بازگشت به صفحه کامل
مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد:

2800 کیلومتر رودخانه در استان یزد وجود دارد


مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: استان یزد تقریبا 2800 کیلومتر رودخانه دارد که حفظ و حراست از آن بسیار سخت است.

به گزارش میبد خبر، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست مطبوعاتی مدیران کل مرتبط با حوزه مدیریت بحران استان یزد گفت: خوشبختانه در یزد علیرغم بارش‌های کمی که وجود دارد مدیران گذشته استان سیل‌بندهایی را در اطراف یزد گذاشته‌اند که آن را از سیل محافظت می‌کند.

وی افزود: متولی ایجاد سیل بندها و حوضچه‌ها شرکت آب منطقه‌ای، اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی هستند که قطعا نگهداری و مرمت این سیل‌بندها باید در دستور کار قرار گیرد  و از آنجا که بعد از مدتی دچار استهلاک می‌شوند باید اعتبار برای مرمت آنها از سوی سازمان برنامه ریزی استان اختصاص یابد .

مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد عنوان کرد: وجود سیل‌بندها و حوضچه‌ها هم در مهار سیل اهمیت دارند و هم می‌توان با وجود آنها از سیل بهترین بهره را برد، چرا که سیلاب‌ها می‌توانند اثر بخشی خوبی در سفره‌های آب زیرزمینی داشته باشند و آنها را تغذیه کنند و رهاسازی آب از حوضچه‌ها نیز موجب تغذیه پایین دست خواهد شد.

جوادیان زاده با بیان اینکه این بارش‌ها قطعا جبران کننده خشکسالی در استان نخواهد بود، ادامه داد: با وجود اینکه این بارش‌ها می‌تواند بر کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی تاثیرگذار باشد اما ا زآنجا که استان یزد به صورت مستمر و طولانی دچار خشکسالی بوده است نمی‌تواند جبران این خشکسالی‌ها باشد و سفره‌های آب زیرزمینی همچنان تحت تنش هستند و میزان برداشت  از این سفره‌ها از میزان ورودی آنها بیشتر است.

وی در خصوص قطع آب انتقالی به یزد در بارش اخیر گفت: هیچگونه مشکلی در زمینه خط آب انتقالی به یزد، تاسیسات و تصفیه خانه این خط به وجود نیامده است و روز گذشته به دلیل کدورت و گل آلودی بالای آب تصفیه خانه‌ها که می‌توانند میزان استانداردی آب گل آلود را تصفیه کنند متوقف شدند و مجددا پس از برطرف شدن کدورت آب، شروع به کار کردند و به دلیل ذخایر مخازن در استان و در بین مسیر، مشکلی از این بابت به وجود نیامد و همین اکنون آب انتقالی به یزد وصل است.

جوادیان زاده در خصوص حفظ و حراست از رودخانه‌ها گفت: استان یزد تقریبا 2800 کیلومتر رودخانه دارد که حفظ و حراست از آن بسیار سخت است، باید بستر رودخانه‌های متروک حفظ شوندو رودخانه‌هایی که زنده هستند نیز بستر و حریم آنها حفظ شود.

وی ادامه داد: رودخانه‌های یزد به این دلیل که ممکن است مدت زمان زیادی آب در آنها جاری نشود از سوی مردم و دستگاه‌های دولتی مورد تعرض قرار می‌گیرند  که در زمینه در حال پیگیری هستیم و آن چنان حجم تعرضات در این زمینه بالاست که امکانات موجود جوابگوی برخورد با این تعرضات نیست  و هر ساله بخش زیادی از شکایات و پیگیری‌ها حقوقی را تعرض به رودخانه های استان تشکیل می‌دهد.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به تغییر اقلیم گفت: بارش‌های شدید و بی سابقه نتیجه این تغییر اقلیم است و باید خود را برای دوره ترسالی که نرمال نیست و با بارش‌های هجومی و سیلاب‌های شدید همراه است آماده کینم چرا که تعادل طبیعت به هم خورده است.

جوادیان زاده عنوان کرد: برای مدیریت و حفظ رودخانه‌ها از سال گذشته طرح رودبان در استان اجرا شد که با مشارکت مردم به پاکسازی روخانه‌ها می‌پردازیم و امسال نیز این طرح با کمک مردم و سایر دستگاه‌ها برای حفاظت از رودخانه‌ها در استان انجام می‌شود.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.