بازگشت به صفحه کامل
نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد:

یزد در جذب سرمایه گذاری نیروگاههای خورشیدی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد


مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد گفت: این استان در زمینه جذب سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه های خورشیدی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد.

به گزارش میبد خبر، " علی نمازی " در حاشیه نشست  کمیته اعتبار سنجی متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی  افزود: هم اکنون پنج واحد نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی و یک واحد نیروگاه سه و نیم مگاواتی با سرمایه گذاری 55 میلیون یورو در استان  فعال است.

وی با بیان اینکه برق تولیدی این نیروگاهها به شبکه سراسری تزریق می شود افزود: توان بالای سرمایه گذاری و تولید، یزد را در بالاترین رتبه جذب سرمایه گذاری و تولید برق از نیروگاه های خورشیدی در سطح کشور قرار داده است.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد، استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از سرمایه گذاری در این بخش را خوب ارزیابی و میزان برق تولیدی نیروگاههای یاد شده را 53.5 مگاوات اعلام کرد و اظهار داشت: تا پایان سال 10 مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاههای خورشیدی استان اضافه خواهد شد.

نمازی، کسب موفقیت یاد شده را مرهون تلاش ها و  همکاری های بین دستگاهی در کمیته اعتبار سنجی متقاضیان احداث نیروگاه خورشیدی استان برشمرد  و گفت: این کمیته که متشکل از شرکت برق منطقه ای، دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد و مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد است کار بررسی صلاحیت های فنی و مالی متقاضیان ایجاد نیروگاه خورشیدی را بر عهده دارد و به صورت دوره ای درخواستهای متقاضیان را با در نظر گرفتن ظرفیتها و محدودیتهای  شبکه برق  و توان مالی و فنی آنان بررسی می کند.

وی با بیان اینکه عملکرد این کمیته تا حد زیادی از بی نظمی و پدیده واسطه گری جلوگیری کرده است خاطر نشان کرد: همچنین این کمیته باعث شده علی رغم وجود ظرفیت های بیشتر در استان های هم جوار، روند اداری و اجرایی شرکتهای متقاضی در استان یزد از سرعت به مراتب بهتری برخوردار باشد.

نمازی ادامه داد: یکی از مهم ترین ویژگی های شرکت های تولید کننده برق از نیروگاه خورشیدی استان یزد، تنوع سرمایه گذاران خارجی است به طوری که بیش از 80 درصد پروژه های به بهره برداری رسیده استان دارای سرمایه گذار مستقیم خارجی هستند و این سرمایه گذاران از کشورهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری در یزد کرده اند و از طرف مرکز خدمات سرمایه گذاری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

صاحب نظران می گویند: سازگاری با طبیعت، نداشتن آلودگی، استهلاک کم و عمر زیاد، عدم نیاز به فناوری بالا و نیروی متخصص، رایگان و در دسترس بودن از جمله مزایای استفاده از انرژی خورشیدی می باشد.

به گفته آنها، یزد  ظرفیت‌های خوبی در بخش انرژی های تجدید پذیر دارد و با توجه به کویری بودن و مسطح بودن یزد، این استان دارای قابلیت و مزیت بالایی برای سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی دارد.

یزد به لحاظ زاویه تابش نور خورشید و اینکه حداقل 9 ماه از سال از تابش نور خورشید برخوردار است؛ بهترین نقطه و مهد تولید انرژی خورشیدی ایران محسوب می شود و به همین دلیل این استان را بهشت انرژی خورشیدی کشور نامیده اند.

چندی قبل با حضور وزیر نیرو عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با سرمایه گذاری 23 میلیون یورو و 300 میلیارد ریال با مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی و بانک توسعه تعاون در مهریز آغاز شد.

نخستین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور در سال ۷۲ با همکاری سازمان انرژی اتمی و جهاد کشاورزی برای تامین برق ۲۰ خانوار در روستای دربید استان یزد ساخته و راه اندازی شد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.