بازگشت به صفحه کامل
مدیرکل ارشاد یزد:

یزد در بین ۱۰ شهر مطرح درطرح «پایتخت کتاب ایران» قرار گرفت


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از قرار گرفتن شهر فرهنگی و تاریخی یزد در بین 10 شهر مطرح برای پایتخت کتاب ایران خبر داد.

به گزارش یزد رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، علی غیاثی ندوشن با اشاره به برخی از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های یزد اظهار داشت: استان یزد رتبه اول کشوری از لحاظ سرانه کتابخانه‌ای را در اختیار دارد به نحوی که به ازای هر 9 هزار و 366 نفر در یزد یک کتابخانه وجود دارد در حالی که میانگین کشوری برای هر 35 هزار نفر یک کتابخانه است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطر نشان کرد: از 112 کتابخانه عمومی در استان یزد، 48 کتابخانه خیرساز است ضمن اینکه 40 درصد مساجد استان یزد نیز دارای کانون فرهنگی و کتابخانه هستند.

 

غیاثی ندوشن همچنین با اشاره به برخی مشاهیر و مفاخر یزد عنوان کرد: وحشی بافقی، فرخی یزدی، ریاضی یزدی، اخوان ثالث، آذریزدی، ایرج افشار، حاج شیخ عبدالکریم حائری و ... همگی از برندهای برتر فرهنگی یزد به شمار می‌روند.

 

این مسئول همچنین یادآور شد: پدران 10 علوم از یزد به پا خاسته‌اند و این آمار نشان می‌دهد یزدی‌ها برای علم و به ویژه علوم ادبی اهمیت زیادی قائل هستند.

 

وی، پدران علوم مختلف را برای نمونه به دکتر سیاسی پدر روانشناسی، دکتر کاردان پدرعلم مشاوره، ایرج افشار پدر علم کتابشناسی، استاد پیرنیا پدر معماری، استاد آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان، استاد قلم سیاه پدر علم فیزیک هسته‌ای، حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم، دکتر بهزاد پدر گرافیک و استاد فیاض را پدر علم قنات ایران برشمرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، برنامه‌های شاخص این استان برای پایتخت کتاب را حفظ فرهنگ بومی یزد و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ‌ها، ایجاد اشتیاق و میل به خواندن و نوشتن در بین کودکان، استفاده از کتاب در راستای حل مشکلات اجتماعی، بازآرایی شهری و نمایش به صورت ویترین کتاب، تبلیغات شهری، ساخت و نمایش آثار حجمی و ایستگاه‌های کوچک مطالعه و بالاخره نشاط آفرینی پیرامون موضوع کتاب اعلام کرد.

انتهای پیام/ع




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.