بازگشت به صفحه کامل
یادداشت/احسان عابدی؛

کنایه رهبری به تیم مذاکره کننده


برخلاف آنچه که رسانه‌های متمایل به دولت صرفاً بخش اول را تیتر و القا کرده‌اند، کنایه مهم و قابل تاملی در این تعبیر رهبری نهفته که حتماً نکته‌‎سنج‌ها والبته خود دولتی‌ها به آن واقف شده‌اند.

یزد رسا؛ رهبر معظم انقلاب تاکنون تعابیر حمایت آمیزی از تیم مذاکره کننده داشته‌اند که البته هوشمندانه و به منظور تقویت روحیه و وجهه جبهه ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده است. این حمایت‌ها البته موازی با نظرات صریح رهبری مبنی بر مخالفت‌شان با گره زدن مسائل کشور به مذاکرات و مخصوصاً انتقاد از نشست و برخاست‌های مکرر و امیدوارانه ایرانی‌ها با مقامات آمریکایی بوده که متاسفانه چندان مورد استقبال دولتی‌ها واقع نشده و همچنان نشست‌های دوجانبه خود را با وزیر امورخارجه و سایر مقامات آمریکا ادامه داده و می‌دهند.

اما آخرین تعبیر رهبر انقلاب درمورد تیم مذاکره کننده ایران، جنسی متفاوت و معنایی دیگر از حمایت‌های قبلی داشت که کمتر مورد توجه قرار گرفته است:

«این تیمی و هیئتی که رئیس جمهور محترم برای مذاکرات هسته‌ای گذاشته‌اند، مردمان امین و مردمان خوبی هستند. بعضی را ما از نزدیک می‌شناسیم و واقعاً مورد قبولند، بعضی را هم از حرف‌هایشان و از کارهایشان دورادور می‌شناسیم؛ هم امینند، هم دلسوزند؛ دارند تلاش می‌کنند.... با اینکه این دوستان و این برادران برادران خوبی هستند، برادران امینی هستند و می‌دانیم که دارند برای صلاح کشور تلاش می‌کنند، درعین‌حال من نگرانم؛ چون طرف مقابل، طرف حیله‌گری است.»

ایشان گزاره‌ای مطرح کردند بر این اساس که «تیم ایرانی امین است، اما نگرانم، چون طرف مقابل حیله‌گر است».

برخلاف آنچه که رسانه‌های متمایل به دولت صرفاً بخش اول را تیتر و القا کرده‌اند، کنایه مهم و قابل تاملی در این تعبیر رهبری نهفته که حتماً نکته‌‎سنج‌ها والبته خود دولتی‌ها به آن واقف شده‌اند.

اینکه طرف شما آدم‌های خوب و امینی باشند، اما شما نگران حیله‌گری طرف مقابل باشید، یعنی احتمال فریب خوردن و کلاه رفتن سر طرف خودتان را می‌دهید؛ پس نگرانید!

واقعیت کنایی نهفته در تعبیر رهبر انقلاب این است که تیم ایرانی علی‌رغم دغدغه‌ای که دارند و به دنبال خیر و صلاح کشور هستند، اما سابقه کاری‌شان در طول مذاکرات نشان داده که در برابر تیم مقابل و به صورت مشخص، آمریکایی‌ها ضعیف‌تر هستند.

این واقعیت را از بعد از امضای توافق‌نامه ژنو بسیاری از منتقدین توافق‌نامه مطرح کردند، اما دولت محترم با نثار الفاظ و القابی چون بی‌سواد، جیره‌خور، ترسو و بزدل، بروند به جهنم و... بر این انتقاد جدی سرپوش گذاشت و به عقب‌نشینی‌های خود در مذاکرات ادامه داد.

دلایل زیادی بر ضعیف بودن تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که بارزترین آن، امضای توافقی است که همه چیز هسته‌ای ما را گرفت و هیچ چیز قابل اعتنایی به ملت ایران نداد.

حال دیگر رهبر انقلاب هم نگرانی خود را از احتمال فریب خوردن تیم ایرانی در مذاکرات هسته‌ای با شیطان بزرگ اعلام کردند. ای کاش رئیس جمهور محترم زیر بار این واقعیت بروند و در تقویت تیم خود و افزودن افراد زبده و کاربلد به جمع آنها کوشش کنند.

احسان عابدی/

انتهای پیام/س




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.