بازگشت به صفحه کامل

کاهش 75 درصدی تولید پسته در استان یزد


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به خسارت‌های واردشده به محصولات باغی و زراعی استان یزد از کاهش 75 درصدی تولید پسته در استان یزد خبرداد.

یدالله جوادپور در گفتگو با خبرنگار میبد خبر، در خصوص محصول پسته استان بیان داشت: سطح زیر کشت پسته در سال 96 بالغ بر 45 هزار هکتار بوده که از این رقم بالغ بر 33 هزار هکتار از سطح زیر کشت به میزان 76 درصد از آمار کل بارور بود.

وی با اشاره به کاهش قریب به 75 درصدی تولید محصول پسته در استان افزود: سال گذشته میزان تولید پسته در استان 47 هزار تن بوده که این میزان در سال جاری به 12 هزار تن رسیده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در مورد عوامل کاهش تولید پسته در استان ابراز داشت: عدم تامین نیاز سرمایی، گرمازدگی، سرما زدگی بهاره، عدم مدیریت نا مناسب تغذیه و وجود آفات مانند آفت پسیل از جمله مواردی است که در این کاهش تولید نقش موثری داشته است.

جواد پور اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان خاتم و کمترین سطح نیز مربوط به شهرستان بهاباد می باشد.

وی در خصوص فصل بردابرداشت پسته در استان اذعان داشت: فصل برداشت محصول پسته از اواخر شهریور ماه شروع و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و به ترتیب ارقام فندقی، کله قوچی، احمد آقایی و اکبری برداشت می شود. اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، فندقی و حاج عبداللهی مهمترین ارقام تولیدی پسته در استان هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه روش های نگهداری پسته در انبارها با استاندارد مناسب و به روز صورت می گیرد، گفت: میزان نگهداری پسته در انبارها بالغ بر 2 هزار تن است. 

جوادپور در خصوص صادرات محصول پسته استان بیان داشت: هر کیلو پسته بطور متوسط بین 13 تا 14 دلار به کشورهای چین، ترکیه، اسپانیا و آمریکا صادر می شود.

وی در پایان با اشاره به جایگاه مهم صنایع تبدیلی در خصوص افزایش ارزش افزوده پسته عنوان داشت: با ایجاد صنایع تبدیلی برای محصول پسته و تهیه محصولاتی نظیر خلال پسته، شور پسته و خامه پسته می توان به ارزش افزوده بیشتری دست یافت.

انتهای پیام/اد

 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.