی و راهبردی حمل و نقل در اقتصاد و توسعه کشور باعث شده است که موضوع تعادل و ثبات در این بخش اقتصادی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و نوسانات در آن بر سیر مسائل اقتصادی اثرگذار باشد.در همین چارچوب چند وقتی است که صنعت حمل و نقل استان یزد حال و روز خوبی نداشته و باعث شده است مرتبطین با این حوزه بخصوص رانندگان با مشکلات عدیده ای رو به رو باشند.

برای پیگیری این مشکلات خبرنگار ما با حضور در پایانه یزد با جمعی از رانندگان در خصوص مشکلات حمل و نقل استان گفتگو کرده است.

 

فاصله راننده با مرگ تنها یک شیشه است!

یکی از رانندگان یزدی با اشاره به مشکلات پایانه بار یزد که موجب نارضایتی رانندگان شده است گفت: یکی از مشکلات اساسی پایانه بار یزد عدم ارسال بار به سالن اعلام بار پایانه است که به جای اعلام بارهای موجود در این سالن، دلالان در سطح پایانه دست به خرید و فروش بار می زنند. و کسی نیست که با این دلالان و شرکت های متخلف برخورد کند.

وی در ادامه پایین بودن نرخ کرایه های حمل بار را نیز یکی دیگر از مشکلات رانندگان دانست و اظهار داشت: با وجود تورم و گران شدن همه چیز، کرایه حمل و نقل هیچ تغییری نداشته و حتی تعرفه مصوب سال 93 نیز اجرا نمی شود. همین دلالان هستند که با زد و بند به فروش بارها به رانندگان غیر بومی مبادرت کرده و موجب شکسته شدن نرخ کرایه شده اند. با وجود فعالیت آزادانه دلالان مسئولین تاکنون حرکتب برای مدیریت و ساماندهی پایانه یزد نداشته اند.

نداشتن سختی کار نیز یکی دیگر از گلایه های این راننده بود که در همین رابطه تاکید کرد: با وجود اینکه شغل رانندگی یکی از مشاغل سخت و خطرناک کشور است اما این شغل خطرناک جز مشاغل سخت محسوب نشده است. رفتنمان با خودمان است و برگشتنمان با خداست وقتی فاصله ما با مرگ شیشه جلو خودرو است. چرا سختی کار به شغل رانندگی تعلق نگرفه است؟. درخواست ما از مسئولین این است که این دغدغه های بحق رانندگان را پیگیری و به نتیجه برسانند.

 

بازرس انجمن صنفی رانندگان یزد: دلالان آسایش را از رانندگان گرفته‌اند

دهقان چناری بازرس انجمن صنفی رانندگان یزد نیز مهمترین مشکل پایانه یزد را جولان دلالان در سطح پایانه یزد دانست و تصریح کرد: این که گفته می شود پایانه خانه دوم راننده است گزافه است زیرا این دلالان دیگر خانه و آسایشی برای رانندگان نگذاشته اند. این دلالان بدون مجوز و هیچ گونه اسناد هویتی آزادانه در سطح پایانه تردد و اقدام به خرید و فروش بار می کنند در صورتی که رانندگان پاکدست یزدی که باج نمی دهند و می خواهند نان حلال به سر سفره ببرند مجبورند برای گرفتن یک بار از 5 تا 15 روز معطل شوند و راننده غیربومی با زد و بند با دلالان به صرف حضور در پایانه و با پرداخت مبلغی پول صاحب بار می شود.

این عضو انجمن صنفی رانندگان در ادامه اذعان کرد: واقعا کسر شأن است برای استان و واقعا معذوریت داریم از بیان برخی از مسائل در خصوص آسیب هایی که این دلالان و عدم برخورد با این ها به پایانه بار زده است، متاسفانه این دلالان بدون مجوز به راحتی اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می کنند و آبرو و حیثیت اخلاقی رانندگان را مورد تهدید قرار داده اند.

وی راهکار حل مشکل فعالیت آزادانه دلالان را همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با رانندگان دانست و تاکید کرد: باید مسئولین پای کار بیایند و با همکاری و با تعامل با انجمن صنفی رانندگان و شرکت های حمل نقل پایانه سروسامانی به وضع وخیم پایانه بدهند.

 

همه چیز گران شده اما نرخ کرایه نه 

یکی از رانندگان غیربومی حاضر در پایانه حمل و نقل بار یزد نیز با اشاره به روند رو به رشد قیمت همه کالاها در سه سال گذشته گفت: با وجود تغییر نرخ قیمت همه کالاهای مورد نیاز جامعه و بخصوص گرانی وسایل و تجهیزات مرتبط با صنعت حمل و نقل، نرخ کرایه حمل بار هیچ افزایشی نداشته و حتی تعرفه سال 93 نیز اجرا نمی شود.

وی تاکید کرد: برخی از مسئولین رانندگان را به فراموشی سپرده و از کمک به این قشر خودداری می کنند و همین موضوع باعث شده است بسیاری از فعالین این حوزه به دلیل عدم تناسب سطح هزینه ها با درآمدهایشان وسایل نقلیه خود را فروخته و در بانک‌ها سپرده گذاری کنند. لاستیک 700 هزار تومانی سه میلیون تومان شده اما کرایه هیچ تغییری نکند این چه منطقی است که برخی از مسئولین دارند. چرا همه مشکلات باید بر دوش قشر راننده باشد؟

 

رانندگان غیربومی با زد و بند با دلالان نیم ساعته صاحب بار می شوند!

یکی دیگر از رانندگان حاضر در پایانه یزد نیز در اعتراض به وضع کنونی پایانه بار یزد لب به سخن گشوده و اظهار کرد: پایانه یزد پایانه بسیار خوبی بود و حتی رانندگان غیربومی نیز از وضعیت پایانه بار یزد به عنوان یکی از پایانه های خوب کشور یاد می کردند که همه موارد آن بر حساب و کتاب است اما متاسفانه این وضع خوب را خراب کردند، اکنون پایانه یزد بی در و پیکر است. رانندگان یزدی برای گرفتن بار باید روزها در پایانه معطل شوند تا یک بار بگیرند اما رانندگان غیربومی به کمک دلالان نیم ساعته صاحب بار می شوند و حق زن و بچه ما را پایمال می کنند. ما باید بر اساس نوبت اقدام به گرفتن بار کنیم اما این دلالان با زد و بند و گرفتن درصدهای بالا حق راننده یزدی را تقدیم رانندگان متخلفی می کنند که بدون توجه به نوبت اقدام به اخذ بار می کنند.

این شهروند در ادامه با انتقاد از برخی از شرکت های حمل و نقل حاضر در پایانه نیز تاکید کرد: متاسفانه وقتی هم باری را در سالن اعلام بار و بر اساس قانون می گیریم وقتی برای گرفتن بارنامه به شرکت حمل و نقل مربوطه مراجعه می کنیم آن ها نیز به حق قانونی خودشان قانع نیستند و تا آن جا که توان داشته باشند سعی می کنند کمیسیون های غیرقانونی بگیرند و وقتی هم اعتراض می کنیم می گویند شما با این نرخ نبرید راننده غریبه و دلال می برند. این واقعا عرضه و تقاضا است؟

این شهروند در ادامه مباحث خود از نبود امنیت در پایانه بار یزد نیز گلایه کرد و گفت: ما وقتی که نوبت می گیریم بیش از 2500 تومان پرداخت می کنیم و برای زمان بیش از 72 ساعت نیز شبانه 1100 تومان پرداخت می کنیم اما وقتی به سمت وسایل نقلیه خود می رویم می بینیم مورد سرقت قرار گرفته و مسئولین انتظامات نیز پاسخ گوی ما نیستند. پایانه یزد از ابتدا امنیت داشته اما اکنون با اهمال انتظامات پایانه این امنیت از پایانه یزد رخت بسته و علی رغم هزینه هایی که از رانندگان اخذ می شود، اقدامات پیشگیرانه مناسبی دیده نمی شود.

 

دلالان امنیت پایانه را به خطر انداخته اند

راننده دیگری نیز مشکلات پایانه یزد را حضور دلالان دانست و ابراز داشت: این دلالان هم باعث نبود امنیت در پایانه شده اند و با حضور این ها بزهکاری های اجتماعی در پایانه افزایش یافته است که خود بنده نیز یکی از قربانیان نبود امنیت در پایانه بار هستم که سارقین لاستیک کامیون مرا باز کرده و برده اند و دستم به هیچ کجا بند نیست. امنیت که به شعار نیست وقتی آزادانه می آیند چرخ های کامیون را آزادانه باز می کنند و می بزند و آب از آب تکان نمی خورد این یعنی نبود امنیت.

این مالباخته تصریح کرد: علاوه بر این مسائل دلالان باعث شده اند چرخه عرضه و تقاضا بار در پایانه یزد که از گذشته دارای تعادل و اوازن بود به هم بخورد و متاسفانه رانندگان که از داشتن حامی که منافع آن ها را نمایندگی کند بی بهره اند، باعث شده ضرر و زیان شدیدی ببینند.

یکی از رانندگان با سابقه یزد نیز در با اشاره به حاکم شدن رانت و زد و بند در پایانه بار یزد اظهار داشت: شرکت حمل و نقلی در پایانه بار یزد برای انتقال بار داخل شهری برای من کرایه ای 750 هزار تومانی بارنامه کرده و از راننده 600 هزار تومان کمیسیون گرفته است که این واقعیت های پایانه بار یزد است. اگر اداره کل راهداری و حمل و نقل نمی تواند فکری به حال ما بکند که ما گلایه پیش وزیر ببریم. این چه منطقی است که خوره جان رانندگان شده است؟ این جا که بی صاحب نیست پس نظارت کنند، مدیریت کنند.

 

پس از 30سال می‌خواهند با حقوق 800 هزار تومانی بازنشسته‌ام کنند

 

یکی دیگر رانندگان یزدی نیز با اشاره به مشکلات قشر راننده کشور گفت: 30 سال است که راننده هستم اما اکنون که می خوهم بازنشسته شوم می خواهند به من حقوق 800 هزار تومانی بدهند. واقعا با این 800 هزار تومان می شود زندگی کرد؟ هیچ قشری به اندازه راننده مورد بی مهری قرار نگرفته است. دریافتی بازنشستگی کارگران ساده بیشتر از رانندگان است. هشت سال پیش خواستند مرا از کارافتاده و بازنشسته کنند اما با این حقوق مگر می شود بازنشسته شد و مجبوریم با این تن مریض دل به جاده پر خطر بزنیم. اگر گوش شنوایی هست بداند که آنچه امروز در حق راننده روا می دارند بی عدالتی محض است.

 

در ادامه گزارش خود به سراغ چند نفر از مسئولین شرکت های حمل و نقل بار حاضر در پایانه رفتیم تا جویای نظراتشان در خصوص وضعیت پایانه بار شویم.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت حمل و نقل بار و کالا یزد سامان، مشکل پایانه یزد را حضور و فعالیت آزادانه دلالان فاقد مجوز دانست و گفت: این دلالان به شرکت های حمل و نقل نیز خسارات فراوانی زده اند و ما هم خواهان برخورد با این دلالان هستیم. این دلالان با هدایت کامیون های حاضر در پایانه یزد به باربری های اردکان و میبد باعث کم شدن ماشین در پایانه یزد می شوند و ما در ارسال بار به مقصد مشکل داریم و برای همین صاحبان کالا نیز از ما رضایت ندارند.

سیدحسین سالاری مسئول شرکت حمل و نقل گلدشت یزد نیز با انتقاد از حضور دلالان فاقد مجوز در پایانه یزد ابراز داشت: مسئولین باید به طور قاطع با این دلالان برخورد کنند و در راه با دلالان هم رای و هم نظر هستیم و از رانندگان محترم هم درخواست داریم با این دلالان همکاری نکنند. حضور دلالان غیرمجاز در پایانه یزد محصول حاکمیت روابط به جای ضوابط در پایانه یزد است که مسئولین استان باید سریعا فکری به حال این وضعیت ولوشو و هرج و مرج کنند.

 

شرکت‌های حمل و نقل پایانه بار یزد: ما هم خواهان برخورد با دلالان هستیم

مسئول یکی دیگر از شرکت های حمل و نقل پایانه بار یزد نیز با رد ادعای برخی مبنی بر ارتباط این دلالان با شرکت های حمل و نقل پایانه بار یزد تاکید کرد: شرکت های حمل و نقل پایانه بار یزد خود از وجود این دلالان متضرر می شوند زیرا این دلالان رانندگان را به سمت باربری های شهرستان ها که دارای حوزه جغرافیایی خودشان هستند هدایت می کنند و ما در پایانه با کمبود راننده مواجه ایم. ما در پایانه یزد حتی از باربری های نائین اصفهان نیز دلال داریم که باعث اخلال در سیستم عرضه و تقاضای بار در پایانه شده اند.

وی راه حل این مشکل را اقدام عاجل مسئولین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان دانست و افزود: نیروی انتظامی نیز باید به وظیفه خود در برابر پایانه بار یزد عمل کند و با گذاشتن کانکس و استقرار نیرو در پایانه با دلالان به عنوان بر هم زنندگان نظم و امنیت پایانه برخورد کند.

مسئولین انجمن صنفی رانندگان یزد که منافع رانندگان یزد را نمایندگی می کنند با بحق دانستن دغدغه های رانندگان یزدی خواستار پیگیری موضوع و مشکلات رانندگان ار طریق نمسئولین شدند.

 

دلالان سیستم عرضه و تقاضا در پایانه یزد را مختل کرده‌اند

در همین رابطه مهدی دهشیری دبیر انجمن صنفی رانندگان یزد ضمن تاکید بر فشارهای گسترده بر رانندگان یزدی گفت: متاسفانه همه مسئولین هرچه تخم مرغ داشتند در سبد شرکت های حمل و نقل گذاشتند و از همکاری و رفع مشکلات رانندگان خودداری می کنند. دلالان حمل و نقل استان را فلج کرده اند. برخی مسئولین سخن از عرضه و تقاضا در حمل و نقل سخن می گویند اما این عرضه و تقاضا با وجود دلالان به هم خورده و باعث شده رانندگان مورد بدترین بی عدالتی ها قرار گیرند. این دلالان هستند که با همال مسئولین سیستم عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده اند.

عبدالهی یکی از اعضای سابق انجمن صنفی رانندگان نیز مشکل پایانه بار را نبود نظارت دانست و تاکید کرد: برخی از شرکت های حمل و نقل پایانه به حق و حقوق خود که همان کمیسیون 11 درصد است قانع نیستند و برای کسب سودهای بیشتر سعی کرده اند با سوء استفاده از ادبیات برخی مدیران سابق در حاکمیت سیستم عرضه و تقاضا، با به کارگیری برخی دلالان درصدی سود خود را افزایش دهند و این موضوع ریشه همه مشکلات حمل و نقل استان است.

وی یکی دیگر از مشکلات حمل و نقل استان را تقسیم بندی حوزه های جغرافیایی استان دانست و افزود: این حرف درستی نیست که فقط بار شهرستان یزد در پایانه بار یزد اعلام شود زیرا پایانه اعلام بار یزد پایانه مادر کشور است و شهرستان یزد به دلیل مسائل زیست محیطی بسیاری از صنایع را به خارج از شهرستان فرستاده اند و این باعث شده کالاهای صنعتی و تجاری در پایانه بار یزد کم باشد.

این راننده یزدی تصریح کرد: حوزه جغرافیایی اشکذر حتی فولاد آلیاژی یزد به عنوان بزرگترین فولاد کشور را در حوزه جغرافیایی خود می داند و در خصوص فاز 2 شهرک صنعتی یزد نیز ادعاهایی دارد. 80 درصد بار تجاری استان در حوزه جغرافیایی اشکذر است که اگر مدیریتی صورت پذیرد و باعث انتقال این بارها به پایانه مرکزی یزد شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل استان برطرف می شود. تعداد بارنامه هایی که شرکت های انگشت شمار اشکذر صادر کرده اند در ماه حدود 27 هزار عدد بوده است در حالی که بیش از 50 شرکت حمل و نقل پایانه بار یزد در ماه حدود 17 هزار بارنامه صادر کرده اند که این خود گویای بی عدالتی در تقسیم حوزه های جغرافیایی است.

 

تصاویری از فعالیت آزادانه دلالان در سطح پایانه بار یزد

گفتنی است خبرنگار ما درخواست مصاحبه با مسئولین انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل پایانه بار یزد را داشته اند که با پاسخ منفی آن ها مواجه شده اند. یزد رسا آمادگی دارد در صورت تمایل انجمن صنفی شرکت های پایانه بار یزد نظرات آن ها را نیز منعکس کند.

انتهای پیام/آ

یزد رسا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


گزارش گزارش

امام رضا (ع) به بهداشت بسیار اهتمام می‌ورزید و افزون بر بهداشت دهان و دندان، از عطر و گلاب نیز استفاده می‌کرد تا خوشبو باشد.
محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری گفت: در فصل پاییز به دلیل سرمای هوا بیماری‌های عصبی بیشتر خود را نشان می‌دهند که استفاده از گیاه دارویی «توتنک» برای مقابله با این بیماری‌ها توصیه می‌شود.
بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران، با اشاره به ضرورت جلوگیری از ته دیگ سیب زمینی برشته شده، گفت: ته‌دیگ سیب زمینی در صورت طبخ نامناسب سرطان‌زا می‌شود.