بازگشت به صفحه کامل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي يزد:

کاهش 25 درصدی مرگ و میرها ، با مداخله در «سبک زندگی» مردم


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان کرد: باید همت کنیم 25 درصد مرگ ها را کاهش دهیم و این امر تنها با مداخله در سبک زندگی مردم صورت می گیرد.

به گزارش میبد خبر، چهارمین جلسه شورای سلامت میبد در سال جاری با حضور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مدیرشبکه بهداشت میبد و دیگر اعضای این شورا در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه دکتر لطفی معاون بهداشتی دانشگاه بیان کرد: باید همت کنیم 25 درصد مرگ ها را کاهش دهیم و این امر تنها با مداخله در سبک زندگی مردم صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه سواد سلامت مردم در حال حاضر رضایت بخش نیست، افزود: مردم ما باید اطلاعات کافی در زمینه تغذیه را دریافت کنند، مثلا روزانه حداکثر چقدر نمک و شکر دریافت کنند، مصرف روغن ها را کم کنند، میزان مصرف میوه و سبزی را بالا ببرند و در صورت تحرک پایین، کالری غذایی کمتری دریافت کنند.
دکتر لطفی در ادامه با بیان اینکه میزان استفاده مردم ما از موبایل و تبلت و دیگر وسایل سرگرمی بسیار بالاتر از حد استاندارد رفته است، اظهار داشت: ما باید سبک زندگی سالم را از خودمان شروع کنیم تا عموم مردم هم یاد بگیرند مثلا تحرک خود را افزایش و استفاده از وسایل نقلیه را تا حدامکان کاهش دهیم.
وی افزود: در سال 72 میزان ابتلای مردم به دیابت 11درصد بود و اکنون این میزان به 22 درصد یعنی دوبرابر در طی دودهه اخیر رسیده است که راه حل آن آگاهی، نگرش و عملکرد صحیح مردم در سبک زندگی و کاهش عوامل بیماری زا است.
معاون بهداشتی دانشگاه با تشکر از مدیر شبکه و رییس بیمارستان میبد بخاطر تعامل و همکاری خوبی که در حوزه سلامت مردم دارند و همچنین تشکر از فرمانداری این شهرستان بخاطر نقش خوبی که تاکنون ایفا داشته است تصریح کرد: روحیات مردم میبد آمادگی دریافت راهنمایی ها و سیاست های افزایش سلامتی را دارد و باید این را قدر دانست.
وی همچنین سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را الگویی دانست که زیربنای برنامه های سلامت است و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این راستا حرکت می کند.
در ادامه مهندس جعفری مسول دبیرخانه کارگروه سلامت استان ، به بیان مطالبی در رابطه با وضعیت سلامت استان و شهرستان،  عوامل تاثیرگذار روی سلامت، و لزوم تعامل تمامی دستگاهها در این حوزه پرداخت و افزود: 76درصد بیماریهایی که باعث مرگ و میر می شوند غیرواگیر هستند و در این میان، اکنون بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، بیماریهای تنفسی، دیابت و حوادث ترافیکی،بالاترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند. 
مهندس جعفری در ادامه به عوامل بروز، راههای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر پرداخت و افزود: با سبک زندگی سالم از طریق تغذیه سالم، تحرک و فعالیت بدنی کافی و کاهش استرس می توان بسیاری از این بیماریها را کاهش داد.
در ادامه دکتر سهیلی مدیر شبکه بهداشت میبد به تشریح برنامه های بهداشتی و درمانی شهرستان توسط این مرکز پرداخت و با اشاره به اجرای برنامه های طرح تحول نظام سلامت و رضایتمندی نسبی که در مردم بوجود آمده است، عنوان کرد: باتوجه به این شعار که پیشگیری مقدم بر درمان است، آمارها نشان می دهد حدود 60 درصد مردم شهرستان ما چاق هستند و یا اضافه وزن دارند و این آمار خوبی نیست چراکه چاقی می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماریها مثل دیابت و فشارخون و غیره باشد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان میبد افزود: مردم آموزش لازم برای زندگی کردن را به حد کافی ندیده اند و امروزه نیاز به آموزش دارند و سواد سلامت باید از اولویت های این آموزشها قرار بگیرد.
وی افزود: حدود 35 درصد افراد شهرستان طی 10ماه گذشته حداقل یکبار به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده اند و انتظار ما اینست که این آمار تا اخر سال تا 60درصد برسد.
وی همچنین با بیان اینکه حدود 20 درصد جمعیت بالای 30 سال استان یزد مبتلا به دیابت هستند، گفت: اگر اینگونه بخواهد پیش برود، قطعا در سالهای آینده مشکلات بسیاری در حوزه های اقتصادی و غیراقتصادی خواهیم داشت.
همچنین در ادامه موحدی فر رییس آموزش و پرورش میبد نیز بخاطر همکاری فوق العاده شبکه بهداشت با مجموعه آموزش و پرورش در اجرای برنامه های بهداشتی درمانی دانش آموزان تشکر کرد.
خلیلی رییس اداره صنعت و معدن شهرستان نیز با انتقاد از برخی کارخانجات بدلیل بازکردن فیلتر خروجی شان، تقاضای تشکیل کارگروهی خاص جهت رسیدگی به این موضوع را ارائه داد و آمادگی اداره صنعت و معدن برای حل این موضوع را اعلام داشت.
دکتر کمال بیکی رییس نظام پزشکی میبد نیز با نقدی در آلودگی دشت میبد و اردکان، خواستار رسیدگی به این امر شد.
در پایان نیز دکتر آقایی رییس بیمارستان میبد با انتقاد از تبلیغات مغایر با سلامتی از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی و برخی تبلیغات صداوسیما بیان کرد: متاسفانه درآمدی که از این تبلیغات بدست می آید، باید بسیار بیشتر از آن را صرف درمان مردم کنیم تا جبران خسارت شود.
انتهای پیام/اد



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.