بازگشت به صفحه کامل
در آستانه روز کارگر:

گفت و شنود میبد خبر با کارگر سنتی ترین کار دنیا "خشت مالی"


... حدود 14 سال است که برای میراث فرهنگی کار میکنم اما متاسفانه هر سال که مرا بیمه میکردند، تا زمانی که سرکار بودم بیمه من هم رد میشد ولی سه ماه زمستان که یخ بود و نمیشد کار کرد، بیمه من هم قطع میشد و این قطعی که پیش می آمد برای بازنشستگی مورد قبول بیمه نبود، تنها یک سال اخیر یعنی سال 93 بیمه کامل برای من رد شده است.

میبد خبر؛

به گواهی تاریخ و آثار ساخته شده توسط خشت خام، پیشینه ی شغل "خشت مالی" به بیش از هفت هزار سال پیش بر میگردد، در شهر تاریخی میبد با وجود اینکه مصالح ساختمانی نوین جای خشت و چینه را گرفته اما همچنان در محوطه ی نارین قلعه چند نفری مشغول ساخت خشت برای بازسازی آثار باستانی نظیر نارین قلعه و مرمت خانه های قدیمی هستند، امروز و در آستانه روز کارگر به سراغ  حاج حسین برزگر، خشت مال سنتی کار56 ساله رفتیم و از نزدیک با رویه کار و اوضاع زندگیش باخبر شدیم.

میبد خبر_ از چند سالگی به خشت مالی روی آوردید؟

حاج حسین_ از هفت سالگی همراه با پدرم خشت مالی میکردم

میبد خبر_ متولد چه سالی هستید و چند فرزند دارید؟

حاج حسین_ متولد سال 1338 هستم و چهار فرزند دارم

میبد خبر_ به طور متوسط روزی چند ساعت کار کرده و چند خشت میسازید؟

حاج حسین_ روزی هفت ساعت کار میکنم و حدودا 300 عدد خشت هره میکنم

(هره کردن یعنی بدین صورت خشت ها را روی هم چیدن)

میبد خبر_ مراحل ساخت خشت خام را میتوانید بگویید؟

حاج حسین_ ساختن خشت شامل گل آب کردن، گل گرداندن، پنجه کردن گل، قالب کردن گل، پاشیدن ماسه بادی بر روی خشت ها و هره کردن می شود.

میبد خبر_ خشت مالی شامل کدام مراحل می شود؟      

حاج حسین_ گل گرداندن و پنجه کردن را خشت مالی میگویند

میبد خبر_ ماسه بادی را به چه دلیل روی خشت می پاشید؟

حاج حسین_ برای جلوگیری از ترک خوردن خشت روی آن ماسه بادی می پاشیم و همانطور که میبینید مقداری کاه در لابلای خشت ها دیده میشود که کار این کاه ها هم جلوگیری از ترک خوردگی خشت است.

میبد خبر_ آیا از طرف ارگان دولتی بیمه شده اید؟

حاج حسین_ حدود 14 سال است که برای میراث فرهنگی کار میکنم اما متاسفانه هر سال که مرا بیمه میکردند، تا زمانی که سرکار بودم بیمه من هم رد میشد ولی سه ماه زمستان که یخ بود و نمیشد کار کرد، بیمه من هم قطع میشد و این قطعی که پیش می آمد برای بازنشستگی مورد قبول بیمه نبود، تنها یک سال اخیر یعنی سال 93 بیمه کامل برای من رد شده است.

میبد خبر_ آیا از طرف میراث فرهنگی استخدام شده اید یا قراردادی هستید و اگر قراردادی هستید مدت قرارداد چگونه است؟

حاج حسین_ بصورت قراردادی کار میکنم و قراردادها ماهیانه بسته می شود. برای همین است که هر وقت نخواستند می توانند بیمه من را رد نکنند.

میبد خبر_ میتوانیم فیش حقوقی شما را ببینیم؟

من تاکنون هیچ فیش حقوقی دریافت نکردم و حقوق من هم حداکثر 800 هزار تومان است.

میبد خبر_ اگر خشت مالی را دانه ای کار میکردید بهتر نبود؟

حاج حسین_ پیمانکار بابت هر خشت 170 تومان به خشت مال میدهد ولی روی کار حدود 300 تومان حساب میراث میکند.

میبد خبر_ در آخر اگر حرفی یا درددلی دارید بگویید تا به گوش مسئولین برسانیم.

از مسئولین میخاهم وضعیت بیمه ما را سامان دهند و این حقی که سالیان سال است از ما ضایع شده را به ما برگرداند و قطعی های پیش آمده در بیمه را پرداخت نمایند. کار در این شرایط سخت با حقوق 800 تومان جوابگوی نیازمان نیست.

میبد خبر_ از اینکه با متانت به سوالات ما پاسخ دادید متشکریم.

 

و این هم تصویری از بوسه گاه پیامبر اسلام یعنی دست کارگر

 




رای شما
میانگین (5 آرا)
The average rating is 4.2 stars out of 5.


m.sh
دقیقا هزینه های بیت المال رو کجا خرج مکنن..... نورافشانی نارین قلعه و... بعد در جریان جشن هم چه نقدیری از شهردار و دوتن از نماینده های شورای شهر میکردن که نگو...
0 (0 آرا)
پست شده در ۱۳۹۴/۰۲/۱۴ ۱۴:۰۳
محمد حسین امامی
مدیر محترم خبرگزاری میبد خبر
لطفا مطلب زیر را منعکس نمایید

من برای گذراندن تعطیلات این روزها از قم به میبد آمدم و در منزل مادرم در شهرک امام جعفر صادق(ع) اقامت دارم.
دیشب که ساعت 10 از منزل یکی از اقوام به خانه مادرم آمدم، سر و صداهای محیطی زیادی که حاکی از برگزاری جشن و پایکوبی در محیطی باز بود، تمام خانه را پر کرده بود.
من تعجب کردم که چه کسی دارد چنین کاری می‌ کند چون کسی حق ندارد این گونه جشن برگزار کند و جشن ها باید در مکان بسته و بدون مزاحمت برای دیگران برگزار شود.
وقتی این موضوع را به مادرم گفت ایشان پاسخ داد که این جشن توسط شهرداری میبد در پارک بهاران دارد برگزار می شود. تعجبم بیشتر شد چرا که نهادی دولتی متولی این مردم آزاری آشکار بود. میگویم مردم آزاری به این خاطر که مادر عزیزم پس از تصادف هولناکی که چند سال پیش داشت و در جریان آن شوهرش را از دست داد، دچار ناآرامی روحی است و بایستی آرامش داشته باشد و به همین خاطر هم او را از منزل سابقمان به شهرک امام جعفر صادق منتقل کردم.
مادرم گفت این اولین مرتبه نیست و شهرداری یکسال قبل هم به همین صورت جشن را در همین پارک برگزار کرده و اعتراض ما هم راه به جایی نبرده.
ناراحت شدم اما کاری از دستم ساخته نبود به همین خاطر به مادر توصیه کردم که در اتاقی که پنجره ای رو به بیرون ندارد استراحت کند اما این کار فایده ای نداشت، چون بلندی صدای این جشن به حدی بود که جابجایی اتاق تاثیر چندانی در کم شدن آن نداشت.
وضعیت همینطور ادامه داشت تا اینکه ساعت 10:30 شد و این جشن با سر و صداهای زیادش همچنان ادامه داشت. به مادرم توصیه کردم که نیم ساعتی برویم بیرون و چرخی در شهر بزنیم. حتما تا ساعت 11 این سر و صداها تمام می‌‌ شود.
مادرم ترجیح داد که در به رختخواب برود به امید اینکه قرصهای اعصابش فرصت خواب را برای او فراهم کند.
ساعت 11 نه تنها این سر و صداها تمام نشد بلکه بیشتر هم شد. کم کم من هم خوابم گرفته بود، به همین خاطر رختخوابم را انداختم تا بخوابم اما صدای موزیک و جیغ و دادهای مجری مراسم به وضوح در خانه ما می‌پیچید.
ساعت 11:30 شد و سر و صداها همچنان ادامه داشت.
وقتی ساعت 12 شد و دیدم که این مردم آزاری همچنان ادامه دارد تلفن را برداشتم و به پلیس 110 زنگ زدم و به مامور پشت خط گفتم: آقا! اگر ما نسبت به این مردم آزاری شهرداری میبد در پارک بهاران اعتراض داشته باشیم باید به چه کسی بگوییم؟
آن مامور گفت: تماسهای زیادی داشتیم که به این مسئله اعتراض داشتند و ما هم چند بار مامورمان به محل پارک بهاران رفته و تذکر داده اما توجهی نکرده اند. شما به 137 هم زنگ بزن و به آنها هم بگو.
پیش خودم گفتم مگر پلیس باید فقط تذکر بدهد و آیا شهرداری میبد اینقدر قدرتمند است که به تذکر پلیس اعتنایی نکند؟
به 137 هم زنگ زدم. به مردی که گوشی را برداشت در این رابطه تذکر دادم و او هم همان حرفهای پلیس را تکرار کرد و گفت پلیس و مردم چند بار به ما زنگ زده و ما هم به نگهبانی پارک گفته ایم که این کار واقعا مردم آزاری است و آنها قول داده اند که الان تمامش می کنند. توضیحات 110 و 137 به روشنی نشان می داد که عده زیادی از مردم از این بابت معترض بوده اند با این وجود صدای بلند این مراسم همچنان ادامه داشت و من به این فکر می کردم که آیا مردم آزاری شاخ و دم دارد؟ آیا می توان به بهانه برگزاری جشن میلاد حضرت امیرالمومنین علی(ع) حق الناس را زیر پا گذاشت و آرامش مردم را پایمال کرد؟ آیا گناه سوءاستفاده از نام مولا علی(ع) دوچندان نیست؟
آیا علی(ع) نفرمود: عَادَةُ الْأَشْرَارِ أَذِیةُ الرِّفَاق
آیا پیامبر(ص) نفرمود: عَلَامَةُ الْخَائِنِ فَأَرْبَعَةٌ عِصْیانُ الرَّحْمَنِ وَ أَذَى الْجِیرَانِ وَ بُغْضُ الْأَقْرَانِ وَ الْقُرْبُ إِلَى الطُّغْیان
ساعت 12:45 دقیقه شد و من می شنیدم که مجری مراسم با شور افتخار شهردار و رئیس شورای شهر را فرامی خواند و از آنان تجلیل می کند تا این بزم را به پایان برد. تقبل الله!!!
به این فکر می کردم که جشن بعدی شهرداری میبد در پارک بهاران کی خواهد بود و آیا دوباره همین آش و کاسه برقرار خواهد ماند! ظاهرا که تذکر پلیس اثری ندارد به همین خاطر من دست به قلم شدم تا مگر تلنگری باشد بر دوستان شهرداری میبد.
+1 (1 رای)
پست شده در ۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ۱۱:۱۹